Alternativ till MacBook Pro 15"

Permalänk

Alternativ till MacBook Pro 15"

Behöver hjälp!
Finns det någon som kan ge mig några vettiga bärbara alternativ till MacBooken. Tanken är att jag ska gå Byggnadsingenjör till hösten. Datorn behöver därför klara autocad och andra tyngre program. 15" är max jag kan gå ifråga om storlek, hade gärna tagit en 13 eller 14". Vill även ha datorn till att köra HD film och spel.

Finns det egentligen någon pc som kommer upp i samma kvalité och livslängd som Macbooken?

Permalänk

HP Envy serien kanske?

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk

Varför inte Mac:en? Har bara goda minnen av min Mac!

Visa signatur

Macbook Unibody
iPhone 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av langelars:

Finns det egentligen någon pc som kommer upp i samma kvalité och livslängd som Macbooken?

Tveksamt.

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av langelars:

Behöver hjälp!
Finns det någon som kan ge mig några vettiga bärbara alternativ till MacBooken. Tanken är att jag ska gå Byggnadsingenjör till hösten. Datorn behöver därför klara autocad och andra tyngre program. 15" är max jag kan gå ifråga om storlek, hade gärna tagit en 13 eller 14". Vill även ha datorn till att köra HD film och spel.

Finns det egentligen någon pc som kommer upp i samma kvalité och livslängd som Macbooken?

Om datorn ska klara att accelerera CAD ordentligt behöver du egentligen ett Quadro-kort, eller kanske ett gtx260 från nvidia, men om du inte ska syssla med aktiv 3D behövs bara en duktig processor och minne. Rekommenderar starkt HP Envy 1190. Den har det mesta du kan vilja ha. Stark processor, mycket minne, kraftigt grafikkort, 1080p-skärm, usb 2 & 3, E-sata, HDMI, 802.11n. Den kan kännas lite som en kopia av Pro´n, då den har samma målgrupp fast för PC. Jag är jättenöjd med min i allafall och jag jobbar med AutoCAD, SW, Cubase och Photoshop.

Jag älskar den just för att den är som en Mac, fast kraftigare, och med W7

Egenskaper för HP Envy 15-1190eo

Som svar på frågan: Ja, det finns defenitivt bra alternativ till Mac som kan ersätta den bara man orkar gå över till ett annat system

Skrivet av bbx8:

Tveksamt.

Vilka bra grunder du har. Säg en sak Mac Pro har som inte Envy 15 har utan att flyta iväg i användarvänlighet och oförklarliga känslor, eller säg typ 10 saker, det är ungefär så många jag kommer på för PC.

Troll

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Om datorn ska klara att accelerera CAD ordentligt behöver du egentligen ett Quadro-kort, eller kanske ett gtx260 från nvidia, men om du inte ska syssla med aktiv 3D behövs bara en duktig processor och minne. Rekommenderar starkt HP Envy 1190. Den har det mesta du kan vilja ha. Stark processor, mycket minne, kraftigt grafikkort, 1080p-skärm, usb 2 & 3, E-sata, HDMI, 802.11n. Den kan kännas lite som en kopia av Pro´n, då den har samma målgrupp fast för PC. Jag är jättenöjd med min i allafall och jag jobbar med AutoCAD, SW, Cubase och Photoshop.

Jag älskar den just för att den är som en Mac, fast kraftigare, och med W7

Egenskaper för HP Envy 15-1190eo

Som svar på frågan: Ja, det finns defenitivt bra alternativ till Mac som kan ersätta den bara man orkar gå över till ett annat system

Vilka bra grunder du har. Säg en sak Mac Pro har som inte Envy 15 har utan att flyta iväg i användarvänlighet och oförklarliga känslor, eller säg typ 10 saker, det är ungefär så många jag kommer på för PC.

Troll

Klarar HP'n upp till 10 timmars batteridrift? Är det en IPS-panel?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Klarar HP'n upp till 10 timmars batteridrift? Är det en IPS-panel?

macen har inte heller IPS panel.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem

Asus ul30JT? Vet dock inte om den har riktigt lika bra processor/grafikkort som mac'en, men du spar iallefall ~5000.

Asus UL30JT-RX008V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Edit: Denna dator har precis som VT modellen en väldigt glossig/blank skärm, vilket kan vara irriterande för dig. Har själv en VT modell och kvalitén är helt ok, bortsett from säkrmen i vissa lägen.

Permalänk
Medlem

Acer TimelineX 4820tg med i5, hd5650, 4gb ddr3, 500gb hdd och 8h+ batteritid

Permalänk

Tack för alla hjälpsamma svar!

Frågan är kanske vad man behöver som minst ifråga om grafik och processor för att klara ritprogram.
Man vill ju inte hamna i situationen att ens nya dator inte pallar trycket.

Anledningen till att jag tvekar på Macen är det skyhöga priset, kan jag hitta en jämnstark pc och som kanske också är billigare vore det toppen. Dock känns det alltid som att tillverkaren har sparat på någon komponent, antagligen kostnad samt värmeutvecklingsfråga.

Hp Envy verkar trevlig, dock verkar det som att modellen som föreslogs tidigare hade utgått ur sortimenten.

Har de här krafiga Pc maskinerna några problem med att bli varma? Tycker det är väldigt irriterande med en fläkt som går på max konstant. Där har macen en fördel.

