Vinn nätagg från Seasonic

Dator till 3D rendering, bildbehandling, spel m.m. ink skärmar ~ 30.000kr

Permalänk
Skrivet av DuaneLee:

Ok, ja onekligen ser H50 schysst ut och ger ett snyggt och rent intryck.
Schysst också att köra Corsair på låda, minnen och kylning.
Det verkar ju väldigt poppis just nu också.
Om jag överklockar så blir det nog inte högre än till 3,5ghz eller så.
Vore schysst att höja prestandan lite, vet dock inte om jag vill ge mig in i någon extrem överklockning.
Har nog hellre en väldigt stabil maskin.
Så, med tanke på vad jag tänkt göra på maskinen och eventuell lätt överklockning,
skulle du rekommendera H50:an till mig?

Du kan överklocka en i7-930 väldigt lätt upp till 4ghz utan att påverka volten alls mycket. Om du tycker en h50 ser praktisk och snygg ut så är det bara att köra på den.

Skrivet av DuaneLee:

Så långt hade jag inte tänkt faktiskt.
Jag vill ju gärna dock att maskinen ska klara sig ett par år framåt,
så det kanske vore vettigt att satsa på.
Då har jag två alternativ att välja mellan i alla fall.

Precis, kan vara nyttigt och ha även om man kanske inte ha en sådan stor nytta av det.

Skrivet av DuaneLee:

Vad använder du din skärm till? Gör du någon bildredigering och i så fall hur upplever du skärmen till det?
Om den som du säger är likvärdig Dell skärmen så borde ju HP:n vara bättre att satsa på med tanke på priset?

Håller på med bildredigering ganska sällan, men visst funkar det och även om det inte är full jämförbart med de dyrare skärmarna i tiotusen klassen.
När det gäller Dell och HP är det nog en ganska delad åsikt, jag själv lider av hp skärmen att den är ganska ljusstark även om man har på det lägsta ljusinställningarna, men andra tycker att Dell är väldigt ljusstark men inget jag upplevde, kanske en placeboeffekt vad vet jag. Så du får välja vilken du vill av dem skärmarna.

Skrivet av DuaneLee:

Dom minnena jag länkade, såg dom ut som bra kandidater?
Eller skulle du rekommendera några andra?
Såg vilka du rekommenderade i din lista, men Corsair har ju så lika namn på sina produkter,
vet inte om jag hittade exakt dom på prisjakt.

Dem minnena du länkade funkar prima.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Screenwalk:

Du kan överklocka en i7-930 väldigt lätt upp till 4ghz utan att påverka volten alls mycket. Om du tycker en h50 ser praktisk och snygg ut så är det bara att köra på den.

Precis, kan vara nyttigt och ha även om man kanske inte ha en sådan stor nytta av det.

Håller på med bildredigering ganska sällan, men visst funkar det och även om det inte är full jämförbart med de dyrare skärmarna i tiotusen klassen.
När det gäller Dell och HP är det nog en ganska delad åsikt, jag själv lider av hp skärmen att den är ganska ljusstark även om man har på det lägsta ljusinställningarna, men andra tycker att Dell är väldigt ljusstark men inget jag upplevde, kanske en placeboeffekt vad vet jag. Så du får välja vilken du vill av dem skärmarna.

Dem minnena du länkade funkar prima.

Tackar för svaren!
Här är en reviderad lista (kan ta lite tid att ladda då den sammanställer butikspriserna).

30.457 kr från B-ray och Inet med alla produkter i lager.
Både 12 gb i ram, usb 3.0, sata 6 och möjlighet till raid.
Vad tycker ni?

Tror ni jag behöver några extra chassi fläktar?
För fläkten till H50:n ska väl dra in luft?
Då är det väl lämpligt om fläkten nere och fläkten på H50:n drar in luft
och sen ha 3 st 120mm i toppen som drar ut luft?

Om jag behöver extra fläktar, vilka är prisvärda, tysta och flyttar mycket luft?

