Permalänk

Bygg din drömdator

Detta kan bli en intressant tråd. Det är lite av en forumlek.

Det du ska göra är att leta upp delar till en dator(skärm, OS, tangentbord, mus, chassi etc), lägga det i en kundvagn på sidan(eller skriva är), och sedan ta en print screen och visa upp här.
Du kan sedan skriva syftet till din dator (:
Det är en hel del grejer som behövs för en dator, så om man inte orkar kan man självklart ta bort det onödiga, det vill säga, möss, tangentbord, OS, skärm, chassi och sådant. Bara man har det som krävs för att starta en dator.

Bygg på!

Permalänk
Inaktiv

Tack för dagens mest meningslösa tråd..

Permalänk

Här ska du få min drömdator, fast lite realistisk är dem!
AMD 1090BE
ASUS crosshair IV
8 gb corsair GT
Asus HD 5870 CF
1000w corsair
intel x-25 80 gb ssd raid 0
10 tb lagring, 5*2tb WD diskar
Corsair 800D
några bra 24" skärmar;)

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk

Ta datorn överst i sign men byt ut grafikkortet mot ett 5870, byt ut alla hårddiskar mot en X-25 80 GB + 2 TB lagring.
Det skulle vara min "drömdator".

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Skrivet av JesperOlsson:

Här ska du få min drömdator, fast lite realistisk är dem!
AMD 1090BE
ASUS crosshair IV
8 gb corsair GT
Asus HD 5870 CF
1000w corsair
intel x-25 80 gb ssd raid 0
10 tb lagring, 5*2tb WD diskar
Corsair 800D
några bra 24" skärmar;)

Absoluta dröm:
Asus Rampage III Extreme
Intel Core I7 980X Extreme Ati Radeon HD5970 2Gb i Crossfire X
Corsair GT DDR3 4Gb 2000Mhz x 2
Intel X25-M SSD 80Gb i raid0
WD Green 1TB 64Mb Cache
1 st BeQuiet Dark Power Pro 8 1200W
1 st Corsair Obsidian 800D Chassi
3 st LG Flatron W2453V 24" Full-HD 2ms i Eye-Finity

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Skrivet av anon96120:

Tack för dagens mest meningslösa tråd..

Sen när var forumlekar meningsfulla?

Bara det inte blir flamewar här.

Permalänk
Medlem

Största drömmen är troligen 20 stycken SSD-diskar i raid 0.

Permalänk
Medlem

Jag har min drömdator redan. Skulle möjligtvis vilja ha Rampage Extreme III.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem

Evga SR-2
2x Xeon E5520
12 GB DHX+ Corsair
2x Corsair AX1200
4way GTX 480
10 SSD Raid 0
Vatten

Permalänk
Skrivet av Werdes:

Evga SR-2
2x Xeon E5520
12 GB DHX+ Corsair
2x Corsair AX1200
4way GTX 480
10 SSD Raid 0
Vatten

+ en extra för folding, haha :D. FET elräkning beställd.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Tillgodoser min behov rätt bra.
Inte överdrivet med kraft i delarna och lite kylning för att klara av överklockning.
Ram minne får man aldrig för mycket av.
Lagringsutrymmet är lite överdrivet men det var inte prisvärt med mer.
Hörlurar är bra och ha.
Tänkte pröva eyefinity men eftersom jag inte spelar mycket är det pengar i sjön med bättre grafik.

Permalänk
Medlem

Hur ser eran "DREAM PC" ut?

Om jag fick bestämma hade jag vela haft denna rigg stående i mitt rum!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/243121/2011-03-01

Vet inte om någon sån här tråd men om det inte finns, visa gärna vad ni hade velat haft

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Drömdator med 5770? Att ta 33000 spänn för en dator med ett 5770-kort är inget annat än skamligt. Jag kan inte låta bli att tycka att mac är så ÄCKLIGT överprisat.