Permalänk
Medlem

Autocad är väl bara kompitabelt med Windows har jag för mig? Så köp en stark windows baserad dator, med bra grafikkort. Du kommer dock få låg batteritid, men ska du köra sånna program så kan du inte räkna med 7 timmars batteritid på någon dator egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huddit:

Autocad är väl bara kompitabelt med Windows har jag för mig? Så köp en stark windows baserad dator, med bra grafikkort. Du kommer dock få låg batteritid, men ska du köra sånna program så kan du inte räkna med 7 timmars batteritid på någon dator egentligen.

Vad jag vet så jobbar dom på AutoCad till Mac, det kanske rent utav är klart redan.
Första skärmdumparna på AutoCAD för Mac - MacWorld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Klarar HP'n upp till 10 timmars batteridrift? Är det en IPS-panel?

Visa gärna Macen med IPS så blir jag impad. HP har ett utökningsbatteri som man fäster på undersidan vilket ger 8h-batteritid.

Envyn har:
- USB3
- E-Sata
- SD-läsare
- 802.11n
- 500gb HDD/160gb SSD
- Radeon 5830 1gb
- i7 720q 1.6 - 2.8ghz, quad core
- 4-16gb DDR3 Ram
- Multi-touch pad
- 3-8h batteri
- 1080p-skärm
- HDMI

Jag kan köra vad som helst på den. Allt ifrån bild/videoredigering, CAD, musikproducering/inspelning, senaste spelen, Folding @ Home, Full-HD-filmer osv.

Försök inte hävda att Macen är bättre rent tekniskt. Det enda som gör att folk kör det är samma sak som gör att folk inte kör linux. Det är för jobbigt att lära sig ett nytt system och därför klagar man på istället.

Mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av langelars:

Tack för alla hjälpsamma svar!

Frågan är kanske vad man behöver som minst ifråga om grafik och processor för att klara ritprogram.
Man vill ju inte hamna i situationen att ens nya dator inte pallar trycket.

Anledningen till att jag tvekar på Macen är det skyhöga priset, kan jag hitta en jämnstark pc och som kanske också är billigare vore det toppen. Dock känns det alltid som att tillverkaren har sparat på någon komponent, antagligen kostnad samt värmeutvecklingsfråga.

Hp Envy verkar trevlig, dock verkar det som att modellen som föreslogs tidigare hade utgått ur sortimenten.

Har de här krafiga Pc maskinerna några problem med att bli varma? Tycker det är väldigt irriterande med en fläkt som går på max konstant. Där har macen en fördel.

För att kunna rita obehindrat bör du antingen ha en quad-core eller en snabb dual-core. Jag sitter på Intel Core 2 Duo p8700 @ 2.7ghz på jobbet och det är i minsta laget. Minst 4gb Ramminne, 7200rpm-hårddisk och ett grafikkort med minst 512mb-minne brukar jag ha som riktlinje.

Det du efterfrågar och säger att Macen vinner på är inte helt sant då specifikationerna på en Mac Pro är densamma som för en PC runt 7.000, och med så "klena" komponenter har du inte den beräkningskraften som Envyn har och som du behöver. Jag kan medge att fläktarna ibland går på. Mestadels under spel och hårda applikationer. Däremot har jag aldrig varit med om det i AutoCAD 2007 som jag använder.

Den som jag föreslog kan ha varit förra generationen. Här kommer en ny länk:
HP Envy 15-1190eo - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Jag föreslår att du beställer från Alina då dom är trevliga och väldigt tillmötesgående

Hoppas det går bra!

Mvh
Lukas

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om AutoCAD har samma funktion(er) som bild/videoredigeringsprogrammen Maya, Softimage, 3DS Max - att skicka renderingsinformation till dedikerade servrar och låter dem utföra uppgifterna och därav minska tid, prestanda och vikt på den bärbara. Och skulle du befinna dig utanför nätverket där render-servarna är så kan du köra VPN (Hamachi, OpenVPN).

Bara en tanke, om metoden inte funka så ignore this post.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

För att kunna rita obehindrat bör du antingen ha en quad-core eller en snabb dual-core. Jag sitter på Intel Core 2 Duo p8700 @ 2.7ghz på jobbet och det är i minsta laget. Minst 4gb Ramminne, 7200rpm-hårddisk och ett grafikkort med minst 512mb-minne brukar jag ha som riktlinje.

Det du efterfrågar och säger att Macen vinner på är inte helt sant då specifikationerna på en Mac Pro är densamma som för en PC runt 7.000, och med så "klena" komponenter har du inte den beräkningskraften som Envyn har och som du behöver. Jag kan medge att fläktarna ibland går på. Mestadels under spel och hårda applikationer. Däremot har jag aldrig varit med om det i AutoCAD 2007 som jag använder.

Den som jag föreslog kan ha varit förra generationen. Här kommer en ny länk:
HP Envy 15-1190eo - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Jag föreslår att du beställer från Alina då dom är trevliga och väldigt tillmötesgående

Hoppas det går bra!

Mvh
Lukas

Den här datorn ser ju mäktig ut. Borde klara allt ett antal år framöver. Har dock hört att det ska vara en massa program förinstallerade på HPs datorer som man inte kan avinstallera. Hur gjorde du med det? Läste att den var "uppgraderingsbar", vad innebär detta? Att man tex kan byta grafikkort efter något år?

Mvh Erik