Permalänk

Bilder på vattenkylning med tank utomhus

Här är då min lilla vattenkylning

http://bestyrd.mine.nu/upload/files/DSCF0001.JPG
http://bestyrd.mine.nu/upload/files/DSCF0002.JPG
http://bestyrd.mine.nu/upload/files/DSCF0003.JPG
http://bestyrd.mine.nu/upload/files/DSCF0004.JPG
http://bestyrd.mine.nu/upload/files/DSCF0005.JPG
http://bestyrd.mine.nu/upload/files/DSCF0009.JPG
http://bestyrd.mine.nu/upload/files/DSCF0017.JPG
http://bestyrd.mine.nu/upload/files/DSCF0021.JPG
http://bestyrd.mine.nu/upload/files/DSCF0016.JPG

Vattentanken är en svartmålad aluminiumburk och vattnet som finns i systemet är destilerat vatten med glykol.
Pumpen är en dränkbar pump inhandlad på clasohlsson för 120kr..var tvungen att ha en pump som klarade mycke tryckhöjd så denna blev perfekt...den pumpar i 7.5 liter minuten och har en tryckhöjd på 3 meter...den drivs på 12 volt och 1.5 A så det går perfekt att koppla in den direkt till nätaggregatet som jag har gjort...så startar den automatiskt när datorn startar utan att man behöver pilla med relä o grejor...men den är inget att rekomendera om man ska ha den inomhus..för den väsnas en hel del...Radiatorn jag använder är en vanlig radiator, från ett värmepaket, som jag inhandlat på skroten..en sån kostar runt 200kr...vattenblocket är ett koolance pc100 som jag valde för att det var billigt men framförallt för den jättebra färstanordningen.
kondensisolering var det någon här på sweclockers som påminde mig om...detta åtgärdade jag häromdagen och det var inte en dag för tidigt emd atnke på att min vattentemp redan har varit nere i 15 grader..och vid detta tillfället hade jag ca 23 grader på rummet

Allt ska snyggas till lite..har inte orkat göra d riktigt än....råkade ta bilderna i dålig kvalitet..men d får duga

Visa signatur

Epox 8RDA+ Athlon xp 1700+ @ 2500mhz (JIUHB 0203), 256ddr PC3200, Gainward GeForce 4 Ti4200 128mb @ 320, 650, SB Live!, Pinnacle PCTV Pro, 120GB Barracuda V, Hemmabyggt Vattenkylning

Permalänk
Medlem

vet inte vad jag ska säga

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Hedersmedlem

Lätt coolt. jag vet någon som kommer att få problem med kondens när vintern kommer

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Re: Bilder på vattenkylning med tank utomhus

Citat:

Ursprungligen inskrivet av snobben
Här är då min lilla vattenkylning....

Galning!:)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CCWarlock
Lätt coolt. jag vet någon som kommer att få problem med kondens när vintern kommer

Nja..det tror jag ska gå bra..jag har kondensisolerat med silikon under och i mitten av sockeln...vaselin i hålen för pinsen och runt om sockeln och sen neoprene runt block och sockel...kom på sen att ja behöver nog isolera ovanpå blocket med..för spännanordningen som är i metall blir nog rätt så kall..även slangklämmorna..så d får ja ta o fixa snart..men d ska nog gå fint med kondensen..hoppas ja iaf..annars blir d tråkigt

Visa signatur

Epox 8RDA+ Athlon xp 1700+ @ 2500mhz (JIUHB 0203), 256ddr PC3200, Gainward GeForce 4 Ti4200 128mb @ 320, 650, SB Live!, Pinnacle PCTV Pro, 120GB Barracuda V, Hemmabyggt Vattenkylning

Permalänk
Medlem

Det där var ju faktiskt en ganska trevlig anordning

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

Har hört att clasohlson pumparna är kassa! dom håller inte länge. Passa dig så den inte går sönder.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk

Bra gjort.

Permalänk
Medlem

lite zerofanzone över det hela.
jag säga det funkar

Permalänk
Medlem

Jag tänkte oxåp bygga liknande.. fasst gräva ner ett element eller så i maken, koppla till pump, värmeväxlare, köra i en kompressorkrets me köldmedie och prylar.. sen en värmeväxlare til, och vattenkylningen kopplad till den..
Gissar på _kallt_ vatten.. kanske minusgrader.. hurpass kallt kan det flyta med säg 30% glykol i?

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem

Är du inte rädd för och suga in skallbaggar och småfåglar i systemet dom tar sig inn över allt dom äckliga små krypen

har själv en död harkrank i min Lavalampa så jag vet vad jag pratar om

Nä ärligt talat snyggt jobbat

Visa signatur

ASUS A7v880 AthlonXP-Barton 2360/206Mhz 2GB TWINMOS 3200, Powercolor 9800XT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartinuZ
Jag tänkte oxåp bygga liknande.. fasst gräva ner ett element eller så i maken, koppla till pump, värmeväxlare, köra i en kompressorkrets me köldmedie och prylar.. sen en värmeväxlare til, och vattenkylningen kopplad till den..
Gissar på _kallt_ vatten.. kanske minusgrader.. hurpass kallt kan det flyta med säg 30% glykol i?

Med den glykolen jag använde har ja för mig att det stod att vattnet kan gå ner till ca 16 minus utan att d fryser med 1/3 glykol i

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Seriöst!
Tycker det verkar råpundigt att förstöra fönsterlisten för det!
vad gör du sen på vintern?!

I januari detta året blev det -31*c hemma hos mig på natten(stockholms området)

edit: även om du har glykol så tror jag inte pumpen gillar -20 -30 grader...

