Permalänk

Utmärkt Gamingdator?

Var då inne på https://www.kobaltcomputers.co.uk/ och fastnade för G860, de här e min setup, vad tycks?

Screen - :: 15.6" 1920x1080 Full HD+ X-Glass
Processor - :: Intel® Core i7 720QM Quad Core 1.60GHz - 2.80GHz 6MB Cache 1
Video Card - :: ATI Mobility Radeon™ HD 5870 1GB GDDR5 1
Memory 1 - :: 4GB DDR3 1333Mhz CAS9 2x 2GB DIMMs 1
Hard Drive - :: 320GB 7,200rpm SATA-II with 16MB Cache 1
Operating system 1 - :: No Operating System Required - £75 Cash Back after purchase! 1
Optical Device 1 - :: 8x DVD±R/W 1
Bluetooth - :: Bluetooth V2.0 Module 1
7 in 1 card reader - :: 7 in 1 card reader 1
Keyboard - :: Swedish / Finnish 1
Soundcard - :: Integrated High Definition Audio

Total £1,431 - £75 (då jag inte valt OS) och hamnar då på 15 787,23 Kronor (inklusive frakt)

Borde jag köpa eller vet någon en dator med liknande konfiguration som kanske är snäppet billigare ?

Permalänk
Medlem

Ska du bara spela?
Då fungerar GX740 lika bra, för knappt 12k i Sverige

Edit:
Annars är den prisvärd! Dock lite låg upplösning..

Edit2:
Det kostar 22 Pund extra för att få en HD skärm, då kan du fan inte ta en 1600x900 skärm

Visa signatur
Permalänk

Ska faktiskt inte bara spela utan håller även på med en del filmredigering photoshop etc , har tittat på GX740 också men den här e ju faktiskt snäppet vassare, orkar heller inte vänta 1 månad tills GX740an levereras då jag behöver en dator så snabbt som möjligt.

Permalänk
Medlem

Okej, då är det bra att ha en Quad.
Har du sätt skillnaden mellan 1600x900 och 1920x1080? Den är stor. Om du håller på med Photoshop och filmredigering skulle jag inte tveka en sekund.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thornblom
Okej, då är det bra att ha en Quad.
Har du sätt skillnaden mellan 1600x900 och 1920x1080? Den är stor. Om du håller på med Photoshop och filmredigering skulle jag inte tveka en sekund.

aa jo i7an med Quad är inte helt fel! Och ja du har fullt rätt med skärmupplösningen, har ändrat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kewlpopsicle
aa jo i7an med Quad är inte helt fel! Och ja du har fullt rätt med skärmupplösningen, har ändrat

Okej, härligt! Ett superbra köp!

Är du medveten om att det är Pund; blir ca 16.500kr.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

ja okej nu var det ju inte fullt så mkt pengar ändå då slutsumman är 1431 och sen blir det - 75 Pund då jag inte ska ha något OS så då hamnar vi i enlighet med forex på 15 787,23 Kronor

Permalänk
Medlem

Jo, juste. Ett bra köp i vilket fall som helst.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thornblom
Jo, juste. Ett bra köp i vilket fall som helst.

fan inte lätt för att bestämma sig
ASUS G73JH går inte den typ att få tag på för samma pris (16k) om man beställer från USA? tror ja läste de någonstans här i forumet

Permalänk
Medlem

Du får G73 för 16700kr från staterna om jag inte minns fel! Men då får du inte svenskt tangentbord. Är i exakt samma sits som dig och väger mellan de två. Asusen har större skärm och faktiskt ganska så bra batteritid till fördel jämfört med g860!

Visa signatur

Clevo P150HM: I7 2630QM 2,0-2,9 GHz, 8 GB DDR3 1333 MHZ, 15,6" 1920x1080, ATI Radeon 6970M, Corsair Force 3 180GB

Permalänk

Att lägga på 1 k för G73an är ju inte helt fel då ! Men hur blir det då med garanti etc om man beställer från US ?

