Asus UL30JT vs Acer TimeLineX 3820TG (Vilken är bäst?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hygren:

Hmm, jag fick 3800p i 3dmark06... Jag har installerat om med en SSD istället, kan jag ha missat någon mer uppdaterad drivrutin?

Hur är snabbheten när du dragit i en SSD istället?
Märker du stor skillnad?

Går den längre/ är den mkt tystare?

Visa signatur

Antec P180B | Cooltek 500W | C2D 6600@3200mhz | Scythe Infinity | 2gb DDR2 OCZ GOLD@800mhz(1:1) | Nvidia 8800GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Acer 3820TG - 7559p i 3Dmark06

Läste att Dell Vostro 3500 får 3200p i 3Dmark06.
Den har Core i5 430M som går i ungefär samma hastighet som UL30JT med sin i5 520UM gör i sitt turboläge.
Gissar att UL30JT får ungefär samma resultat som Vostron, vilket är hälften av vad 3820TG får tack vare sitt grafikkort

Notebookcheck: NVIDIA GeForce 310M

Har nu svart på vitt - 3358 poäng fick den i 3dmark06.

Tests - Asus UL30JT - 13-Zoller mit Turbo und Optimus auf notebookjournal.de

Mer än hälften så lite som acern. Vi kan nog tacka det kraftfulla grafikkortet för den boosten. Jag blir mer och mer nöjd med mitt köp, det är verkligen kraftfull mobilitet som ínte funnits till detta pris innan!

Visa signatur

LACIE 324

Permalänk
Medlem
Skrivet av sam sky:

Har nu svart på vitt - 3358 poäng fick den i 3dmark06.

Tests - Asus UL30JT - 13-Zoller mit Turbo und Optimus auf notebookjournal.de

Mer än hälften så lite som acern. Vi kan nog tacka det kraftfulla grafikkortet för den boosten. Jag blir mer och mer nöjd med mitt köp, det är verkligen kraftfull mobilitet som ínte funnits till detta pris innan!

Det ska bli mycket trevligt att äga en, det är jag övertygad om.
Sen får vi se över möjligheterna med överklockning osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av golanisheli:

Allt är ominstallerat och den är väldigt bra. Snabb, smidig (trots den stora klumpen) och väldigt skön. Testar just nu batteritid (fast man måste köra några cykler innan den når upp till full potential). Två timmars surf och några installationer osv har dragit 19% batteri.

Hur var den att installera om ?
Antar att du inte drog in all skit som Acer ville att man skulle ha på?

något strul att hitta drivrutiner?

Visa signatur

Antec P180B | Cooltek 500W | C2D 6600@3200mhz | Scythe Infinity | 2gb DDR2 OCZ GOLD@800mhz(1:1) | Nvidia 8800GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av sam sky:

Har nu svart på vitt - 3358 poäng fick den i 3dmark06.

Tests - Asus UL30JT - 13-Zoller mit Turbo und Optimus auf notebookjournal.de

Mer än hälften så lite som acern. Vi kan nog tacka det kraftfulla grafikkortet för den boosten. Jag blir mer och mer nöjd med mitt köp, det är verkligen kraftfull mobilitet som ínte funnits till detta pris innan!

Då kanske det är dags att ändra rubriken på tråden snart. Det går väl ändå inte att hävda att Asus har något att komma med i denna "fight". Visst det kanske behövs fler test men det känns som om dessa två inte spelar i samma ligor helt enkelt. Detta skriver jag enbart för att rubriken är missvisande.

Passar på att fråga igen, någon som vet om de starkare i5 kommer till Sverige?

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk

Börjar bli intresserad av TimelineX 3820TG-434G64n, men har en fråga som jag inte lyckas hitta svar på hittills.

Om man kopplar in en extern 1920x1200-skärm, klarar då ATI-kortet i TimelineX att visa den upplösningen på den externa skärmen?

Kommer prestanda att vara mycket sämre i den upplösningen jämfört med 1366x768 som är max på laptopens skärm?

