DirectX 11 mot DirectX 12 – Radeon RX Vega 64 och Geforce GTX 1080

Steget från DirectX 11 till DirectX 12 har varit kantat av problem och frågetecken. Varför är det egentligen så svårt, och hur ser läget ut 2018? SweClockers tar en titt! 

Om de senaste två åren har varit en besvikelse för den på jakt efter grafikkort i prestandasegmentet har desto mer fokus legat på gränssnitt. En gradvis förflyttning mot DirectX 12 och Vulkan har inneburit allt mer fokus mot de modernare lösningarna – på gott och ont.

Allt är nämligen inte guld som glimmar, för att använda en sliten term. Speciellt DirectX 12 har varit rejält problemtyngt, och knappast övertygat förutom i enstaka speltitlar. Möjligheter till högre bildfrekvens på svagare processorer i all ära, de flesta är inte beredda att ta steget om det sker på bekostnad av stabilitet.

Hur ser det då ut hösten 2018, ett år efter att Radeon RX Vega såg dagens ljus? Med gott om siffror på hand inför kommande stora grafikkortstester passar SweClockers på att plocka ut en radda resultat, vilka speglar prestandan i både DirectX 11 och DirectX 12.

Komponenter i testsystemen

Komponent

Modell

Tack till

Processor

Intel Core i7-8700K @ 4,7 GHz

Webhallen

Moderkort

Asus ROG Maximus X Hero

Asus

Minne

2 × 8 GB G Skill Trident Z RGB
3 200 MHz, 14-14-14-34

G.Skill

Kylning

Noctua NH-D15

Noctua

Lagring

Samsung 970 Evo M.2, 1 TB

Samsung &
Webhallen

Nätaggregat

Seasonic Prime Ultra Titanium, 1 000 W

Seasonic

Chassi

Streacom BC1 Open Benchtable

Streacom

Skärm

Dell P2415Q

Operativsystem

Windows 10 Professional 64-bit (1803)

Som bas rullar redaktionen igång höstens nya testsystem – mer om dessa i en separat artikel. I korthet handlar det dock om alldeles prima spelmaskiner med överklockade Intel Core i7-8700K i centrum, gott om DDR4-minne samt snabb lagring i M.2-anslutningarna.

Så genomför vi testerna

För själva testandet används delar av SweClockers färska spelsvit, vilken kommer presenteras närmare i ett kommande grafikkortstest. Det handlar om totalt sex olika titlar som körs i både DirectX 11 och DirectX 12, med högsta eller nära högsta inställningar. Redaktionen väljer att för det här scenariot plocka ut upplösningen 2 560 × 1 440 pixlar.

Drivrutinerna som används är de vid testtillfället nyaste från AMD respektive Nvidia. Det handlar om Geforce 398.82 WHQL samt Radeon Adrenalin Edition 18.8.1. Bildfrekvensen fångas med mjukvaran OCAT för samtliga titlar. Observera att det är bästa resultat per grafikkort som är gulmarkerat, inte för hela raden.

DirectX 11 och DirectX 12, vid 2 560 × 1 440 pixlar

FPS, med/min (99 perc.)

Radeon RX Vega 64

Geforce GTX 1080

DX11

DX12

DX11

DX12

The Division

77/60

78/60

74/55

75/57

Battlefield 1

95/81

95/87

95/79

90/70

ROT Tomb Raider

74/62

77/66

86/71

81/68

DE: Mankind Divided

57/46

60/48

54/44

53/43

TW: Warhammer II

53/47

54/47

58/49

49/41

WH: Vermintide 2

77/68

70/60

79/72

72/65

Resultatet som målas upp är väldigt tydligt. Av sex testade titlar presterar AMD Radeon RX Vega 64 bättre under DirectX 12 i fem stycken. För Nvidia Geforce GTX 1080 är det tvärt om – endast ett spel visar bättre DX12-resultat, och i flera fall är DX11 avsevärt snabbare.

Det finns mer än siffrorna visar

Så långt, allt väl. DirectX 12 ger bättre prestanda med AMD Radeon, och Nvidia är sämst – eller? Om det ändå vore så enkelt.

Även om enormt mycket är bättre än tidigare innebär DirectX 12 fortsatt en viss osäkerhet, oavsett grafikmakare. Det är lite fler grafikbuggar, lite fler krascher, lite fler oväntade prestandatapp eller konstiga menyer. Lite mer opolerat, helt enkelt.

