Marvel's Spider-Man släpptes år 2018 på Playstation 4 och blev en riktig klang och jubel-föreställning, där Insomniac Games pressade Sonys konsol till bristningsgränsen med en stor öppen digital återskapning av New York – fylld till brädden med karaktärer och uppdrag.

Spelet hyllades av såväl press som användare och år 2020 blev det dags igen då en remaster av spelet lanserades till Playstation 5. Nytt i denna version, förutom högre upplösning och bildfrekvens, var stödet för ray tracing. Två år efter lanseringen på Playstation 5 lanseras nu spelet på PC som en del av Sonys storsatsning på att öka sina närvaro på plattformen.

PC-versionen av Spindelmannens retur är en portning som många har sett fram emot och därför väljer redaktionen givetvis att bjuda på ett prestandatest av spelet.

20220815162403_1.jpg

Komponenter i testsystemet

Komponent

Modell

Tack till

Processor

Intel Core i9-12900KS

Moderkort

Asus ROG Z690 Maximus Hero

Asus

Minne

2× 16 GB G Skill Trident Z5 RGB 6 400 MHz, 32-39-39-102

Grafikkort

  • Sapphire Radeon RX 6950 XT Nitro+ (16 GB)

  • AMD Radeon RX 6800 XT (16 GB)

  • AMD Radeon RX 6800 (16 GB)

  • AMD Radeon RX 6700 XT (12 GB)

  • Sapphire RX 6600 XT Pulse (8 GB)

  • AMD Radeon RX 5700 XT (8 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 3090 (24 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 3080 (10 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 3070 (8 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 3060 Ti (8 GB)

  • Gigabyte RTX 3060 Gaming OC (12 GB)

  • Gigabyte RTX 3050 Gaming OC (8 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 2080 Ti Founders Edition (11 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 2060 Founders Edition (6 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1080 Ti Founders Edition (11 GB)

Kylning

Noctua NH-D15

Noctua

Lagring

Samsung 980 Pro M.2, 2 TB

Nätaggregat

Seasonic Prime Ultra Titanium, 1 000 W

Seasonic

Chassi

Streacom BC1 Open Benchtable

Streacom

Skärm

Dell P2415Q

Operativsystem

Windows 11 Professional

Till testet använder vi oss av den nya testriggen för grafikkort som är utrustad med Intel Core i9-12900KS, Intels just nu snabbaste processor för spel, två stycken snabba DDR5-minnesmoduler på totalt 32 GB samt en PCI Express 4.0 NVME SSD från Samsung med pålitlig prestanda samt bra läs- och skrivhastigheter.

Bildfrekvens och renderingstider för spelet snappas upp med hjälp av mjukvaran CapframeX och efteranalyseras med Microsoft Excel. Lägstavärdet representeras av renderingstidernas 99:e percentil. Alla tester genomförs utan AMD eller Nvidias bilduppskalningstekniker.
Drivrutinerna som används är Geforce Game Ready Driver 516.94 samt Radeon Software Adrenalin 22.8.1 Optional, båda med uttalade optimeringar för spelet.

Vi har under testet använt oss av Sapphires Nitro+ version av RX 6950 XT då vårt exemplar av RX 6900 XT orsakade krascher när ray tracing aktiverades bland grafikinställningarna.

Testslinga

Då spelet saknar inbyggd benchmark har vi testat samtliga kort i en sektion i början av spelet. Det tar ungefär en minut att springa igenom sektionen, där vi svingar mellan skyskrapor för att sedan landa på marken och promenera på trottoaren. Exakt vilka karaktärsmodeller för bilar och gångtrafikanter som spelet laddar in varierar från gång till gång men antalet och densiteten på dessa är densamma vid varje angivet förinställt grafikläge.

Detaljnivåer

För att granska spelets olika förinställda detaljnivåer för grafik har vi valt ut en representant från Nvidia respektive AMD i segmentet övre mellanklass. Vi testar RTX 3070 och RX 6700 XT i de tre vanligaste upplösningarna i bildförhållandet 16:9 i samtliga av de förinställda grafiklägen som finns i spelet.

RTX 3070

1 920 × 1 080

2 560 × 1 440

3 840 × 2 160

Very low

191/122

150/99

93/69

Low

176/114

140/93

84/66

Medium

158/100

130/85

80/64

High

153/100

125/84

77/61

Very-High

152/98

121/83

74/58

RTX 3070 inleder starkt och har inga problem alls att ta sig an både upplösningarna 1 920 × 1 080 samt 2 560 × 1 440 pixlar med hög bildfrekvens även när detaljnivån skruvas upp. När vi kommer upp till 3 840 × 2 160 pixlar så noteras ett förväntat tapp i prestanda men kortet mäktar ändå med en klart spelbar upplevelse även på höga inställningar. RTX 3070 bjuder på en väldigt stabil upplevelse under hela testet.

