Förra veckan lanserade Intel sitt första stationära grafikkort i Arc-familjen på den kinesiska marknaden. Det rör sig om det tämligen avskalade Arc A380, vilket erbjuder 8 exekveringsenheter (EU:s) för totalt 1 024 streamprocessorer som körs i 2 000 MHz. Grafikkretsen ackompanjeras därtill av 6 GB GDDR6-minne som körs i 15 500 MHz på en 96 bitar bred minnesbuss – något som ger en teoretisk minnesbandbredd om 186 GB/s.

a380_gunnir.jpg

Nu har recensionsembargot löpt ut för kortet, vilket innebär att de första testerna har börjat dyka upp på webben. Först ut är den kinesiska kanalen Shenmedounengce på Bilibili (via Videocardz) som har lagt vantarna på partnertillverkaren Gunnirs variant av Arc A380. Gunnir-kortet levereras med högre klockfrekvenser ur kartong än Intels referensspecifikation, där dessa istället landar på 2 450 MHz.

a380_timespy.jpg
a380_firestrike.jpg

Först ut är syntetiska prestandatester från 3DMark, där kortet ställt mot Radeon RX 6400 och Radeon RX 6500 XT samt Geforce RTX 3050 och Geforce GTX 1650. Resultaten från deltestet Timespy ser lovande ut till Intels favör, där Arc A380 utpresterar Radeon RX 6400 med 42 procent bättre prestanda samtidigt som det även springer förbi Radeon RX 6500 XT. I DirectX 11-baserade Firestrike blir det dock besegrat av Radeon RX 6400 med 4 procent bättre resultat.

a380_portroyal.jpg

Ett annat exempel där Intels Arc A380 visar framfötterna är det ray tracing-baserade testet 3DMark Port Royal. Här erbjuder kortet hela 72 procent högre resultat än Radeon RX 6400 och 65 procent bättre siffror än Radeon RX 6500 XT. Det ligger dock en bra bit ifrån Nvidias Geforce RTX 3050, vilket ger 273 procent högre prestanda än Intel-kortet i detta test.

a380_spel.jpg

När testet istället skiftar över till renodlade speltitlar blir det desto tuffare för Intels Arc A380 att hänga med. I grafen ovan syns en sammanställning från League of Legends, Player Unknown's Battlegrounds Mobile, Grand Theft Auto V, Tomb Raider, Forza Horizon 5 samt Red Dead Redemption 2, där samtliga spel körs i 1080p med undantag för League of Legends som skruvas upp till 4K UHD. Arc A380 ställs här mot Radeon RX 6400 och Geforce GTX 1650.

Som synes har Intels instegskort svårt att hänga med i svängarna mot AMD och Nvidias budgetorienterade grafikkort. I snitt presenterar här Radeon RX 6400 hela 22 procent högre prestanda än Arc A380 medan Nvidias Geforce GTX 1650 erbjuder 20 procent bättre genomsnittlig bildfrekvens än Intel-kortet. Nu finns det givetvis möjlighet att prestandan kan bättras via framtida drivrutinssläpp, men initialt ser spelprestandan inte särskilt lovande ut för Arc A380.

Läs mer om Intel Arc: