Permalänk

Sony Vaio F11M

Sony Vaio F11M, någon som är ägare av denna dator, eller som har synpunkter på den?
http://www.dustinhome.se/pd_5010374010.aspx

min gamla vaio kraschade, men tror nog jag köper en vaio pånytt ändå, var väldigt nöjd med den, framför allt med skärmen.
den kostar ju ca 3k mer än M1 I3 som det skrivs mkt om här på forumet, men jag tycker man får mkt som man lägger 3 k till:
+blu-ray spelare, bättre grafikkort (?), I5 processor, bättre skärm, bättre upplösning mm.

ngn som har synpunker på min "analys"?

ha de!

Permalänk
Medlem

Den är grym. Tyst och framför allt riktigt sval även vid tung användning, bra skärm. Min polare brukar ha med den på våra lan.

Om du pallar paya mer för kvalitet så är den helt klart värt det. Hade tänkt mig nåt liknande när jag får pengar...:P

Permalänk
Medlem

Jag äger storebror till den , nämligen Vaio F11S1E och kan inte bli mer nöjd än vad jag är . Quad Core i7 6 GB DDR3 1333 Mhz ,16.4" FHD matt proffsskärm , bluray , okej grafik ( GeForce 330M GT 1 GB GDDR3 ) . Alla in/utgångar man behöver samt det bästa i mina ögon..... WLAN-kort med stöd för 5 Ghz bandet och 802.11n 300/300 Mbit . Byggkvaliteten är superb och tangentbordet är det bästa jag sett till en bärbar.
Okej 15.000 kr är en del pengar....men då jag bara betalade 9.000 så var det inget snack om saken.

Visa signatur

Medion Erazer Beast X40 | Intel i9 13900HX | 32 GB DDR5 5600Mhz | 2TB WD Black SN850X NVMe , 4TB WD Black SN850X NVMe | nVidia GeForce RTX 4080 12 GB GDDR6 | 17.0" WQHD IPS 240Hz | Windows 10 Pro 64-Bit |
OnePlus 7T Pro McLaren Limited Ed 6.67" 3K

Permalänk

Hur fick du den för 9000?? Jag älskar allt med denna modell förutom att upplösningen är för hög (Email text osv blir så lkiten det är skitjobbigt att titta på). Och kör man inte "native" blir det ju suddigt eller hur? Annars skulle jag köpa den direkt...

Permalänk
Medlem

Fick den för 9.000 då jag sålde av min tidigare bärbara , HP Pavillion DV5 1199eo . Text och sådant kan man anpassa genom att zooma in , iaf i W7 fungerar utmärkt om/när man behöver göra det.

Visa signatur

Medion Erazer Beast X40 | Intel i9 13900HX | 32 GB DDR5 5600Mhz | 2TB WD Black SN850X NVMe , 4TB WD Black SN850X NVMe | nVidia GeForce RTX 4080 12 GB GDDR6 | 17.0" WQHD IPS 240Hz | Windows 10 Pro 64-Bit |

Permalänk

Kika på denna annars, visserligen 1500:- mer men då får du i7 720qm, mkt bättre grafikkort, 2x500gb hdd osv. Enda som är bättre med vaion är skärmens upplösning.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=539527

Samma fast med i5..

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=539526

Permalänk
Medlem

Hmm , det är ganska mycket som skiljer Sonyn mot Asusdatorn ,utöver upplösningen och storleken på skärmen. Antalet GB RAM 6/8 GB DDR3 mot 4 GB , Blu Ray vs DVD etc.... så nej Asusdatorn är sämre totalt sett jämfört med Sonyn

Visa signatur

Permalänk

Storleken på skärmen är ju mer en smaksak vad man vill ha. Det kostar inte många kronor att släng i mer ram i asusen. bluray? Det är ju en smaksak, i mina ögon helt värdelöst.

Det som kostar, cpu och grafikkort spelar ju i en helt annan division på asusen. Går inte att jämföra ens. Ska du ha en sony med i7 720qm, 5730, 2x500gb hdd så är det ju bara att gratulera om du kommer under 20k. För mellanskillnaden kan du köpa en jäkla mass ram och ett par externa blurays.

Sonyns grafikkort är ju föråldrat och har inget i en modern dator att göra, inget stöd för dx11 och rent usel spelprestanda jämfört med 5730. Det är ju ett gammalt gt240 som dom döpt om och klockat lite.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thereal_twisted
Storleken på skärmen är ju mer en smaksak vad man vill ha. Det kostar inte många kronor att släng i mer ram i asusen. bluray? Det är ju en smaksak, i mina ögon helt värdelöst.

Det som kostar, cpu och grafikkort spelar ju i en helt annan division på asusen. Går inte att jämföra ens. Ska du ha en sony med i7 720qm, 5730, 2x500gb hdd så är det ju bara att gratulera om du kommer under 20k. För mellanskillnaden kan du köpa en jäkla mass ram och ett par externa blurays.

Sonyns grafikkort är ju föråldrat och har inget i en modern dator att göra, inget stöd för dx11 och rent usel spelprestanda jämfört med 5730. Det är ju ett gammalt gt240 som dom döpt om och klockat lite.

I mina ögon så är Blu Ray ett plus och i all synnerhet då skärmen har en så hög upplösning och sådan grym bildkvalitet , man drar helt enkelt nytta av hela datorns kapacitet. Vaion är i första hand inte en spelmaskin utan en multimediamaskin där Sony inte har tummat på kvaliteten alls. Sedan undrar jag varifrån du fått tanken att Vaion inte har Quad Core , för det har den , ett stycke i7 720qm. Kvaliteten/prestandan är jämnare överlag med Vaion och man är inte fast med lågupplösta skärmar/DVD-enheter , men okej.... det är väl inte alla som prioriterar kvalitet framför råprestanda.
I mina ögon så är Vaion en bättre dator sett över hela bilden och man får garanterat en mer kompetent multimediamaskin än om man köper Asusdatorn.

Visa signatur

Permalänk

Vaion i länken har en i5 520M, en dualcore. Sony har bra kvalité, men asus har ännu bättre kvalité.

http://www.sweclockers.com/nyhet/10145-asus_bast_hp_samst_i_k...

http://www.squaretrade.com/htm/pdf/SquareTrade_laptop_reliabi...

Visst är bluray ett plus, men det är liksom en parantes jämfört med fördelarna i7 720qm och ett modernt snabbt grafikkort ger. Asusen har USB 3.0, tex. Kort sagt så har asusen både kvalité och råprestanda. Enda fördelen med sonyn är upplösningen på panelen, och eventuellt statusfaktorn(för dom som ser det som en fördel) som den ger hos dom som inte har så stor koll på laptops.

Personligen kollar jag aldrig på film på datorn, kopplar till tv'n och då spelar laptop panelens uppl. noll roll.

Finns en vaio med 720qm för 14679:-, dock fortfarande med samma sopiga grafikkort. Och endast en 500gb disk.