Visa signatur

Mitt portfolio: www.DuaneLee.se

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av DuaneLee:

Tackar för svaren!
Här är en reviderad lista (kan ta lite tid att ladda då den sammanställer butikspriserna

30.457 kr från B-ray och Inet med alla produkter i lager.
Både 12 gb i ram, usb 3.0, sata 6 och möjlighet till raid.
Vad tycker ni?

Tror ni jag behöver några extra chassi fläktar?
För fläkten till H50:n ska väl dra in luft?
Då är det väl lämpligt om fläkten nere och fläkten på H50:n drar in luft
och sen ha 3 st 120mm i toppen som drar ut luft?

Om jag behöver extra fläktar, vilka är prisvärda, tysta och flyttar mycket luft?

Ser mycket bra ut. Gillar den skarpt!

Några fler fläktar skadar inte. Chassit använder både 12 & 14cm´s fläktar
Scythe 120mm Slip Stream Fan, 1200rpm - Inet.se Mycket bra 12cm.
Scythe Slip Stream 140mm (1200rpm) - Inet.se Lika bra 14cm.

Permalänk
Skrivet av DuaneLee:

Några fler fläktar skadar inte. Chassit använder både 12 & 14cm´s fläktar
Scythe 120mm Slip Stream Fan, 1200rpm - Inet.se Mycket bra 12cm.
Scythe Slip Stream 140mm (1200rpm) - Inet.se Lika bra 14cm.

Om jag inte är helt fel så prioritera TS en tyst dator och dem där fläktarna låter ganska mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Screenwalk:

Om jag inte är helt fel så prioritera TS en tyst dator och dem där fläktarna låter ganska mycket.

Det stämmer att jag är ute efter en tyst dator, nuvarande låter som ett mindre flygplan. =/
Jag kollade alla era länkar, jämförde lite olika modeller och kom fram till att 120mm versionen
av Scythe Slipstream är tystare än 140mm versionen men blåser nästan lika många CFM?

Egenskaper för Scythe Slip Stream 120mm 800rpm

Måste säga att jag gillade ljudnivån och priset på den!

Tror ni 3 st såna flyttar tillräckligt många CFM för att ge bra genomströmning och kylning i lådan?
Dom skulle då flytta c:a 120 CFM, är det tillräckligt?
Eller måste jag införskaffa mig dyra fläktar + kontroll så jag kan reglera hastigheten på dem
beroende på hur mycket kylning jag behöver?

De lediga platserna i chassit är 120mm om jag minns rätt, vinner jag nåt på att försöka trycka dit adaptrar
för att få in 140 mm fläktar?
Jag misstänker att jag bara får in 2 st i så fall.

Eller menade ni att jag skulle byta ut original fläktarna också? =D

Visa signatur

Permalänk

I standard utförande så är ju chassit redan väl ventilerad och du kan egentligen skippa alla extra fläktar men det är ju inte heller helt fel att ha dem.
140mm skicka ut luft i 44cfm men låter ju lite mer också. Bättre att köpa 140mm och skulle den nu låta för mycket är det ju bara att reglera fläkten genom att ladda ner speedfan.

Edit: Haha, nej du ska behålla alla fläktar och sätta dit extra x]

Permalänk
Medlem

Problemet med C 800D är just ventilationen för luftkylning, den är inte optimal, utan får kritik lite här & var.

I mitt tycke måste du iaf sätta in en extra insug i botten för kallluftsinsug + en fläkt till för gfxkortet/en. det blir iaf 2st exra fläktar utöver orginal.
Detta är minimum i mitt tycke.

Vet inte hur orginalfläktarna är placerade, hur många har de i taket för utblås?

Permalänk
Medlem

Jag fundera på nåt liknande detta:

Eventuellt 1 fläkt till på radiatorn i pull läge så att det blåser ut fint över moderkortet
och lagom långt för de övre fläktarna att dra med den varma luften ut.

Det sitter ju en fläkt i botten original, Mercy1, menade du alltså att jag borde sätta en till extra i botten?
I så fall lär jag behöva special fästen till det, för jag tror inte det sitter nå fler förborrade hål där. =P

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle kört på detta chassit, helt underbart! Mer luftigt och bättre kylning är nog svårt att få. Stilrent också imo: Omdömen om Cooler Master ATCS 840 (Svart)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DuaneLee:

Jag fundera på nåt liknande detta:

Eventuellt 1 fläkt till på radiatorn i pull läge så att det blåser ut fint över moderkortet
och lagom långt för de övre fläktarna att dra med den varma luften ut.