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finess:

Drömdator med 5770? Att ta 33000 spänn för en dator med ett 5770-kort är inget annat än skamligt. Jag kan inte låta bli att tycka att mac är så ÄCKLIGT överprisat.

Anar att han inte behöver så bra grafikkort, då vet vi vet att Mac inte är anpassat för kunna spela de nya feta spelen.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Finess:

Jag tror inte det är grafiken man tänker så mycket på om man köper den datorn, utan mer att den har plats för två processorer till exempel...

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag ligger inte så långt ifrån min drömdator... eller snarare är det en liten bit att gå ännu.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/245848/2011-03-02

Grafikkorten är inte på topp eftersom jag vill försäkra mig om att grafikkortskylningen passar.

Permalänk
Medlem

I väntan på Bulldozer:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/245889/2011-03-02

Måste ju kunna starta Windows hyfsat snabbt.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Permalänk
Avstängd

Hur min drömdator skulle se ut? *dagdrömmer lite* Ja den skulle säkert se ut som en dröm

Den skulle nog se ut lite som den i min sign med kanske små ändringar (en SSD hade inte suttit fel)!

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hjälpsam

Något overkill, och totalt orealistisk budget. Men alltid drömt om att ha tillräckligt med ram för att kunna köra rubbet på en virtuell RamDrive istället för att mecka med slöa diskar. I/O går inte riktigt att jämföra mellan RamDrive och en juste SSD. Dock behövs lite SSD'er för Boot samt spara image av ramdriven mellan reboots.

Inte dubbelkollat revision av moderkort mot CPU eller QVL för minnena men bör funka out of the box.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Oj...nog för att jag trodde att Apple datorer var på tok för dyra sett till vad man får men det där är ju rena rama skämtet, inte bara grafikkortet men även övriga komponenter..men jag tror att Lasse var ironisk..eller jag hoppas det iaf!

Permalänk
Medlem

Vi som arbetar professionellt med grafik, vill gärna ha Mac och då kostar det. Men det är det värt.
Går ju att uppgradera Pron så den kostar över 200.000:- Men det är som sagt inte realistiskt och totalt onödigt. Men det är ju en drömdator tråd.

Men detta är en fullt realistisk version, som jag skulle kunna köpa när jag har sparat ihop pengarna.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse.L:

Vi som arbetar professionellt med grafik, vill gärna ha Mac och då kostar det. Men det är det värt.
Går ju att uppgradera Pron så den kostar över 200.000:- Men det är som sagt inte realistiskt och totalt onödigt. Men det är ju en drömdator tråd.

Men detta är en fullt realistisk version, som jag skulle kunna köpa när jag har sparat ihop pengarna.

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4d6e5c3ad0e51_Untitled-2.jp...

Jag känner då flera grafiker som sitter med Windows, bla en kille som jobbar för Pixar, så försök inte få det att låta bättre än det är. Visst använder månag grafiker en mac men det ena utesluter inte det andra och att tro att man är "bättre" för att man använder en mac är ju bara löjligt, då har man en förvrängd verklighetsbild. Det är just sådan attityd som gör att många har svårt för Apple.

Permalänk
Medlem

Den ultimata speldatorn ser väl ut ungefär såhär om man ska sätta ihop en som skulle funka i praktiken.

Sedan något gigantiskt chassi för att få plats med allt. Totalpriset landar väl på över 500k Sen kan man väl lägga till ett ljudsystem för lika mkt

Och ja, man måste ha med ett Crysis 2 :P(fast efter alla tråkiga nyheter så börjar man undra...)

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

Den ultimata speldatorn ser väl ut ungefär såhär om man ska sätta ihop en som skulle funka i praktiken.
http://i875.photobucket.com/albums/ab320/toblin597/jatack.png

Sedan något gigantiskt chassi för att få plats med allt. Totalpriset landar väl på över 500k Sen kan man väl lägga till ett ljudsystem för lika mkt

Och ja, man måste ha med ett Crysis 2 :P(fast efter alla tråkiga nyheter så börjar man undra...)

