Permalänk
Medlem

Minnes hastighet och timings

Hej

Jag köpte nyligen mera ram minnen till min dator, det fungerade flera timmar men sedan började datorn frysa ganska ofta och jag blev tvungen att trycka på reset knappen. Jag kom fram till att det var minnet som var felet och sänkte då hastigheten från 800 till 400 Mhz och det fungarade bra. Men jag ville inte nöja mig med halva hastigheten så nu har jag instället satt lägre timings.
Jag har testat många olika och nu kör jag dem i 400Mhz med timings 3-3-3-9 och undrar om detta är en accepabel hastighet?
Minnenrna är Kingstom 1GB PC-6400(800Mhz) CL5 och de går inte att köra i full hastighet eftersom jag har 4 st.
Jag har också testat att köra i 800 Mhz med 6-6-6-18 men det fungerade inte.

Jag har Windows 7 64-bit, Athlon x2 5200+, XFX 5770, CM 650W.
Moderkortet är ett Asus M2N som kan vara problemet eftersom det är riktigt billigt.
Jag anväder datorn till at se på HD-film och serier men mest spelande.

(Ja, jag vet att strömkällan är överdriven.)

Permalänk
Medlem

Nu blev jag förvirrad minnet är ju DDR2 minne, och om du sänker från 800 till 400 så är den faktiska hastigheten bara 200Mhz, låter lite väl lite, testa 667 hastighet = 333 faktisk hastighet + 5-5-5-15 i timings och tänk på att man kan behöva ge lite extra volt när man har fler än 2 stickor och speciellt när man har billigare moderkort

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Datorn startade inte och jag blev tvungen att ta ut batteriet då jag testate 667(har testat förut då jag hade bara 2 stickor borde få samma resultat nu och jag vill inte testa igen.)
Spänningen ändrade sig själv från 1,8V till 1,9V då jag lade in alla stickor.
Jag skriver hastigheten som ställts in i BIOS. Detta är alltså inte en bra hastighet?

Permalänk
Medlem

Ok updaterar nu då ingen har svarat på länge, så här ser det ut nu.
BILD

Orsaken till att 333 inte fungerade är för att den inte fanns med på SPD?
Jag undrar fortafarnde om detta är en acceptabel hastighet.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker inte att det är en acceptabel hastighet. vad står det på minnena vilken volt de skall ha?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Du kan ju testa att höja HTbussen alternativt Norbryggan i bios lite grand, kan ske 0.05 till 0.10V för att minnena ev skall funka i 400 x 2=800MHz.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kikki:

Ok updaterar nu då ingen har svarat på länge, så här ser det ut nu.
BILD

Orsaken till att 333 inte fungerade är för att den inte fanns med på SPD?
Jag undrar fortafarnde om detta är en acceptabel hastighet.

En hastighet måste inte finnas i SPD för att det ska funka, SPD anger bara gränser för hur höga frekvenser minnet körs på en viss timing-inställning.

Har du testat alla stickorna för sig så att du vet ifall det är fel på någon av dem? Du skriver att det inte funkar i 800 eftersom du har 4 stickor, funkar det med två? Med vilka två som helst av dina 4?

Har du kollat vilken BIOS-version du har? Det händer att moderkort levereras med överraskande gammal BIOS ibland.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem
Citat:

Du kan ju testa att höja HTbussen alternativt Norbryggan i bios lite grand, kan ske 0.05 till 0.10V för att minnena ev skall funka i 400 x 2=800MHz.

Jag hittar inte detta.

Citat:

En hastighet måste inte finnas i SPD för att det ska funka, SPD anger bara gränser för hur höga frekvenser minnet körs på en viss timing-inställning.

Ok.

Citat:

Har du testat alla stickorna för sig så att du vet ifall det är fel på någon av dem? Du skriver att det inte funkar i 800 eftersom du har 4 stickor, funkar det med två? Med vilka två som helst av dina 4?

Ja det fungerade med mina två som jag hade från början, men jag har inte testat att köra de nya stickorna ensamma och undvinker helst detta eftersom jag inte har något ESD-armband.

Citat:

Har du kollat vilken BIOS-version du har? Det händer att moderkort levereras med överraskande gammal BIOS ibland.

Ja, den är inte överraskande gammal men det borde finnas nyare.
Edit:Hittade det nu Version:0808 Date:3/27/2008
Edit2: det finns en nyare M2N BIOS 0902 -Fix certain graphic cards may not be detected.
Men den löser nog inte mitt problem.

Permalänk
Medlem

HAhA ;D googlade lite och såg att man skulle resetta cmos då man la in fler minnen har nu kört dem i 400x2=800MHz hela dagen.

Permalänk
Medlem

kul att det löste sig , resetta cmos brukar lösa massor med skumma problem.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB