The Elder Scrolls VI och Starfield använder åldrande spelmotorn Creation Engine

The Elder Scrolls VI och Starfield använder åldrande spelmotorn Creation Engine

Med anor från år 1997 är spelmotorn Creation Engine uråldrig ställt mot andra. I en intervju berättar Bethesdas Todd Howard att den lever vidare i framtida Starfield och The Elder Scrolls VI.

Spelstudion Bethesda har fler stortitlar i bagaget i serierna The Elder Scrolls och Fallout, där gedigna verktyg för moddningsscenen är ett stort dragplåster för varje ny speltitel. Liknande verktyg används även av spelutvecklaren själv för att skapa de stora öppna världar som erbjuds.

For Fallout 76 we have changed a lot. The game uses a new renderer, a new lighting system and a new system for the landscape generation. For Starfield even more of it changes. And for The Elder Scrolls 6, out there on the horizon even more. We like our editor. It allows us to create worlds really fast and the modders know it really well. There are some elementary ways we create our games and that will continue because that lets us be efficient and we think it works best.

Spelmotorn Creation Engine ligger till grund för The Elder Scrolls V, Fallout 4 samt kommande Fallout 76, och ska även användas för The Elder Scrolls VI och det nya varumärket Starfield. Det berättar Bethesdas Todd Howard i en intervju med den tyska spelsajten Gamestar.

Morrowind-face.jpg

Skärdump från The Elder Scrolls III: Morrowind. Släpptes år 2002 och använder spelmotorn Gamebryo.

Morrowind-Dunmer-robos.jpg

Anledningen till att Bethesda fortsätter nyttja Creation Engine är just de kraftfulla och "effektiva" verktygen för spelutvecklaren själv och i förlängningen moddare. Spelmotorn har dock kritiserats under många år för att vara föråldrad, då den är en fork av Gamebryo / NetImmerse som ursprungligen lanserades år 1997.

En del av kritiken som riktats mot Creation Engine sedan det först såg dagens ljus med The Elder Scrolls V: Skyrim är att dess fysik är knuten till bilduppdateringen, att det saknas officiellt stöd för justering av synfältet (eng. field of view, FOV) och att stödet för flertrådade processorer ligger långt efter andra moderna motorer.

Läs om Fallout 76, The Elder Scrolls VI och Starfield:

Kommentarer till artikeln

123 debattinlägg

Skicka en rättelse
6

Fredagspanelen 169: Radeon VII, Nvidia DLSS i spel och kemikalieskatten

Strax innan Jonas och Jacob ska ge sig iväg till Växjö för en medlemsträff hoppar duon in i studion för att gå igenom stora händelser från senaste två veckorna. Läs mer

10

SweClockers öppnar ny kategori för smarta hem och hemautomation i Galleriet

Intresset för hemautomationsprojekt av olika slag fortsätter öka på SweClockers, och därför öppnar vi nu en ny kategori i Galleriet för just detta Läs mer

28

Fortsatt sjunkande priser på SSD-enheter – 1 TB för runt 1 500 kronor 

På bara fyra månader har det skett stora förändringar på marknaden för SSD-enheter, där många modeller i de större storleksklasserna börjar komma ned i pris. Läs mer

65

Nvidias senaste kvartalsrapport visar på sjunkande försäljning inom gamingsegmentet

Försäljningen av Nvidias grafikkort har sjunkit under det senaste kvartalet, vilket gjort avtryck på företagets intäkter för det senaste kvartalet. Läs mer

15

Galleriet: Hemmabyggt arkadspel tillverkat i ek

"Pettzoon" känner suget efter retrospel och bygger ett eget arkadkabinett i ek, vilket han visar i galleriet. Läs mer

58

The Division 2 säljer bättre än föregångaren – trots slopad Steam-lansering

Ubisofts beslut att hoppa över Steam för lanseringen av The Division 2 var ett lyckat sådant, då spelet redan har fler förbokningar än föregångaren. Läs mer

14

Nvidia Geforce GTX 1660 Ti utan kylare och grafikkretsen TU116 framför kameran

Tätt inpå den stundande lanseringen av Geforce GTX 1660 Ti publiceras bilder på grafikkortet utan kylare, något som även bekräftar den grafikkretsen TU116. Läs mer

136

SweClockers Meet & Geek i Växjö – ikväll klockan 18:00!

Väntan är över och ikväll blir det medlemsträff i Växjö! Det är därmed sista chansen att anmäla sin närvaro, för skönt nördigt häng från klockan 18:00 och långt in på småtimmarna. Läs mer

I samarbete med EVGA
39

Ray tracing – djupdykning i tekniken och betydelsen för framtidens spel

När Nvidia lanserade Geforce RTX 2000-serien slogs det på stora trumman för ray tracing. Vad är det, hur skiljer det från traditionell rastrering och varför beskrivs det som "den heliga graalen"? Läs mer

60

Snabbtest: Nvidia DLSS i Battlefield V

Battlefield V är det senaste i raden av spel att få stöd för Nvidias uppskalningsmetod DLSS. Redaktionen laddar om testriggarna för ett snabbtest av teknikens prestanda och bildkvalitet. Läs mer

34

Forumet: Vad vill du se i ”Så fungerar” om smarta hem?

Serien "Så fungerar" har blivit ett stående inslag på SweClockers, med många ämnen att ta upp. Nu vill vi ha din åsikt om vad du skulle vilja se i ett avsnitt om smarta hemmet. Gå in i tråden och dela med dig! Läs mer

32

FZ recenserar Far Cry: New Dawn – underhållande action i slarvig förpackning

Ubisofts långlivade spelserie Far Cry utökas snart med ytterligare en del, som återigen bjuder på äventyr och skottlossning i Hope County. Syskonsajten FZ har tagit tempen på speltiteln. Läs mer