Guide montering av AC accelero twin turbo pro på hd 5770

Permalänk
Medlem

Guide montering av AC accelero twin turbo pro på hd 5770

Det finns väldigt få kylare som passar på hd 5770 utan modifikation. Artic har en, artic cooling l2 pro, men den är inte mycket att hänga i granen, det andra alternativet är ett fullcover block från EK som i sin tur givetvis behöver ett fullständigt vattenkylningskit... detta var dock två alternativ som jag inte var nöjd med så jag skapade ett tredje, modifiera en kylare med rätt mått kring sockeln. Närmare bestämt artic cooling twin turbo pro.

http://www.overclock3d.net/gfx/articles/2009/11/17130040906l....

En relativt maffig kylare med två 92mm fläktar, perfekt!

Guide montering av AC accelero twin turbo pro på hd 5770

Temp innan idle
gpu1 40c
gpu2 38c

Temp efter idle
gpu1 38c
gpu2 35c

Temp load 10 min i kombustor innan byte
gpu 1 ~ 85c
gpu 2 ~ 80c

Temp load efter
EDIT* gpu 1 62c
EDIT* gpu 2 58c

Efter att skruvat åt skruvarna hårdare och låtit pastan brännas in så sjönk temperaturerna avsevärt.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk

Mulle Meck säger inte "redig kärra", han säger "fräsig kärra"!
Rätt ska vara rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan9360:

Mulle Meck säger inte "redig kärra", han säger "fräsig kärra"!
Rätt ska vara rätt.

Juste! ska genast ändra.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Nä men titta, en grunka!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur blev det med ljudnivån i load då??

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nussse:

Hur blev det med ljudnivån i load då??

Mycket lägre och mindre irriterande ljud faktiskt. Nu är det ett dovt vindsus som hörs. Förut lät det som en jetmotor.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Men vätskan i heatpipen som du kapade då :C? Nöp du igen röret bakom "snittet"?

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ovard:

Men vätskan i heatpipen som du kapade då :C? Nöp du igen röret bakom "snittet"?

Precis, nöp igen den lite innan där jag kapade.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Musikälskare

Snyggt jobbat

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Tkr det ser förjävligt ut, men whatever works for you Shjyst initiativ på att fixa kraftig luftkylning!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Köp en kylare som passar ist wtf? xD

Permalänk
Medlem

Köpte en 5770 idag, men ska nog köpa en kylare som funkar out of the box :>

Kan någon rekommendera en kylare till 5770? har kollat lite på Accelero L2 eller vad den heter..

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Skrivet av Hotfuzz08:

Precis, nöp igen den lite innan där jag kapade.

Hoppas det räcker, är rätt gött med tryck i de där rören!

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk

Kapade du pipen??
Hoppas för din skull att det fortfarande fungerar som det ska!

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Snyggt jobbat

Tackar!

Skrivet av scienta:

Tkr det ser förjävligt ut, men whatever works for you Shjyst initiativ på att fixa kraftig luftkylning!

Precis, det fungerar och det räcker för mig.

Skrivet av Goo5e:

Köp en kylare som passar ist wtf? xD

Läste du vad jag skrev i början så finns det knappt något utbud till just hd5770 eftersom sockeln till gpu:n är så långt in på kretskortet. Sedan så är ju det kul att modda lite.

Skrivet av klasvonklas:

Hoppas det räcker, är rätt gött med tryck i de där rören!

Märkte inte av något speciellt när jag kapade första heatpipen(övre kortet). Den kyler förvisso inte lika bra som andra kortet så antar att det gick bra.

Skrivet av cyberkyckling:

Kapade du pipen??
Hoppas för din skull att det fortfarande fungerar som det ska!

Verkar som det. Men man får ju räckna med nedsatt kylförmåga när man kapar en så relativt stor bit av kylaren. Men det kyler bättre överlag än original så jag är nöjd. Men kanske överväger vattenkylning i framtiden ändå.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk

nice, jag tror jag ska göra någpt liknande för att jag har råkat förstörd mitt original skal mitt xfx 5770 och lagade det med tejp, nu ligger grafikkortet på över 60C när ja spelar, och sen ska ja köpa ett till o då blir det nog nått liknande som du gjort, 5p:D

Visa signatur

Fractal Design Arc, Corsair hx750W, Crosshair IV Formula
Amd Phenom II 1055t@3,5ghz, Corsair H50 kylare, Corsair Dominator GT 2x2gb 1600mhz
XFX Amd Radeon 6970 OC 2gb gddr5, WD Caviar Black 1TB sata 3.0
3x BenQ 24" LED Eyefinity ( G2420HDBL )
Windows 7 x64 Ultimate

Permalänk
Medlem

Kolla på galleriet förut men sökte upp det nu när jag såg Twin Turbo Pro på inet.
Väldigt bra intiativ tykcer jag
Tror nästan att jag ska göra samma sak då min låter som en jetmotor med

Edit: Tar kylaren upp 2 platser?

Permalänk
Medlem

Hur mycket tjockare blir grafikkortet med denna kylare? Måste ta reda på om ja får plats med det på mitt moderkort

Samt varför och hur kapade du heatpipen på det övre kortet?