Intel skrotar officiellt Tick-Tock-modellen

Intel skrotar officiellt Tick-Tock-modellen

Den framgångsrika Tick-Tock-modellen som dikterat Intels lanseringstakt är historia. Nu meddelar bolaget att varje ny tillverkningsteknik får en livslängd på tre år.

Moores lag och Tick-Tock-strategin har under lång tid bestämt Intels lanseringstakt av nya tillverkningstekniker. Vad den sistnämnda betyder är att företaget vartannat år introducerat en ny tillverkningsteknik med en redan befintlig arkitektur (Tick) och vice-versa åren däremellan (Tock).

Intel-Tick-Tock.jpg

Övergången från 22 till 14 nanometer innebar dock ett trendbrott. Övergången var fylld av problem och skedde mycket senare än väntat, någonting som nu också ser ut att bli fallet med 10 nanometer. Det här fick Intel att under en kvartalsrapport mer eller mindre bryta Tick-Tock-modellen som varit aktuell sedan introduktionen av 65 nanometer år 2006, någonting som nu huggs i sten.

We expect to lengthen the amount of time we will utilize our 14 [nanometer] and our next-generation 10 [nanometer] process technologies, further optimizing our products and process technologies while meeting the yearly market cadence for product introductions.

Tick-Tock-Gone.JPG

Nu sjösätter Intel officiellt en ny lanseringstakt som skulle kunna beskrivas som Tick-Tock-Tock. Den nya modellen innebär att en befintlig arkitektur, precis som tidigare, introduceras på en ny tillverkningsteknik. Nytt blir att denna följs upp av två arkitekturer på samma tekniknod.

Då 14 nanometer med nöd och näppe introducerades hösten 2014 betyder det nya lanseringsschemat att 10 nanometer och arkitekturen Cannonlake inte dyker upp förrän mot slutet av 2017, för att omkring 2020 följas upp av 7 nanometer och tre år därefter ersättas av 5 nanometer.

Källa: The Motley Fool.

Kommentarer till artikeln

68 debattinlägg

Skicka en rättelse
99

Intervju från arkivet: Sven Rollenhagen – specialist på datorspelsberoende

WHO vill klassa dataspelsberoende som en sjukdom, vilket ger bränsle till debatten om huruvida för mycket gaming är skadligt. Under 2014 intervjuade SweClockers Sven Rollenhagen i ämnet, och svaren är lika aktuella idag. Läs mer

I samarbete med Phanteks
16

Rösta fram snyggaste RGB-bygget i Phanteks tävling

Fem medlemmar är i final i Phanteks RGB-inspirerade tävling och nu är det upp till SweClockers läsare att rösta fram bidraget som vinner ett presentkort på 5 000 kronor hos Webhallen. Läs mer

11

Jonas sammanfattar chassinyheterna från Computex 2018

Årets Computex-mässa bjöd likt tidigare upplagor på en uppsjö av nya chassimodeller. Då dessa lätt drunknar i flödet passar Jonas på att sammanfatta modellerna som redaktionen kikade på. Läs mer

0

Galleriet: Bilder från Dreamhack Summer 2018

Spana in galleriet från årets stora LAN-fest Dreamhack, som bjöd på spelturneringar, moddningstävlingar och ett överflöd av Billys pan pizza. Läs mer

4

Samsung vill utveckla egna grafikkretsar för mobiltelefoner

Precis som Apple före dem ska Samsung börja utveckla egna grafikprocessorer, vilka ska användas i billigare mobiltelefoner samt självkörande fordon. Läs mer

283

Hur mycket har du lagt på Steam genom åren?

Genom ett nytt verktyg gör Valve det möjligt att kolla upp hur mycket pengar som gått åt på Steam genom åren. Jacob ligger på blygsamma $997,04. Hur mycket mer eller mindre ligger du på? Läs mer

5

Vinnare korade i Dreamhack Casemod Championship på Dreamhack Summer 2018

Årets kamp i Dreamhack Casemod Championship stod mellan allt från miniatyrbyggen till massiva skrivbord, där juryn nu har korat en riktig tung vinnare med sällskap av en temariktig skapelse. Läs mer

5

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

11

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
4

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

5

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalanche Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

66

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer