Asus UL30JT vs Acer TimeLineX 3820TG (Vilken är bäst?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DoRF:

Har ringt Acer sverige angående 3820TG med 9cell varianten. Fick ett email där det visar sig att det stämmer och det man ser på bilden är batteriet som sticker ut.

http://www.netonnet.se/ItemExtraImages/dator/laptop/laptop-13...

Jag tycker personligen det är fult och hade gärna tagit samma dator fast med 6cell. Om dom inte får in det så får man kanske köpa denna och sen köpa en extra 6cell. Så jävla trist att det ska behöva vara så svårt och få det man vill ha.

Du kan ju alltid köpa 14tummaren från dom, den med HD5650 och 6-cell batteri. På köpet får du en DVD-brännare och en extra USB-kontakt

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Skrivet av Nisse977:

Du kan ju alltid köpa 14tummaren från dom, den med HD5650 och 6-cell batteri. På köpet får du en DVD-brännare och en extra USB-kontakt

Det är värt det,

Permalänk
Skrivet av Nisse977:

Du kan ju alltid köpa 14tummaren från dom, den med HD5650 och 6-cell batteri. På köpet får du en DVD-brännare och en extra USB-kontakt

Men då blir den också tyngre. Jag slopar gärna DVD-brännare för att få en lättare dator.
Jag ogillar starkt det utstickande batteriet på Acer 3820TG, den var ju nästan perfekt för mig annars.

Permalänk
Medlem

Ok, ska vi väga lite fördelar nackdelar mellan de båda konkurrenterna

Asus UL30JT
+ Garanterad kvalité
+ Senaste helautomatiska switchtekniken Optimus
+ Strömsnålare i5 520UM som (bör) vara jämlik i turboläge +33% med konkurentens ej lika snåla i5 430M
+ Mindre yttermått än konkurrenten, till och med om konkurrenten skulle ha 6-cells batteri
+ Något lättare
+ Minneskortläsare
+ 2års garanti jämfört med 1år hos konkurenten
-----------------------------------------------------------------------------
- Långsammare grafikkort
- Bara 0,3Mpix webcam
- (troligtvis) mindre bra skärm precis som sin föregångare UL30VT
- 10h batteritid mot konkurrentens 12h
- 1000kr dyrare trots lägre presterande hårdvara
- Mindre hårddisk

Acer TimelineX 3820TG
+ 3 gånger så snabbt grafikkort HD5650
+ Cpu som går i 2,26Ghz vid sitt lågenergiläge jämfört med konkurentens 1,06Ghz
+ 12h batteritid mot 10h hos konkurenten
+ 1,3Mpix webcam
+ 1000kr billigare trots snabbare hårdvara
+ 140Gb större hårddisk (640Gb Vs 500Gb)
-----------------------------------------------------------------------------
- Tveksamheter när det gäller kvalité... även om det sägs vara bättre idag
- Klumpig design med kraftigt utstickande 9-cells batteri
- Man måste manuellt byta mellan grafikkorten genom att trycka på en knapp
- Något tyngre
- Ingen minneskortläsare
- Sämre garantitid

Fortfarande svårt att välja....... :/

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Skrivet av Nisse977:

Ok, ska vi väga lite fördelar nackdelar mellan de båda konkurrenterna

Asus UL30JT
+ Garanterad kvalité
+ Senaste helautomatiska switchtekniken Optimus
+ Strömsnålare i5 520UM som (bör) vara jämlik i turboläge +33% med konkurentens ej lika snåla i5 430M
+ Mindre yttermått än konkurrenten, till och med om konkurrenten skulle ha 6-cells batteri
+ Något lättare
+ Minneskortläsare
+ 2års garanti jämfört med 1år hos konkurenten
-----------------------------------------------------------------------------
- Långsammare grafikkort
- Bara 0,3Mpix webcam
- (troligtvis) mindre bra skärm precis som sin föregångare UL30VT
- 10h batteritid mot konkurrentens 12h
- 1000kr dyrare trots lägre presterande hårdvara
- Mindre hårddisk