1TB SSD Men tycker du kan skippa Crysis 2

Permalänk
Medlem

Min absoluta dröm dator, som man aldrig kommer få är.

EVGA X58 Classified 4-Way SLI
Intel core i7 990x
2-way Gtx 590 (4-way om det kommer vara möjligt:)
32gb 2200Mhz

Satans vad mycket elräkningen kommer kosta
Skulle göra vad som helst för dom delarna <3

Visa signatur

Intel core duo Q8200 Quad | 9800gt | 8gb DDR2 ram | MSI-7360 | Ace 500W | Samsung 750GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Jag känner då flera grafiker som sitter med Windows, bla en kille som jobbar för Pixar, så försök inte få det att låta bättre än det är. Visst använder månag grafiker en mac men det ena utesluter inte det andra och att tro att man är "bättre" för att man använder en mac är ju bara löjligt, då har man en förvrängd verklighetsbild. Det är just sådan attityd som gör att många har svårt för Apple.

Ska försöka att inte göra detta till en Mac vs PC tråd.
Uttryckte mig kanske lite klumpigt ovan, det är självklart man inte är bättre om man sitter och jobbar med en Mac, absolut inte.
Jag har alltid suttit på PC, men det är nu på senaste tiden jag gärna talar gott om Mac eftersom jag faktiskt har stött på dom mer och mer i arbetet.

Just nu sitter jag och jobbar på en PC (2 st Xeon, 12gb ram, RAID osv osv) är funkis helt klart! Men bredvid mig sitter det 5 st ADs med varsin Mac Pro. På något sätt, så upplever jag att deras jobb går både smidigare och snabbare.
Kan det bero på att jag får blåskärm lite ibland, konstiga hängningar, program som slutar fungera lite när som, uppdateringar som tvunget ska starta om datorn osv osv.?
Det är just sånt som jag har börjat irritera mig något så fruktansvärt på, eftersom det stör arbetsrytmen. Då betalar jag hellre 2-3 gånger mer för samma prestanda, men slipper alla små irritationsmoment.

Nog om det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

1TB SSD Men tycker du kan skippa Crysis 2

11TB SSDlagring totalt ju

Och håller med om Crysis 2 lite, demot var en riktig besvikelse...

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Skrivet av Lasse.L:

Ska försöka att inte göra detta till en Mac vs PC tråd.
Uttryckte mig kanske lite klumpigt ovan, det är självklart man inte är bättre om man sitter och jobbar med en Mac, absolut inte.
Jag har alltid suttit på PC, men det är nu på senaste tiden jag gärna talar gott om Mac eftersom jag faktiskt har stött på dom mer och mer i arbetet.

Just nu sitter jag och jobbar på en PC (2 st Xeon, 12gb ram, RAID osv osv) är funkis helt klart! Men bredvid mig sitter det 5 st ADs med varsin Mac Pro. På något sätt, så upplever jag att deras jobb går både smidigare och snabbare.
Kan det bero på att jag får blåskärm lite ibland, konstiga hängningar, program som slutar fungera lite när som, uppdateringar som tvunget ska starta om datorn osv osv.?
Det är just sånt som jag har börjat irritera mig något så fruktansvärt på, eftersom det stör arbetsrytmen. Då betalar jag hellre 2-3 gånger mer för samma prestanda, men slipper alla små irritationsmoment.

Nog om det.

min gamla dator som ligger på nästan 8 bast med pentium 4 processor och ati 9100 pro kort hänger då sig aldrig.
prestandan för vara så gammal är grym. 25 fps i wow på lägsta. och som sakt den hänger inte sig någonting.

kosta dock 25000 när jag köpte den men det är mycket mindre än den där macen.

Visa signatur

i speak spanish to god, italian to women , french to men and german to my horse