Datorn startar ej efter byte av kylpasta! Hjälp mig.

Permalänk
Medlem

Datorn startar ej efter byte av kylpasta! Hjälp mig.

Hej, det var som så att det var städning på tapeten idag och jag passade därmed på att tömma min dator på damm. Jag såg till min stora förskräckelse att CPU-flänsen var helt täckt av ett tjockt lager damm, så jag beslutade mig för att ta av den och få bort allt.

Eftersom kylaren var lossad från CPUn ansåg jag att det var ett ypperligt tillfälle att byta kylpasta - något som jag inte gjort sedan jag skaffade datorn för 1½ år sedan.

Efter mycket krångel med att få på denna hemska Intel-boxkylare så gick det till slut. När jag sedan startar datorn i förhoppning om att återgå till det normala, så bemöts jag av att grafikkortsfläkten drar på för fulllt (vilket inte är en bra signal) och datorn bootar inte ens.

Jag har monterat loss flänsen och gjort om proceduren. Jag har även tagit ut processorn och satt tillbaka den igen - utan resultat.

Det lyser en del lampor på moderkortet som inte brukar vara tända. Vad kan detta innebära? Dött moderkort?

Jag uppskattar verkligen hjälp. Tack på förhand.

Permalänk
Skrivet av xylocain:

Hej, det var som så att det var städning på tapeten idag och jag passade därmed på att tömma min dator på damm. Jag såg till min stora förskräckelse att CPU-flänsen var helt täckt av ett tjockt lager damm, så jag beslutade mig för att ta av den och få bort allt.

Eftersom kylaren var lossad från CPUn ansåg jag att det var ett ypperligt tillfälle att byta kylpasta - något som jag inte gjort sedan jag skaffade datorn för 1½ år sedan.

Efter mycket krångel med att få på denna hemska Intel-boxkylare så gick det till slut. När jag sedan startar datorn i förhoppning om att återgå till det normala, så bemöts jag av att grafikkortsfläkten drar på för fulllt (vilket inte är en bra signal) och datorn bootar inte ens.

Jag har monterat loss flänsen och gjort om proceduren. Jag har även tagit ut processorn och satt tillbaka den igen - utan resultat.

Det lyser en del lampor på moderkortet som inte brukar vara tända. Vad kan detta innebära? Dött moderkort?

Jag uppskattar verkligen hjälp. Tack på förhand.

Kolla på cpun om ingen pin är böjd eller av

Permalänk
Avstängd

Det du kan börja med att göra är att kolla så att alla kablarna sitter i, även ATX-Kabeln som brukkar sitta snett åvanför eller bredvid CPU, är 4 eller 8-pins. sen kan du även prova att nolla BIOS och se om det kan hjälpa dig!

MVH

Permalänk
Medlem

Tack för era svar! Problemet visade sig vara ett ganska patetiskt sådant. När jag inte fick i kylaren tröttnade jag och bad min fader om hjälp (som inte heller grejade det).

Idag fick jag höra att han hade dragit ut strömsladden till CPUn utan att berätta det. Den var i vägen tyckte han. Duktigt. Här har jag gått och varit orolig/sur över ingenting.

Att kolla strömsladden till CPUn är inte det första jag tänker på numera. Det var som sagt 1½ år sedan jag pillade i datorn senast.

Anyway. Nu fungerar det och jag tackar ändå för hjälpen!

Permalänk
Medlem

hahaha! Owned!

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem

klassikar på detta forum