Acer TimelineX 3820TG
+ 3 gånger så snabbt grafikkort HD5650
+ Cpu som går i 2,26Ghz vid sitt lågenergiläge jämfört med konkurentens 1,06Ghz
+ 12h batteritid mot 10h hos konkurenten
+ 1,3Mpix webcam
+ 1000kr billigare trots snabbare hårdvara
+ 140Gb större hårddisk (640Gb Vs 500Gb)
-----------------------------------------------------------------------------
- Tveksamheter när det gäller kvalité... även om det sägs vara bättre idag
- Klumpig design med kraftigt utstickande 9-cells batteri
- Man måste manuellt byta mellan grafikkorten genom att trycka på en knapp
- Något tyngre
- Ingen minneskortläsare
- Sämre garantitid

Fortfarande svårt att välja....... :/

Annars köper man 4820TG och får minneskortläsare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racemouse:

Annars köper man 4820TG och får minneskortläsare!

Ja om det bara hängde på det så.....

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Skrivet av Nisse977:

Acer TimelineX 3820TG
- Ingen minneskortläsare

Skrivet av Racemouse:

Annars köper man 4820TG och får minneskortläsare!

Hänvisar till min tidigare frågeställning angående just minneskortläsare (nedan). Betyder citaten ovan att ni fått svart på vitt att den INTE har minneskortläsare (skit i bilderna för de stämmer ju ändå inte förutom åtminstone den bilden där det vidriga 9-cellsbatteriet syns)?

Skrivet av chucknorris:

Misstänker att bilderna alt. specifikationerna på NetOnNet inte stämmer helt och hållet. Bl.a. står det "Den är även utrustad med en 5-i-1 minneskortläsare.", men på bilderna syns inget sådant såvitt jag kan se.

Men men... känns som att det börjar luta åt Asus UL30JT ändå. Kan inte riktigt smälta detta med batteriet kombinerat med min sedan länge svaga tilltro till Acer som datorbyggare. Känns dock surt att betala en tusenlapp mer. Tycker den borde kosta max detsamma som Acer'n. Angående CPU'n så misstänker jag att jag lär köra Asus-datorn i Prestandaläge 95% av tiden ändå. Lär bara gå ner till strömsparläge då jag ska ut och resa eller möjligtvis ha en lång pluggsession i skolan/biblioteket. Är det förresten någon som kan göra en grov gissning på hur pass mycket batteritid man tappar på Asus UL30JT i prestandaläge gentemot strömsparläge? Hur ser det ut på föregångaren UL30VT t.ex.?

Men fortsätt gärna väga fördelar mot nackdelar och berätta vilka av de två som ligger närmast till hands för er!

Permalänk
Medlem

Jag har inget svar på det där med minneskortläsaren, men om de som säljer datorn säger att den har det får man väl tro dem.. På prisjakt står det att den inte har det..

Ang hur mycket datorn drar, så tycker jag denna test är superbra! Här testas en äldre Timeline med SU7300 cpun, samma som sitter i UL30VT.
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=457073

Enligt hans test skulle cpun bara dra 1watt mer vid 100% load i Performanceläget jämfört med Power Save mode.. känns som man kan köra på performance hela tiden då?
Viktigare är att inte ha en massa webbsidor (speciellt med flash) uppe samtidigt bakom varandra, och håll inte på att köra runt med muspilen som dum ovana, det drar ett par watt i onödan.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Inaktiv

flera har undrat hur snabb vår UL30JT i5 520UM blir i Turbo33 läge...den går då från 1.8ghz till 2.4ghz

Permalänk

Tänk på att när ni jämför 3820TG och 4820TG så verkar det vara en sämre kylningslösning i 4820TG med bara en fläkt + heatsink jämfört med 3820TG två fläktar + två heatsinks. Detta för att få plats med DVD-läsaren i chassit.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

flera har undrat hur snabb vår UL30JT i5 520UM blir i Turbo33 läge...den går då från 1.8ghz till 2.4ghz

Ja det vet nog de flesta att den går upp till ca 2,4ghz i turbo33läget, men frågan är om den då är lika snabb som en motsvarande icke-UM processor vid samma frekvens?

