Intel föreslår "SLI" med integrerad grafik och grafikkort

Intel föreslår "SLI" med integrerad grafik och grafikkort

I upptakten till Xe-lanseringen vill Intel dra nytta av sina integrerade grafikdelar, som i dagsläget inte kommer till användning.

I och med lågnivågränssnitt som DirectX 12 och Vulkan har grafikkortstillverkarna tappat mycket av den kontroll de tidigare haft med drivrutiner. Samtidigt som de nya gränssnitten öppnat nya möjligheter har de fått AMD och Nvidia att mer eller mindre lägga ned sina satsningar på sammankopplade grafikkort med teknikerna Crossfire respektive SLI.

Med DirectX 12 är det istället upp till spelutvecklare att se till att stöd finns för flera grafikkort. En fördel med detta är att gränssnittet är agnostiskt till vilka tillverkare de båda grafikkorten kommer ifrån, men även att de grafikkretsarna inte måste ha liknande kapacitet och prestanda. Med SLI och Crossfire paras normalt fall två eller fler närapå identiska grafikkort ihop.

Intel-mGPU-4.jpg
Intel-mGPU-5.jpg
Intel-mGPU-6.jpg
Intel-mGPU-7.jpg
Intel-mGPU-8.jpg
Intel-mGPU-9.jpg
Intel-mGPU-10.jpg
Intel-mGPU-11.jpg

En tredje aktör som snart ger sig in i grafikkortsmatchen är Intel, som nu föreslår att spelutvecklare ska börja nyttja den integrerade grafikdelen i processorer även när ett dedikerat grafikkort är installerat. Det normala är annars att den integrerade grafikdelen i processorer inaktiveras.

Intel-mGPU-12.jpg
Intel-mGPU-13.jpg
Intel-mGPU-14.jpg
Intel-mGPU-15.jpg
Intel-mGPU-16.jpg
Intel-mGPU-17.jpg
Intel-mGPU-18.jpg
Intel-mGPU-19.jpg
Intel-mGPU-20.jpg
Intel-mGPU-21.jpg
Intel-mGPU-22.jpg
Intel-mGPU-23.jpg
Intel-mGPU-24.jpg
Intel-mGPU-25.jpg
Intel-mGPU-26.jpg
Intel-mGPU-27.jpg
Intel-mGPU-28.jpg

Med DirectX 12 introducerade Microsoft Explicit Multi-Adapter, som gör det möjligt att kombinera olika grafikkort/-kretsar och hur det används är upp till utvecklarna. Förutom mer traditionella metoder som att fördela rendering av bildrutor mellan olika grafikkort eller att dela upp renderingen av en bild på flera, är det möjligt att lägga över vissa enstaka delar av renderingsprocess.

Intel-mGPU-33.jpg
Intel-mGPU-34.jpg
Intel-mGPU-35.jpg
Intel-mGPU-36.jpg

Det Intel avser nyttja är det senare i samspelet mellan integrerade grafikdelar och dedikerade grafikkort. För att komma dit har bolaget tagit fram kod som ska underlätta för spelutvecklare att implementera just detta. Exempel på uppgifter som en integrerad kan avlasta grafikkort med nämns skuggor, AI, mesh och fysik.

När och om speltitlar som använder både processorns integrerade grafikdel och dedikerade grafikkort återstår att se. Sannolikt är i sådana fall att det sker genom ett uttalat samarbete med Intel när de första Xe-grafikkorten når marknaden.

Läs mer om Intels grafiksatsning:

Skicka en rättelse
9

Microsoft Edge är näst största webbläsaren

Trots att Microsofts Chromium-baserade version av webbläsaren Edge är blott tre månader gammal är den redan näst störst. Läs mer

34

Asus använder flytande metall i 2020 års bärbara speldatorer

Utöver prestandakomponenter gör även flytande metall som kylarlösning premiär i årets bärbara speldatorer från Asus. Läs mer

I samarbete med Tado
39

Tados smarta termostater styr klimatet i hemmet

För den som vill ha bättre kontroll över temperaturerna och spara energi kan Tados smarta termostater var svaret. Läs mer

2

Jonas pratar DLSS 2.0 och uppskalning med maskininlärning

Att med maskininlärning skala upp grafik i spel fortsätter vara en het tekniksnackis. Jonas går igenom fenomenet med Calle på FZ. Läs mer

48

Utvecklare: "Lättare att utnyttja prestanda i Playstation 5"

Enligt spelutvecklare kan upplägget i Xbox Series X göra det svårare för utvecklare att utnyttja konsolens fulla potential. Läs mer

27

Intel Core i9-10900K går i upp till 5,3 GHz med Thermal Velocity Boost

Med Intels kommande Comet Lake-serie blir den temperaturstyrda turbofinessen Thermal Velocity Boost exklusiv Core i9-serien. Läs mer

7

Final Fantasy VII Remake – en storartad nytolkning

Nytolkningen av 1997 års klassiker slår an en bra balans mellan nytt och gammalt, men svärtas av inflation i bosstrider. Läs mer

7

Asus röjer mobila Geforce RTX 2060 Super

Den mobila varianten av Geforce RTX 2060 Super matchar sitt stationära syskons specifikationer men med sänkta klockfrekvenser. Läs mer

195

Veckans fråga: Jobbar du hemma?

Med rådande omständigheter fokuserar veckans fråga på om SweClockers medlemmar jobbar hemifrån. Läs mer

I samarbete med Exertis Captech
71

Testpilot: Speldatorn Ångström Black Ultra Gaming 2080 Ti

Ångström Black Ultra Gaming 2080 Ti är en maxad speldator för 36 900 kronor, som testpiloten Björn Endre kikar närmare på. Läs mer

148

Helgsnack: Hur smart är ditt hem?

Smarta hemmet är temat för helgens snackis på SweClockers. Hur ser ditt ekosystem ut hemma eller väntar du på teknikens mognad? Läs mer

66

Asus ROG Zephyrus G14 – Ryzen 9 4900HS och Geforce RTX 2060 Max-Q

Asus ROG Zephyrus G14 är en kompakt bärbar speldator, som med AMD "Renoir" utlovar världsledande prestanda i sin storleksklass. Läs mer