Oklara trafiksituationer: vem bär skulden? Diskutera!

Permalänk
Medlem

Oklara trafiksituationer: vem bär skulden? Diskutera!

Hej
Tänkte skapa en diskussion om lite olika trafiksituationer (fyll gärna på med fler) där jag inte vet vem som egentligen skulle få bära ansvaret om en olycka hade skett.

Scenario
Bil A kör på en påfartsväg med väjningsplikt (90km/h). Bil A ser bil B som kommer på den väg han tänkt köra upp på. Bil A bestämmer sig för att blinka in på motorvägen då bil B låg ca 30-50m bakom bil A. Kort efter att bil A svängt upp på vägen (håller rätt hastighet 90km/h) så åker bil B in i bil A.

Frågeställning
Bil B hade uppenbarligen för hög fart, uppskattningsvis 110-130km/h.
Är det bil B som bär ansvaret för att han inte hållit rätt hastighet och därmed är den som först bryter mot trafikreglerna, eller är det bil A som bär ansvaret då han bör ha upptäckt att bil B körde för fort och därmed inte ska svänga in på vägen innan det är fritt.
Påfartsvägen ligger lite längre ner i nivåskillnad till vägen tills dem möts. Sikten är därför bättre för Bil B än för bil A.

Hur resonerar ni?

MVH Niclas

Permalänk

Bil A byter fil och har därför väjningsplikt. Glasklart...

Permalänk
Medlem

Om man vet att detaljerna du beskriver stämmer lär B garanterat anses vara vållande.

Permalänk
Medlem

Har man väjningsplikt så har man. Brorsan krypkörde ut i en korsning vid en parkering för sikten var skymd, han hade väjningsplikt, han blev påkörd av nån som körde för fort och rakt fram i en fil som var markerad med endast vänstersväng, ändå vart det brorsans fel på papper.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Är fall från fall. skulle väl snarare säga att bil B är mer orsak i olyckan även om bil A bör ligga längre på blinkersen innan påfartsvägen tar slut.

Dock väldigt vanligt man ser folk som ligger i högerfil och blokerar mottrafikanter som ska på motorvägen och så kommer det omkörning i vänster filen.

Jag har sett detta senario med inte mindre än 3!! ja TRE lastbilar med släp. när lastbilen i mitten upptäckte att lastbilen som kom från påfartsvägen inte hade några längre sträcka så stod han på bromsen och vek vänster allt vad han pallade. kunde inte varit många dm från en krock där.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem

Det här klassas väl nästan som juridik?
*flyttad*

Permalänk
Medlem

Som sagt det lär nog bero på hur bra man kan veta att detaljerna stämmer. Hastigheten i sig är nog inget problem, alltså att den inte var tillräckligt långt över den tillåtna. Snarare kan avståndet vara mer ett gränsfall, om man går på det nedre värdet så är 30 meter inte speciellt mycket.

Om man visste att det var låt oss säga 75 meter mellan fordonen och person A var upp i 90 skulle det vara en no brainer.

I verkligheten däremot så har man vanligen inte tillgång till exakt data. Så hade det tex varit att B kört in i sidan på A in en korsning där B hade företräde skulle A säkert anses vållande även om B kört för fort. Om det inte fanns vittnen som säger att B kört väldigt fort, bromsspår eller skador på bilarna som inte motsvarar laglig hastighet osv.

Så i många andra fall skulle troligen A åka på detta eftersom det är svårt att bevisa detaljerna som skulle kunna göra B vållande. Men i detta fall är det svårare att gissa hur det kommer bedömmas, bla eftersom B körde på A bakifrån.

Permalänk

som sagt så är det en bedömnings fråga det kan lika gärna vara bilen som blinkar för sent som gör fel med tanka på att han gör ett 'filbyte'.

men i trafiken så ska man tänka att alla man möter är dumma i huvudet dvs sina Mot trafikanter. man kan aldrig förutse vad de ska göra. höll på att bli påkörd i en liten rondell av en gubbe som ville sticka ut nosen och när jag vara en bit hemifrån tvärnitar en bil framför mig och givetvis har han bara ETT fungerande bromsljus.. smart... sen så hittar han blinkersen och ställer sig och blockerar vägen... tur jag han bromsa för det var verkligen inte mycket plats imellan.

eller idioten som låg framförmig igår som krypkörde fram och sen sent (läst jävligt sent) kommer på att han ska svänga vare sig utan att bromsa eller att blinka.. han hade nog inte råd när han köpte sin nya Saab att han fick backspegel monterad..