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi
Kingston Fury Beast Black DDR5 6000Mhz 64GB (KF560C36BBEK264)
Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB
Be Quiet! Pure Rock 2 Black

Permalänk
Medlem

Blir lite jobbigt när du ska iväg och lana.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tiger
Blir lite jobbigt när du ska iväg och lana.

Man får hosta istället

Permalänk
Medlem

du kanske måste kondensisolera slangarna också. eller det kanske du redan gjort? fräckt bygge iaf.

Permalänk
Medlem

grymt! har gått och burit på den här idén ett tag faktiskt

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Avstängd

haha, det ser j u helt fatalt ut ju...men jag fattar inte vad du ska ha radiatorn till...hade du grävt ner tanken 50-100cm under marken hade du ju haft en temp på ca 10 grader året runt....

Visa signatur

[size="1"]Chip-Con Prometeia || Xtreme DDR 512MB || EPoX 8K5A2+ || AMD 1700+@2860MHz || Creative Gf4 Ti 4400 || Gentoo linux
[/size]

Permalänk
Medlem

cpu temp då btw?

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axzell
Seriöst!

Hehe är väl inte så mycket? Ni hade det knappast under hela vintern ändå så..här uppe i norrbotten(stolt:D) har vi alltid ca -25*C under dagarna men vi har haft ner mot -40*C...tror inte hans pump skulle palla det! Under nätterna antar jag att det blir lite kallare.

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axzell
Seriöst!

edit: även om du har glykol så tror jag inte pumpen gillar -20 -30 grader...

Förstörd är den inte..den ser lite ful ut just nu kanske..men den ska fixas till o tätas så att den inte ruttnar...om ja nu vill borra hål i fönsterlisten så är det väl min ensak..min pappa gick iaf med på det utan att säga emot..o jag tror säkert att många fler här på forumet hade gjort likadant om dom hade haft möjlighet..ja menar..e man elelr klockare eller inte?...det andra har ja koll på...det blir typ som kallast -15 här där jag bor (Malmö) vi får väl se om pumpen dör..gör den det så e d ju synd...datorn stänger av sig själv om den skulle bli för varm så på den fronten e det lugnt...Ska nog ta o skaffa en 226w pelt sen till detta när jag får råd...ska bli kul o se tempen då

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.SnuggleZ
haha, det ser j u helt fatalt ut ju...men jag fattar inte vad du ska ha radiatorn till...hade du grävt ner tanken 50-100cm under marken hade du ju haft en temp på ca 10 grader året runt....

Jo ja vet att man kan göra så...fast då behöver man en lite kraftigare tank....o ja vill dessutom kunna fylla på med glykol och så om det skulle behövas..o skulle pumpen dö elelr om något skulle gå snett så e d lite jobbigt att behöva gräva upp hela skiten igen..eller vad tycker du? det är mycket lättare att ha det såhär...plus att jag får lägre temperatur på vintern än om ja hade grävt ner den långt...visserligen varmare på sommaren men d får jag ta..

Angående vad ja skulle göra om ja skulle sticka på Lan...för det första händer det inte så ofta...och skulle det bli så så tar jag bara av vattenblocket och sätter på min kylfläns..och nä..ja behöver inte koppla av slangar från blocket för att få ur det ur lådan.jag har klippt upp ett fläktgaller i baken där jag bara kan plocka ur blocket

Visa signatur

Permalänk

Jag har funderat på att slänga in en likadan pump till i systemet, för att få bättre flöde...det bästa vore ju att ha en pump vid datorn som pumpar tillbaka vattnet den jobbiga vägen enda upp till fönstret och ner till tanken..det borde påverka flödet mycket...fast problemet är att det skulle inte vara så kul att ha ehn sån pump inomhus...den låter som satan...så den måste alltså sitta utomhus..och problemet är nu bara..var är bäst? Vinner man något på att sätta 2 pumpar direkt efter varandra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett alternativ vore att skaffa en tyst pump som sitter innomhus, inte främst för flödet (det blir nog kallt så det räcker ändå) utan mer för om pumpen ute skulle frysa sönder så kan det alltid vara kul med lite reserv...

Permalänk
Medlem

Jag skulle _LÄTT_ fixa så där om jag ville/fick borra hål i "fönstrett" =D

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludvig
Ett alternativ vore att skaffa en tyst pump som sitter innomhus, inte främst för flödet (det blir nog kallt så det räcker ändå) utan mer för om pumpen ute skulle frysa sönder så kan det alltid vara kul med lite reserv...

Jo ja har oxå tänkt så..hade ju varit skönt med en reserv..men där e ett litet problem...ja vet inte hur det skulle bli om huvudpumpen skulle stanna..om den andra pumpen skulle hjälpa då..för huvudpumpen är en dränkar pump....o ja vet inte om det andra pumpen skulle få vattnet att sugas upp genom den andra pumpen in i slangarna om ni fattar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Denna burk är inget för lan, Utnämner den till den minst lan vänliga burken 2k2 !!

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rattmuff
Denna burk är inget för lan, Utnämner den till den minst lan vänliga burken 2k2 !!

Kan nog inte göra något annat än att hålla med.
Oxå rätt jobbigt ifall grannen kommer med lilla saxen....

Visa signatur

Ett tips om hur du "moddar" om din diskmaskin te en snöslunga... släng te kärringen en snöskyffel

Permalänk
Medlem

Jobigt att dra med sig på lan. Då blir ju tempen helt annorlunda åsså.. aight`?

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk

Ska ja på Lan vilket inte händer så ofta så sätter jag bara på en kylfläns..inget mer med det

Visa signatur