AOL lägger ned uppringt internet

Permalänk
Skrivet av GizmoTheGreen:

Är det i bits? 20 megabyte om dagen då. så 5-6 dagar för en 68mb update.

även det låter väldigt optimistiskt... Nu har jag begränsad erfarenhet av dialup och kanske inte bästa minnet. jag var väl 5-10 år innan vi fick Bredband.
Men farmor och farfar hade 56k modem och bodde inte lång från staden.
Hastighet på nerladdningar flukuterade ju friskt du hade aldrig 50kb sekunden ner någon längre tid oftast kanske 10-20kb i snitt men också under 1kb.

Jag kommer bestämt ihåg att jag fick be farmor och farfar väldigt snällt att få lov och vara uppkopplad 2-3 timmar för jag ville ladda ner Pokemon Röd.. jag tror det tog 4 timmar för de var lite sura jag var uppkopplad längre än vad jag hade bett om.

4 timmar för 1 megabyte. förutsatt att man inte surfade runt mer under tiden utan lät IE köra bara nerladdningen.

Teoretisk max för ett 14.4k modem skulle väl bli ungefär:

14.4kbps / 8 (8bit per byte) = 1.8kilobytes per sekund
86MB = 86 000KB (dec, base 10) eller 88 064 (bin, base 2)

86 000KB / 1.8KB per sekund = 47 777.78 sekunder

47 777.78 / 3600 sekunder per timme = 13.27 timmar eller 13 timmar och 16 minuter

Släng på 2-4 timmar om man räknar in lite lägre hastighet, overhead osv.

Permalänk
Medlem

Någon med erfarenhet av att använda internet idag med uppringd anslutning? Det måste ju vara helt galet långsamt, värre än att gå tillbaka till mekanisk systemdisk. Dagens webb förutsätter en betydligt snabbare uppkoppling än för 25 år sedan. Mitt blodtryck skulle då inte fixa det, få saker som kan gå mig på nerverna när man behöver få något gjort och så går det så långsamt så man bara vill slå sönder något.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

youvegotmail.wav

Vila, fridens!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Absolut, dock inte lika glesbefolkat som delar av USA. T ex i Alaska är befolkningstätheten en tiondel jämfört med Norrland.

Arjeplogs kommun (0,21 inv./kvm) är däremot mer glesbefolkat än Alaska (0,43 inv./kvm)

Har fiskestuga ca 5 mil ifrån Arjeplog och undrar vad som kommer hända med mobiltäckningen när 2G/3G släcks ned.

Till byn med färre än 20 invånare, så drogs det fiber mha EU-bidrag i början av 2000-talet. Har fått ut 100Mbps som bäst där, men tyvärr är det smått omöjligt att få leverantörer att acceptera korttidsabonnemang.

Mobilt bredband är väldigt opålitligt med usel täckning. 4G når upp till 20Mbps som bäst med riktad antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför bygger de inte ut en bättre infrastruktur?

För de tror Internet bara är en fluga. Nä men det är ett fåtal privata aktörer på marknaden som tjänar bra pengar på att ha denna usla infrastruktur. Internet här är flera gånger dyrare än i Sverige.

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[Ryzen 9 9900X] - [GIGABYTE X870E AORUS PRO] - [Corsair Vengeance DDR5-6000 128GB] - [Fractal Design North chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [be quiet! Platinum 850W] - [Noctua NH-D15S] - [Dell U4025QW] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Någon med erfarenhet av att använda internet idag med uppringd anslutning? Det måste ju vara helt galet långsamt, värre än att gå tillbaka till mekanisk systemdisk.

Har fått lära mig att uthärda Internet via 2G/3G uppe i Lappland, så smått frustrerande med under 0,3Mbps i hastighet. Blir svårt att ens föra en konversation i Line, Messenger etc., då bilder och meddelanden snabbt hamnar i osynk.

