Nvidia ger Geforce GTX-grafikkort stöd för DirectX Raytracing

Nvidia ger Geforce GTX-grafikkort stöd för DirectX Raytracing

Stöd för realistiskt ljus via ray tracing i spel kommer snart på bred front, då Nvidia nu meddelar att äldre grafikkort från Geforce GTX 1060 och uppåt får stöd för DirectX Raytracing.

En av de stora nya funktionerna med Nvidias arkitektur Turing är stöd för realistisk ljussättning via ray tracing, vilket i decennier beskrivits som den heliga graalen inom 3D-rendering. Tekniken kräver dock stöd för speciella acceleratorer i form av inbyggda RT-kärnor, med resultatet att endast Geforce RTX 2080 Ti, RTX 2080, RTX 2070 och RTX 2060 stöder detta.

Under Nvidias GPU Technology Conference meddelar Nvidia att det inom kort blir ändring på detta. Flera äldre grafikkort men även purfärska Geforce GTX 1660 Ti och GTX 1660, som bygger på arkitekturen Turing men utan RT-kärnor, får stöd för ray tracing och då mer specifikt Microsofts gränssnitt DirectX Raytracing (DXR).

Förutom Turing i mellanklassen handlar det uteslutande om grafikkort baserade på den föregående och idag ännu aktuella arkitektur Pascal, från mellanklassen och uppåt i hierarkin – Geforce GTX 1060 (6 GB), GTX 1070, GTX 1070 Ti, GTX 1080, GTX 1080 Ti, Titan X och Titan XP. Stödet gäller även grafikkortens bärbara diton inklusive energioptimerade Max-Q Design.

Att stödet begränsas till dessa modeller tillskrivs att DirectX Raytracing är en förlängning av DirectX 12, där grafikkort äldre än Geforce GTX 1000-serien ofta inte lever upp till förväntningarna. Vidare handlar det om en prestandakrävande teknik, varför Nvidia inte ger stödet till GTX 1060 (3 GB) och nedåt.

Till skillnad från Geforce RTX-serien som har inbyggt stöd för att accelerera just ray tracing är det något som saknas i resterande modeller, vilket gör dessa väsentligt långsammare för ändamålet. Grafikkorten utan RTX får därför endast stöd för enklare ray tracing-effekter med färre ljusstrålar.

The much larger install base of RT-capable GPUs will fuel developer adoption of ray tracing technology, bringing more games for both GeForce RTX and GeForce GTX users to experience. GeForce GTX gamers will have an opportunity to use ray tracing at lower RT quality settings and resolutions, while GeForce RTX users will experience up to 2-3x faster performance thanks to the dedicated RT Cores on their GPUs, enabling the use of higher-quality settings and resolutions at higher framerates.

Att Nvidia släpper den enskilt största nyheten med sin senaste grafikkortsserie på bred front motiveras med att de vill snabba på implementationen i spel. Nvidia hoppas således att spelutvecklare ska nappa på detta då installationsbasen med stöd för DirectX Raytracing, om än begränsat sett till funktion och prestanda, blir mångfaldigt större än i nuläget.

Nvidia planerar släppa en ny Game Ready-drivrutin som begåvar ovan nämnda modeller med stöd för DirectX Raytracing i april.

Läs mer om ray tracing:

Kommentarer till artikeln

102 debattinlägg

Skicka en rättelse
31

Sony Playstation 5 – Jacob och Andreas pratar om hårdvaran

Nästa generations Playstation är officiell och AMD står ännu en gång för kretsarna. Vad betyder det i praktiken och vad är rimligt att vänta sig av "Playstation 5"? Läs mer

11

Sapphire förbereder gyllene Radeon RX 590 inför AMD:s 50-årsfirande

Inför att AMD firar sin 50-årsdag den 1 maj 2019 så hittar ett skräddarsytt Radeon RX 590 ifrån Sapphire ut på webben. Huvudattraktionen är en gyllene kulör. Läs mer

5

Samsung färdigställer 5 nm med EUV – Intels grafikchef kommer på besök

Samsung färdigställer sin 5 nanometers-teknik för testtillverkning, med fördelar som upp till 25 procent högre densitet. Samtidigt kommer Intels grafikchef Raja Koduri på besök. Läs mer

20

Quiz: Star Wars i spelform

Med ett nytt Star Wars-spel på gång senare i höst tänkte vi ta tempen på vad SweClockers medlemmar kan om rymdoperan i spelform. Läs mer

16

Vilka påskägg i spel kommer du ihåg?

I SweClockers forum pågår just nu en påskinsamling av så kallade Easter Eggs, små hemligheter och mysterium som utvecklare ofta lämnat i sina spel. In och dela med dig av ditt bästa påskägg i forumtråden! Läs mer

19

Razer släpper grafikkortsdockan Core X Chroma med 700 W nätaggregat

Razer satsar vidare på sina grafikkortsdockor, som kan pressa upp spelprestandan på bärbara datorer vid behov. Nykomlingen stödjer alla moderna grafikkort och får RGB-belysning. Läs mer

21

Gurras dumma frågor om datorchassin – fler avsnitt i nybörjarserien släppta

Alla har vi någon gång varit nybörjare på att bygga datorer, och detta gäller i högsta grad Gustav Höglund som i en ny videoserie ställer frågor till redaktionen. Läs mer

9

Nvidia certifierar ytterligare sju skärmar för kompatibilitet med G-Sync

Nvidia fortsätter arbetet med att ge sina grafikkort automatiskt stöd för skärmar med VESA Adaptive Sync, där de nuvarande 17 modellerna snart utökas med ytterligare 7 stycken. Läs mer

141

Vad ska du spela i påskhelgen?

Påsk innebär inte bara ägg, harar och tema Jesus, utan även ett perfekt tillfälle för lite hederligt spelande. Vilken titel tänker du ge dig på? Berätta i forumet! Läs mer

20 ÅR
38

Throwback Thursday – AMD Opteron och arkitekturen "Sledgehammer" fyller 16 år

För 16 år sedan tog AMD upp kampen på allvar med ärkerivalen Intel om servermarknaden, då företaget sjösatte första generationens Opteron-processorer och arkitekturen "Sledgehammer". Läs mer

44

Datorfläktar – Jonas förklarar hur olika anslutningar fungerar

Att styra fläktarna i datorn kan vara något av en djungel beroende på kontakt. SweClockers reder ut hur de vanligaste två kontakterna fungerar och vad det finns för- och nackdelar med dessa. Läs mer

22

Oneplus 7 får skärm med 90 Hz och högre upplösning än tidigare

Skärmen i Oneplus kommande flaggskeppstelefon kan få bildskärm med 90 Hz bilduppdatering, en ovanlig egenskap för telefoner som inte är renodlade speltelefoner. Läs mer