Permalänk
Medlem

Studentdator

Tjena!

Ska börja plugga och behöver en laptop.
Ska programera .net och c-sharp.
Budgeten är inte den bästa och kan tänka mig att lägga max 5000.
Datorn ska inte spelas på, en sådan stationär har jag redan utan ska bara
programera och surfa och skriva dokument på den.
Tips och länkar på datorer tack

Permalänk
Medlem

Först och främst behöver vi veta vilken storlek du är intresserad av.

Asus UL20 (har den själv), Acer 1810TZ är de jag kan skulle kunna tänka mig i den prisklassen om du vill ha mobilitet och batteritid (du har ju redan stationär, vilket borde göra mobilitet och batteritid det logiska valet).

En sak till; jag har läst datavetenskap och programvaruteknik i snart fyra år och jag har bara ägt en laptop i ett halvår (UL20a). Behovet av en laptop när man pluggar tycker jag är överskattat. Programmera, skriva dokument eller surfa är inget du gör eller bör göra på föreläsningar i vilket fall. Om du kommer ha programmeringslektioner så skulle du väl kunna jobba på din egna dator istället, men då får du finna dej i sämre tangentbord/mus/skärm än vad skolan, förmodligen, har att erbjuda i datorsalen.

Av ren nyfikenhet, vilken utbildning är det du ska läsa och var?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem

Har kollat på 2st datorer.
Den första en acer 3810TZ 4999:-
och den andra en HP G61-420so 4449:-

Acern har mindre skärm vilket är en fördel men bara en 5400 rpmare
HP har en 7200 rpmare men större skärm vilket är jobbigt att bära runt på.

Jag har sökt på lite olika ställen men det lutar åt GU systemvetenskap.