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk

Bara en kort fråga, finns denna modell fast med typ 15"-skärm eller liknande?

Permalänk
Medlem

Jag googlade lite på datorerna och kom fram till att Acer förmodligen kommer att släppa en ny modell snart med 3820TG.

ACER 3820TG
13.3" (1366x768) | 1" | 3.9LBS
WIN 7 x64 | INTEL CORE i5 | INTEL HD & ATI 5650
4GB DDR3 RAM | 80GB INTEL G2 SSD | 8 HR BATTERY LIFE | ETA: MAY 2010

Källa: En snubbes signatur på forum.netbookreview.com eller http://forum.notebookreview.com/member.php?u=320298

Vet ej om detta är helt och hållet pålitligt men om det är sant är jag riktigt sugen på en =D Mindre batteri samt SSD! Om någon annan har/hittar info på detta så är jag intresserad

Permalänk
Skrivet av o3ryy0:

vet ej om detta är helt och hållet pålitligt men om det är sant är jag riktigt sugen på en =d mindre batteri samt ssd! Om någon annan har/hittar info på detta så är jag intresserad

ssd?

Permalänk
Medlem

Här även kollat upp om 3820TG har minneskortläsaren med Acer sverige. Svaret är JA.

14 tummaren är för tung och inte vad jag söker direkt. Annars hade jag klart valt den framför en 13.3 med 9cell.

Antingen kan man vänta och kanske få in en annan modell som är bättre och med 6cell. Eller köpa denna 3820TG med 9cell och senare köpa till 6cell. Eller varför inte köpa datorn från Tyskland eller ett annat land som har det?

Orkar inte vänta mer. Har väntat i flera flera flera månader på och köpa en Laptop. Först var tanken och köpa Asus UL30JT. Men sen tyckte man grafikkortet sög och ville ha en bättre. Man hittar Acer timelinex och är i princip klar för och beställa så ser man att ett skit batteri förstör allt heheh. Fan va trött man blir

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racemouse:

SSD - Solid State Drive Den nya typen av hårddisk=) Ganska mycket snabbare, dock dyrare, fast priserna går ner.. Behöver mer utrymme än dessa 80gb och inte prioriterar hastighet, så kanske vanlig HDD är bäst för dig. Själv tänker jag köra med en extern HDD för lagring, om jag införskaffar mig en SSD det vill säga.

Test av SSD http://www.sweclockers.com/recension/6190-prestandadatabas-so...
Sweclockers jämfört SSD mot HDD http://www.youtube.com/watch?v=MCEkBxgomxA

Permalänk
Skrivet av DoRF:

Här även kollat upp om 3820TG har minneskortläsaren med Acer sverige. Svaret är JA.

14 tummaren är för tung och inte vad jag söker direkt. Annars hade jag klart valt den framför en 13.3 med 9cell.

Antingen kan man vänta och kanske få in en annan modell som är bättre och med 6cell. Eller köpa denna 3820TG med 9cell och senare köpa till 6cell. Eller varför inte köpa datorn från Tyskland eller ett annat land som har det?

Orkar inte vänta mer. Har väntat i flera flera flera månader på och köpa en Laptop. Först var tanken och köpa Asus UL30JT. Men sen tyckte man grafikkortet sög och ville ha en bättre. Man hittar Acer timelinex och är i princip klar för och beställa så ser man att ett skit batteri förstör allt heheh. Fan va trött man blir

Låt inte batteriet förstöra!
Du kan ju alltid sälj 9-cellsbatteriet och köpa ett 6-cell.

Skrivet av difdigger:

SSD - Solid State Drive Den nya typen av hårddisk=) Ganska mycket snabbare, dock dyrare, fast priserna går ner.. Behöver mer utrymme än dessa 80gb och inte prioriterar hastighet, så kanske vanlig HDD är bäst för dig. Själv tänker jag köra med en extern HDD för lagring, om jag införskaffar mig en SSD det vill säga.