Det stora sorgebarnet, både för AMD och Nvidia, är Total War: Warhammer II – mer så än vad siffrorna visar. DirectX 12-funktionen är tydligt märkt som beta, och tur är det – spelet kraschar, fungerar inte som det ska med vissa kort, ger bitvis galna prestandatapp och bitvis mer än fördubblade laddningstider.

Men, ska jag köra med DirectX 12 eller inte?

Ett försök till tumregel är att om det sitter ett AMD Radeon under huven – testa, för all del. Du kan mycket väl tjäna några bildrutor per sekund, utan att egentligen förlora så mycket – speciellt med lite långsammare processor.

De som däremot sitter på ett Nvidia Geforce kan med gott samvete lämna reglaget inställt på DirectX 11, i de fall valet finns. Prestandan blir i nästan alla fall likvärdig eller bättre, samtidigt som vi duckar en hel hög småproblem.

Ovanstående två stycken sammanfattar ganska väl status för DirectX 11 och DirectX 12, tidig höst i nådens år 2018. Utmaningarna runt det nya gränssnittet är många, och ibland är vinsterna oklara – speciellt för utvecklare med begränsade resurser. Det lär ta många år innan vi kan lägga 11:an till historien.

Kommentarer till artikeln

63 debattinlägg

Skicka en rättelse
1

Blizzard dementerar rykten om Diablo 4 på Blizzcon

Många väntar sig ett avtäckande av ett nytt Diablo under Blizzcon 2018, men nu meddelar Blizzard att så inte blir fallet Läs mer

22

SweClockers Meet & Geek till Skellefteå och tankar inför år 2019

När SweClockers för tredje gången på fyra månader begår medlemsträff bär det av till Skellefteå. Vi är redan i full gång med att planera för år 2019 och vill nu ha in önskemål från er! Läs mer

32

Webbläsarnas spårningsblockering uppges sakna funktion

Funktionen Do Not Track är tänkt att hindra webbplatser från att spåra användare, men enligt ny information är det ytterst ovanligt att detta faktiskt efterföljs. Läs mer

99

Netflix: "EU:s innehållskvot kommer endast få negativa konsekvenser"

I sin senaste kvartalsrapport kritiserar Netflix EU:s innehållskvot för strömningstjänster, och menar att en sådan lösning är fel väg att gå för att främja filmskapande i regionen. Läs mer

92

Bahnhof släpper 10 Gbit-router för hemanvändare

Bahnhof blir nu en av de första att erbjuda en router för privatpersoner som bestyckas med en 10 Gigabit Ethernet, och därmed klarar av att leverera hastigheter upp till 10 000 Mbit/s. Läs mer

36

Nvidia kan förbereda Geforce RTX 2070 Ti

Efter släppen av Geforce RTX 2080 Ti, RTX 2080 och RTX 2070 framgår att Nvidia kan komma att kila in en modell mellan de senare, något som skulle göra det trångt i prestanda- och prisstegen. Läs mer

8

Be Quiet lanserar Dark Rock Pro 4 för AMD Ryzen Threadripper

Be Quiet släpper en ny version av Dark Rock Pro, som erbjuder kylförmåga upp till 250 W och en ljudnivå på endast 24 decibel vid full belastning. Läs mer

136

Test: MSI Geforce RTX 2070 Armor – Turing för under 6 000 kronor

Arkitekturen Turings duett Geforce RTX 2080 Ti och RTX 2080 får sällskap av ett mer rimligt prissatt alternativ. Det har blivit dags att titta närmare på Geforce RTX 2070! Läs mer

250

Telia tvingas blockera fildelningssajter

Efter filmindustrins stämning mot Telia dömer Patent- och marknadsdomstolen Sveriges största leverantör av bredband att blockera The Pirate Bay, Dreamfilm, Nyafilmer och Fmovies. Läs mer

34

Crucial lanserar PCI Express-baserade SSD-enheter till pressat pris

Crucial utökar sitt utbud av SSD-enheter med den nya P1-serien, vilken till skillnad från tidigare modeller använder gränssnittet PCI Express för anslutning. Läs mer

38

Fulkultur är tillbaka med dubbelavsnitt om Sagan om Ringen och Tolkiens värld

Fyra månaders väntan är över och Fulkultur är äntligen tillbaka. Denna gång handlar det om J.R.R Tolkiens värld och Sagan om Ringen, som avhandlas i två nya avsnitt. Läs mer

35

Intel Core i9-9900K, Core i7-9700K och Core i5-9600K får stöd för 128 GB DDR4

Intel bekräftar att kommande Coffee Lake Refresh får stöd för upp till 128 GB primärminne, tack vare nya minnen med en kapacitet på upp till 32 GB per minnesmodul. Läs mer