I många webbläsare kan du ställa in "Throttling" för att begränsa din uppkoppling. Där kan du plåga dig själv

Med uBlock Origin, NoScript och dylikt, så kan jag överleva internet på 1Mbps!

Permalänk
Skrivet av Andromeda:

För de tror Internet bara är en fluga. Nä men det är ett fåtal privata aktörer på marknaden som tjänar bra pengar på att ha denna usla infrastruktur. Internet här är flera gånger dyrare än i Sverige.

Riktigt sorgligt att höra! Jag trodde tyskland låg långt framme när det gäller bredbandsinfrastruktur. Vad är det genomsnittliga priset för 100mbit där nere?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

4 timmar för 1 megabyte. förutsatt att man inte surfade runt mer under tiden utan lät IE köra bara nerladdningen.

Själv föredrog jag länge BBS:er då man fick full hastighet hela vägen.

Brukade räkna med 1 timme för 1 megabyte med 2400-modemet.

14.4k, 33.6k samt 56k var rena bredbandet i jämförelse.

Enda tidsfördrivet under tiden på BBS:en var att snacka med Sysop som undrade hur i h-lvete jag kunnat få elite-status med så långsamt modem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Riktigt sorgligt att höra! Jag trodde tyskland låg långt framme när det gäller bredbandsinfrastruktur. Vad är det genomsnittliga priset för 100mbit där nere?

100Mbit? Det här är ett U-land vad gäller internet. Jag pröjsar motsvarande 700kr för 5mbit. Problemet är inte att det är långsamt och dyrt utan att det är väldigt opålitligt. Kopplas ner flera gånger per dag.

Visa signatur

[Ryzen 9 9900X] - [GIGABYTE X870E AORUS PRO] - [Corsair Vengeance DDR5-6000 128GB] - [Fractal Design North chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [be quiet! Platinum 850W] - [Noctua NH-D15S] - [Dell U4025QW] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Skrivet av Andromeda:

100Mbit? Det här är ett U-land vad gäller internet. Jag pröjsar motsvarande 700kr för 5mbit.

Skämtar du? Bor du på landet?

Frågar man AI så står det att 1000mbit kostar runt 600-900 kr i tyskland. Sen hur utbyggd den är är en annan fråga.

Permalänk
Kontot avslutas

Blir nostalgisk. När jag bilade genom USA 2013 bokade jag aldrig något boende utan körde dit näsan pekade och letade efter billiga motell först när det började mörkna, vilket ibland ledde till att jag fick köra till riktigt små samhällen ute i ingenstans för att hitta något ledigt, och där var det ofta bara uppringt internet som gällde. NetZero stod det oftast på modemen som också var leverantören, och snabbt gick det då inte. Har inte rört uppringt internet sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Skämtar du? Bor du på landet?

Frågar man AI så står det att 1000mbit kostar runt 600-900 kr i tyskland. Sen hur utbyggd den är är en annan fråga.

Centrala München. Huset jag bor i tillåter bara en operatör. En typisk situation för många tyskar.

Tyskland är rikt men tyskar är fattiga sammanfattar läget skulle jag säga.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Andromeda:

Centrala München. Huset jag bor i tillåter bara en operatör. En typisk situation för många tyskar.

Tyskland är rikt men tyskar är fattiga sammanfattar läget skulle jag säga.

Det är rätt vanligt i sverige också och de sätter priset därefter och oftast i hyreshus. Det är ju aldrig som i brfhus som kan göra ett speciellt avtal med hyggliga priser.

Är tyskar fattiga pga bredbandspriset eller i allmänhet? Kanske går lite offtopic men vad annat är dyrt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eatme@live:

Ahh de gamla klassiska US Robotics modemen..vilken nostalgi. Faktiskt de modem som jag haft stabilast uppkoppling med .

US Robotics var rankade som en av de bästa modemen. Mitt sista modem var ett USR Sportster 33.6 som jag kretsuppgraderade till V90. Sedan gick det undan...