Permalänk
Medlem

2 Års GLOBAL garanti. Med andra ord så behöver du ej oroa dig.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO Processor: Intel Core i9-10850K Kylning: Corsair H150i Elite Capellix Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum 3200 MHz Grafikkort: TBA Hårddiskar: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 Nätagg: Corsair HX1000 V2 Platinum Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Skärm: Alienware AW3420DW

Permalänk

Asus g73an kostar från USA 15,700:- med frakt,tull,moms osv på
http://www.excaliberpc.com/595464/asus-g73jh-a2-17.3-notebook...

jag hade lätt tagit g73an

Visa signatur

MSI Z370i Gaming Pro Carbon AC
I7 8700k 3.7 GHz 12mb
ASUS GeForce GTX 1080 TI 11GB Turbo
Ballistix 16gb DDR4 3200MHz CL15 Elite
AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lowfatmilk
Asus g73an kostar från USA 15,700:- med frakt,tull,moms osv på
http://www.excaliberpc.com/595464/asus-g73jh-a2-17.3-notebook...

jag hade lätt tagit g73an

fan vad gött för 15.700 !! Då blir det nog g73an ser det ut som!

Permalänk

här kan du kolla exakt hur mkt d kommer kosta
http://www.tullverket.se/sokordao/tjanster/avgiftsguiden/avgi...

men då borde veta att det kan ta ett tag innan du får datorn, beroende på om dom har den i lagret, + tid att skicka den..
har du otur så får du vänta 1+ månad

Visa signatur

I7 8700k 3.7 GHz 12mb

Permalänk
Medlem
Citat:

fan vad gött för 15.700 !! Då blir det nog g73an ser det ut som!

Kommer dra upp en G73 Review om inte allt för länge.
Eventuellt imorgon eller Onsdag.
Håll utkik !.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO Processor: Intel Core i9-10850K Kylning: Corsair H150i Elite Capellix Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum 3200 MHz Grafikkort: TBA Hårddiskar: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 Nätagg: Corsair HX1000 V2 Platinum Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Skärm: Alienware AW3420DW

Permalänk
Medlem
Citat:

här kan du kolla exakt hur mkt d kommer kosta
http://www.tullverket.se/sokordao/tjanster/avgiftsguiden/avgi...

men då borde veta att det kan ta ett tag innan du får datorn, beroende på om dom har den i lagret, + tid att skicka den..
har du otur så får du vänta 1+ månad

Har han TUR får han vänta en månad.
Har han OTUR = 2+ .

Står i kö själv nämligen på en bara för att se hur länge de skulle tagit mig att få en från Usa.
Beställde min den 10e Mars. Inte sett röken av den än å lär vänta länge till

Visa signatur

Permalänk
Medlem

lite trådhijacking men kanske kan hjälpa OP.

Jag såg priset på G73an på excaliberpc och blev genast mer sugen än att köpa clevon.
Hur som helst, hur gör man med ac-adaptern om man beställer en Asusdator från USA?
Har visserligen samma fråga när det gäller att beställa clevo från xoticpc, men har redan mailat dessa om det.

Tacksam för svar!

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeddius
Har han TUR får han vänta en månad.
Har han OTUR = 2+ .

Står i kö själv nämligen på en bara för att se hur länge de skulle tagit mig att få en från Usa.
Beställde min den 10e Mars. Inte sett röken av den än å lär vänta länge till

Faan du måste skojja med mig 2+ är ju totalt fucked up! Trodde fan leveranserna var en månad max

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lain
hur gör man med ac-adaptern om man beställer en Asusdator från USA?

Undrar samma!

Permalänk
Medlem
Citat:

Faan du måste skojja med mig 2+ är ju totalt fucked up! Trodde fan leveranserna var en månad max

Undrar samma!

Tyvärr skojar jag inte.
Jag beställde min från USA den 10e Mars, ställde mig i kö dvs.
Och fortfarande inte ens nära att få den.

