AOL lägger ned uppringt internet

Permalänk
Melding Plague

AOL lägger ned uppringt internet

Efter 34 års trogen tjänst lägger AOL ned internet via telefonnätet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

AOL goes EOL 👍

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Uppringt internet i så pass stor skala trodde jag inte existerande idag, inte ens i U-land.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

AOL goes EOL 👍

Fortfarande AOL America Offline...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Wow. Trodde de försvunnit sen 20 år +

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Uppringt internet i så pass stor skala trodde jag inte existerande idag, inte ens i U-land.

U-länder går direkt till trådlös telefoni, dom skippade teleledningar i stor skala. Uppringt internet är ett exklusivt I-landsproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Som utlandssvensk boende i Tyskland kan jag intyga att uppringt internet fortfarande förekommer här. Generellt skulle jag inte klassa Tyskland som U-land men vad gäller internet så är det definitivt värre än de flesta riktiga U-länder jag jobbat i.

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[Ryzen 9 9900X] - [GIGABYTE X870E AORUS PRO] - [Corsair Vengeance DDR5-6000 128GB] - [Fractal Design North chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [be quiet! Platinum 850W] - [Noctua NH-D15S] - [Dell U4025QW] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Knappt 10 år, Tele2 la ned det 2012 och Telia 2014 om jag minns rätt.

Fick CS 0.6 beta på en cd skiva men behövde ladda hem patch till half life för att kunna spela, tog ungefär en vecka med 33.6k modem.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Jag minns då att vi fick bredband först 2004, i en liten ort i Dalarna.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Vad ska jag nu ha alla mina gamla modem till? Har SupraModem 2400 till USRobotics Sportster 56k (samma som i bilden).

Satt mycket med NComm (AmigaOS) och Terminate (DOS) innan Internet blev en fluga.

Permalänk
Medlem

Fascinerande! Senaste gången jag hade uppringt internet var 1999, tror jag. Fick ISDN då, som väl tekniskt sett är uppringt, men det upplevdes inte som det, och det gick på en separat anslutning så ingen blockerad telefon. Och inga modemljud.´

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vad ska jag nu ha alla mina gamla modem till? Har SupraModem 2400 till USRobotics Sportster 56k (samma som i bilden).

Satt mycket med NComm (AmigaOS) och Terminate (DOS) innan Internet blev en fluga.

Jag tvivlar på att du ringde AOL med dem nyligen. Men du kan ju alltid sätta upp en egen modempool

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Jag tvivlar på att du ringde AOL med dem nyligen. Men du kan ju alltid sätta upp en egen modempool

Just AOL har jag nog aldrig använt, utan det var CompuServe som gällde med OS/2 Warp för 30 år sedan

Permalänk
Medlem

Någon som minns BIP?
I'm getting too old...

Visa signatur

| Fractal Design North TG | Corsair HX1000i Platinum | Rog Strix Maximus Hero XIII | Intel i9 11900k @ stock | Deepcool LT520 240mm | Team group DDR4 32GB 4000MHz CL18 | Rog Strix RTX 3080 TI | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

Fy skäms! Hur kan ni diskutera uppringt utan att ha med den här godbiten?

stavning
Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Fick bara 2KB trots Sportster Edition

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Trodde alla även i usa hade tillgång till bredband sedan länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av =):

Någon som minns BIP?
I'm getting too old...

Oja, Bottnia Internet Provider, En favorit... var kund lääänge...

https://web.archive.org/web/20001110102300/http://bip.spray.s...

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

USA är ett extremt stort land med glesbygd på en helt annan skala än vad Svenskar ens kan föreställa sig. På flera håll i landet är till och med sattelit den enda formen av uppkoppling och kommunikation som finns.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Deras försök i Sverige var väldigt kortlivat. Men USA har inte samma utbyggnad av mobilinternet och där är det ganska dyrt. Vem ta över muks star link?

AOL var ett skällsord.. Var det inte dom som köpte Netscape?

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Fick CS 0.6 beta på en cd skiva men behövde ladda hem patch till half life för att kunna spela, tog ungefär en vecka med 33.6k modem.

Ditt minne sviker nog kraftigt här.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Starta BBS. Det finns säkert en publik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Inom industrin används det fortfarande för fjärrstyrning. Ofta krävs det vädldigt dyra ombyggnationer i elskåpen för att få stöd för nya funktioner. Och de gör man sällan på maskiner som närmar sig 20 år.
Det var inte jättemånga år sedan vi slutade använda det i vissa maskiner där jag jobbar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av walkir:

Du kan använda dem för att faxa!

Många myndigheter har fortfarande fax (Och ja - de används! .. även om man inte direkt skyltar med faxnumret längre).

Varför inte faxa in nästa ansökan du gör hos en myndighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Starta BBS. Det finns säkert en publik.

Största problemet är väl att telefonätet är nedlagt

Visa signatur

Intel Core i5 4460 @ 3.20GHz - 16GB Ram - GTX 970 4GB - TrackIR 5 - Virpil Mongoost-50 HOTAS - MFG Crosswind Pedals

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fascinerande! Senaste gången jag hade uppringt internet var 1999, tror jag. Fick ISDN då, som väl tekniskt sett är uppringt, men det upplevdes inte som det, och det gick på en separat anslutning så ingen blockerad telefon. Och inga modemljud.´

Nja, man brukade väl ofta installera en till telefonlinje så man kunde köra isdn 64 eller 128 på en respektive två ledningar? Det blockerade fortfarande telefonen, men hade man två st linor på ett telefonnummer var ju en alltid öppen.

"Telia Duocom"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Oja, Bottnia Internet Provider, En favorit... var kund lääänge...

https://web.archive.org/web/20001110102300/http://bip.spray.s...

Kul att höra! Jag minns så väl att jag sprang och hämtade en CD-skiva på närmaste ställe dom fanns och installerade/konfigurerade allt när jag kom hem. Döm min förvåning när jag upptäckte att dom under ganska lång tid efter lansering hade problem med reklarmservrarna så ingen reklam ploppade upp

Men självklart fick man bara surfa efter kl 18:00, ingen mIRC eller QuakeWorld innan det.

Visa signatur

| Fractal Design North TG | Corsair HX1000i Platinum | Rog Strix Maximus Hero XIII | Intel i9 11900k @ stock | Deepcool LT520 240mm | Team group DDR4 32GB 4000MHz CL18 | Rog Strix RTX 3080 TI | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

Det tar ungefär lika lång tid att ladda ner ett steamspel idag som det tog att ladda ner ett Amiga spel från en pirat BBS 1990 🤔

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ditt minne sviker nog kraftigt här.

Hurså?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Lika bra, för idag kom Skanova hit och klippte telesladden.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N