Helhetslösning Bärbar 17"+ Router + Multif Skrivare + Nätverksdisk

Permalänk
Medlem

Helhetslösning Bärbar 17"+ Router + Multif Skrivare + Nätverksdisk

Vet inte om denna tråd hamnar rätt, men jag är på jakt efter en helhetslösning till flickvännens far.

Han är på jakt efter en bärbar dator som skall användas för film, bilder, och websurf, exempelvis betala räkningar.

Jag har rekomenderat honom redan följande, men vill gärna ha feedback om detta är bra val, eller om jag har valt för dyra/dåliga grejer.

Dator:
Hans krav:
Datorn skall ha 17 tums skärm minst.
Bra med utrymme på hårddisken för framförallt privata bilder.
Skall "upplevas snabb" och klara av att spela upp exempelvis DVD filmer av HD kvalité.
Budget 6000 kr för datorn

Mitt förslag

Dell Inspiron 17:
Processor: Intel® Pentium® Dual-Core Processor T4400 (2.2GHz, 800MHz, 1MB cache)
Skärm: 17,3-tums WLED TFT-skärm med TrueLife™ och HD-upplösning + (1 600 x 900)
Ram: 3 072 MB 800 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [1 x 2 048 + 1 x 1 024]
Hårddisk: 250 GB seriell ATA-hårddisk (5 400 rpm)
Grafikkort: Intel Integrated GMA 4500MHD
Nätverkskort: Intel WiFi Link 5100-minikort i halvstorlek (802.11 a/b/g/n 1X2)

Datorn ligger på denna konfig 6700 kr
Frågor på produkter:
Jag har ju passerat budgeten, men det är på grund av att jag valde 1gb extra minne och ett bättre nätverkskort.

Skärmen: Är upplösningen bra för en 17 tummare? (Har aldrig köpt en bärbar tidigare eller ägt en själv)
RAM: Är det tillräckligt med minne ? (Standard för datorn är 2 gb) jag uppgraderade det för att få bättre batteritid och snabbare dator.

Hårddisk: Är det enkelt att byta till en större hårddisk i framtiden ? (Då budgeten är begränsad så satsar jag på minnet på datorn istället), han ville ha bra med plats, (dock så tänkte jag att de köper en extern nätverksdisk istället)

Grafikkort: Ett integrerat intelkort då han inte kommer att spela spel. Fungerar HD uppspelning bra ?

---------------------------------------------------------------------------

Router: D-Link DIR-655 (989 Kr på komplett)

Då jag använder en likadan router här hemma i mitt så känns detta som ett naturligt val, då det troligtvis blir jag som skall sätta upp nätverket.
Deras hus består av lättbetong i två våningar, då känns det bra att ha 3 st antenner för att rikta dem på bästa sätt.
Hos mig fungerar routern väldigt bra, jag är nöjd. (Dock kör jag inte med senaste firmware).
Hur är firmwaren är den buggig ? Vågar inte uppgradera min egen router nämligen då jag haft problem med högre versioner än 1.11.

Routern kommer inte användas till tung trafik, bredbandsanslutningen är på 2 Mbit, dock skall en skrivare, nätverkshårddisk och ytterligare en dator kopplas till den via kabel.

Den konkreta frågan är, bör jag välja en billigare router ? Klarar en billigare router av jobbet minst lika bra ? Bör jag satsa på exempelvis Netgears router i samma prisklass ?
Jag väger alltså enkelhet att konfigurera, mot prestanda och kostnad.

---------------------------------------------
Nätverksdisk

WD My Book® World Edition™ 1TB (1 525kr på komplett)

Denna disk skall stå kopplad till routern och han skall ha säkerhetskopior på den från sin bärbara. Även andra familjemedlemmar skall kunna lagra säkerhetskopior/filer på hårddisken.
Övriga filer skall också lagras där, som inte är viktiga.

Är det rätt val ?
Är hårddisken snabb? (trådbundet) 30 Mb/sek tycker jag är ok, vilket nog är lite snabbare än USB överföring.
Är programvaran som följer med bra för automatisk schemaläggning av backup ?

---------------------------------------------------

Skrivare med scanner trådlös och kabelbunden

Canon Pixma MP640 (1695kr på komplett)

Denna skrivare skall användas för att skriva ut fotografier/dokument och även scanna dokument och foton, scannern skall användas av en trådbunden dator och en trådlös bärbar.
Hastigheten är inte viktigast, utan det är mångsidigheten.

Finns en annan variant, MP560 (1300 kr) ,men den verkar inte ha trådbaserad anslutning vilket är nödvändigt för den andra datorn.

Vad tycks om detta ? Är det ett bra val, för en helhetslösning.