RX 6700 XT

1 920 × 1 080

2 560 × 1 440

3 840 × 2 160

Very low

155/95

127/82

79/62

Low

146/89

115/76

70/57

Medium

131/81

106/73

64/53

High

124/81

99/71

61/49

Very-High

124/79

99/68

61/49

RX 6700 XT står sig inte riktigt lika starkt och presterar lägre bildfrekvens i samtliga förinställda grafiklägen och upplösningar, och detta är ett återkommande tema som kommer upprepa sig senare i artikeln. AMD:s representant visar dock upp klart godkända resultat i de båda lägre upplösningarna men får det svårare i 3 840 × 2 160, framförallt i grafiklägen över medium.

20220815161128_1.jpg

Sammantaget kan vi se en relativt stor skillnad mellan de båda korten med fördel RTX 3070 som blir som mest påtagligt i 4K UHD. Min rekommendation för denna titel är att skruva upp detaljnivån så långt man kan och istället göra avkall på upplösning om så behövs alternativt använda uppskalningsmetoderna DLSS eller AMD FSR 2.0 för att nå önskad bildfrekvens. Ställer man ner spelet i medium eller low blir det visuellt en så pass mycket sämre upplevelse att den ökade bildfrekvensen inte kompenserar för detta.

Prestanda med olika grafikkort

Som det skvallrades om i jämförelsen mellan de olika grafikinställningarna så är Spider-Man ett spel som klart föredrar Nvidias grafikkort, där vi kan utläsa att det gröna laget helt ockuperar den översta delen av diagrammet. RTX 3090 huserar i toppen med en minimal ledning över lillebror RTX 3080 med RTX 3070 strax därefter. I upplösningen 1080p så är det tydligt att det är procesorn som blir flaskhalsen i toppskiktet, vilket resulterar i en drygt sju procentig skillnad mellan RTX 3090 och Nvidias flaggskepp från 2018 RTX 2080 Ti.

Särskilt noterbart är att AMD:s värstingkort RX 6950 XT hamnar en bit ner i listan och är ungefär fyra procent snabbare än mellanklassaren RTX 3060 Ti. Även med flaskhalsande processor i åtanke så är det anmärkningsvärt att AMD:s kort ligger efter med en så pass påtaglig marginal, om detta har att göra med dåligt polerade drivrutiner eller något annat låter jag för tillfället vara osagt.

I upplösningen 2 560 × 1 440 så börjar prestandahierarkin tydligare stakas ut. RTX 3090 är fortsatt i topp och tappar enbart tre procent i medelvärde jämfört med 1080p. Med detta så breddas ledning gentemot RTX 3080 något men de både korten är fortfarande inom några procents marginal från varandra. För AMD ser det något ljusare ut än vid tidigare mätning och RX 6950 XT placerar sig på en trygg tredjeplats men ligger fortfarande cirka femton procent bakom RTX 3090.

I klungan bakom toppen så ser det ganska liknande ut, där återkommande är att vi kan klämma ut mer prestanda ur Nvidias mellanklass och instegsklass-modeller än AMD:s diton. Någonting som är roligt att se är att den gamle trotjänaren GTX 1080 Ti hänger med i svängarna även i 1440p. Trots att det har passerat sin femårsdag så är det inga dåliga siffror vi uppmäter.

Historien upprepar sig även i 4K UHD och prispallen har samma trio på samma placering som testerna ovan, med nästan exakt samma procentuella skillnad mellan RTX 3090 och RX 6950 XT. Nytt i när vi testat i denna upplösning är att RX 6800 XT kniper fjärdeplatsen och placerar sig strax före både RTX 3070 och RTX 2080 Ti som följs av RX 6800. Troligtvis så gör AMD:s något mer generöst tilltagna mängd grafikminne att deras bättre modeller tar sig något högre upp i tabellen.

Tydligt att se är att man knappast behöver använda sig av någon av värstingmodellerna för att få en njutbar upplevelse i 4K UHD. Det är glädjande att så pass många modeller når till 60 FPS eller högre i medelvärde, och detta kombinerat med någon av bilduppskalningsteknikerna gör att många användare kommer kunna få en högupplöst upplevelse utan några större bekymmer. Notera dock att för RTX 3060 eller motsvarande och under så skulle jag begränsa upplösningen till 1440p om du ämnar att spela utan bilduppskalning.