Suck ja...

Som sagt så är det mycket omständigheter som måste tas med i beräkningar vad som är rätt och fel. jag kör väldigt mycket bil så ser en hel del tyvärr.. dock är väl största hatet folk som inte blinkar eller använder blinkers på tok för sent. eller rövslickare som tycker att man kör 0.2km/h för sakta.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Bil A har troligen gjort sig skyldig till vårdslöshet i trafik.

Det här ges av en rent språklig tolkning av trafikförordningen 3 kap. 5 § 2 st. som stadgar att "[förare] får köra vidare endast om det med beaktande av andra trafikanters placering, avståndet till dem och deras hastighet inte uppkommer fara eller hinder." Den talar om att den faktiska situationen ska vara säker, inte en hypotetisk situation där alla kör lagligt. Men den rent språkliga innebörden behöver inte nödvändigtvis vara densamma som dess juridiska innebörd. Så låt oss hitta något lämpligt rättsfall. Jag struntar i att kolla förarbeten, eftersom trafikförordningen inte riktigt kan sägas föregås av fantastiska utredningar och överväganden.

I NJA 1969 not. C 566 ansågs en bilförare vållande då han inte iakttagit högerregeln. Enligt hans utsago befann sig bilen som kom från höger -- alltså den med förkörsrätt -- på minst tre gånger längre avstånd än han själv, och att han därför skulle hinna igenom. Enligt andra vittnesmål framfördes den bilen också med en hastighet som översteg det tillåtna (med "ganska mycket" enligt kommentaren jag läser) 40 km/h.

Om man ska göra någon vidare analys så kanske man bör kolla fler rättsfall, men jag tror inte att det är nödvändigt i det här fallet. Det här var rätt klockrent. Det som skiljer är att det i NJA-fallet ej var skyltad väjningsplikt.

Permalänk
Medlem

I och med att bil A har kommit upp på motorvägen och uppnått maxhastighet så måste väl bil B anses vara vållande? Min motivering är att väjningsplikten så att säga är avslutad i och med att filbytet fullbordats. Nu är de bara två bilar som kör bakom varandra på en motorväg.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka^:

I och med att bil A har kommit upp på motorvägen och uppnått maxhastighet så måste väl bil B anses vara vållande? Min motivering är att väjningsplikten så att säga är avslutad i och med att filbytet fullbordats. Nu är de bara två bilar som kör bakom varandra på en motorväg.

Jag tror inte att man anses ha avklarat sin väjningsplikt enbart för att filbytet är avklarat och maxhastigheten uppnåtts. Jag har dragit fram Norstedts Juridiks kommentar till trafikförordningen. Där skriver de (relativt knapphändigt) att "en förare inte får köra på sådant sätt, att den till vars förmån väjningsplikten gäller tvingas till en undanmanöver eller en hastig inbromsning eller så att fara på annat sätt kan uppstå". Att den andre kör i högre hastighet än den tillåtna verkar inte spela någon större roll, i vart fall så länge den inte är bisarrt hög och därmed även fullständigt oväntad.

Om jag ska vara helt ärlig blev jag något förvånad över vad väjningsplikten innebär. Kanske inte så mycket på grund av det jag citerade ovan, men de skriver tidigare att den som har väjningsplikt inte uppfyller den om han "med oförändrad hastighet fortsätter fram till den punkt där fordonens kurser kommer att skära varandra och först på kort avstånd därifrån gör en inbromsning." Det fick mig att inse att jag inte alltid lytt det här stadgandet.

I vart fall räknade jag på exemplet och bil B skulle i värsta fall (30 m från bil A, kör 140 km/h) ha c:a 2,7 sekunder på sig att bromsa in till 90 km/h för att undvika kollision. I bästa fall (50 m från bil A, kör 110 km/h) ha c:a 9 sekunder på sig. Det är ganska stor skillnad mellan fallen, skulle jag vilja säga. Är trådskaparens fiktiva scenario en faktisk händelse, månntro?