Jag har sett listorna på deras beställningar på G73JH och dem är tyvärr långa.
Vad jag gjorde för att få min var att jag beställde en från Sverige.
Dyrare? Ja.
Bättre? Ja. ... Får starkare processor och bara den uppgraderingen går på 5000kr i USA.

Jag skulle räkna på MINST en månad.
Kommer dröja ungefär en månad till tills jag får höra om något gällande min beställning från USA.
Kommer hålla den uppe för att kunna hjälpa folk här på forumet att veta ungefär hur lång väntetiden är på dessa monsterdatorer.

Gällande adapter så har jag tyvärr inget svar men läst på diverse ställen att det att köpa en ny som gäller!.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ta en titt så får ni se.
Ser nu att jag beställde 8e Mars till och med.

Som ni ser på bilden så är beställningen fortfarande i Phase 2. 'Pre Order' och inget har hänt

Hoppas detta hjälper er i erat jagande av en laptop

Visa signatur

Permalänk

Zed, bara undrar som du beställde en från Webhallen Som du får strax, ska du fortfarande ha den från USA Oxå eller du bara väntar på se hur lång tid d tar innan dom väll får in den och sen säger nej, tack?

Annars har du "snart" 2st g73or omg! så om 2st blir för mkt, så kan jag alltid ta den från USA (den som är lite sämre) xD

Visa signatur

I7 8700k 3.7 GHz 12mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ta en titt så får ni se.
Ser nu att jag beställde 8e Mars till och med.

Som ni ser på bilden så är beställningen fortfarande i Phase 2. 'Pre Order' och inget har hänt

Hoppas detta hjälper er i erat jagande av en laptop

Hm, tack för bilderna.
Jag mailade Excaliberpc.com och frågade vad väntetiden var ungefär. Väntar just nu på svar.
Jag ser dock att du har beställt från xoticpc. Det kanske inte har sån stor betydelse eftersom det verkar vara torka i hela usa, men kan ändå vara värt att kolla upp med den återförsäljare man skall köpa från.

Vem vet, dom kanske inte har lika lång väntetid.

Lite OT men, hur känns datorn? Är den bärbar eller släpbar?
Jag tänkte skaffa en bärbar som jag kan spela på och som jag kan använda i skolan, och jag hade glömt bort att G73:an var 17,3".

Min nuvarande laptop är en macbook från 2008, och jag tycker väl den är lite i det minsta laget (dock behändig att bära med sig).

Har redan en kraftfull stationär men jag reser rätt mycket så vill ha en dator som stillar mitt spelbegär när jag är bortrest.

Gx640'n är sista utväg verkligen. För det första ser den ut som fan, och för det andra får jag en betydligt bättre dator för ett par tusenlappar mer (Clevo W860CU, G73an. Om man beställer från usa då.)

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.

Permalänk
Medlem
Citat:

Zed, bara undrar som du beställde en från Webhallen Som du får strax, ska du fortfarande ha den från USA Oxå eller du bara väntar på se hur lång tid d tar innan dom väll får in den och sen säger nej, tack?

Annars har du "snart" 2st g73or omg! så om 2st blir för mkt, så kan jag alltid ta den från USA (den som är lite sämre) xD

Jag kommer ta laptopen från Webhallen.
Så ja, jag sitter bara på denna beställning fortfarande för att se hur länge det skulle ta för dem att få in den och sedan säger jag 'Nej'

Jag har inga problem alls med att ge upp min beställning för någon annans räkning för jag kommer som ej att ta emot den från USA utan jag går via Sverige istället för min G73JH.

Gällande datorn så får jag den IMORGON.
Posten har verkligen satt sina tummar i arslet och jag kommer dra upp en utförlig recension gällande G73JH.
Min åsikt i förhand gällande denna dator är att den är Stor.
Men samtidigt är den otroligt smidig och väldigt bra designad och den är inte lika klumpig som man kan tro.
Dem har verkligen gjort mycket för att dölja storleken på denna sak och mer eller mindre skapat en "optical illusion'

Denna dator vs t,ex Alienware 17x
Den är mindre och lättare.
Asusen väger knappa 3.9 Kg medans Alienwares motsvarighet 17x ligger på blytunga 5.3 Kg.

