Permalänk
Medlem

Fildelningsnätverk mellan PC och Mac?

Jag har för tillfället en stationär PC och en Macbook, båda är kopplade till samma router och eftersom Macbook har en väldigt liten HDD skulle jag vilja kunna dela filmer/musik/bilder osv. mellan datorerna.
Min fråga är;
Hur gör man för att kunna köra Mac och PC på samma nätverk?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mac os har stöd för samba, afp, nfs och iSCSI. Det är bara att välja. Det enklaste är vanlig utdelad katalog i windows(samba) och dela ut samba med macbooken.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Vila i frid

Att ansluta en MAC till en Windows share kan du t.ex. göra genom att öppna safari och skriva in URL'en smb://windowsservernamn/sharename

Att ansluta en Windows till en MAC gör du genom att skriva in följande URL i t.ex. utforskaren \\osx-dator\username

Du måste dela ut kataloger både på Windows- och OSX-burken. Du måste gå in i Options i OSX-burken's Sharing-settings och aktivera SMB

Permalänk
Medlem

Hm, jag lyckades få till så jag delar min lagringsdisk med Macen. Jag ser alltså "Enhet G" i min Mac. Det jag gjorde var att jag kryssade i Samba i Delningcentret i Macen och anslöt till PC'ns IP.

Visa signatur
Permalänk

Kan bara ansluta till PC från MAC, INTE åt andra hållet

Hej
Blir inte riktigt klok på fildelningen mellan Mac (10.7.2) och PC (Win 7).
Båda två enheterna hittar varandra i nätverket, dvs i Finder så ser jag PC-datorn och under "Nätverk" på PC ser jag min IMAC som en ikon. Jag har aktiverat fildelning på båda två enheterna och de finns i samma "WORKGROUP".

På min iMac under fliken "delat" i Finder så ser jag som sagt PCns datornamn. Om jag trycker på det namnet och försöker ansluta så står det bara "Anslutningen misslyckades" Om jag däremot väljer att "ansluta till servern" via PC datorns IP (smb://pc ip-adress) så kommer jag åt det utdelade innehållet. Detta är något jag kan leva med även om jag tycker det är konstigt. Med andra ord så har jag under "delat" i Finder en ip-adress (till pc) som jag kan använda medans den ikonen som visar själva PC-namnet inte fungerar. Märkligt eftersom det är samma enhet.

Åt andra hållet, dvs ansluta till Mac från PC så lyckas jag inte. När jag under "Nätverk" trycker på IMAC-ikonen som finns, blir jag ombedd att ange användarnamn och lösenord för att kunna ansluta till iMacen. Jag vet ju givetvis vilka användare som jag gett behörighet på min iMac (användarkontona finns lagrade på iMac). När jag anger rätt användarnamn och lösenord, så får jag ändå ett meddelande om att det är felaktigt. Förstår inte.

Skulle vara väldigt tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

köp ett NAS....

Eller installera linux på båda burkarna. fildelning är ett skit som haft så mycket säkerhetsproblem så att det kryllar med plåster för att lösa grundproblemen. Ett NAS är en bra lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimper100:

Hej
Blir inte riktigt klok på fildelningen mellan Mac (10.7.2) och PC (Win 7).
Båda två enheterna hittar varandra i nätverket, dvs i Finder så ser jag PC-datorn och under "Nätverk" på PC ser jag min IMAC som en ikon. Jag har aktiverat fildelning på båda två enheterna och de finns i samma "WORKGROUP".

På min iMac under fliken "delat" i Finder så ser jag som sagt PCns datornamn. Om jag trycker på det namnet och försöker ansluta så står det bara "Anslutningen misslyckades" Om jag däremot väljer att "ansluta till servern" via PC datorns IP (smb://pc ip-adress) så kommer jag åt det utdelade innehållet. Detta är något jag kan leva med även om jag tycker det är konstigt. Med andra ord så har jag under "delat" i Finder en ip-adress (till pc) som jag kan använda medans den ikonen som visar själva PC-namnet inte fungerar. Märkligt eftersom det är samma enhet.

Åt andra hållet, dvs ansluta till Mac från PC så lyckas jag inte. När jag under "Nätverk" trycker på IMAC-ikonen som finns, blir jag ombedd att ange användarnamn och lösenord för att kunna ansluta till iMacen. Jag vet ju givetvis vilka användare som jag gett behörighet på min iMac (användarkontona finns lagrade på iMac). När jag anger rätt användarnamn och lösenord, så får jag ändå ett meddelande om att det är felaktigt. Förstår inte.

Skulle vara väldigt tacksam för hjälp.

kanske korkad fråga men du har aktiverat "fil delning" i system inställningarna på macen?

Permalänk
Skrivet av mattoys:

kanske korkad fråga men du har aktiverat "fil delning" i system inställningarna på macen?

Ja fildelning är aktiverat. På samma ställe finns "delade mappar" utdelat samt de olika användare som har behörighet. SMB är också aktiverat.

Angående NAS så absolut är det en lösning. Tack för ditt tips, men det var inte det svaret jag sökte.