Permalänk
Medlem

Mounta NAS

Har en (kanske dum) fråga. Är sugen på att köpa en NAS för att lagra mestadels filmer och serier men även annat. Går det att mounta den i windows så att jag får upp den som en lokal disk och kan komma åt allt och se på filmer direkt från den som om det vore en intern disk?

Permalänk
Medlem

Japp inga problem

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Härligt! Fick för mig för en stund att man var tvungen att accessa den via ftp eller liknande och då hade det ju inte varit lika smidigt att se på film.

Permalänk
Medlem

Beror på vilken NAS du väljer men har den stöd för vanliga CIFS/SMB kan du komma åt datat genom att välja Map Networkdriver i Windows. Då ses disken som en "Networkdrive". Vill du ha den som en lokal disk så kan detta göras om NASen har stöd för iSCSI

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Mr_Lazy: Nu blev det krångligare :). Blir det någon skillnad för mig mer än att ena sättet är en nätverksdisk och den andra ses som en lokal disk? Alltså funkar det att starta en film i mpc-hc genom att bara dubbelklicka på filen med båda sätten eller måste man föra över filmen först med nåt av dom?

Vad är generellt att rekommendera? Vill inte lägga mer än absolut max 2000 inkl disk helst..

Permalänk
Medlem
Skrivet av apandrak:

Mr_Lazy: Nu blev det krångligare :). Blir det någon skillnad för mig mer än att ena sättet är en nätverksdisk och den andra ses som en lokal disk? Alltså funkar det att starta en film i mpc-hc genom att bara dubbelklicka på filen med båda sätten eller måste man föra över filmen först med nåt av dom?

Vad är generellt att rekommendera? Vill inte lägga mer än absolut max 2000 inkl disk helst..

Nej de allra allra flesta program skiter i vilket, för dig ser det ung. likadant ut i utforskaren/explorer oavsett.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|