Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Endosavian
ansluter du till din pptp-vpn lokalt eller från en maskin på WAN sidan när du testar själv?

Du kan också dra upp en ex winxp maskin i virtualbox och testa med.

Nej jag kommer utifrån.
Jo kan installera nåt virtuellt skit, men fildelning hemma brukar segas ner nåt enormt såfort jag kör tex virtualpc, eller ja, så fort det är installerat.

Ska försöka få en polare med gammalt windows att testa, för att se om det är vista som är felet eller något annat.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Någon som har något nytt att komma med när det gäller lastbalanseringen och Bredbandsbolaget?
För en liten stund sen när jag satt och spelade så blev jag frånkopplad från "internet".
Kollar jag under "Status" -> "Load Balancer" så ser jag att det står "Offline".
Jag erfarar även en hel del "Loss".

Idag när jag kollar så får jag inte heller ut den bandbredden som jag tidigare fått med hjälp av lastbalansering. Jag får snarare ut den kapaciteten som man får på ett IP.
Kanske dags att överge detta utifall att Bredbandsbolaget ser till att försvåra det hela.

Några tankar och funderingar?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backspace
Någon som har något nytt att komma med när det gäller lastbalanseringen och Bredbandsbolaget?
För en liten stund sen när jag satt och spelade så blev jag frånkopplad från "internet".
Kollar jag under "Status" -> "Load Balancer" så ser jag att det står "Offline".
Jag erfarar även en hel del "Loss".

Idag när jag kollar så får jag inte heller ut den bandbredden som jag tidigare fått med hjälp av lastbalansering. Jag får snarare ut den kapaciteten som man får på ett IP.
Kanske dags att överge detta utifall att Bredbandsbolaget ser till att försvåra det hela.

Några tankar och funderingar?

Vet inte varför men sedan den 13 mars har jag inte längre haft problemet med lastbalanseringen och min kapacitet är fortfarande ca 60 mbit ul.

Tråkigt att höra att det inte gäller alla :/

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Sådär blev det en gång för mig och det måste ha varit ca 2 månader sedan. Har aldrig hänt efter det..

Permalänk
Medlem

Jag ska börja felsöka hårdvaran senare när sambon har gått och lagt sig. Förhoppningsvis hittar jag felet där.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Tack Endosavian för en sjukt bra guide, mycket bilder och konkret skriven text. En grejj bara, i guiden så står det att defaultloginnet efter installationen av pfSense är admin/pfSense, det gick inte så bra att logga in med det, hehe. Kan du ändra till admin/pfsense (litet "s") så är guiden helt komplett.

//Nybliven pfSense användare

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har eventuellt tänkt mig att köra något liknande med mitt BBB 100/10. Dock har jag en fråga ang hur bra ip-telefonen kommer fungera? Kommer köra pfSense virtuellt i ESXi 3.5. Har ett Intel PRO/100 Dual port och en vanligt BBB switch och en gbit Dell switch.

- Hur bra fungerar det att köra virtuellt ?
- Kan jag köra min D-link 655 till att bara dela ut trådlöst utan att det uppstår problem mellan routern och pfsense?

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kajli
Hej!

Jag har eventuellt tänkt mig att köra något liknande med mitt BBB 100/10. Dock har jag en fråga ang hur bra ip-telefonen kommer fungera? Kommer köra pfSense virtuellt i ESXi 3.5. Har ett Intel PRO/100 Dual port och en vanligt BBB switch och en gbit Dell switch.

- Hur bra fungerar det att köra virtuellt ?
- Kan jag köra min D-link 655 till att bara dela ut trådlöst utan att det uppstår problem mellan routern och pfsense?

Man bör väl endast köra det virtuellt för testning.
Ja.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kajli
- Hur bra fungerar det att köra virtuellt ?
- Kan jag köra min D-link 655 till att bara dela ut trådlöst utan att det uppstår problem mellan routern och pfsense?

Har själv kört ett litet nätverk på en ESXi 4.0(4 virtuella servrar+pfSense) och jag kunde inte se någon prestanda förlust eller några problem efter att jag fått rätt på ESXi konfigureringen.

Skapade en extra vSwitch som jag "kopplade" de fyra maskiner till och pfSense var kopplad till den och till det faktiska nätverket. Gick klockrent. Körde i två veckor. I slutet av detta år eller början på nästa så skall jag slänga ut ett antal maskiner och ersätta dessa med en.

Där skall inte uppstå några problem bara för D-Link lådans skull, men det handlar om konfigurering och placering.

Det med IP-telefoni kan jag däremot inte svara på.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kajli
Hej!

Jag har eventuellt tänkt mig att köra något liknande med mitt BBB 100/10. Dock har jag en fråga ang hur bra ip-telefonen kommer fungera? Kommer köra pfSense virtuellt i ESXi 3.5. Har ett Intel PRO/100 Dual port och en vanligt BBB switch och en gbit Dell switch.

