Asus UL30JT vs Acer TimeLineX 3820TG (Vilken är bäst?)

Permalänk
Skrivet av golanisheli:

Jag har snackat med tekniker på Acer, beställde själv 3820 (den bästa med 9-cell) minuterna efter att den dök upp hos Netonnet. Teknikern på Acer tog en titt på bilderna och sa att det helt enkelt handlar om ett infällbart stöd. Så för alla er som tvekar med anledning av bilden som finns där den ser jävligt klumpig ut; ta det lugnt! Den är 28 mm tjock som mest med infällt, inte typ 60

Det enda lite störiga är att den skulle komma i lager i tisdags men sen blev lagerdatum flyttat till torsdag nästa vecka.

Vaa?
Men då blev jag sugen på en 4820 med 9-cellsbatteri, men det finns inte ens?

EDIT: Varför har inte TimelineX en egen samlingstråd?
Ingen som har lust att skapa en? :s

Permalänk
Medlem

Exakt hur säker är uppgiften att 9-cellsbatteriet inte sticker ut undrar jag? Jag vill ha bildbevis...

Visa signatur

XizzeriA

Permalänk
Skrivet av XizzeriA:

Exakt hur säker är uppgiften att 9-cellsbatteriet inte sticker ut undrar jag? Jag vill ha bildbevis...

Vi har det från flera källor, det lär ju vara rätt. Dessutom är tjockleken 28 mm som mest. I andra fall åker den tillbaka direkt.

Permalänk
Medlem

Känner någon till en nätbutik som har en modell med 5650 och 9-cellsbatteri och levererar till Finland? Grannlandet har bara modeller med skräpiga i3 processorer och fjuttiga 5470 grafikjärn.

Permalänk
Medlem

Hur är det på netonnet om jag beställer en produkt som inte är i lager, måste jag betala på en gång eller kan jag vänta till produkten är i lager?

Visa signatur

XizzeriA

Permalänk

Jag tror du betalar direkt...
Men jag är inte säker!

Permalänk
Skrivet av majje:

Har nu fått hem min 4820TG och måste säga att jag är mycket nöjd.

Den är tyst, snabb och smidig!

Håller på med installation av lite olika program osv. Återkommer när jag har testat lite spel osv.

Om det är någon som har några frågor så skall jag försöka svara på dem så gott jag kan! :>

Hur är tangentbordet? Om du trycker på fyra tangenter samtidigt, kommer alla fyra bokstäver/siffror du trycker på fram då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racemouse:

Hur är tangentbordet? Om du trycker på fyra tangenter samtidigt, kommer alla fyra bokstäver/siffror du trycker på fram då?

Det där är ju verkligen en intressant fråga i spelsammanhang.

Ps: TimelineX 3820TG-624G64n heter modellen med i7-620M cpu, 640GB hårddisk och HD5650 men bara 6-cell batteri. Undrar vad den skulle kosta i Sverige? Kostar 1550 Singpore-dollar = 8253kr, men så billig är den nog inte här...
Jag skulle vara nyfiken på om det kommer en i5 520M modell i sverige?

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Skrivet av Nisse977:

Det där är ju verkligen en intressant fråga i spelsammanhang.

JA, precis! Skulle vara bra att veta. Hoppas någon kan svara på det rätt snart.

Permalänk
Medlem

Har ett lite udda problem med min 4820TG.

Ligger på 60 fps konstant men ibland så hackar den till för en sekund.. Någon som har en idé vad det kan bero på?

Verkar inte vara värmen eftersom jag har en kylplatta till och den känns inte varm över huvud taget.
Har funderat om det kan bero på drivrutiner som krånglar. Kan man ringa till acer och be om en skiva så att man kan installera om datorn eller finns det något enklare sätt?

Mvh
Mattias

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racemouse:

Hur är tangentbordet? Om du trycker på fyra tangenter samtidigt, kommer alla fyra bokstäver/siffror du trycker på fram då?

Japp , alla bokstäverna kommer fram. Tycker faktiskt att det är väldigt skönt att skriva på. Enkel konstruktion men det fyller sin funktion! :>

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Skrivet av majje:

Har ett lite udda problem med min 4820TG.