Det sitter ju en fläkt i botten original, Mercy1, menade du alltså att jag borde sätta en till extra i botten?
I så fall lär jag behöva special fästen till det, för jag tror inte det sitter nå fler förborrade hål där. =P

Visste att det fanns en fläktplats i botten, men inte att de placerat en fläkt där.
Har inte sett chassit live. Bara reviews/recensioner. Har inte en susning om var orgfläktarna sitter.

Isf behöver du bara ett luftflöde över gfxkortet/en, så en fläkt i den riktningen är inte fel. Bakom övre hårddisk-racket !?
Det saknas en fläktplats i nedre delen av fronten imho.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMpari:

Skulle kört på detta chassit, helt underbart! Mer luftigt och bättre kylning är nog svårt att få. Stilrent också imo: Omdömen om Cooler Master ATCS 840 (Svart)

Jag har kollat på just det chassit, det är det som ligger 2:a på min lista över intressanta chassin.
Dock har obsidian svart insida, fönster, snyggare utseende och framför allt bättre kabeldragning.
Jag gillar de separata kylzonerna också.

ATCS har bättre luft cirkulation, utdragbar moderkortsplåt och en fläkt i fronten.
Dock känner jag att bra kabeldragning känns viktigare än en utdragbar bakplåt.
An aning högre temperaturer kan jag offra för att få kabeldragningen och den svarta insidan.

Dock är båda två grymma chassin, dock tilltalar obisidan mig mest. =D

Skrivet av Mercy1:

Visste att det fanns en fläktplats i botten, men inte att de placerat en fläkt där.
Har inte sett chassit live. Bara reviews/recensioner. Har inte en susning om var orgfläktarna sitter.

Isf behöver du bara ett luftflöde över gfxkortet/en, så en fläkt i den riktningen är inte fel. Bakom övre hårddisk-racket !?
Det saknas en fläktplats i nedre delen av fronten imho.

I nedre delen av fronten kan nog vara svårt att sätta någon,
vad som kanske går att göra är att sätta en precis ovanför plåten
som separerar den stora kylzonen från den nedre kylzonen.
Typ så här:

Den svarta boxen är alltså fläkten och den ljusblå pilen är hur luft flödet borde ändras av att sätta en fläkt där.
Hur jag ska montera en fläkt där är en annan fråga. xD
Men den setup:en borde hålla allting lagom kylt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Screenwalk:

Man får en högre bitrate om man kör raid 0 vilket gör att säkerheten bli opålitlig.

Skriver en fråga till alla, inte ett svar på citatet:

Bitraiten som vi upplever som användare bör ju bli cirka den dubbla i RAID 0 (loading-times osv). Dock skrivs det fortfarande lika fort till och läses lika fort från diskarna som om de vore ensamma utan RAID. Så hur kommer det sig att man diskuterar risker för krasch bara för att man pratar RAID?

Blir verkligen risken större? Har någon erfarenhet eller välgrundad kunskap om hur det egentligen ligger till med kraschrisken?

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oak:

Skriver en fråga till alla, inte ett svar på citatet:

Bitraiten som vi upplever som användare bör ju bli cirka den dubbla i RAID 0 (loading-times osv). Dock skrivs det fortfarande lika fort till och läses lika fort från diskarna som om de vore ensamma utan RAID. Så hur kommer det sig att man diskuterar risker för krasch bara för att man pratar RAID?

Blir verkligen risken större? Har någon erfarenhet eller välgrundad kunskap om hur det egentligen ligger till med kraschrisken?

Jag är absolut ingen expert, men eftersom att man delar upp informationen över flera källor i raid 0 och alla källor behöver vara intakta för att återskapa informationen borde risken att förlora information vara större ju fler källor man använder?
Att man diskuterar risker för förlorad info när man pratar raid är väl för att man ofta använder raid
för att förhöja säkerheten mot att just förlora information?