Alienware 17x

# Höjd: 51,31 mm till 53,59 mm – framifrån och bak
# Bredd: 405,89 mm
# Djup: 321,31 mm
# Vikt: från 5,3 kg

Asus G73JH

#Bredd 42 cm
#Djup 31 cm
#Höjd 5.7 cm (Högsta punkten)
• Vikt - 3.9 kg

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Jag kommer ta laptopen från Webhallen.
Så ja, jag sitter bara på denna beställning fortfarande för att se hur länge det skulle ta för dem att få in den och sedan säger jag 'Nej'

Jag har inga problem alls med att ge upp min beställning för någon annans räkning för jag kommer som ej att ta emot den från USA utan jag går via Sverige istället för min G73JH.

Gällande datorn så får jag den IMORGON.
Posten har verkligen satt sina tummar i arslet och jag kommer dra upp en utförlig recension gällande G73JH.
Min åsikt i förhand gällande denna dator är att den är Stor.
Men samtidigt är den otroligt smidig och väldigt bra designad och den är inte lika klumpig som man kan tro.
Dem har verkligen gjort mycket för att dölja storleken på denna sak och mer eller mindre skapat en "optical illusion'

Denna dator vs t,ex Alienware 17x
Den är mindre och lättare.
Asusen väger knappa 3.9 Kg medans Alienwares motsvarighet 17x ligger på blytunga 5.3 Kg.

Alienware 17x

# Höjd: 51,31 mm till 53,59 mm – framifrån och bak
# Bredd: 405,89 mm
# Djup: 321,31 mm
# Vikt: från 5,3 kg

Asus G73JH

#Bredd 42 cm
#Djup 31 cm
#Höjd 5.7 cm (Högsta punkten)
• Vikt - 3.9 kg

Aight men hoppades på du skulle köpa båda 2, och sen ge mig din g73a från usa x) men men vi alla kan inte få vad vi vill, men ser fram i mot din review av g73an..

vilka spel lirar du då / planerar att lira då?

Visa signatur

I7 8700k 3.7 GHz 12mb

Permalänk
Medlem

Kommer testa allt mer eller mindre.

#Call of Duty Modernwarfare 2
#Battlefield Badcompany 2
#Crysis Warhead
#Far Cry 2
#Supreme Commander 2
#Starcraft 2 Beta kommer att testas !
Kan vara kul för er som funderat på köpa en likadan modell eller en modell med HD 5870 Grafikkortet att veta vad ni kan förvänta er när SC 2 släpps!.

Ni får komma med önskemål på spel som jag skall testa!.

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lain
lite trådhijacking men kanske kan hjälpa OP.

Jag såg priset på G73an på excaliberpc och blev genast mer sugen än att köpa clevon.
Hur som helst, hur gör man med ac-adaptern om man beställer en Asusdator från USA?
Har visserligen samma fråga när det gäller att beställa clevo från xoticpc, men har redan mailat dessa om det.

Tacksam för svar!

På min adapter till min hp står det input: 100-220v så det är nog samma ac adapter. Sen köper du bara en adapter fån typ kjell&co så den passar i vägguttaget.

Permalänk
Medlem

Sitter på hotellet i USA nu och kan informera er om att adaptern inte är något problem. När jag kommer hem skall jag köpa en sladd, då adaptern inte är "gjord i ett enda stycke". Svårt att förklara men, den sladden som kommer från vägguttaget går alltså att byta ut... Jag kommer nog tycka det är smidigare än att hålla på med en konverter.

g73:an är, form- och utseendemässigt helt underbar enligt mig. Älskar ytan och tangentbordet är skönt. Går utmärkt att ha i knät när man surfar osv, man bränner absolut inte upp låren. Det är tyvärr det enda jag kan svara på än, då jag inte kunnat sätta den på några riktiga prov än.

Sebastian.