Min tanke är såklart att ha den som arbetsdator men även som speldator när jag är hemma för att lira Windowsspel. Jag kör Linux hemma mot en 1920x1200-skärm så det vore väldigt trevligt att kunna koppla in laptopen till den och få bra prestanda när jag känner för att lira något spel som bara finns för Windows.

Permalänk
Medlem

Som svar till den som frågade om vikt med 9-cellsbatteriet verkar den väga in på 1.97kg enligt Acer Aspire TimelineX 3820TG-524G64n/2002 13.3-Inch Laptop with Core i5-520M | Laptop and Netbook Specifications

Under 2 kg alltså. Orkar inte citera då jag skriver på iphonen as we speak.

Skrivet av Copernicus:

Börjar bli intresserad av TimelineX 3820TG-434G64n, men har en fråga som jag inte lyckas hitta svar på hittills.

Om man kopplar in en extern 1920x1200-skärm, klarar då ATI-kortet i TimelineX att visa den upplösningen på den externa skärmen?

1920x1200 är en ganska krävande upplösning även för medelmåttiga desktop-kort så förvänta dig inga direkta underverk. Med det mesta nedskruvat så borde det gå hyffsat i lite "äldre" spel.

Permalänk

Hur har ni inställt i windows gällande zoom och cleartype?

Jag tycker att 1366*768 på en 13" upplevs som jobbigt hög upplösning och bråkar med olika zoominställningar, men då stämmer oftast inte proportionerna, tvingas kör 125% zoom i webläsaren för att det inte ska bli jobbigt för ögonen, men då ser sidorna lite halvskumma ut.

Hur brukar ni ha inställt?

Permalänk
Skrivet av Kazume:

Hur var den att installera om ?
Antar att du inte drog in all skit som Acer ville att man skulle ha på?

något strul att hitta drivrutiner?

Alla drivrutiner finns tillgängliga på hemsidan. Installation sker genom att man gör en USB-sticka bootable och sedan laddar över alla filer från Windows-skivan/ISOn till stickan. Sen bootar man helt enkelt från stickan och installerar allting. Inga konstigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av tussii:

Som svar till den som frågade om vikt med 9-cellsbatteriet verkar den väga in på 1.97kg enligt Acer Aspire TimelineX 3820TG-524G64n/2002 13.3-Inch Laptop with Core i5-520M | Laptop and Netbook Specifications

Under 2 kg alltså. Orkar inte citera då jag skriver på iphonen as we speak.

Där har vi ju den modellen med i5 520M
Skulle den komma i Sverige också?

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liath:

Då kanske det är dags att ändra rubriken på tråden snart. Det går väl ändå inte att hävda att Asus har något att komma med i denna "fight". Visst det kanske behövs fler test men det känns som om dessa två inte spelar i samma ligor helt enkelt. Detta skriver jag enbart för att rubriken är missvisande.

Passar på att fråga igen, någon som vet om de starkare i5 kommer till Sverige?

Frågan blir såklart vad som avses med bäst. Men de 20 som röstat för asusen har knappast gjort det efter varken prestanda eller batteritid då acern är bättre på båda dessa områden. Att acer skulle ha dålig kvalitet på sina datorer tror jag hör till tidigare generationers acer. Allt blir mer och mer standardiserat och det är förmodligen inte många komponenter i datorn som faktiskt tillverkas av acer. Så jag tror även alla asus-fanboys tryggt kan testa en acer utan att bli alltför besvikna.

Visa signatur

LACIE 324

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sam sky:

Frågan blir såklart vad som avses med bäst. Men de 20 som röstat för asusen har knappast gjort det efter varken prestanda eller batteritid då acern är bättre på båda dessa områden. Att acer skulle ha dålig kvalitet på sina datorer tror jag hör till tidigare generationers acer. Allt blir mer och mer standardiserat och det är förmodligen inte många komponenter i datorn som faktiskt tillverkas av acer. Så jag tror även alla asus-fanboys tryggt kan testa en acer utan att bli alltför besvikna.

