Permalänk

Ny bärbar ~20k

Det har blivit dags att köpa ny dator... Sitter idag på en ca 2,5 år gammal MacBook Pro och skulle nu behöva en bärbar pc.

Har lite krav...
- Inte alldeles för plastig, ska kännas rejäl
- Ingen blank skärm
- Gärna någon intel processor
- CD/DVD läsare inbyggt
- Högupplöst skärm
- HDMI ut, inget krav mer bonus
- SSD kanske?

En kvalitetsdator heltenkelt!

Ska även vara någorlunda portabel då den ska med på föreläsningar ovs. 14" kanske?
Låg vikt!
Gärna som man kan docka den, hade varit smidigt. Då jag kommer att ha en skärm stående hemma.

Priset är inte helt avgörande men runt 20k ungefär, då jag gav strax över 20k för min MacBook Pro och tyckte att jag fick rätt mycket för dom pengarna då.

Man kanske också ska vänta med att köpa, tänkte om det kommer ut ny hårdvara nu eller något? Kommer troligtvis köpa den senast till sommaren iaf.

Dator ska användas till skolarbete först och främst men även någon film då och då. Börjar till sommaren på en civilingenjörsutbildning! Så någon passande ingenjörsdator.

Permalänk
Permalänk

Jag köpte precis en Sony Vaio Z1 (z11z9e/b). Jag är riktigt nöjd med den. Kostad iofs 26000:- men den har en smått otrolig hårdvara.

i7 620M
6 GB RAM
4x64GB RAID0 SSD (sinnessjukt snabb!)
Geforce GT 330M 1GB
13.1" FullHD skärm
Inbyggt 3G-modem

Skärmen är inte glansig, och hanterar reflektioner mycket bra! Dessutom överraskas jag titt som tätt över massa bra egenskaper. Senast sjukt bra WLAN mottagning och möjligheten att överklocka grafikkortet rätt så mycket.

Datorn har val för "speed" och "stamina", alltså antingen bostad processor och dedikerad grafik eller nedklockat och integrerad grafik (Intel 4500-nånting).

Jag kollade på billigare laptops, men när jag såg Z1an kunde jag inte motstå den.

EDIT: Datorn väger dessutom 1.35 kg. Det är en sensation i sig. Batteritiden är helt ok. Ca 6h med strömspararlägen aktiverade och skärmen rätt dimmad. Finns större batteri som verkar vettigt oxå.

Permalänk
Hedersmedlem

Varför inte en ny 15" MBP? Man kan ju välja till högupplöst skärm (1680x1050) med anti-glare.

Permalänk

Z1an är ju hårdvarumässigt mycket bättre än en MBP, och detta i mindre format och med lägre vikt. Ska man speca MBP så den kommer i närheten av Z1an blir det en 17" inte allls särskilt bärbar dator som dessutom är betydligt dyrare.

Dessutom ville ju OP ha en PC.

Permalänk

Tack för tipsen!

Har faktiskt sneglat lite på Thinkpadarna innan men då på t410
Även HPn ser bra ut. Vet någon något ställe kring malmö där man kan åka och klämma på dessa datorer?

Sonyn verkar hel grym! Men den ligger nog en prinsnivå för högt, skulle nog gå att lösa om man skulle fastna för den...

Vet inte vrf jag "bara" tittat på pc, men är väl mer en inbillning att man "behöver" pc på universitetet. Har jag fel? Tänkte på specifika program. Men har ingen aning.

Inte bråttom med att köpa utan mer roligt att kolla och förbereda sig för ett framtida köp

Permalänk

MSI GX740 för 11-12k
Bra val imho
fast ingen SSD
har bästa graffet till bärbar på marknaden
bra för spel
lätt och röra sig med
17"

Visa signatur

MSI Z370i Gaming Pro Carbon AC
I7 8700k 3.7 GHz 12mb
ASUS GeForce GTX 1080 TI 11GB Turbo