Permalänk
Medlem

Eftersom B har väjningsplikt för inkommande trafik så skulle jag satsa på att det är bil B's fel även om man instinktivt känner att det är bil A's fel.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Eftersom B har väjningsplikt för inkommande trafik så skulle jag satsa på att det är bil B's fel även om man instinktivt känner att det är bil A's fel.

Har du inte blandat ihop bokstäverna? B kör på huvudleden om jag förstått exemplet rätt. A är den med väjningsplikt.

Permalänk
Medlem

Som jag nämnde tidigare tror jag avståndet skulle bli den springande punkten i en djupgående rättegång.

Ganska säker på att det finns gott om fall där den som i vanliga fall borde haft väjningsplikt inte ansetts vållande. Men eftersom man vet att en person haft väjningsplikt så blir ju så att säga utgångspunkten att den personen är vållande tills man till exempel kan bevisa vårdslöshet i trafik.
Sedan verkar det ju i lagtexten finnas ett visst utrymme för tolkningar vad gäller väjningplikt enligt vad djonn skriver, skulle vara intressant om HD gått igenom detaljerna.

En annan sak som poppar upp är fler parter än en kan bryta mot lagen när det sker en olycka. Det är gissningsvis inte ovanligt att båda(eller fler) inblandade anses ha brutit mot lagen vid olyckstillfället med allt vad det innebär.
Vem som anses vållande bör med andra ord inte per automatik baseras på att en part gjort fel.

edit
Och för att göra det mer intressant så finns det väl situationer där båda har väjningsplikt.

Permalänk
Medlem

Först var jag inställd på att bil B var skyldig p g a dålig sikt för bil A. Men så började jag räkna litegrann och kom fram till att bil A kör upp alldeles för nära bil B även om bil B skulle köra i 90. Alltså bör bil A ha ansvaret. Eller?

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd

Efter vad jag har fått lära mig så är det ömsesidig hänsyn som gäller vid påfarter till motorvägen. Väjningsplikten åsidosätts jämfört med andra "vanliga" korsningar.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av edman:

Först var jag inställd på att bil B var skyldig p g a dålig sikt för bil A. Men så började jag räkna litegrann och kom fram till att bil A kör upp alldeles för nära bil B även om bil B skulle köra i 90. Alltså bör bil A ha ansvaret. Eller?

Om båda hade hållt 90 och avståndet mellan dem var 30-50 meter så hade ju olyckan aldrig skett, eller hur? Med det inte sagt att bilen som inte höll hastigheten är skyldig till mer än en trafiköverträdelse.

Det var oansvarigt av bil A att inte sakta in och vänta på att bil B hade kört förbi. Om inte annat så är det förbannat korkat att kasta sig ut framför någon som kör såpass fort. Det gör inte mindre ont för att den andre bryter en trafikregel.

Efter att ha tänkt på det här en stund så skulle jag vilja säga att det är bil A som ska ha skulden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Om båda hade hållt 90 och avståndet mellan dem var 30-50 meter så hade ju olyckan aldrig skett, eller hur? Med det inte sagt att bilen som inte höll hastigheten är skyldig till mer än en trafiköverträdelse.

Fast samtidigt så ska avstånd hållas. T ex om bil A kör upp framför bil B och en älg springer ut framför bil A och bil A tvärnitar. Det blir då betydligt svårare för bil B att väja undan för bil A när avståndet är så kort.

Jag tror som nån sa tidigare att avståndet är viktigt här.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Trevligt med lite diskussion och olika tankesätt. Verkar vara lite oklart och olika tolkningar.
Som någon gissat så är det även en faktisk händelse, där jag var A, fast med MC
När jag bestämde mig för att byta körfält så var avståndet bra tycker jag, inga problem alls. Sen när jag väl hade bytt körfält så ser jag att han kommer med hög hastighet mot mig så jag svarar med att gasa upp till 110+ för att inte riskera kollision. Trots det så ligger han fortfarande och nosar mig i baken och det gillar jag inte så jag börjar pumpa på bromsen för att han ska fatta att han INTE ska ligga 10m bakom mig på en 90-väg.
Jag skulle nog resonera att bil B bör tänka på att hålla rätt hastighet på vägen, iaf när han klart och tydligt kan se mig 30-40m längre fram blinkandes för att visa att jag nu byter körfält.
Svårt som sagt utan all fakta.
Men det bör ju bli tämligen svårt (utan vittnen, ord mot ord) för B att hävda att jag svängde ut precis framför honom och att han inte hann bromsa. Han måste ju hävda att jag inte höll rätt hastighet vid ögonblicket också.
Och för min del måste jag hävda att han höll på tok för hög hastighet och att jag såg till att avståndet var tillräckligt när jag blinkade in på motorvägen.
Ord mot ord, skulle nästan fråga vad någon körskola skulle se på saken eller en polis kanske.

