Konstiga vita/svarta/random färgade rutor (artefakter?).

Permalänk
Medlem

Konstiga vita/svarta/random färgade rutor (artefakter?).

Hej.
För 2-3 veckor sen så började jag märka att det var lite vita/svarta/random färgade rutor som ploppade upp lite här o där när jag spelade CS:S.
Först trodde jag att det var artefakter (men då skulle det antagligen sett värre ut) och att mitt grafikkort började sjunga på sista versen eller att det var överhettat, men det är varken eller (kanske artefakter, men inget fel med grafikkortet vad jag vet).
Jag har inte installerat något på datorn på de senaste 2 månaderna, med undantag för windows updates, Adobe PS CS4, Adobe Illustrator CS4 (som jag installerade för några dager sen) och HoN (som jag också installerade för några dagar sen).

Mina temps på grafikkortet är:
[Idle]
ATI Radeon HD 4870 X2 [ BenQ G2400W ] = 41c
ATI Radeon HD 4870 X2 = 35c

[Load] (När jag spelar CS:S)
ATI Radeon HD 4870 X2 [ BenQ G2400W ] = ~65c
ATI Radeon HD 4870 X2 = ~50c

--------

Detta problem är inte alls gamebreaking men det är ganska irriterande.
Problemet försvinner när jag har tabbat ner och upp några gånger (ibland försvinner det inte helt och hållet, kanske är 1 eller 2st små rutor som fortfarande ploppar upp lite här o där).

Dessa skärmdumpar tog jag när jag märkte att problemet var som värst (hade inte tabbat ner och upp någonting och det var första gången jag startade CS:S för dagen [hade haft på datorn i 20min kanske och innan dess varit avstängd i ca 15h]).

Det var ännu mer "artefakter" än vad bilderna visar men allt kom inte med när jag tog skärmdumparna.
("artefakterna" är inringade med vitt och svart).
http://pici.se/pictures/Fcsbsowyx.jpg
http://pici.se/pictures/eLXCAyftY.jpg

Dessa bilder tog jag den 29:e.
Igår när jag hade haft datorn avstängd i drygt 17h så startade jag CS:S nästan direkt efter att jag hade startat datorn (skulle spela match), och då märkte jag inte av några rutor som ploppade upp. Så antagligen kommer problemet lite random.

--------

FYI.
Jag får bara dessa "artefakter" i CS:S, alltså inte i något annat spel jag har på datorn (har HoN, Napoleon Total War, GTA IV, BF2, BFBC2 etc. etc.) eller när jag bara är i windows-miljön och surfar runt lite på nätet.

Sen så är temperaturen på grafikkortet betydligt högre när jag spelar Napoleon Total War och BFBC2.

Jag antar att en ominstallation av CS:S löser det men vill gärna veta vad som är felet först. Sen så om det inte funkar med ominstallation så får jag testa med omformatering.

De drivrutiner jag har använt sen problemet började är:
9.12 (har använt den drivrutinen sen den släpptes och hade inget problem med CS:S förens 2-3 veckor sen), 10.2, 10.3a (beta).
Samma problem med alla de drivrutiner. Ska testa 10.3 (riktiga, om man nu säger så) snart och se om det försvinner med dem.

--------

Jag har inte rört min config.cfg i CS:S, däremot har jag skapat en autoexec.cfg som innehåller detta:
cl_showfps 1
fps_max 125
name Aaaaaughibbrgubugbugrguburgle!
rate 30000
cl_cmdrate 101
cl_updaterate 101
r_3dsky 0
cl_minmodels 1
cl_min_ct 1
cl_min_t 1
cl_ragdoll_physics_enable 0
cl_ragdoll_collide 0
mat_monitorgamma 1.6

In-game så har jag allting på de högsta inställningarna förutom anti-aliasing och anistropic filtering som jag har stängt av då jag måste det för att FinalProof (ett anti-cheat) ska kunna ta skärmdumpar.

--------

Intel C2D E8500 @ 3.8GHz (100% stabilt, funkar utmärkt när jag köttar på med Intel Burn Test eller Orthos).
OCZ Reaper-HPC 2x2GB
Gigabyte GA-EP45-DS4

--------

Det jag nu undrar är om det är någon mer som har erfarenhet av detta problem eller om någon vet vad som är fel.
Som jag nämnde tidigare så antar jag att en ominstallation av CS:S löser det, men skulle gärna vilja veta om någon vet vad som orsakar detta.
Och jag hoppas att jag inte har glömt någon info eller nåt.

Visa signatur

LAIN\Asus Maximus VI Gene, Intel Core i5 4670K, HyperX Savage 16GB 1866MHz, Asus GTX 1070 FE, Corsair AX760, SilverStone Sugo SG10B, NZXT Kraken X31, Samsung 850 Evo 500GB\
Beyerdynamic DT990 600Ω, O2+ODAC, AntLion ModMic V4 Uni + Creative SB Play! 2, Asus VG248QE, Zowie EC1, Filco Majestouch-2 TKL (MX Brown)