tycker inte i5 520UM och i5 420M går riktigt att jämföra:
520UM fokuserar mer på batteritid och vara tyst och sval medans 420M är mer prestanda men lägre batteritid och varmare.
Den ena har nVidia med Optimus den andra har ATI. Finnas alltid någon som föredrar de ena före de andra.
Asus och Acer tillverkar faktiskt i olika fabriker. Finns flera märken som tillverkar sina komponenter hos samma fabriker men just Asus och Acer har olika fabriker.
Känner man på dem så har båda företagen ganska olika tangentbord och chassimaterial.
Jag tycker de finns en del som skiljer dem åt vilket gör att vissa föredrar den ena framför den andra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sam sky:

Jo det var precis det jag gjorde, skiljde dem åt. Jag är fullt medveten om att den ena är en ulta low voltage eller mobility-processor. Men det var diskussion tidigare i tråden avseende deras klockhastighet och att vissa trodde att de skulle prestera ungefär lika jag vände mig mot. Klockhastighet är ovidkommande i sammanhanget då dessa två är så helt olika. Kontentan är fortfarande att den ena är mycket bättre än den andra. Att ni prioriterar batteritid må var sant, men att acer klämmer ut 12 h med 9-cells batteri och 8 h med 6-cell tycker jag inte är direkt dålig batteritid, oavsett prioritering.

Edit: såg att UL30JT hade 8- cells batteri. M a o är det inte bättre batteritid för asusen trots er prioritering. Så med en sämre processor och ett sämre grafikkort (läs prestanda + lägre strömförbrukning) lyckas ni ändå inte med er prioritering avseende batteritid? Är det något jag missar här? Förlåt om jag låter rapp i kommentaren men jag försöker verkligen förstå satsningen på er UL30JT. Om inte så borde vikten vara ert största argument, men det skiljer bara 100g mellan acern och asusen.

Skulle batteriet vara de samma skulle i5 520UM ha längre batteritid. Så för att få 12h batteritid behöver dem använda ett 9cell batteri som enligt mig sticker ut en bit. Men jag är ju partiskt också :).
Sen så har jag inte sett något test på Acer's nya än så jag vet inte hur pass bra deras batteritid presterar egentligen. Sen så har vi valt att köra nVidia grafik för att vad vi vet så fungerar nVidia Optimus bättre än ATI's lösning. Vet att HD5650 krasst sett är snabbare än 310M dock så får jag för mig att HD5650 borde bli riktigt varmt på en så pass tunn dator men de kan nog de som köpt en TimelineX svara på.
Tycker de är helt ok att du ifrågasätter. Samken är som baken.

Permalänk
Skrivet av Asus.David:

tycker inte i5 520UM och i5 420M går riktigt att jämföra:
520UM fokuserar mer på batteritid och vara tyst och sval medans 420M är mer prestanda men lägre batteritid och varmare.
Den ena har nVidia med Optimus den andra har ATI. Finnas alltid någon som föredrar de ena före de andra.
Asus och Acer tillverkar faktiskt i olika fabriker. Finns flera märken som tillverkar sina komponenter hos samma fabriker men just Asus och Acer har olika fabriker.
Känner man på dem så har båda företagen ganska olika tangentbord och chassimaterial.
Jag tycker de finns en del som skiljer dem åt vilket gör att vissa föredrar den ena framför den andra.

Jag diggar tangentbordet, det är otroligt skönt och lätt att skriva på. Men chassit är bättre på en ul30. Vi får se om den håller lika bra som en ASUS i längden.

Permalänk
Skrivet av Asus.David:

Skulle batteriet vara de samma skulle i5 520UM ha längre batteritid. Så för att få 12h batteritid behöver dem använda ett 9cell batteri som enligt mig sticker ut en bit. Men jag är ju partiskt också :).
Sen så har jag inte sett något test på Acer's nya än så jag vet inte hur pass bra deras batteritid presterar egentligen. Sen så har vi valt att köra nVidia grafik för att vad vi vet så fungerar nVidia Optimus bättre än ATI's lösning. Vet att HD5650 krasst sett är snabbare än 310M dock så får jag för mig att HD5650 borde bli riktigt varmt på en så pass tunn dator men de kan nog de som köpt en TimelineX svara på.
Tycker de är helt ok att du ifrågasätter. Samken är som baken.

