Den 11 november lanserar Bethesda ytterligare en ny version av långköraren The Elder Scrolls V: Skyrim. För att fira spelets tionde födelsedag blir det med tillägget "Anniversary Edition". Den nya versionen bygger på specialutgåvan från år 2016 med tillägg av innehåll från officiella Creation Club-moddar, vilket bland annat lägger till nya aktiviteten fiske.

Trots att nyutgåvans innehåll är baserat på moddar ser det inte ljust ut för existerande moddar till PC. Enligt en av utvecklarna bakom verktyget Skyrim Script Extender (SKSE) bryter "Anniversary Edition" kompatibiliteten med en stor andel moddar, inklusive just SKSE.

The reason for this is that as part of the AE update, Bethesda has decided to update the compiler used to build the 64-bit version of Skyrim from Visual Studio 2015 to Visual Studio 2019. This changes the way that the code is generated in a way that forces mod developers to start from scratch finding functions and writing hooks.

Under användarnamnet "extrwi" på Reddit förklarar SKSE-utvecklaren att detta beror på att Bethesda valt att uppdatera från Visual Studio 2015 till Visual Studio 2019. Med skiftet byter de även ut den kompilator som används för att bygga 64-bitarsversionen av spelet. Det ska i sin tur innebära en förändring i hur spelets kod är strukturerad och tvingar modd-utvecklare att mer eller mindre börja om från början.

Doing this work takes a reasonable amount of time for each plugin. I can probably sit there over a few nights and bang out an updated version of SKSE, but my main concern is for the rest of the plugins out there. The plugin ecosystem has been around long enough that people have moved on, and code is left unmaintained. Effectively everyone who has written a native code plugin will need to do at least some amount of work to support AE. This realistically means that the native code mod scene is going to be broken for an unknown length of time after AE's release.

Vidare förklarar modd-utvecklaren att SKSE bör gå att modifiera relativt snabbt, däremot känner de sig inte säkra på att det är rätt lösning. SKSE har ett system för att användas tillsammans med hundratals andra moddar som då slutar fungera, även med äldre utgåvor av spelet. Varje modd-utvecklare behöver uppdatera och underhålla sina projekt individuellt. Kompatibilitet för stora delar av modd-scenen kommer oundvikligen brytas och sluta fungera efter lanseringen och en tid efter det.

Ansvariga för SKSE har varit i kontakt med Bethesda som i nuläget inte har någon lösning. En liknande uppdatering har nyligen lanserats till 13 år gamla Fallout 3, som utöver ett skifte till Visual Studios 2019 även lämnade kopplingen till Games For Windows Live bakom sig. Där ser moddar däremot inte ut att ha påverkats på samma vis. Det massiva och engagerade modd-communityt är en stor del av vad som håller intresset för studions äldre titlar vid liv.

För spelare som sitter på specialutgåvan blir Anniversary Edition en gratis uppdatering, övriga kan uppgradera mot en kostnad. De som vill behålla sitt spel moddat rekommenderas i nuläget att stänga av automatiska uppdateringar och göra en backup av spelfiler.

Använder du SKSE och relaterade moddar när du spelar Skyrim?