Ligger på 60 fps konstant men ibland så hackar den till för en sekund.. Någon som har en idé vad det kan bero på?

Verkar inte vara värmen eftersom jag har en kylplatta till och den känns inte varm över huvud taget.
Har funderat om det kan bero på drivrutiner som krånglar. Kan man ringa till acer och be om en skiva så att man kan installera om datorn eller finns det något enklare sätt?

Mvh
Mattias

Det låter som något drivrutinsfel, men jag kan vara ute och cykla. Du kan ju testa att ladda ned drivrutiner, men annars så kanske du kan ringa dem och be om skiva. :s

Skrivet av majje:

Japp , alla bokstäverna kommer fram. Tycker faktiskt att det är väldigt skönt att skriva på. Enkel konstruktion men det fyller sin funktion! :>

Skönt. Hur många knappar kan du max trycka in samtidigt då? Kul att veta om det är hur många som helst, eller om det finns en begränsning.

Hur är datorn annars då? Allt är bra förutom fryslagget i spelet?

Permalänk
Medlem

Någon som vet eller kan länka källa till om man kan köpa till ett 9-cell batteri som passar till 4820TG-434G64Mn?
Ett som finns till 3820TG-434G64n varianten.

Försökt och googlat men hittar inget.

MVH.

Permalänk
Skrivet av golanisheli:

Det enda lite störiga är att den skulle komma i lager i tisdags men sen blev lagerdatum flyttat till torsdag nästa vecka.

Beror förmodligen på vårt kära nordiska grannlands vulkanutbrott. En vän till mig beställde en MBP13 för några veckor sedan och fick den ca 5 dagar försenad med förklaringen "vulkanutbrott" från UPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racemouse:

Det låter som något drivrutinsfel, men jag kan vara ute och cykla. Du kan ju testa att ladda ned drivrutiner, men annars så kanske du kan ringa dem och be om skiva. :s

Skönt. Hur många knappar kan du max trycka in samtidigt då? Kul att veta om det är hur många som helst, eller om det finns en begränsning.

Hur är datorn annars då? Allt är bra förutom fryslagget i spelet?

Datorn är långt över förväntan på allt förutom fryslaggen som kan va lite störande ibland. Helt tyst när man är inne o surfar vilket gjorde mig mycket förvånad!

Om fryslagget löser sig blir det klar 9/10 poäng! :>

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av juppen:

Någon som vet eller kan länka källa till om man kan köpa till ett 9-cell batteri som passar till 4820TG-434G64Mn?
Ett som finns till 3820TG-434G64n varianten.

Försökt och googlat men hittar inget.

MVH.

Det är inte samma batteri alltså?

Visa signatur

XizzeriA

Permalänk
Medlem

Går det att ladda hem alla drivrutiner från Acers hemsida så man kan göra en clean install av Windows själv?

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Går det att ladda hem alla drivrutiner från Acers hemsida så man kan göra en clean install av Windows själv?

Vore väldigt ologiskt att inte ha alla drivrutiner tillgängliga på nätet. Ska inte vara några problem, men jag tror att du får hitta drivrutinerna på respektive komponents hemsida.

Detta kom upp efter en snabb googling: ACER Aspire 3820TG Driver Download

Permalänk
Medlem

Så var det ju med en del "märkesdatorer" förr... bara det jag tänkte på. En polare hade en HP eller om det var Compac som inte det fanns drivrutiner att ladda hem till, man kunde dock lösa det hela genom att trixa in dem från den medföljande recorvery-cd´n....

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Finns det någon som kan intyga att batteriet inte sticker ut som ett stöd på denna modellen:
Acer TimeLineX AS3820TG-434G64N 13,3-tums laptop med 12 timmars batteritid! - Dator - Laptop - Laptop 13 - 14 tum

Den här bilden ger mig rysningar:
http://www.netonnet.se/ItemExtraImages/dator/laptop/laptop-13...

Permalänk
Medlem
Skrivet av o3ryy0:

Finns det någon som kan intyga att batteriet inte sticker ut som ett stöd? Den här bilden ger mig rysningar:
http://www.netonnet.se/ItemExtraImages/dator/laptop/laptop-13...

