#directx

AMD lägger ned grafikgränssnittet Mantle

Utvecklargränssnittet Mantle innebar startskottet för lågnivågränssnitt som DirectX 12 och Vulkan. Nu har det spelat ut sin roll och stödet försvinner ur AMD:s drivrutiner.

Hitman 2 uppdateras med stöd för DirectX 12 och får kartan Hantu Port

Lönnmördartiteln Hitman 2 får stöd för gränssnittet DirectX 12 i samband med nya March Update, som bland annat introducerar den senaste Sniper Assassin-kartan Hantu Port.

Nvidia ger Geforce GTX-grafikkort stöd för DirectX Raytracing

Stöd för realistiskt ljus via ray tracing i spel kommer snart på bred front, då Nvidia nu meddelar att äldre grafikkort från Geforce GTX 1060 och uppåt får stöd för DirectX Raytracing.

I samarbete med EVGA

Ray tracing – djupdykning i tekniken och betydelsen för framtidens spel

När Nvidia lanserade Geforce RTX 2000-serien slogs det på stora trumman för ray tracing. Vad är det, hur skiljer det från traditionell rastrering och varför beskrivs det som "den heliga graalen"?

AMD Radeon VII får stöd för DirectML – kan bli alternativ till Nvidia DLSS

Kommande Radeon VII får stöd för DirectX-tillägget DirectML, vilket likt Nvidias DLSS-teknik kan användas för att skala upp bilden i spel med hjälp av maskininlärning.

AMD: "Ray tracing en viktig teknik"

Under en investerarkonferens kommenterar AMD:s VD Lisa Su paradnumret för Nvidias senaste Geforce RTX-serie, ray tracing, med att tekniken kommer bli allt viktigare.

En djupdykning i modern spelutveckling

Mjukvaran och hårdvaran i dagens spelkonsoler och datorer har mycket gemensamt på pappret, men hur likartad är processen för utvecklare? Vi djupdyker i den moderna spelutvecklingen.

Nvidia släpper drivrutin för Geforce GTX 1080 Ti och DirectX 12

I samband med lanseringen av Geforce GTX 1080 Ti släpper nu Nvidia en ny drivrutin, vilken förutom officiellt stöd för kortet även kommer med optimeringar för spel med DirectX 12.

Civilization VI får stöd för DirectX 12

Den första stora uppdateringen till Civilization VI kommer många nyheter, förbättringar och optimeringar, däribland stöd för DirectX 12.

Deus Ex: Mankind Divided får officiellt DirectX 12-stöd

Efter en dryg månad i beta tillkommer nu officiellt stöd för DirectX 12 i Deus Ex: Mankind Divided, med brasklappen att gränssnittet kan ge sämre prestanda med vissa system.

Sid Meier's Civilization VI får systemkrav

Om mindre än en månad släpps Sid Meier's Civilization VI, som åter går tillbaka till spelets rötter. Inför lanseringen släpper Firaxis Games spelets systemkrav.

Cryengine 5.3 får stöd för Vulkan i november

Efter att stöd för DirectX 12 tillkom står Vulkan näst på tur i spelmotorn Cryengine, som i början av nästa år även får stöd för flera samtida grafikkort.

Deus Ex: Mankind Divided uppdateras – får stöd för DirectX 12

Den senaste uppdateringen till speltiteln Deus Ex: Mankind Divided kommer med sedvanliga buggfixar, men levererar även det efterlängtade stödet för grafikgränssnittet DirectX 12.

Video: Minneshantering för flera grafikkort med DirectX 12 och Vulkan

Med nya gränssnitten DirectX 12 och Vulkan kommer ytterligare möjligheter för att samköra flera grafikkort. I en ny video förklarar PC Perspective problem och lösningar runt minneshantering.

Cryengine får stöd för Vulkan och DirectX 12 under hösten

Stöd för nya gränssnitt på grafikfronten rullar sakta men säkert ut i spel. Crytek har nu de två senaste tillskotten, Vulkan och DirectX 12, på ingång i spelmotorn Cryengine.