Permalänk
Medlem

Känns som att kärleken till US Robotics ofta är mycket märkestrogenhet snarare än något annat.
Lite som det där med att "Intels nätverkskort är ju bättre än alla andra" eller "Samsungs SSDer kan man minsann lita på" (saker jag hört mååånga gånger) - det fanns perioder då det stämde, men också många perioder då det inte gjort det.

Körde ett par US Robotics själv (bl.a. Courier, den avlånga svarta varianten - nej, höj nivån nu! ^^) och visst var de välfungerande, men jag (nåja, familjen) hade också länge ett MultiTech-modem som även det var en riktig arbetshäst.

Uppringt Internet... det var en tid att uppleva, men en man inte direkt saknar heller. 😅 ISDN var en skön uppgradering, bredband fick vi i min mening alldeles för sent - 0,5Mbit/s radiolänk någonstans i början av 2000-talet, då vår station länge bokstavligen var den enda i orten som inte kunde levereras ADSL till. Skapligt bitter över att polaren 100m bort hade ADSL ett par år innan vi kunde få det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Jag tvivlar på att du ringde AOL med dem nyligen. Men du kan ju alltid sätta upp en egen modempool

The Serial Port gjorde så, mycket bra videos tycker jag
https://youtube.com/playlist?list=PL7qsY2QIYd8PLW1zXVcNFVA_oB...

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

The Serial Port gjorde så, mycket bra videos tycker jag
https://youtube.com/playlist?list=PL7qsY2QIYd8PLW1zXVcNFVA_oB...

Var exkat den jag tänkte på, men satt på telefonen så orkade inte leta upp och länka. Men helt klart värt att kolla på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Arjeplogs kommun (0,21 inv./kvm) är däremot mer glesbefolkat än Alaska (0,43 inv./kvm)

Rätt i sak men jämförelsen haltar väl lite? Det bor väl fler i Alaska som saknar allmän väg jämfört med totalt invånare i Arjeplog?

Min poäng är att tillgång till Internet är mer komplext än bara inv/km^2, vilket du visar genom att du faktiskt har fiber där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Rätt i sak men jämförelsen haltar väl lite? Det bor väl fler i Alaska som saknar allmän väg jämfört med totalt invånare i Arjeplog?

Min poäng är att tillgång till Internet är mer komplext än bara inv/km^2, vilket du visar genom att du faktiskt har fiber där.

Tror faktiskt att antalet hus med fiber överstiger antalet bofasta invånare just där!

Tycker bara att många kastar ur sig "Norrland" och missar att det motsvarar nära 60% av Sveriges yta samtidigt som befolkningsmängden är motsvarande 1/10-del (tänk Stockholm).

Minns att marksänd TV nådde aldrig dit bortsett från Kanal 1 & TV2 samt NRK1/NRK2.

Så mobiltelefonförsäljare som hävdar att de når ut till 99% av Sveriges befolkning har jag aldrig gett mycket för.

Här slutar allmän väg:

Gäller att preppa med mat och förnödenheter, när isen slutar bära i början av maj och först 2-3 veckor senare går det att köra över med båt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andromeda:

Liten bit norr om Phoenix AZ betalar vi inkl VAT i dagsläget $68 för 1000/300 Mb/s. Jag anser det vara väldigt överkomligt med tanke på hur priserna ser ut i EU.

Edit: trodde du menade "här" som i US sedan såg jag att du menade Tyskland hehehe.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Dvs, vad jag skrev. En extra anslutning som var för internet, så vanliga telefonlinjen alltid var fri.

Inte om man surfade 128k och använder bägge linjerna 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Ja jag tycker själv att mitt internet blivit för dyrt. (är arbetslös)

Jag kopplar mobilen till datorn, kör med Telenor kontantkort, Fastpris med 250 GB data + telefon för 449kr, kör 5G och får ca 300-340 megabit. Räcker ganska exakt 1 månad för mig med surf, Youtube, film streaming typ Netflix, musik, spel.