- Hur bra fungerar det att köra virtuellt ?
- Kan jag köra min D-link 655 till att bara dela ut trådlöst utan att det uppstår problem mellan routern och pfsense?

Som Veni nämnde är det inga problem att köra virtuellt.
Jag kör pfsense + några andra vms på esxi 4.0 sedan några månader tillbaka utan prestanda/andra-problem.

Ip-telefonin är det inga konstigheter med heller bara du har deras gateway framför din esxi server.

Tack RocketZ, fixat

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Som andra påpekat går det finfint att köra pfSense virtuellt.

Jag kör min ip-telefoni bakom NAT men råder dig att sätta den publikt om du kan. Finns en del lösningar för det men kräver lite meckande.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Endosavian
Som Veni nämnde är det inga problem att köra virtuellt.
Jag kör pfsense + några andra vms på esxi 4.0 sedan några månader tillbaka utan prestanda/andra-problem.

Ip-telefonin är det inga konstigheter med heller bara du har deras gateway framför din esxi server.

Tack RocketZ, fixat

Låter skit bra!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WetWilly
Som andra påpekat går det finfint att köra pfSense virtuellt.

Jag kör min ip-telefoni bakom NAT men råder dig att sätta den publikt om du kan. Finns en del lösningar för det men kräver lite meckande.

Hur bör jag koppla nätet enligt dig för att få bästa prestanda med ip-telen?

BBB uttag -> BBB switch (5 kablar eller kan jag dra alla ips genom 1 kabel?) -> PfSense -> Dell switch -> Datorer..

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

iptele bakom pfsens fungerar perfekt så länge du lägger in sipproxy...

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kajli
Låter skit bra!

Hur bör jag koppla nätet enligt dig för att få bästa prestanda med ip-telen?

BBB uttag -> BBB switch (5 kablar eller kan jag dra alla ips genom 1 kabel?) -> PfSense -> Dell switch -> Datorer..

Ska du köra det virtuellt är det nog med en kabel & 5 virtuella nics.

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hittade faktiskt lösningen till mitt problem.
Alla nya regler som inte ska påverkas av lastbalanseringen Skall läggas _över_ regeln för själva lastbalanseringen dvs HTTP/HTTPS och diverse andra portar som t.ex spel kan tänkas att ha.
Detta hade jag missat helt.

Tack för guiden Endosavian.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Hej,

Jag flyttar om 1-2 månader in i en lägenhet med BBB och tänkte då nyttja pfSense med lastbalansering, som beskrivet i Endosavians fina guide. Min förhoppning är att net6501 kommit ut tills dess (:P) men min fråga är; när jag satt upp lastbalanseringen, vilken IP-adress skall jag peka mina domännamn på?

Säg att jag vill peka foo.example.com hem till mig, ska jag låta den peka på den första IP-adressen (kallad WAN i guiden) eller köra en round robin på den också så den pekar på alla fem WAN IP-adresser?

Tack på förhand!

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Hej,

Jag flyttar om 1-2 månader in i en lägenhet med BBB och tänkte då nyttja pfSense med lastbalansering, som beskrivet i Endosavians fina guide. Min förhoppning är att net6501 kommit ut tills dess (:P) men min fråga är; när jag satt upp lastbalanseringen, vilken IP-adress skall jag peka mina domännamn på?

Säg att jag vill peka foo.example.com hem till mig, ska jag låta den peka på den första IP-adressen (kallad WAN i guiden) eller köra en round robin på den också så den pekar på alla fem WAN IP-adresser?

Tack på förhand!

Du kan peka ditt domännamn till vilken ip du vill, bara du på den ip-adressen sedan kör en portforward till din webserver.

På en av mina domäner kör jag en dns-lastbalansering på alla fem adresser, medans jag på andra bara använder WAN ip-adressen.

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Endosavian
Du kan peka ditt domännamn till vilken ip du vill, bara du på den ip-adressen sedan kör en portforward till din webserver.

På en av mina domäner kör jag en dns-lastbalansering på alla fem adresser, medans jag på andra bara använder WAN ip-adressen.

Perfekt!
Tack så mycket både för svaret och din guide.

Säg, tror du att du kommer att uppdatera guiden för 2.0 som ju "snart" ska komma? De har ju vad jag förstått ändrat en del just kring lastbalanseringen? Tänker på den klistrade tråden Outbound Load Balancing is replaced. på pfSense:s forum.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Perfekt!
Tack så mycket både för svaret och din guide.

Säg, tror du att du kommer att uppdatera guiden för 2.0 som ju "snart" ska komma? De har ju vad jag förstått ändrat en del just kring lastbalanseringen? Tänker på den klistrade tråden Outbound Load Balancing is replaced. på pfSense:s forum.

