Hej
Blir inte riktigt klok på fildelningen mellan Mac (10.7.2) och PC (Win 7).
Båda två enheterna hittar varandra i nätverket, dvs i Finder så ser jag PC-datorn och under "Nätverk" på PC ser jag min IMAC som en ikon. Jag har aktiverat fildelning på båda två enheterna och de finns i samma "WORKGROUP".
På min iMac under fliken "delat" i Finder så ser jag som sagt PCns datornamn. Om jag trycker på det namnet och försöker ansluta så står det bara "Anslutningen misslyckades" Om jag däremot väljer att "ansluta till servern" via PC datorns IP (smb://pc ip-adress) så kommer jag åt det utdelade innehållet. Detta är något jag kan leva med även om jag tycker det är konstigt. Med andra ord så har jag under "delat" i Finder en ip-adress (till pc) som jag kan använda medans den ikonen som visar själva PC-namnet inte fungerar. Märkligt eftersom det är samma enhet.
Åt andra hållet, dvs ansluta till Mac från PC så lyckas jag inte. När jag under "Nätverk" trycker på IMAC-ikonen som finns, blir jag ombedd att ange användarnamn och lösenord för att kunna ansluta till iMacen. Jag vet ju givetvis vilka användare som jag gett behörighet på min iMac (användarkontona finns lagrade på iMac). När jag anger rätt användarnamn och lösenord, så får jag ändå ett meddelande om att det är felaktigt. Förstår inte.
Skulle vara väldigt tacksam för hjälp.