Till annat
Visst är det så att man har väjningsplikt när man kör ut från en parkering?
Men om det inte finns någon skylt vid utfarten av parkeringen om väjningsplikt, då kanske parkering tolkas som en gata, med parkeringsfickor, och därmed är det högerregeln som gäller?
Vad definierar en parkeringsplats/område? P-skylt finns ju.

Permalänk

1:a ärendet. A ska kontrollera och vara säker på sin sak inann han kör in på vägen.
Om det är motorväg så är det väl ingen som har väjningsplikt utan det är en gemensam respekt som ska vidtagas och bil b borde antingen ha saktat ner eller signalerat på något sätt att han tänker köra före dig.
Men om det är väjningsplikt och kollissionen skett strax inpå filbyte så är det A´s fel. Rullar ni 100 meter längre fram så är det B´s fel eftersom denne ska hålla avstånd/fart så att B ska kunna reagera på en inbromsning.
Men hur rätten ser är en annan fråga.

Parkeringsutfarter så har du väjningsplikt för fordon som åker på vägen du ska in på.
Om det är en gata utan vägmärken så är det högerregel.
Sen finns det ju också lite trafikvett som säger att du inte bränner ut på vägen för att det är din "rätt".

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Inaktiv

Enligt en av trafikskolorna i Gävle så är det bil B eftersom han kom bakifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skorpion:

Trevligt med lite diskussion och olika tankesätt. Verkar vara lite oklart och olika tolkningar.
Som någon gissat så är det även en faktisk händelse, där jag var A, fast med MC
När jag bestämde mig för att byta körfält så var avståndet bra tycker jag, inga problem alls. Sen när jag väl hade bytt körfält så ser jag att han kommer med hög hastighet mot mig så jag svarar med att gasa upp till 110+ för att inte riskera kollision. Trots det så ligger han fortfarande och nosar mig i baken och det gillar jag inte så jag börjar pumpa på bromsen för att han ska fatta att han INTE ska ligga 10m bakom mig på en 90-väg.
Jag skulle nog resonera att bil B bör tänka på att hålla rätt hastighet på vägen, iaf när han klart och tydligt kan se mig 30-40m längre fram blinkandes för att visa att jag nu byter körfält.
Svårt som sagt utan all fakta.
Men det bör ju bli tämligen svårt (utan vittnen, ord mot ord) för B att hävda att jag svängde ut precis framför honom och att han inte hann bromsa. Han måste ju hävda att jag inte höll rätt hastighet vid ögonblicket också.
Och för min del måste jag hävda att han höll på tok för hög hastighet och att jag såg till att avståndet var tillräckligt när jag blinkade in på motorvägen.
Ord mot ord, skulle nästan fråga vad någon körskola skulle se på saken eller en polis kanske.

Till annat
Visst är det så att man har väjningsplikt när man kör ut från en parkering?
Men om det inte finns någon skylt vid utfarten av parkeringen om väjningsplikt, då kanske parkering tolkas som en gata, med parkeringsfickor, och därmed är det högerregeln som gäller?
Vad definierar en parkeringsplats/område? P-skylt finns ju.

Om han körde in i dig efter ett tag på "motorvägen" (antar att du menar Motortrafikled?) så är det ju givetvis hans fel. Enbart. Då är det inte lika knivigt längre.

Om du i det andra exemplet tänker på en stormarknads parkeringsplats (hundratals platser och vägar emellan) så har du väjningsplikt. Då är det en utfart.

Här där jag bor så har vi en gata som heter Strandvägen och går runt halva sundet. På den vägen finns det kanske 15-20 vägar som ansluter till Strandvägen. Det är högerregeln som gäller längs hela vägen, men det är ingen, jag repeterar: INGEN, som bryr sig om det.