Du får nog vänta tills den kommer ut för att få ett säkert svar :> Många som säger olika.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Skrivet av o3ryy0:

Finns det någon som kan intyga att batteriet inte sticker ut som ett stöd på denna modellen:
Acer TimeLineX AS3820TG-434G64N 13,3-tums laptop med 12 timmars batteritid! - Dator - Laptop - Laptop 13 - 14 tum

Den här bilden ger mig rysningar:
http://www.netonnet.se/ItemExtraImages/dator/laptop/laptop-13...

Det ser ju bara bra ut med batteriet... Inget fel med det egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racemouse:

Det ser ju bara bra ut med batteriet... Inget fel med det egentligen.

Jag oroar mig mest att det blir svårt att få ner i väskor osv..

Om det visar sig att det istället är ett stöd som går att fälla ut och in, så är det ju bara bra för luftcirkulationen och ergonomin.

Permalänk
Medlem

Efter att ha installerat om datorn så flyter nu spelen på utan något lagg. Är mycket nöjd med datorn i allmänhet.
Nedan följer lite vad jag tycker om min 4820TG med HD5650 och 6cells batteri.
+
+Tangentbordet är väldigt skönt att skriva på och även helt okej till spel. Det klarar av 4 knapptryck samtidigt vilket bör vara tillräckligt för de flesta.
+Touch paden är bra med en scroll funktion på högra delen vilket fungerar mycket bra. Den är dessutom multitouch.
+Skärmen är över förväntan och betraktningsvinklarna i sidled är bra. Den är skarp och text på hemsidor etc. (även mycket liten sådan) syns väldigt bra.
+Datorn är mycket tyst när man surfar (näst intill ljudlös) men låter en del när man spelar på den.
+Växlingen mellan grafikkorten fungerar mycket bra och man kan välja att byta manuellt eller så kan man låta datorn göra det automatiskt när det behövs.
+Spelprestandan var över förväntan och alla enklare spel som jag har testat än så länge har fungerat mycket bra (60 fps konstant).
+Snabb uppstart!
+Riktigt bra batteritid när man använder det inbyggda grafikkortet.
+Lätt och smidig. Känns verkligen att det är stor skillnad mellan 14 och 15.4 tum!

-
*Många förinstallerade program
*Jag hade problem med att den frös fast titt som tätt o spel men det verkar ha löst sig efter en total åter ställning.
*Endast 1 USB kontakt på vänstersidan. (hade föredragit om det var åtminstone 2)
*DVD spelaren, Låter och skakar mer än önskat.

Totalt - 8.5/10

mvh
Mattias

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk

Tack för recensionen!

Låter den mycket när man spelar lätta spel också? :s

Permalänk

Skönt att höra att det är ganska bra maskiner! Såg att min kommer in på onsdag istället för torsdag. Med lite tur har jag den på torsdag I sådana fall återkommer jag med info om batteriet. Recension får vänta eftersom den ska laddas, blåsas osv. Sen ska jag till sthlm, kan visserligen skriva något snabbt på tåget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racemouse:

Tack för recensionen!

Låter den mycket när man spelar lätta spel också? :s

När man spelar enklare spel så varvar den upp i 6-7 sec med 1-2 minuters mellanrum.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

Finns Powerplay-funktionen kvar så att man kan klocka ned grafikkortet de gånger man behöver prestandan men vill slippa fläktljudet?

Permalänk
Skrivet av majje:

När man spelar enklare spel så varvar den upp i 6-7 sec med 1-2 minuters mellanrum.

Hm, okej.

Ibland när man surfar på Youtube med min nuvarande dator och spelar upp lite tyngre filmklipp så brukar min nuvarande fläkt gå igång och skrika som en... jag vet inte vad.

Hur fungerar HD-videos på Youtube för dig?

Permalänk
Skrivet av Nisse977:

Ja det vet nog de flesta att den går upp till ca 2,4ghz i turbo33läget, men frågan är om den då är lika snabb som en motsvarande icke-UM processor vid samma frekvens?

Ja, det är samma arktitektur(arrandale) osv skillnaden är lägre clock på cpu/gpu.