Jo det är en del ändringar på många områden, tror nästan det blir att skriva om guiden på engelska från scratch när 2.0 släpps

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Endosavian du är fan bättre lärare en helt universitet tillsammans!
Har utnyttjat den här guiden mycket den senaste tiden.

Visa signatur

Min är störst för jag kör BMW!

Permalänk
Avstängd

Hej. Jag har följt guide ner till steg 4. Nu har jag tryckt 1 (default) och så har det det runnit förbi massa text och så stannar det på sio2: type16558A. Det händer inget.

Jag googlade lite och läste att pfsense inte gillar usb tagentbord vilket jag då har, kan det vara orsaken? Har ingen icke-usb keyboard port :/

Testade 2.0 betan från 24 mars, då hängde den sig också fast det stod något annat.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag går lite offtopic här men tänkte bara rekommendera ClearOS för er som kör BBB's fiberlina och vill köra multiwan och ha möjlighet till att köra ftp/webserver/SAMBA osv. osv. i samma burk uptime på 2 månader nu utan problem.

Bara trycka i kablarna och köra, dock är det "sticky-connections" dvs. det kommer inte vara 100/60mbit~ på bredbandskollen utan 100/20mbit~ som vanligt men kan trycka torrents i 5mb/s utan problem!

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

Suttit och racklat lite. Innan jag spiller mer tid kan jag fråga här
Hur får man pfsense att forwarda anrop mot WAN-ipt på en viss port till en (annan) extern ip?

Ex.
Anrop på port 1000 på min WAN-ip 111.111.111.111 skall forwardas till 222.222.222.222:1000 istället.

Detta är relativt enkelt med iptables, borde finns nån lösning i pfsense också. Säkert bara jag som inte hittat

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall jag kan se någon log i pfsense när den tappar uppkoppling? även fast jag kör med statiskt ip via ownit.

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Skrivet av RocketZ:

Suttit och racklat lite. Innan jag spiller mer tid kan jag fråga här
Hur får man pfsense att forwarda anrop mot WAN-ipt på en viss port till en (annan) extern ip?

Ex.
Anrop på port 1000 på min WAN-ip 111.111.111.111 skall forwardas till 222.222.222.222:1000 istället.

Detta är relativt enkelt med iptables, borde finns nån lösning i pfsense också. Säkert bara jag som inte hittat

Skapa en regel, där du på "destination" kör den adress/interface den ska till, borde inte vara svårare än så.

Skrivet av eckim:

Någon som vet ifall jag kan se någon log i pfsense när den tappar uppkoppling? även fast jag kör med statiskt ip via ownit.

Du borde väll se det i vanliga system loggen?
Sätt igång syslog logging och kör igång en klient på din maskin så blir det kanske lättare att filtrera ut det du letar efter.

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Endosavian:

Skapa en regel, där du på "destination" kör den adress/interface den ska till, borde inte vara svårare än så.

Jo, det verkar vara svårare än så Adressen som den skall forwardas till är alltså en IP ute på Internet, inte någon IP på pfsenseburken.

Permalänk
Skrivet av RocketZ:

Jo, det verkar vara svårare än så Adressen som den skall forwardas till är alltså en IP ute på Internet, inte någon IP på pfsenseburken.

Funkar det inte om du lägger till ett alias till din wan burk och sedan i destination väljer du det aliaset?

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Endosavian, tack för en utmärkt guide. Jag har kört ett par år med pfsense nu och det är ju aldrig försent att lära något nytt så länge man lever.

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem

Har upptäckt en liten sak.
Installerade OpenBSD 4.7 på brandväggen igår och kör som det är just nu bara Ett Intel-NIC med En IP-adress.
Kör jag Bredbandskollen TPTEST mot Stockholmsservern så får jag ut ca ~48 Mbit/sek utåt (uppladdning).
Kollar jag mot Speedtest.net - The Global Broadband Speed Test och Stockholm så säger den ~51 Mbit/sek utåt (uppladdning).
Har inte provat med iperf eller via FTP.

Några teorier om detta?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

Har upptäckt en liten sak.
Installerade OpenBSD 4.7 på brandväggen igår och kör som det är just nu bara Ett Intel-NIC med En IP-adress.
Kör jag Bredbandskollen TPTEST mot Stockholmsservern så får jag ut ca ~48 Mbit/sek utåt (uppladdning).
Kollar jag mot Speedtest.net - The Global Broadband Speed Test och Stockholm så säger den ~51 Mbit/sek utåt (uppladdning).
Har inte provat med iperf eller via FTP.

Några teorier om detta?

Jaha det var ju roligt så du får ut 48-51 Mbit/sek uppladdning på din GRPS uppkoppling? Jäkligt bra måste jag säga!
Lite mer information om vad du har för uppkoppling och så vidare så blir det lite lättare att kommentera

Visa signatur