Om jag förstått saken rätt så är raid 0 bra på så vis att det går snabbare att skriva datan då varje disk bara behöver skriva hälften så mycket (om man har 2 diskar i raid 0).
Då borde det alltså gå dubbelt så fort att utföra samma arbete som det tar för 1 disk.
Vad man får offra då istället är säkerheten?

För att svara på om risken blir större.
Eftersom att det i raid 0 räcker med att 1 disk klappar ihop...
Och risken blir större att du köper ett "måndagsex" ju fler diskar du köper.
Därför blir risken större att förlora information ju fler diskar du blandar in i leken.
På samma sätt som att du har större chans att vinna lotteriet ju flera lotter du kan köpa.

Man borde kunna räkna ut risken med sannolikhetslära om man vet hur många % av de diskar som tillverkas som förtidspensionerar sig. =D
Då bör man kunna räkna ut risken för om du köper 2 diskar, 3,4,5,6,7,8,9 och 10 diskar typ.
Någon som är grym på sannolikhetslära som pallar göra en uträkning? =D

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DuaneLee:

Jag har kollat på just det chassit, det är det som ligger 2:a på min lista över intressanta chassin.
Dock har obsidian svart insida, fönster, snyggare utseende och framför allt bättre kabeldragning.
Jag gillar de separata kylzonerna också.

ATCS har bättre luft cirkulation, utdragbar moderkortsplåt och en fläkt i fronten.
Dock känner jag att bra kabeldragning känns viktigare än en utdragbar bakplåt.
An aning högre temperaturer kan jag offra för att få kabeldragningen och den svarta insidan.

Dock är båda två grymma chassin, dock tilltalar obisidan mig mest. =D

I nedre delen av fronten kan nog vara svårt att sätta någon,
vad som kanske går att göra är att sätta en precis ovanför plåten
som separerar den stora kylzonen från den nedre kylzonen.
Typ så här:

Den svarta boxen är alltså fläkten och den ljusblå pilen är hur luft flödet borde ändras av att sätta en fläkt där.
Hur jag ska montera en fläkt där är en annan fråga. xD
Men den setup:en borde hålla allting lagom kylt?

Yep, du har fattat poängen! Blir nog bra till slut.

Annars är CM ATCS 840 mycket bra, har det själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DuaneLee:

Jag är absolut ingen expert, men eftersom att man delar upp informationen över flera källor i raid 0 och alla källor behöver vara intakta för att återskapa informationen borde risken att förlora information vara större ju fler källor man använder?
Att man diskuterar risker för förlorad info när man pratar raid är väl för att man ofta använder raid
för att förhöja säkerheten mot att just förlora information?

Om jag förstått saken rätt så är raid 0 bra på så vis att det går snabbare att skriva datan då varje disk bara behöver skriva hälften så mycket (om man har 2 diskar i raid 0).
Då borde det alltså gå dubbelt så fort att utföra samma arbete som det tar för 1 disk.
Vad man får offra då istället är säkerheten?

För att svara på om risken blir större.
Eftersom att det i raid 0 räcker med att 1 disk klappar ihop...
Och risken blir större att du köper ett "måndagsex" ju fler diskar du köper.
Därför blir risken större att förlora information ju fler diskar du blandar in i leken.
På samma sätt som att du har större chans att vinna lotteriet ju flera lotter du kan köpa.

Man borde kunna räkna ut risken med sannolikhetslära om man vet hur många % av de diskar som tillverkas som förtidspensionerar sig. =D
Då bör man kunna räkna ut risken för om du köper 2 diskar, 3,4,5,6,7,8,9 och 10 diskar typ.
Någon som är grym på sannolikhetslära som pallar göra en uträkning? =D

Otroligt bra svarat! Då fattar jag bättre. Vi tänker oss att en vanlig disk har risken x att krascha och det är alltså den risken jag nu har i min dator. Skulle jag då köra RAID 0 skulle jag ha risken x+x. Men inte mer än så, för på många låter det som om det vore någon adderad risk-faktor man borde räkna med bara för att det är högre överföringshastigheter i RAID 0(tex: (x+1)+(x+1)) men då har jag det klart för mig. DET ÄR INTE SÅ

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070