Permalänk
Medlem

Det råder ingen väjningsplikt på motorvägspåfarter om ingen skylt anges, men i detta fall är det nog tyvärr bil B som blir vållande, men hade bil A trampat plattan i mattan så han också kom upp i samma hastighet hade hans inkörning varit mycket smidigare och olyckan aldrig hänt. Ser varje dag flera personbilar som inte vet vad en gaspedal är då de är på motorvägspåfarten, så jag måste gång på gång bromsa ner min bil, vilket är sorgligt då jag kör lastbil och håller endast 80km/h på motorvägen.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är jättekul hur mycket regler ställer till det.
Här i stan så har vi skvallertorget. Ett helt torg med en av stadens största gator och 3 andra infarter i ett fint litet stjärn-mönster och inte en enda trafikregel gällande någonting. Helt fritt. Inga ljus, ingen väjningsplikt, inga regler för gående och cyklar, ingen huvudled eller något. Free-for-all korsning där det enda som gäller är högerregeln. Och automagiskt så fungerar det jättebra. Jag tror det allvarligaste jag hört om har vart lite skrapad lack när det blev lite för trångt men inget allvarligare än så.

Skrivet av djonn:

Jag tror inte att man anses ha avklarat sin väjningsplikt enbart för att filbytet är avklarat och maxhastigheten uppnåtts. Jag har dragit fram Norstedts Juridiks kommentar till trafikförordningen. Där skriver de (relativt knapphändigt) att "en förare inte får köra på sådant sätt, att den till vars förmån väjningsplikten gäller tvingas till en undanmanöver eller en hastig inbromsning eller så att fara på annat sätt kan uppstå". Att den andre kör i högre hastighet än den tillåtna verkar inte spela någon större roll, i vart fall så länge den inte är bisarrt hög och därmed även fullständigt oväntad.

Fast om man är ute i rätt fil och håller tillåten maxhastighet så är ju filbytet genomfört. Det är färdigt och ingen har tvingats till undanmanöver eller hastig inbromsning på grund av bytet i sig. Sen att detta tvingas fram för att bil B kör för fort borde ju inte vara annorlunda än om bil B kört på en bil som redan från början fanns på rätt fil i rätt hastighet.

Det är ju faktiskt inte filbytet som orsakar att bil B kör in i bil A. Om filbytet inte var klart och bil A fortfarande accelererade är det ju det, men i och med att maxhastighet är nådd borde man ju ha passerat "mållinjen" för filbytet så att säga. Att köra för fort är ju tydligen inte tillåtet oavsett anledning så att behöva köra snabbare än tillåten hastighet bara för att bilen bakom gör det borde ju inte heller vara ok. Och då borde det ju rimlige bli bil B som är den ansvarige parten.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Fast om man är ute i rätt fil och håller tillåten maxhastighet så är ju filbytet genomfört. Det är färdigt och ingen har tvingats till undanmanöver eller hastig inbromsning på grund av bytet i sig. Sen att detta tvingas fram för att bil B kör för fort borde ju inte vara annorlunda än om bil B kört på en bil som redan från början fanns på rätt fil i rätt hastighet.

Det är ju faktiskt inte filbytet som orsakar att bil B kör in i bil A. Om filbytet inte var klart och bil A fortfarande accelererade är det ju det, men i och med att maxhastighet är nådd borde man ju ha passerat "mållinjen" för filbytet så att säga. Att köra för fort är ju tydligen inte tillåtet oavsett anledning så att behöva köra snabbare än tillåten hastighet bara för att bilen bakom gör det borde ju inte heller vara ok. Och då borde det ju rimlige bli bil B som är den ansvarige parten.

Spelar ingen roll, om du inte givit den andra föraren tillräckligt med tid/sträcka för att bromsa ned försiktigt verkar du ju ha brutit mot väjningsplikten. Stöds ju av det djonn skriver. Bara för att du har maxhastighet kan du ju inte bara svänga in framför andra som kör för fort. Det är inte att köra för fort som är det farligaste, det är idioterna som svänger in framför andra som är det.

