DDR2 eller DDR3 eller Byta hela skiten?

Permalänk

DDR2 eller DDR3 eller Byta hela skiten?

just nu sitter jag på 4GB ramminne som går i 667MHz.(DDR2)
det jag funderar på är om jag antingen ska köpa 2GB till av dessa DDR2 667MHz(fast det känns jävligt dumt)eller om jag ska köpa snabbare minnen i DDR2, typ 1600MHz 4GB.
men har även tankar om jag ändå ska köpa nytt så då vill jag ju så klart ha DDR3 minnen men då kommer ju den där extra kostnaden som brädan kommer att kosta.
men om det är det absolut bästa och de andra alternativen är dumma att göra då får det bli så.
då får jag helt enkelt lägga ut 3000kr på minnen och brädan.jag tror att mina minnen flaskar lite.därför vill jag köpa nytt, sen är det alltid kul med lite nya prylar.min rigg består av följande:

AMD PHII X4 965 BE

XFX Radeon 5850

667MHz ramminne

550W Corsair agg

Gigabyte GA-MA790X-UD3P

en maxor disk från 2006

Tror ni att mina minnen flaskar på den setuppen?
skulle det vara det optimala för mej att byta till AM3 bräda med DDR3?
eller skulle jag komma långt på en uppgradering av DDR2 1600MHz 4GB minnen istället?
är lite vilsen just nu och behöver komma till ro med detta!
så jag hoppas på lite hjälp här..allt uppskattas!

mvh

Permalänk
Hedersmedlem

En fråga kommer till mig direkt nämligen: Vad skall du ha mer minne för/till? Sedan är det ju så att 1600MHz-minnen inte finns i DDR2, där är det väl 1066MHz som är högsta, även om det har funnits högre någon gång.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
En fråga kommer till mig direkt nämligen: Vad skall du ha mer minne för/till? Sedan är det ju så att 1600MHz-minnen inte finns i DDR2, där är det väl 1066MHz som är högsta, även om det har funnits högre någon gång.

jag vill ha mer minne bara om jag ska köra på 667:orna.annars så nöjer jag mej med 4gb.
okej, trodde det fanns 1600 till ddr2, men det kanske inte finns längre.men vad tror du då?vilket blir det bästa och det smartaste valet av denna minnes djungel??

Permalänk
Medlem

DDR2 toppade ut på 1250 MHz. Om du tvunget måste ha mer minne så köp mer av det du har, räcker gott och väl :).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aldric T
DDR2 toppade ut på 1250 MHz. Om du tvunget måste ha mer minne så köp mer av det du har, räcker gott och väl :).

så du tror inte mina minnen flaskar min rigg då?

Permalänk
Medlem

minnena kommer att fungera fint att spela med i din rigg. skillnaden i spel på ddr2 och ddr3 är bara några enstaka % så kör med det du har nu ett tag till tkr jag.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Hedersmedlem

4GB räcker i de flesta lägen så varför köpa mer, märker du något konstigt?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

sen metro 2033 kom så verkar inte min burk duga till.jag märker i det spelet hur jävla krävande det är så mer och bättre minnen är ju att föredra där.
även ett till 5850 skulle ge skilnad.men kommer alla spelen som kommer släppas nu kommer dom vara lika krävande eller duger min burk till det mesta framöver?
en fråga till: när kommer usb3 och sata 6 bli aktuellt??alltså när kommer det bli en standard, ja eller iaf när kommer det produkter som stödjer detta?

Permalänk
Hedersmedlem

Men Metro 2033 är nog mer ett grafikkrävande spel, så jag tror inte att minnet gör så stor skillnad här, tyvärr. Som du kanske har sett så är detta spel i stort sett lika krävande som Crysis, minnet i din burk är väl lite i långsammaste laget, men borde inte vara den största halsen i ditt system. Metro är krävande för vilken burk som helst, iaf med hög upplösning och godis på.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Men Metro 2033 är nog mer ett grafikkrävande spel, så jag tror inte att minnet gör så stor skillnad här, tyvärr. Som du kanske har sett så är detta spel i stort sett lika krävande som Crysis, minnet i din burk är väl lite i långsammaste laget, men borde inte vara den största halsen i ditt system. Metro är krävande för vilken burk som helst, iaf med hög upplösning och godis på.

okej, men om inte mina minnen är den stora halsen vilken är då de?
kan en HDD flaska, någon som vet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av punchline82
okej, men om inte mina minnen är den stora halsen vilken är då de?
kan en HDD flaska, någon som vet?

På sätt och vis, ja.

En seg hdd ger dig längre laddningstider och kan de dig rätt långa hack när du byter zon i openworld spel men en hdd bör inte mig veteligen påverka fpsen.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Din hdd sätter inte ned din spelprestanda när den väl kommit till ramminnet, dock så är väl din Maxtor inte alltför ny/snabb, så en ny hade nog inte varit helt fel. När SSD-ditona kommer ner lite i pris så har de stor potential att snabba på systemet, speciellt då laddtider till program och spel.
Om du tittar specifikt på Metro2033 så ser du att de tester som är gjorda på kanonpresterande riggar och ändå klarar dessa knappt av spelet. Inte för att nedvärdera din rigg men den är ju inte "top notch"

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)