MS och HZ, Hur viktigt är det Egentligen?

Permalänk
Medlem

MS och HZ, Hur viktigt är det Egentligen?

Ja, frågan är bara enligt tråd namnet helt enkelt.
Jag sitter och kollar på nya skärmar till min dator med ett XFX Radeon HD 5850. Jag har tidigare hört att man ska sikta på att ha en skärm med 100~HZ och 2 MS, men det verkar i det stora helt omöjligt att hitta en skärm som uppfyller båda dom kraven som fortfarande har allt annat som krävs (Full HD, Bra färger etc), samt ha ett resonabelt pris.

Någon som kan mer än mig som känner för att dela med sig av sin kunskap? Hur viktigt är dessa två egenskaper egentligen?

Permalänk

En PC-skärm skall vara snabb med låg fördröjning (2 - 8 ms) för att slippa eftersläpningar vid snabba bildrörelser.
Här brukar man få 50-60 Hz i Digital (DVI/HDMI) och 40-100 Hz i Analog (VGA) överföring.

För en TV skärm så kan man vilja rita om bilden flera gånger för att ge en flimmerfri bild.
I detta fallet brukar man ange värdet 100 Hz (upp till 600 Hz för 3DTV).
Den mottagna TV signalen är dock bara 60 Hz. Läs kommentarerna under Samsung 3DTV.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

ms och Hz är enligt mig oviktigt. Inga moderna skärmar lider av eftersläpningar eller flimmer. Viktigast tycker jag är bra bildkvalitet och låg input-lag.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd

Om man vill ha flyt så är hz viktigt.
60v120 hz är löjligt stor skillnad även i windows.

Och nej det går inte att få det bästa utav bägge världarna (120hz, lågt input och bra bild kvalite)

Antingen satsa på en IPS skärm eller en 120hz (finns dock bara 2 st typ just nu i 24" 1920)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

En PC-skärm skall vara snabb med låg fördröjning (2 - 8 ms) för att slippa eftersläpningar vid snabba bildrörelser.
Här brukar man få 50-60 Hz i Digital (DVI/HDMI) och 40-100 Hz i Analog (VGA) överföring.

För en TV skärm så kan man vilja rita om bilden flera gånger för att ge en flimmerfri bild.
I detta fallet brukar man ange värdet 100 Hz (upp till 600 Hz för 3DTV).
Den mottagna TV signalen är dock bara 60 Hz. Läs kommentarerna under Samsung 3DTV.

Hahahaha

Eftersläpningar i bildrörelser? Det har inget med msen att göra. ms är hur lång tid det tar för en skärm att byta ifrån en viss färg till en annan. Du kan ha skärmar med 20ms som flyter bättre än skärmar med 2ms.

Kolla input lag, ms och afterimages. ms är av dessa tre minst viktigt. After images är det som uppfattas som ghosting.

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Hahahaha

Eftersläpningar i bildrörelser? Det har inget med msen att göra. ms är hur lång tid det tar för en skärm att byta ifrån en viss färg till en annan. Du kan ha skärmar med 20ms som flyter bättre än skärmar med 2ms.

Kolla input lag, ms och afterimages. ms är av dessa tre minst viktigt. After images är det som uppfattas som ghosting.

Nja... 'msen' visar tiden för varje bildpunkt att växla status.
Så om ett streck i bilden rör sig snabbt i sidled så växlas dessa pixels status så snabbt som ms värdet anger.
I sämsta fall blir det tunna strecket ganska brett på en 'långsam' skärm. Dock inget man normalt hinner se.
Skrattar bäst som skrattar sist

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Nja... 'msen' visar tiden för varje bildpunkt att växla status.
Så om ett streck i bilden rör sig snabbt i sidled så växlas dessa pixels status så snabbt som ms värdet anger.
I sämsta fall blir det tunna strecket ganska brett på en 'långsam' skärm. Dock inget man normalt hinner se.
Skrattar bäst som skrattar sist

Ja, exakt, oftast mätt GTG, byte mellan grått till grått. Bör mätas wtw eller rise and fall för att visa mer korrekta siffror som inte är missvisande. Msen på dagens skärmar är såpass låg idag att det är inga problem alls på den fronten. De andra två däremot, de är det lite sämre med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Ja, exakt, oftast mätt GTG, byte mellan grått till grått. Bör mätas wtw eller rise and fall för att visa mer korrekta siffror som inte är missvisande. Msen på dagens skärmar är såpass låg idag att det är inga problem alls på den fronten. De andra två däremot, de är det lite sämre med.

TrTf är precis lika missvisande som GtG skulle jag säga. Beror på paneltypen. Vissa är snabbare på gråskalor (IPS t ex), andra på snabba byten mellan extremvärden men tar mångdubbelt längre på till lägen däremellan (TN). Personligen tycker jag GtG är ett bättre värde att titta på eftersom normal användning nästan alltid innebär att skärmen växlar mellan olika gråskalor.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk

Som nån nämde tidigare 120Hz skärmarna har ett mycket bättre flyt, man märker stor skillnad bara på muspekaren. Har två skärmar och från att muspekaren agerar lite hackit på 60hz skärmen så blir den knivskarp o flyter som en dröm så fort man kommer över på 120an... O spelar man mycket är det 120hz man ska ha vilken skillnad, o folk som säger att dom inte märker skillnad på 60 o 120 Hz gå direkt till optikern utan att passera GÅ!