Vinn nätagg från Seasonic

Video: Olika metoder att applicera kylpasta

Permalänk
Melding Plague

Video: Olika metoder att applicera kylpasta

Medlemmen Axelander23 gör ett mycket intressant inlägg i debatten om hur kylpasta ska appliceras.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äh.. kreditkort ftw!

Gillar dock smileyn

Permalänk
Keeper of Traditions

Såg det inte ut som alldeles för mycket kylpasta på i princip varenda en utav dem där försöken? I video nummer 2 menar jag

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant, tack för informationen!

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Inaktiv

Smiley method

Permalänk
Medlem

Så mycket kylpasta använde jag inte till min i5, spred ut med ett kreditkort så tunnt att jag fortfarande kunde se texten på processorn igenom.
Den ligger på ~30 grader i idle och 50 grader om jag pressar den i p95 med en Cooler master 212+

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Man ska inte smeta ut med kort, det bildas luftbubblor då. Och om man har otur kan det påverka prestandan ganska rejält.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk

Jag har aldrig så mycket som han tar där. Pastan ska ju inte bilda ett lager utan fylla i ojämnheterna.

Brukar för övrigt köra nåt mittemellan rice och line där "linjen" går längs med kärnorna.

Permalänk
Medlem

Jag brukar göra en fyrkant, vet dock inte om det är det mest optimala

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk

"Pea Method" är nog bäst, kommer köra på den i fortsättningen.

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem

Kylpastan flyter ut mycket mer när den får bli varm också!
Riskorn i mitten är nog det bästa.
Med den tjockleken på kylpastan han har, blir det inte mycket bättre än att köra utan med mycket tryck.

Visa signatur

MSI 890FXA-GD70 -l- AMD Phenom II X6 1055T~3.75GHz -l- 4GB (2x2GB) DDR3 Corsair XMS3 -l- Sparkle GeForce GTX 470~CC 721MHz MC 1750MHz

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Nietszche:

Jag har aldrig så mycket som han tar där. Pastan ska ju inte bilda ett lager utan fylla i ojämnheterna.

Precis vad jag menade, så jag förstår inte varför man inte skulle kunna använda kreditkort eller vilket rakt föremål som helst. Luftbubblor har jag svårt att tro på faktiskt

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Newklear:

Precis vad jag menade, så jag förstår inte varför man inte skulle kunna använda kreditkort eller vilket rakt föremål som helst. Luftbubblor har jag svårt att tro på faktiskt

Man ser ju luftbubblorna i filmen????

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av nicklas1988:

Man ser ju luftbubblorna i filmen????

Ja, när han smetar på ett så tjockt lager, ja, precis som jag sa att man inte skulle göra. Läs innan du postar nästa gång

Visa signatur

Permalänk

jag föredrar faktiskt kombination av utspridningen och ärta, först ett grymt tunt lager, så man fortfarande kan läsa phenom II, (eller motsvarande) men inte vilken stepping och så. sedan en liten ärta i mitten, och mycket ruckande fram och tillbaka

Permalänk
Medlem

Hur tjockt lager man ska ha beror på kylpasta. Kylpasta med diamant i har bättre värmöverföring om det är ett tjockt lager. Med silver är det tvärtom om jag inte har helt fel.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

varför göra det så svårt. ut med en klick och dit med kylaren. klart. inget smetande eller trixande.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Helt klart intressant. Ärtmetoden med silikonbaserad var helt klart optimal. Har alltid kört med arctic silver och täckt hela i ett tunt lager. Även om det inte visades i videon med arctic silver får man väl anta att det troligtvis också är det klokaste med just den kylapastan då vi kunde se hur dåligt den faktiskt spred ut sig 35 sekunder in i första klippet. Ska nog dumpa arctic silver och gå över till MX-2 nu. Verkar ju vara ända sättet att vara helt säker på att man inte får luftbubblor om inte annat.

Permalänk
Medlem

Har alltid kört AS med kreditkortet Svårt att tro det bildas luftbubblor då man kör väldigt tunt, precis som ni sagt ovan.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av organics:

Helt klart intressant. Ärtmetoden med silikonbaserad var helt klart optimal. Har alltid kört med arctic silver och täckt hela i ett tunt lager. Även om det inte visades i videon med arctic silver får man väl anta att det troligtvis också är det klokaste med just den kylapastan då vi kunde se hur dåligt den faktiskt spred ut sig 35 sekunder in i första klippet. Ska nog dumpa arctic silver och gå över till MX-2 nu. Verkar ju vara ända sättet att vara helt säker på att man inte får luftbubblor om inte annat.

Varför ta ett steg bakåt? Gå över till MX-3 istället.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Vilken metod kom han fram till att man skulle använda då? De blev ju inte bra med någon av dom... inte ens med MX-2 som han skulle göra reklam för... Eller missade jag något?

Jag har kört utspridningen... ett relativ tjockt lager artic silver och har kört så ända sen artic silver var nytt. Min erfarenhet har bara varit att om man snålar för mycket med den pastan kan man få bitar som inte täcks... och filmen visar ju att den är ganska trögflytande.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Har alltid kört AS med kreditkortet Svårt att tro det bildas luftbubblor då man kör väldigt tunt, precis som ni sagt ovan.

Skulle tro det bildas ändå, smetar man ut det med ett kreditkort blir det ju inte direkt mikroskopiskt "jämnt" fördelat så pressar man då på en ojämn kylare och har en ojämn CPU som grund och har ett ojämnt lager kylpasta emellan kommer det inte spridas så pass att alla håligheter fylls. Blir då alltid luft nånstans och den luften får du inte ut hur hårt du än trycker. Tror mer på att låta kylaren fördela ut pastan själv.

Man ska nog inte köra t.ex som prickarna då de olika kylpastaklickarna får mötas i mitten, är nog bäst att utgå från mitten och sen utåt. Tror ett litet kors är en bra idé, går ju bra mot hörnen då inte för att det egentligen ska behövas.

Liten klick och MX-2 är nog perfekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Varför ta ett steg bakåt? Gå över till MX-3 istället.

Visste inte ens om att det fanns en MX-3, vem orkar hålla koll på kylpasta? Köper man en tub räcker den ju i minst 5 år även om man uppgraderar varje år... Men tack för tipset.

Permalänk
Avstängd

Jag "målar" på det med en tops. Täcker hela. Har alltid fungerat utmärkt. Arctic Silver 5 använder jag.

Permalänk
Skrivet av Vasadu:

Min erfarenhet har bara varit att om man snålar för mycket med den pastan kan man få bitar som inte täcks...

Om jag inte minns fel - Värmen genereras mest i mitten, yttre kanterna är inte så otroligt viktiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Man ska inte smeta ut med kort, det bildas luftbubblor då. Och om man har otur kan det påverka prestandan ganska rejält.

Påverka prestandan vet jag inte om det gör haha... men om det blir så att den kanske blir varm så tar man av och sätter på kylaren igen med ny pasta

jag använder påse på finger metoden och det funkar super

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk
Medlem

Klicka pastan på fingret och smeta ut, har alltid lett till bättre temp för mig! Har smetat ut med kreditkort och bara genom att klicka en ärta och sätta kylaren på. Men bättre save then sorry!

Mx-2 is the shit använder alltid den pastan.

Permalänk

Skapliga nolifer-naglar i första videon

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

X metoden verkar bäst!

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Avstängd

men om man smetar ut den med tex ett busskort. vad händer med luftbubblorna när det blir varmt?