Batteriet sticker inte bara ut en bit, det är groteskt (enormt minus till Acer som försäkrade mig om att det var ett infällbart stöd). Men jag har nästan vant mig vid det här laget. Datorns utblåsluft blir lite varm, men utblåsen sitter perfekt och luften stör aldrig. Resten av datorn blir inte mer än ljummen. Batteritiden är väldigt bra. Kom upp på 11 h igår efter första laddningen, så lite mer potential finns fortfarande. Idag har jag inte lyckats ta slut på batteriet än.

Enda anledningen till att jag inte köpte ul30jt är att jag inte hade tålamod och köpte den här när jag trodde att jag skulle ha den i slutet på april. Min ivrighet resulterade i att jag fick vänta längre än köparna av ul30jt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

tycker inte i5 520UM och i5 420M går riktigt att jämföra:
520UM fokuserar mer på batteritid och vara tyst och sval medans 420M är mer prestanda men lägre batteritid och varmare.
Den ena har nVidia med Optimus den andra har ATI. Finnas alltid någon som föredrar de ena före de andra.
Asus och Acer tillverkar faktiskt i olika fabriker. Finns flera märken som tillverkar sina komponenter hos samma fabriker men just Asus och Acer har olika fabriker.
Känner man på dem så har båda företagen ganska olika tangentbord och chassimaterial.
Jag tycker de finns en del som skiljer dem åt vilket gör att vissa föredrar den ena framför den andra.

Tror att sam sky menar i komponent-väg. Det som brukar skilja tillverkare i komponenterna är moderkorten, dell gör oftast om inte bara datorer med egna moderkort. Om Acer eller Asus har/gör så vet jag inte men då processorer, hårddiskar mm oftast är av samma tillverkare så är det chassi't och layouten i datorn som avgör komponenternas livslängd (om man bortser från kylningen). tangetbord och val av material på locket mm är sådant som skiljer tillverkarna mest.

Kan jämföras med "Traffic" modellen som Opel, reunalt och Nissan (m.fl?) har. Samma fabrik, samma bil bara någon utseende skillnad. Det som skiljer på riktigt är garantier och servicen respektive "tillverkare" (i det här fallet återförsäljare) erbjuder. Med Nissan så fick man 10 års garanti på vissa saker vilket kunde jämföras med någon av de andra återförsäljarna som hade en längsta garanti på 4 år (inte helt säker). Detta trots att bilarna var från samma fabrik.

Det är äpplen från samma träd. Men som kommer från olika grenar och då har olika färg och smak (kom inte på något för uppbyggnad ).

EDIT: från ovanstående till "sam sky". skrev så det blev konstigt vem jag syftade på

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Antzo:

Tror att sam sky menar i komponent-väg. Det som brukar skilja tillverkare i komponenterna är moderkorten, dell gör oftast om inte bara datorer med egna moderkort. Om Acer eller Asus har/gör så vet jag inte men då processorer, hårddiskar mm oftast är av samma tillverkare så är det chassi't och layouten i datorn som avgör komponenternas livslängd (om man bortser från kylningen). tangetbord och val av material på locket mm är sådant som skiljer tillverkarna mest.

Kan jämföras med "Traffic" modellen som Opel, reunalt och Nissan (m.fl?) har. Samma fabrik, samma bil bara någon utseende skillnad. Det som skiljer på riktigt är garantier och servicen respektive "tillverkare" (i det här fallet återförsäljare) erbjuder. Med Nissan så fick man 10 års garanti på vissa saker vilket kunde jämföras med någon av de andra återförsäljarna som hade en längsta garanti på 4 år (inte helt säker). Detta trots att bilarna var från samma fabrik.

Det är äpplen från samma träd. Men som kommer från olika grenar och då har olika färg och smak (kom inte på något för uppbyggnad ).

EDIT: från ovanstående till "sam sky". skrev så det blev konstigt vem jag syftade på

Visst är de så. Alla tillverkare har olika setuper, vissa tillverkare delar fabriker med andra etc. I Asus fabriker tillverkas de t ex datorer åt ett par andra märken.
Asus datorer tillverkas iaf av ett företag som heter PEGAtron som är ett dotterbolag till Asus. Där av ursprungliga orginal namnet PegAsus
Men sen CPU, Minne, Hårddisk, LCD och grafikchippet får ju även Asus köpa från Intel, AMD etc.