Test av SSD http://www.sweclockers.com/recension/6190-prestandadatabas-so...
Sweclockers jämfört SSD mot HDD http://www.youtube.com/watch?v=MCEkBxgomxA

Ah, men låter inte snabbare hårddiskar mer? :s
Jag klarar mig med de gamla långsamma hårddiskarna iaf, men det är ju upp till var och en.

Permalänk
Skrivet av zZGurraZz:

Tänk på att när ni jämför 3820TG och 4820TG så verkar det vara en sämre kylningslösning i 4820TG med bara en fläkt + heatsink jämfört med 3820TG två fläktar + två heatsinks. Detta för att få plats med DVD-läsaren i chassit.

Men tror du verkligen att 4820TG'n blir så varm då? Brukar man inte klara sig rätt bra med bara en fläkt? :s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racemouse:

Ah, men låter inte snabbare hårddiskar mer? :s
Jag klarar mig med de gamla långsamma hårddiskarna iaf, men det är ju upp till var och en.

Citat från Wikipedia:

Solid-state drive (SSD) är en typ av lagringsmedium som i stort sett fyller samma funktion som en traditionell hårddisk men som saknar rörliga delar. Denna typ av lagringsmedium använder sig av samma slags minnen som flashbaserade minnen men har utformats med samma signal- och elektriska gränssnitt som traditionella hårddiskar.

Fördelar

* Läser och skriver data snabbt
* Mycket låg känslighet för stötar och vibrationer
* Ljudlösa =D
* Låg strömförbrukning

Nackdelar

* Förhållandevis dyra (i dagsläget)

Permalänk
Skrivet av Racemouse:

Men tror du verkligen att 4820TG'n blir så varm då? Brukar man inte klara sig rätt bra med bara en fläkt? :s

I notebookjournal.de stresstest så överhettade 4820TGn, medan 3820TGn verkade hålla temperaturen på CPU+GPU på bättre nivåer. Det är rätt varma komponenter i tunna chassin så att det blir varmt är inte så konstigt.

4820TG recension:
http://www.notebookjournal.de/tests/laptop-review-acer-aspire...

3820TG recension:
http://www.notebookjournal.de/tests/laptop-review-acer-aspire...

Konstigt nog så verkade 3820TGn ha lite sämre 3D-prestanda än 4820TGn. :S

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Skrivet av zZGurraZz:

I notebookjournal.de stresstest så överhettade 4820TGn, medan 3820TGn verkade hålla temperaturen på CPU+GPU på bättre nivåer. Det är rätt varma komponenter i tunna chassin så att det blir varmt är inte så konstigt.

4820TG recension:
http://www.notebookjournal.de/tests/laptop-review-acer-aspire...

3820TG recension:
http://www.notebookjournal.de/tests/laptop-review-acer-aspire...

Konstigt nog så verkade 3820TGn ha lite sämre 3D-prestanda än 4820TGn. :S

Hmm, men vad räknas som varmt? 40+?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racemouse:

Låt inte batteriet förstöra!
Du kan ju alltid sälj 9-cellsbatteriet och köpa ett 6-cell.

Ah, men låter inte snabbare hårddiskar mer? :s
Jag klarar mig med de gamla långsamma hårddiskarna iaf, men det är ju upp till var och en.

SSD är som ett ram minne som lagrar informationen som en hårddisk, det går mycket snabbare att läsa och skriva informationen (snabbare att starta program och att utföra saker i datorn [en långsam processor kan begränsa en]). SSD har inga rörliga delar i sig jämfört med en vanlig hårddisk, därför tål den stötar mycket bättre och utvecklar mycket mindre värme och drar mindre ström.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Då acer datorn är 1000kr billigare och säg att ett 6-cells batteri kostar 650-700kr (kostar kanske mindre?) så kan man ha ett 9-cells och ett 6-cells. Ska man LANa eller sitta på samma ställe under en längre tid så kör man på 9-cells batteriet, är man i plugget som en vanlig dag där man bara använder datorn vanligt och mobilitet är prio så kör man 6-cells batteriet.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Skrivet av Racemouse:

Hmm, men vad räknas som varmt? 40+?