Själv tycker jag folk som inte kan uppskatta andras hastighet ordentligt (och då svänger ut framför andra) inte har på vägarna att göra.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Spelar ingen roll, om du inte givit den andra föraren tillräckligt med tid/sträcka för att bromsa ned försiktigt verkar du ju ha brutit mot väjningsplikten. Stöds ju av det djonn skriver. Bara för att du har maxhastighet kan du ju inte bara svänga in framför andra som kör för fort. Det är inte att köra för fort som är det farligaste, det är idioterna som svänger in framför andra som är det.

Själv tycker jag folk som inte kan uppskatta andras hastighet ordentligt (och då svänger ut framför andra) inte har på vägarna att göra.

Jo jag håller med, iallafall delvis. Personligen så skulle jag säga att den som svänger ut är ansvarig så länge man inte är uppe i maxhastighet. Är man det så kör man så snabbt som man lagligen får och vill nötet bakom bryta lagen är det på dennes ansvar. Hade denne bara följt lagen hade det ju inte blivit någon olycka.

Jag menar om vi tar en annan situation. Du ligger på motorvägen, inga påfarter eller annat utan bara någon idiot som känner för att hålla 160 knyck kör på dig i baken, är du då ansvarig bara för att du inte också bröt mot lagen och snabbade på? Svaret där är ju helt klart nej. Samma sak gäller ju även vid påfart om man nått maxhastighet. Man får inte köra snabbare. Jag tror inte "Men killen bakom" är en ursäkt som polisen skulle ta om de stod och mätte 100m bort. Speciellt inte om man inte ens för göra det för ambulanser med ljusen på (och det finns fler liknande exempel).

Edit**
Och ja, folk som inte kan uppskatta hastighet bör hålla sig borta från vägarna. En smart människa hade ju väntat med filbytet för säkerhets skull, men det betyder inte att det per default blir fel att genomföra det. Det Djonn skriver gäller ju just filbytet, och det måste ju vara färdigt när maxhastighet är nådd. Annars skulle reglerna kräva att man bryter mot lagen för att följa den, vilket är absurt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Jag menar om vi tar en annan situation. Du ligger på motorvägen, inga påfarter eller annat utan bara någon idiot som känner för att hålla 160 knyck kör på dig i baken, är du då ansvarig bara för att du inte också bröt mot lagen och snabbade på? Svaret där är ju helt klart nej. Samma sak gäller ju även vid påfart om man nått maxhastighet. Man får inte köra snabbare. Jag tror inte "Men killen bakom" är en ursäkt som polisen skulle ta om de stod och mätte 100m bort. Speciellt inte om man inte ens för göra det för ambulanser med ljusen på (och det finns fler liknande exempel).

Edit**
Och ja, folk som inte kan uppskatta hastighet bör hålla sig borta från vägarna. En smart människa hade ju väntat med filbytet för säkerhets skull, men det betyder inte att det per default blir fel att genomföra det. Det Djonn skriver gäller ju just filbytet, och det måste ju vara färdigt när maxhastighet är nådd. Annars skulle reglerna kräva att man bryter mot lagen för att följa den, vilket är absurt.

Filbytet är så klart genomfört när föraren bytt fil. Däremot verkar det inte som att väjningsplikten är genomförd bara för att filbytet är det. Men om det Skusty säger är rätt om att det inte alltid är väjningsplikt vid vägar som dessa (vägar med accelerationsfält?) så blir det jag skrivit rätt irrelevant. Det jag skrev baserar sig på att Bil A har väjningsplikt.

Hur menar du med bryta mot lagen för att följa den? Den som kommer längs påfartsvägen kan invänta bilen på huvudleden. Det torde vara hur tillåtet som helst. Eller menar du i ditt exempel där någon bara kör längs vägen och blir påkörd bakifrån av någon som kör för fort? I det fallet är det solklart fortkörarens fel. Det vore även så om den som blev påkörd färdades i 30 på 90-väg och fortköraren i exemplet inte körde för fort utan färdades i 80. Men det är helt andra regler som aktualiseras i det här fallet. Det är inte fråga om väjningsplikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djonn:

Filbytet är så klart genomfört när föraren bytt fil. Däremot verkar det inte som att väjningsplikten är genomförd bara för att filbytet är det. Men om det Skusty säger är rätt om att det inte alltid är väjningsplikt vid vägar som dessa (vägar med accelerationsfält?) så blir det jag skrivit rätt irrelevant. Det jag skrev baserar sig på att Bil A har väjningsplikt.

