Första gången datorindustrin hörde talas om Ageia och deras produkt var 2005. Under detta år kom de första uppgifterna om att ett nystartat företag höll på att utveckla ett instickskort för datorer som skulle göra det möjligt att implementera fysikeffekter direkt i spel och program. Det dröjde dock ungefär ett år innan de första korten lanserades på marknaden och idag finns ungefär 150 000 av dessa PhysX-kort världen över.

Då antalet användare har varit begränsat har speltillverkare inte varit speciellt intresserade av att implementera stöd för Ageias PhysX-motor i sina spel. Några av de största spel som idag har stöd för denna teknik är Unreal Tournament 3 och Tom Clancy’s Ghost Recon-serie. Den omedelbara succén uteblev för Ageia och deras PhysX, men i början av detta år blev de uppköpta av Nvidia.

Från början var det osäkert vad som skulle hända med Ageia och deras teknik, men under datormässan CeBIT presenterade Nvidia klart och tydligt sin plan. Man hade inga som helst planer att fortsätta satsa på separata PhysX-kort, utan den fysikteknik som Ageia utvecklat skulle köras direkt via Nvidias grafikkort. Denna omskrivning av koden har nu pågått ett tag och Nvidia har för första gången visat upp Geforce-kort med denna fysikmetod inkluderad direkt i drivrutinen.

Prestandamässigt imponerar Geforce-korten enormt i Nvidias tester. Jämfört med Ageias PhysX-kort presterar Geforce 8800 GTS något bättre, och Geforce 9800 ungefär 50 procent bättre. Exakt vilken sorts 9800-kort som använts framgår dock inte.

While Intel's Nehalem demo had 50,000-60,000 particles and ran at 15-20 fps (without a GPU), the particle demo on a GeForce 9800 card resulted in 300 fps. If the very likely event that Nvidia’s next-gen parts (G100: GT100/200) will double their shader units, this number could top 600 fps, meaning that Nehalem at 2.53 GHz is lagging 20-40x behind 2006/2007/2008 high-end GPU hardware.

Nvidia och Intel har de senaste dagarna öppet kritiserat varandras produkter och båda har hävdat att de är framtidens företag. Därför är det inte förvånande att Nvidia tar alla chanser de kan att visa sin överlägsenhet. Under Intels utvecklarmässa som hölls tidigare i år visade Intel upp sin kommande processor-arkitektur, Nehalem och hur effektiv den var att beräkna fysikeffekter jämfört med den äldre Core 2 Quad-plattformen. Denna nästan hundraprocentiga ökning känns dock tämligen obetydlig när Nvidias grafikkort presterar tusentals procent bättre än Nehalem, vilket Nvidia inte är sena att påpeka.

Utveckling inom grafikkortsmarknaden är i nuläget mycket intressant och både Nvidia och ATI har mycket kraftfulla lösningar ute på marknaden. Något som dessutom är på gång är program som kan använda grafikkortens beräkningsprestanda till annat än just grafik, bland annat har Stanford idag lanserat en ny version av sin Folding@Home-programvara för ATI:s grafikkort. Förhoppningsvis kommer också Nvidia inom kort att kunna presentera lösningar där deras till synes mycket kraftfulla grafikkort kan användas till andra sorters beräkningar än spel.

Källa: TG Daily.