Permalänk
Skrivet av HiGrip:

14.4kbps = 155.5MB per dygn.. utan downloader så kunde du inte pausa nedladdningar utan var tvungen att ladda ner det du ville i en 'uppkoppling'..

Jag är ledsen men det låter som att du hittar på..

Tycker ändå det låter rimligt, det är VÄLDIGT mycket som kan påverka hastigheten och det var fasen inte ovanligt att hastigheten var nere och puttrade under 1kbps!

Enda gången man sett det annars är på jobbets närverksdisk, herregud att de kan lyckas med det på 2020-talet.

Sen antar jag även att denne person hade föräldrar/syskon som tid och otid ryckte telefonen och även blev utslängd pga "fyrkantiga ögon". Men skam den som ger sig!

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Det är rätt vanligt i sverige också och de sätter priset därefter och oftast i hyreshus. Det är ju aldrig som i brfhus som kan göra ett speciellt avtal med hyggliga priser.

Är tyskar fattiga pga bredbandspriset eller i allmänhet? Kanske går lite offtopic men vad annat är dyrt?

https://bredbandsupproret.se/

Bahnhof försöker iallafall göra något åt det här i Sverige!

Permalänk
Skrivet av Andromeda:

100Mbit? Det här är ett U-land vad gäller internet. Jag pröjsar motsvarande 700kr för 5mbit. Problemet är inte att det är långsamt och dyrt utan att det är väldigt opålitligt. Kopplas ner flera gånger per dag.

Det sjuka är att Tyskland är så pass tätbefolkat, ser du en skog där samhället tar slut så är den bara 20meter och sen är det en miljonstad på andra sidan.

Lätt överdrivet men kan vi ha fiber i Sverige över huvud taget borde det helt enkelt vara ekonomiskt oansvarigt att det inte finns på varje meter i Tyskland, de borde kunna tjäna bra pengar på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle proffs:

Tycker ändå det låter rimligt, det är VÄLDIGT mycket som kan påverka hastigheten och det var fasen inte ovanligt att hastigheten var nere och puttrade under 1kbps!

Enda gången man sett det annars är på jobbets närverksdisk, herregud att de kan lyckas med det på 2020-talet.

Sen antar jag även att denne person hade föräldrar/syskon som tid och otid ryckte telefonen och även blev utslängd pga "fyrkantiga ögon". Men skam den som ger sig!

"Rimligt"?

Han skriver att han inte använde en 'download' dvs ett program som möjliggör att du kunde ladda ner filer i segment, pausa och sedan återuppta så han var med andra ord tvungen att ladda ner allt i ett svep...

Visa signatur

Core I913900K, GeFore RTX 4090 TUF OC, 32GB Corsair, 7500GB Kingston Fury SSD, Gigabyte Z790 Aorus Elite AX, Samsung OLED G8 32"

Permalänk

Men hur ska jag nu kunna spela Dreamcast online?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siegfried881:

Men hur ska jag nu kunna spela Dreamcast online?

det finns lösningar på det https://dreamcastlive.net/dreampi-tutorial/

Permalänk
Medlem

Mins när jag lyckades övertala päronen skippa uppringt internet och istället skaffa Telia-duocom. Isdn fast med bara en lina till telestationen. På något vis kunde boxen skilja på data och samtal så man kunde surfa och använda telefonen samtidigt. + att den gick i hela 64kb/s. Kändes galet snabbt på den tiden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Själv har jag aldrig haft uppringt internet hemma. Min första kontakt med internet var när jag började studera på Luleå Tekniska Universitet (eller Högskola som den hette när jag började där) 1994 och då hade jag 10 Mbit Ethernet direkt i mitt sovrum i studentlyan. Luleå högskola var tillsammans med Linköping först med campus-nät (vill jag minnas).

Så jag har inga minnen eller nostalgi till modem och långsamt internet, på den tiden var ju snarare servrarnas bandbredd som var flaskhalsen för mig, inte min uppkoppling.