Ray tracing

Spider-Man erbjuder precis som i sin Playstation 5 portning alternativet att använda sig av ray tracing-förbättrade reflektioner. Vi har testat läget med samma inställningar för detaljnivå som innan men med tillägget ray tracing med högsta inställningarna för reflektionsupplösning, hög inställning för geometriska detaljer samt reglaget för objektsavstånd uppdraget till 10.

20220815160812_1.jpg

Som förväntat så får sig prestandan en rejäl smäll av att aktivera ray tracing. RTX 3090 innehar fortsatt ledning men med prestandaförlust på nästan 40 procent i 1080p. De flesta kort klarar sig ganska så bra i 1080p om man är villig att acceptera tappet i prestanda, undantaget RTX 3050, RTX 2060 och RX 6600 XT som vi får kategorisera som icke godkända.

1440p är mark som enbart den med RTX 3070, RX 6800 eller bättre bör beträda. Som väntat är detta grafikläget väldigt tungdrivet och när vi till slut når 4K UHD så finns det inga kort som hanterar det och samtidigt nå 60 FPS som är gränsen för godkänt. RTX 3090 och RTX 3080 är de modeller som kommer närmast men är en liten bit ifrån. RX 6950 XT tappar mer än 50 procent av sin prestanda i 4K UHD när ray tracing aktiveras och halkar efter ledarna.

Sammanfattande tankar

När portningen av Spider-Man tillkännagavs var det inte många som blev förvånade, då Sony sen ett par år tillbaka har som uttalad strategi att bredda sig och öka närvaron på PC. Personligen ser jag det som en sund trend i branschen att göra sina spel tillgängliga för så många potentiella användare som möjligt, och därmed få fler att ta del av välgjorda upplevelser.

Mina generella intryck är positiva, spelet gör sig väldigt väl på plattformen. Framförallt när man kan vrida upp grafikreglagen till max och njuta av ögongodiset som erbjuds så är Spider-Man onekligen en riktigt läcker upplevelse. Att svinga sig fram mellan skyskraporna, där det spegelblanka glaset reflekterar allt som sker, och undsätta folk i nöd iklädd rollen som Peter Parker är en dröm som närts av mig och många andra sen barnsben.

20220815160221_1.jpg

Vid lanseringstillfället finns det dock en litet smolk i bägaren – buggiga drivrutiner och dåligt optimerat stöd för AMD Radeon. Dagen innan lansering hade jag problem med Geforce-korten då klienten helt enkelt frös varje gång jag försökte justera grafikreglagen direkt i spelets meny. Följden av detta blev att jag för varje ny testrunda behövde stänga ner spelet och därefter starta det igen för att göra förändringar genom spelets launcher. Det är ett förhållandevis litet problem och jag kan ej fastställa om problemet helt är Nvidias fel eller om det har att göra med spelets aktuella version.

För AMD så är problemen något mer påtagliga. Det värsta jag stötte på under mina tester var grafiska buggar som uppdagade sig med i stort sett alla Radeon-kort jag testade. Ljus från lens flares växer sig ibland alldeles för starkt och flimrar över hela skärmen under en bråkdel av en sekund, något som fick mig till en början att misstänka att grafikkortet var defekt.

Då fenomenet upprepade sig oavsett vilket AMD-kort som satt i insåg jag att den visuella artefakten förmodligen härleder från någonting annat. Utöver tidigare nämnda problem så uppvisade spelet ibland artefakter i form av snabbt flimrande vita rektanglar när kameran roteras runt huvudkaraktären. Den buggen var mer sällsynt men tittade fram ibland på olika grafikkort från AMD.

Utöver de visuella buggarna är det just nu inte klart om Radeon-kortens relativt låga prestanda i titeln har att göra med dålig optimering och kommer att förbättras i förhållande till Geforce-modellerna eller om vi kommer att ett fortsatt ojämnt förhållande mellan dem.

20220815160455_1.jpg

Med dessa små anmärkningar ur vägen så är jag övertygad om att de flesta, eller alla av dem, bör kunna avhjälpas med uppdateringar av klienten och drivrutiner till grafikkkorten, och det är ingenting som i dagsläget skulle få mig att inte kunna rekommendera spelet ur en rent teknisk ståndpunkt. Nixxes har gjort ett gediget jobb med konverteringen av Insomniac Games stortitel och de går från klarhet till klarhet.

Oavsett om jag kommer spela igenom Spider-Man ytterligare en gång inom en snar framtid eller senare får tiden utvisa men att fler titlar från Playstation Studios får sig ett grafiskt lyft och stöd för breda upplösningar är något som lämnar mig med en positiv känsla. Det kanske vore på sin plats med något med samurajer härnäst?