Guide: Hur man fixar repiga cd skivor.

Permalänk
Medlem

Guide: Hur man fixar repiga cd skivor.

Hej, tänkte skriva en liten liten guide på hur man kan få cd skivor att fungera igen.

Hörde detta av en kompis jag var hos vi skulle spela att gammalt ps2 spel och fastnade på samma ställe gång på gång när det ladda sedan gjorde vi följande.

1. Spolade skivan med ljummet vatten.
2. Tog ett tiotal droppar Yes diskmedel.
3. Smetade med diskmedlet på skivan.
4. Spolade av skivan så allt diskmedel var borta.
5. Duttade med handduk tills det torkade.

Sedan var det bara att tuta och köra blev faktiskt förvånad med det funka vet inte hur eller varför

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk

Det var troligen inga repor i plastskicktet, utan bara feta fingeravtryck.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Har provat detta cirkus 100 ggr, funkar till 70%. All skit går dock inte bort. Tyvärr har optiska media ingen funktion för utbyte av dåliga sektorer, så en liten flugskit kan stjälpa hela lasset, om du fattar va' ja' menar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Waxinator:

Det var troligen inga repor i plastskicket, utan bara feta fingeravtryck.

+1

Men det finns polermaskiner man kan testa, hur bra de är vet jag inte dock

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Fungerar inte tandkräm också?
Har för mig att jag fick en vanlig cd att fungera lite bättre med det.

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk

jo tandkräms tekniken funkar också :=)

Permalänk
Medlem

Men skivan såg ren ut men var väldigt repig, ang. tandkrämstekniken är inte det slipmedel i tandkräm?
borde inte det repa skivan?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

jag brukar putsa bort repor manuellt med speciell 3 stegs plast polish. blir alltid perfekt resultat Har aldrig misslyckats

Visa signatur

i5 750 2.66 @ 4.0ghz /Corsair H50/ XFX HD5870 / Cooler master Storm scout/ Cooler master silent pro 1000w/ 2x1tb Raid0 +1tb Wd green

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfskillen:

Men skivan såg ren ut men var väldigt repig, ang. tandkrämstekniken är inte det slipmedel i tandkräm?
borde inte det repa skivan?

det "repar skivan rätt" typ, man ska ju förstås inte dra en stort X över skivan... du får ju dra det runt
har aldrig gjort det då jag är "skivoman" lol och blir skit förbannad på folk som inte pallar lägga skivorna i sina fodral när det tom ligger brevid, haft någon enstaka skiva som varit repig, men bara slängt dom för bara varit skit på dom