Knas med hårddisken, tips?

Permalänk
Medlem

Knas med hårddisken, tips?

Jag har problem med min nya hårddisk, lite hjälp vore härligt!

Jag skaffade i dagarna en IBM Deskstar 120GXP 80Gb som inte vill fungera riktigt som den ska. Sedan tidigare har jag en IBM ~46GB som visas som IBM-DTLA-307045 eller liknande i biosen och den nya hårddisken visades(/visas) som en IC35L080AVVA07-0.. Fråga #1: Borde det inte stå åtminstone något som antyder om att även den nya hårddisken också är en IBM-hårddisk?

Nåväl, efter typ en timmes sökande efter ett verktyg att formatera hårddisken med i win xp (bju' på fdisk) så hittade jag iaf Diskhanterings joxet [kontrollpanelen -> administrationsverktyg -> datorhantering -> diskhantering] så jag börjar med att formatera hela hårddisken med hjälp av verktyget, och sedan skapar jag en utökad partition som grund och i den tre logiska enheter. Fråga #2: I vanliga fall gör man väl en primär partition som grund, sedan logiska enheter i den? Det gick iaf inte för sig med detta programmet..

Nåväl, då jag fixat dessa partitioner och logiska enheter och whatnot så snabbformaterade jag de tre partitionerna, kändes inte så bra men det gick snabbt. Fråga #3: Bör man formatera "ordentligt" efter man partionerat?

Så.. hum, det var väl det - några förslag på vad jag bör göra?

Ja, just, när jag kollar hur bra hårddisken fungerar med sisoft sandra så verkade den underprestera riktigt mycket jämfört med vad den borde prestera. Det kan iofs bero på att de sitter på samma IDE-kabel, ugh.. ;/~