Hur menar du med bryta mot lagen för att följa den? Den som kommer längs påfartsvägen kan invänta bilen på huvudleden. Det torde vara hur tillåtet som helst. Eller menar du i ditt exempel där någon bara kör längs vägen och blir påkörd bakifrån av någon som kör för fort? I det fallet är det solklart fortkörarens fel. Det vore även så om den som blev påkörd färdades i 30 på 90-väg och fortköraren i exemplet inte körde för fort utan färdades i 80. Men det är helt andra regler som aktualiseras i det här fallet. Det är inte fråga om väjningsplikt.

Det jag menade var att om man måste öka sin hastighet till över tillåten gräns för att inte vara ansvarig för att man blir påkörd av någon som kör för fort så måste man ju bryta mot lagen (köra för fort) för att följa den (inte orsaka olycka).

Som du säger så finns ju valet att vänta in bilen som kommer innan man byter, men det är ju inte exemplet utan det hela gäller ju just vad som gäller om man inte väntat in det. Hade man gjort det hade ju det hela vart en icke-fråga. Det jag menar på är ju det att eftersom filbytet är genomfört och man då håller en hastighet som på vägen i fråga både ska räcka till och dessutom är olaglig att passera så borde ju de aktuella reglerna vara samma som om inget filbyte ägt rum alls. det vill säga samma regler som om man bara blivit påkörd bakifrån av någon idiot med för tung högerfot. Väjningplikten kan ju inte rimligen vara tillämpningsbar i det läget heller, eftersom det inte ska finnas något behov av att väja. Den som skapar detta behov är bilen som kör för fort och alltså bryter mot lagen, vilket också gör denna till ansvarig.

Det är så som jag ser det, men nu är ju inte alltid alla regelverk rimliga eller genomtänkta så jag vet ju inte hurvida det faktiskt stämmer med hur det i verkligheten skulle vara.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Det jag menade var att om man måste öka sin hastighet till över tillåten gräns för att inte vara ansvarig för att man blir påkörd av någon som kör för fort så måste man ju bryta mot lagen (köra för fort) för att följa den (inte orsaka olycka).

Som du säger så finns ju valet att vänta in bilen som kommer innan man byter, men det är ju inte exemplet utan det hela gäller ju just vad som gäller om man inte väntat in det. Hade man gjort det hade ju det hela vart en icke-fråga. Det jag menar på är ju det att eftersom filbytet är genomfört och man då håller en hastighet som på vägen i fråga både ska räcka till och dessutom är olaglig att passera så borde ju de aktuella reglerna vara samma som om inget filbyte ägt rum alls. det vill säga samma regler som om man bara blivit påkörd bakifrån av någon idiot med för tung högerfot. Väjningplikten kan ju inte rimligen vara tillämpningsbar i det läget heller, eftersom det inte ska finnas något behov av att väja. Den som skapar detta behov är bilen som kör för fort och alltså bryter mot lagen, vilket också gör denna till ansvarig.

Det är så som jag ser det, men nu är ju inte alltid alla regelverk rimliga eller genomtänkta så jag vet ju inte hurvida det faktiskt stämmer med hur det i verkligheten skulle vara.

Hur vore det om alla gjorde som du förespråkar dock? Någon kör 90 på en påfartssträcka och har väjningsplikt, en annan kör i 92 i filen. Då svänger han som kör 90 ut precis framför han som kör 92, och de har krockat. Har man väjningsplikt betyder ju det att du är den som skall vara ur vägen. Om du har väjningsplikt och svänger ut framför någon som inte hinner bromsa så är ju du orsaken till olyckan oavsett om han körde för fort eller inte. Har man väjningsplikt så är det ju oftast för att man har bättre sikt/bättre förutsättnignar att inte vara i vägen än de andra traffikanterna. Så svårt är det ju inte att se "aha, den bilen kommer inte hinna bromsa om jag svänger ut framför" och då vänta lite.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Som du säger så finns ju valet att vänta in bilen som kommer innan man byter, men det är ju inte exemplet utan det hela gäller ju just vad som gäller om man inte väntat in det. Hade man gjort det hade ju det hela vart en icke-fråga.

Precis, eftersom han då hade agerat rätt.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?