Permalänk
Medlem

För att återgå till 3dmark06-resultat, vad får ni andra?

EDIT: Fick betydligt bättre nu, 7539p, måste varit något lurt förra körningen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hygren:

För att återgå till 3dmark06-resultat, vad får ni andra?

EDIT: Fick betydligt bättre nu, 7539p, måste varit något lurt förra körningen...

Ber om att få återkomma imorgon kväll med resultat från det Kul att jämföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av golanisheli:

Batteriet sticker inte bara ut en bit, det är groteskt (enormt minus till Acer som försäkrade mig om att det var ett infällbart stöd). Men jag har nästan vant mig vid det här laget. Datorns utblåsluft blir lite varm, men utblåsen sitter perfekt och luften stör aldrig. Resten av datorn blir inte mer än ljummen. Batteritiden är väldigt bra. Kom upp på 11 h igår efter första laddningen, så lite mer potential finns fortfarande. Idag har jag inte lyckats ta slut på batteriet än.

Oh! 11h är inte illa, men vad gjorde du med den då? Bara lät den stå på och idla, eller surfade du nått osv?

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Jag är grymt sugen på en 3820TG med HD5650. Men det är skönhetsmissen 9-cellsbatteriet som nu håller mig från köp.

Någon som har köpt 6-cellsbatteriet från Hong Kong och bekräftat att det är håller vad det lovar?

Permalänk
Skrivet av Nisse977:

Oh! 11h är inte illa, men vad gjorde du med den då? Bara lät den stå på och idla, eller surfade du nått osv?

Jag gjorde lite allt möjligt med den, surfade mest men kollade också lite film, installerade några små program.

Har kört 3dmark 06 på den nu också med resultat 7548 p.
Pi 1m gav 17,644s, kan nog få bättre om jag drar bort några processer.

Den varvade knappt upp fläktarna under testerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av berenpx:

För den som vill ha ett 6-cells batteri till 3820TG

Hitta Battery Acer Aspire TimelineX 3820TG 3820T 3820 AKKU på eBays internationella marknad, där det finns priser i världsklass i alla dina favoritkategorier

Ca 645 kr för ett originalbatteri, leverans från Hong Kong. Kan bli tull+moms också, i så fall ca 160 kr, totalt ca 800 kr.

Lade en beställning just nu.

Hong Kong batteriet har 4.4 amperetimmar medan batteriet på nedanstående review (3820TG-334650MN) har 6.2 amperetimmar.

Notebookcheck: Review Acer Aspire 3820TG Timeline X Notebook

Kan du rapportera vad det står på ditt batteri?

Permalänk
Medlem
Skrivet av golanisheli:

Jag gjorde lite allt möjligt med den, surfade mest men kollade också lite film, installerade några små program.

Har kört 3dmark 06 på den nu också med resultat 7548 p.
Pi 1m gav 17,644s, kan nog få bättre om jag drar bort några processer.

Den varvade knappt upp fläktarna under testerna.

Gött Riktigt bra. Hur går det att få ned den i datorväska/ryggsäck med tanke på den utstickande delen på 3 cm? Blir det problem?

Permalänk
Skrivet av leffo1:

Gött Riktigt bra. Hur går det att få ned den i datorväska/ryggsäck med tanke på den utstickande delen på 3 cm? Blir det problem?

Har ingen väska dedikerad till datorn, lägger den i en dustbag bara och tar med den. Ska man ha en dedikerad väska förutspår jag stora problem med att få ner den rätt.

Permalänk
Medlem

Såg att en ny modell med i5 450M kommit ut på 2,4ghz? Den har jag inte hört talas om tidigare?

Acer Aspire TimelineX 3820TG-454G64n (LX.PXZ02.004) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Skrivet av Nisse977:

Såg att en ny modell med i5 450M kommit ut på 2,4ghz? Den har jag inte hört talas om tidigare?

