Permalänk
Medlem

Begagnad IBM Thinkpad T41

Hej!
Det är som så att jag ska ge köpråd åt en vän som ska köpa en billig bärbar. Den ska endast användas till att surfa med och ska kosta max 3000:-.
Den köparen kollar på är en IBM Thinkpad T41 från Nadex AB - Begagnade datorer och IT-utrustning med Garanti - IBM Thinkpad T41

1. Jag undrar helt enkelt om detta är ett vettigt pris för denna dator? Har läst om datorn och den verkar (verkade?) vara bra.
2. Det står att den har "trådlöst nätverkskort", innebär detta att den är redo att ansluta till trådlösa (wlan) nätverk tro?

Hoppas någon kan komma med tips!

/Jonas

Permalänk
Inaktiv

Hej,

1 Priset är lite i överkant jämfört med köp av privatperson, de beror lite på hur högt du värderar garantin (som saknas när du köper av privatperson från tex Blocket).
2 Ja, det är wifi i den, dock bara 802.11G dvs den gamla standarden som maxar i 54mbit men ska han bara surfa räcker de gott.

Jag hade hellre lagt på en hundring och fått en T42:a, t40,t41 har lite problem med lödning på moderkortet som kan innebära att usb-portarna lägger av. I övrigt en mycket driftsäker och slitstark dator, jag har haft min t42:a i över 5 år med dygnet-runt drift sista 3 åren utan minsta problem.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

T43or är lite struliga då dom bara tillåter vissa hårddiskar med rätt firmware, t42an är ett bättre val tycker jag.

Permalänk
Medlem

Tackar för tipsen, då blir det kanske en T42. Tror nog den passar behoven bra. Alltså att endast surfa och detta via wlan.
En fråga till bara, krävs det ett externt nätverkskort i pcmcia sloten tro?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jonaas2:

Tackar för tipsen, då blir det kanske en T42. Tror nog den passar behoven bra. Alltså att endast surfa och detta via wlan.
En fråga till bara, krävs det ett externt nätverkskort i pcmcia sloten tro?

Nej klarar du dig med den gamla standarden (G) på trådlöst nätverk (vilket man gör om man bara ska surfa) så är det bara att köra.