Acer Aspire Timeline 5820TG, eller?

Permalänk
Medlem

Acer Aspire Timeline 5820TG, eller?

Jag har följt tråden där det pratas om Acer Aspire Timeline 3820TG ett tag. Jag har fallit för TimelineX serien.
Jag har nu kollat på om jag ska slå till på den med 15,6" som heter 5820TG.
Nu till det jag är osäker på. Om man kollar på Komplett.se så finns det 3st som heter lika dant.
Denna Komplett.se - Acer Aspire Timeline 5820TG 15.6" HD LED finns hemma och har en i5-430m processor. Men om man kollar överskriften på produkten så saknar den X'et i TimelineX. Så är den ändå rätt? Vill ju inte ha från gamla Timeline serien.
Vad är skillnaden på T Vs TG?

Sen finns det 2st till av denna modell som kommer ha en i5-450m processor. Dessa ska komma 8 jun.
Komplett.se - Acer Aspire TimelineX 5820TG 15.6"HD LED och Komplett.se - Acer Aspire TimelineX 5820TG 15.6"HD LED
Är det värt att vänta på denna processor?

Kanske någon som provat 5820TG eller 4820TG? Är nämligen mellan 14" och 15.6" som jag ska välja.

/Martin

Permalänk

tja, har du fått reda på vad skillnaden är mellan de två kommande?

mvh

Permalänk
Medlem

Batteriet är skillnaden. Ena har 6-cells = 8 timmars batteritid, andra har 9-cells = 11,5 timmar (stort och fult, men förbättrar säkerligen värmeflödet när den höjer datorn från bordsytan), samt hdd 500GB jämfört med 640GB

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk
Medlem

Har också funderat på 5820tg med 9-cells batteri..

Frågan jag har, 3820TG har ju fler kylflänsar än 4820tg pga den senare har dvdläsare, men hur är det med 5820? Har den också bara en kylfläns eller gör den extra storleken att de har slängt i fler som 3820tg?

Vikten spelar inte så jättestor roll men om den mindre är svalare är ju det ett vettigare alternativ?
Dvdläsaren skiter jag egentligen i men jag vill gärna ha nummerdelen på tangentbordet då det är myyyyyyycket lättare när man betalar räkningar osv..

Hoppas jag inte snodde tråden allt för mycket!

/Dennis

Visa signatur

Stationär: R9 5900X - B550-F GAMING WIFI II - 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 - Radeon RX 9070 XT - Fury Renegade 2TB + 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - Samsung LC49RG90
Bärbar: MacBook Pro 14 M3
Mobil: Apple iPhone 16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dedde:

Har också funderat på 5820tg med 9-cells batteri..

Frågan jag har, 3820TG har ju fler kylflänsar än 4820tg pga den senare har dvdläsare, men hur är det med 5820? Har den också bara en kylfläns eller gör den extra storleken att de har slängt i fler som 3820tg?

Vikten spelar inte så jättestor roll men om den mindre är svalare är ju det ett vettigare alternativ?
Dvdläsaren skiter jag egentligen i men jag vill gärna ha nummerdelen på tangentbordet då det är myyyyyyycket lättare när man betalar räkningar osv..

Hoppas jag inte snodde tråden allt för mycket!

/Dennis

13,3-tums laptop med 12 timmars batteritid!
Acer TimeLineX AS3820TG-434G64N

Denna funderar jag att tipsa min kompis till att köpa. Någon som vet HUR pass mycket man kommer störa sig på batteriet? Det är den ultimata datorn för honom (prestanda+grafik+batteritid+liten skärm), dock så vet jag att han lätt stör sig på småsaker (som ex batteriet)

/vexxan

Permalänk

Jag har en AS3820TG med det stora batteriet. Förstår inte varför så många hakar upp sig på batteristorleken. Jag tycker att det är bra att ha ett batteri med mycket kraft och lång livslängd.
Acern går att packa ner i min gamla 13" väska trots batteriets bakre kant och den är mycket lätt att bära.

Daturn lutar ju lite lätt pga batteriet, kanske nån stör sig på det? Mig gör det inget, och datorn får dessutom bättre kylning på undersidan. Det går ju också lätt att plocka bort batteriet när man är hemma.

Jag är mycket nöjd med den här datorn. Den är liten och lätt, snabb processor och grafik, lång batteritid, inga störande fläktar vid vanligt användande, smart kylning med utblås på bägge sidorna. Visserligen saknar den DVD, men jag har en gammal extern som jag tar till vid behov.

Jag har bytt ut 5400 rpm-hårddsiken mot en 7200 rpm, men ärligt talat så upplever jag ingen särskild skillnad.

Om man tittar på marknaden, så finns det inte många konkurrenter med så bra pris/hårdvara som denna.
Datorn är ett litet kraftpaket som hanterar tunga applikationer lika snabbt som en bra stationär dator, och dessutom finns kapacitet för dataspelande med bra fps. Jag har bara testat flygsimulatorn IL2, och den rullar på med i princip samma fps som på min stationära, men skärmen är ju också mindre med lägre upplösinng.

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Medlem

Den nya TimelineX med 450M ser riktigt bra ut! Är väl samma som den tidigare, bara lite extra prestanda med ny processor? Har kollat lite på komponenterna, 450/430 och HD5650 är väl bra för spel?

Undrar också om det är någon skillnad mellan T och TG-modellerna, verkar vara lite rörigt, läste t.ex. en review av en T-modell, men speccsen var exakt samma som hos den nuvarande TG-modellen.