Beror väll på var du menar. När jag syftar på varma komponenter så menar jag komponenter med relativt hög effektförbrukning jämfört med chassi storleken. Om du syftar på temperaturer på datorn, så verkade ytterrtemperaturen på 3820TG bli runt 32-38 grader. Medan komponenterna i datorn låg på 70-80 grader. I 4820TG så sprang komponenterna iväg till 90+ grader under stress.

Allt står i dom där recensionerna jag länkade.

Att 3820TG presterar såpass mycket sämre i spel är förhoppningsvis någon mjukvara bugg då komponenterna i datorerna är identiska.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Skrivet av zZGurraZz:

Beror väll på var du menar. När jag syftar på varma komponenter så menar jag komponenter med relativt hög effektförbrukning jämfört med chassi storleken. Om du syftar på temperaturer på datorn, så verkade ytterrtemperaturen på 3820TG bli runt 32-38 grader. Medan komponenterna i datorn låg på 70-80 grader. I 4820TG så sprang komponenterna iväg till 90+ grader under stress.

Allt står i dom där recensionerna jag länkade.

Att 3820TG presterar såpass mycket sämre i spel är förhoppningsvis någon mjukvara bugg då komponenterna i datorerna är identiska.

Ah, måste ha missat det med innertemperaturer... Men hmm... Hur ofta kommer en dator upp i "stressmoment"?

Permalänk
Skrivet av Racemouse:

Ah, måste ha missat det med innertemperaturer... Men hmm... Hur ofta kommer en dator upp i "stressmoment"?

Det beror helt på vad du gör med datorn. Slösurfar du bara eller lyssnar på musik så blir knappast hårdvaran i datorn särskilt stressad. Medan om du kör tunga spel, benchmarks(3dmark, furmark osv) så kan nog temperaturen springa iväg då datorn får arbeta hårt.

En dator från fabrik ska klara hård belastning utan att krasha. Krashar den under normala temperaturer i sin miljö(dvs man inte sitter och kör datorn i en bastu eller andra höga temperaturer) så har man helt rätt att klaga till tillverkaren.

I recensionen för 4820TG så verkar det som att dom ska få ett nytt testexemplar från Acer för om-testning om jag förstod det rätt.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Skrivet av zZGurraZz:

Det beror helt på vad du gör med datorn. Slösurfar du bara eller lyssnar på musik så blir knappast hårdvaran i datorn särskilt stressad. Medan om du kör tunga spel, benchmarks(3dmark, furmark osv) så kan nog temperaturen springa iväg då datorn får arbeta hårt.

Ah, okej. Tack för informationen!

Permalänk
Medlem

Beställde en 4820TG i morse. Det kanske var ett misstag med tanke på överhettningen ?

kan det inte vara att den är högre klockad eller ngt eftersom den presterar bättre och blir varmare jämfört med sin lillebror?

mvh Mattias

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk

Nice. Du får berätta om datorn är bra och så när du får den.
Funderar också på att köpa en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zZGurraZz:

I notebookjournal.de stresstest så överhettade 4820TGn, medan 3820TGn verkade hålla temperaturen på CPU+GPU på bättre nivåer. Det är rätt varma komponenter i tunna chassin så att det blir varmt är inte så konstigt.
4820TG recension:
http://www.notebookjournal.de/tests/laptop-review-acer-aspire...
3820TG recension:
http://www.notebookjournal.de/tests/laptop-review-acer-aspire...
Konstigt nog så verkade 3820TGn ha lite sämre 3D-prestanda än 4820TGn. :S

Det måste vara nått fel på den där testen, 3820TG presterar tex bara 17 fps i World in Conflict medan 4820TG med samma hårdvara får 32fps alltså dubbelt så mycket?? Sen får de sämre batteritid med 3820TG trots att den har en mindre skärm att driva?

Skrivet av majje:

Beställde en 4820TG i morse. Det kanske var ett misstag med tanke på överhettningen ?

kan det inte vara att den är högre klockad eller ngt eftersom den presterar bättre och blir varmare jämfört med sin lillebror?

mvh Mattias

Väntar med spänning på ditt utlåtande

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]