Acer Aspire TimelineX 3820TG-454G64n (LX.PXZ02.004) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Ser ut som om 450m är identisk med 520m fast kanske utan de där krytperingsfunktionerna
som fanns i 520m.
New Core i7, Core i5 mobile processors to debut in HP Envy? -- Engadget

Det trillade in två nya modeller med 450m (jämförelse med 430m nedan): Produktjämförelse hos Prisjakt
Första modellen har 450m, 5650, 640gb, 6cell och kostar ca 10 000 kr (komplett)
andra modellen har 450m, 5650, 320gb, 6cell och kostar ca 9 000 kr (komplett)
"gamla" modellen har 430m, 5650, 640gb, 9cell och kostar ca 9 000 kr (netonnet)

egentligen är den gamla modellen den mest prisvärda från mitt perspektiv då 430 räcker mer än väl för mina behov, men batteriet ställer till med så pass mycket problem vad gäller utseende och väskor att jag blir mer sugen på den andra modellen med lite mindre hårddisk. Vad tycker ni andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andy Mcdee:

Ser ut som om 450m är identisk med 520m fast kanske utan de där krytperingsfunktionerna
som fanns i 520m.
New Core i7, Core i5 mobile processors to debut in HP Envy? -- Engadget

Det trillade in två nya modeller med 450m (jämförelse med 430m nedan): Produktjämförelse hos Prisjakt
Första modellen har 450m, 5650, 640gb, 6cell och kostar ca 10 000 kr (komplett)
andra modellen har 450m, 5650, 320gb, 6cell och kostar ca 9 000 kr (komplett)
"gamla" modellen har 430m, 5650, 640gb, 9cell och kostar ca 9 000 kr (netonnet)

egentligen är den gamla modellen den mest prisvärda från mitt perspektiv då 430 räcker mer än väl för mina behov, men batteriet ställer till med så pass mycket problem vad gäller utseende och väskor att jag blir mer sugen på den andra modellen med lite mindre hårddisk. Vad tycker ni andra?

Modellen med 450m och 320GB verkar mer lockande som sagt, mycket pga batteriet. Vem fasiken behöver mer än 320GB i en bärbar ändå? Blir ju ändå att man beställer en SSD

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sam sky:

Har nu svart på vitt - 3358 poäng fick den i 3dmark06.

Tests - Asus UL30JT - 13-Zoller mit Turbo und Optimus auf notebookjournal.de

Mer än hälften så lite som acern. Vi kan nog tacka det kraftfulla grafikkortet för den boosten. Jag blir mer och mer nöjd med mitt köp, det är verkligen kraftfull mobilitet som ínte funnits till detta pris innan!

Körde 3DMark 06 på min Asus UL30VT-QX030V och fick 3430 så varför köpa Asus UL30JT för 3k mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andy Mcdee:

Ser ut som om 450m är identisk med 520m fast kanske utan de där krytperingsfunktionerna
som fanns i 520m.
New Core i7, Core i5 mobile processors to debut in HP Envy? -- Engadget

Det trillade in två nya modeller med 450m (jämförelse med 430m nedan): Produktjämförelse hos Prisjakt
Första modellen har 450m, 5650, 640gb, 6cell och kostar ca 10 000 kr (komplett)
andra modellen har 450m, 5650, 320gb, 6cell och kostar ca 9 000 kr (komplett)
"gamla" modellen har 430m, 5650, 640gb, 9cell och kostar ca 9 000 kr (netonnet)

egentligen är den gamla modellen den mest prisvärda från mitt perspektiv då 430 räcker mer än väl för mina behov, men batteriet ställer till med så pass mycket problem vad gäller utseende och väskor att jag blir mer sugen på den andra modellen med lite mindre hårddisk. Vad tycker ni andra?

Jag blir jäkligt sugen på 320-gb versionen med 6-cellsbatteriet (ca 9000). Orkar fan inte ha och göra med blaffan till 9-cellsbatteri.

Enligt länken nedan är är 450m snabbare än 430m men drar lika mycket watt (35w).

New Core i7, Core i5 mobile processors to debut in HP Envy? -- Engadget