Den bästa bärbara? [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem

Den bästa bärbara? [diskussionstråd]

Frågan lyder alltså, vilken är den "bästa" bärbara datorn man kan köpa idag.

Frågan är givetvis subjektiv och har inget entydigt svar, det jag vill få fram med tråden är både åsikter om vad som gör en bärbar dator bra, samt vilka datorer som uppfyller detta bäst.

Tänk er att alla datormodeller tillverkade under 2010 skulle vara med i ett gigantiskt test där Årets Dator 2010 skulle koras och Sweclockers är juryn. Vilken skulle vinna?

Förslag på "bästa" datorer samt motivation:
MacBook Pro 15 (helhetsintryck)
Acer Timelinex (batteritid och prestanda per krona (oslagbar?))
MSI GX740 (bästa spelprestanda per krona?)
Sony Z12 (quadcore, 4 ssd diskar och full hd skärm i ett 13 tums skal som väger under 1,5kg)

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Avstängd

totalt onödig tråd.
vad är det bästa bärbara för dig ?
vill du ha prestanda ? Batteritid ? Kunna spela på högsta upplösningar ? Utseende ? Vikt ? Märke ? Skärm, matt eller inte? Vilka utgångar/ingångar behöver du ? Uppgraderingsbar eller inte ? osv osv....
som du ser finns det så många "bästa" datorer som det finns människor på jorden, mao din fråga har ingen svar egentligen.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk

Sedan att du väljer en dator som kostar 27 000 och en som kostar 10 000, såklart ma nväljer den för 27 000 då den är lätt bäst. Men vem fan har råd? (tänkte på zony)

Visa signatur

i5 2500k, 1x nvidia 560, 1 tb, 4gb ram, benq 24 tum

Permalänk
Medlem

Falcon Northwest Configurator

Världens dyraste och mest onödiga datorer ever.

Visa signatur

System: Sabertooth Z77, i7 3770, Corsair H100, Corsair Obsidian 800D, Asus GTX680, 8GB Dominator, BenQ E2420HD, Corsair AX750W, 64GB Corsair Nova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjagrisen:

Sedan att du väljer en dator som kostar 27 000 och en som kostar 10 000, såklart ma nväljer den för 27 000 då den är lätt bäst. Men vem fan har råd? (tänkte på zony)

Är det verkligen så?

Säg att du har råd men att du inte har obegränsat med pengar.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

totalt onödig tråd.
vad är det bästa bärbara för dig ?
vill du ha prestanda ? Batteritid ? Kunna spela på högsta upplösningar ? Utseende ? Vikt ? Märke ? Skärm, matt eller inte? Vilka utgångar/ingångar behöver du ? Uppgraderingsbar eller inte ? osv osv....
som du ser finns det så många "bästa" datorer som det finns människor på jorden, mao din fråga har ingen svar egentligen.

Billigt sätt att komma undan...

Frågan kvarstår, om du hade alla datormodeller som går att köpa under 2010 och har som uppgift att välja ut "årets bärbara". Vilken vinner enligt dig?

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Skrivet av edberg24:

Falcon Northwest Configurator

Världens dyraste och mest onödiga datorer ever.

OK då är detta datorn "of the year". Min konfiguration kostar 10 000 $, där har du din vinnare TS. Nöjd?
Chassis
DRX Exotix Flames
Processor
Core i7 Extreme 980X 3.33GHz
Memory
12GB (3x4GB) 1066MHz DDR3
Display
17" LCD Panel 1920x1200
Pixel Guarantee
Perfect Pixel Guarantee
Video Card(s)
GeForce GTX 480M (1GB)
Networking
Intel 5300 802.11n
Hard Drive
256GB SSD
Hard Drive 2
256GB SSD
Hard Drive 3
256GB SSD
Optical Drive
8x BluRay
Reader
64Bit
Operating System
Windows 7 Ultimate
Battery
2x LiIon
Battery 12
Cell
Power Supply
Two AC Adapters
Carrying Case
Falcon Northwest Backpack
Warranty
3 Year Warranty + Falcon Overnight
Shipping Options
UPS Ground : $70.52
UPS 2Day
: $146.63
UPS Overnight : $227.04
USPS (APO Only) : $215.00
Tot: $9,916.13

Visa signatur

i5 2500k, 1x nvidia 560, 1 tb, 4gb ram, benq 24 tum

Permalänk
Medlem

Ninjagrisen - Någon motivation?

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

Undrar om dom har läst annat än topicen bara, dom som svarar i denna tråd.

Permalänk
Medlem

Ninjagrisen - bara 10k? Min kostade 15k+
Skämt åsido: Jag har aldrig gillat att spela på en bärbar, känns helt enkelt inte rätt. En bärbar är en arbetshäst där det ska skrivas eller läsas/chattas(?). Där har ni min åsikt.

Permalänk
Medlem

Ursprunget till den här tråden är min nuvarande köpsituation. Jag startade för 2 år sedan min enskilda firma (webbuppdrag etc) och satt/sitter i en sits där jag tänker byta ut min stationära mot en bärbar arbetsdator. För första gången någonsin så behöver jag inte snåla vid ett datorköp, utan kan i princip köpa precis vilken dator som helst.

Problemet, vilket jag verkligen inte trodde när jag satt där och vände på kronorna förr i tiden, är att det är förbannat mycket svårare att välja nu. Tittade först på HP och Lenovos mobila arbetstationer och har väl inte helt släppt den tanken men tycker att jag betalar något för mycket med tanke på att jag saknar vissa funktioner som de kommersiella datorerna har (t.ex. Envy 17 med eyfinity). Dessutom vill jag kunna ha min dator som just "bärbar". Fastnade då för Sonys Z11:a men saknar dockningsmöjligheten och tycker den känns något för skör.

Jag har också tittat på macbookarna, men det faller lite på att 13" aren har för dålig prestanda och 17 tummaren saknar fullt tangentbord ( varför inte ha numpad när det finns nog med plats för det).

Så där har tankarna fortsatt och jag lyckas helt enkelt inte hitta min "drömdator".

Den här tråden är inte till för att jag ska hitta den! Tråden är till för att det är ganska intressant hur svårt det är att definiera den "bästa" bärbara datorn.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

Vilken är den bästa bilen?
Man behöver precisera sig mer och säga vilket användningsområde som är tänkt att ha datorn till.
Du kan få en dator att bli så som du vill ha den idag men det innebär inte att den är "bäst" för det. Men den kan vara bäst för det området som du använder den till.

Permalänk
Keeper of Traditions

Tråden hade nog gett bättre resultat om trådskaparen delat upp det i kategorier, vilken är den bästa speldatorn, vilken är den bästa skoldatorn, osv.

Nu säger folk bara samma sak om och om utan att göra någon som helst nytta.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Newklear - Jag har en specifik fråga, att sedan svaret är svårt att framställa är ju en del av utmaningen. Hade jag undrat över den bästa "skol"datorn så hade jag frågat efter den bästa "skol"datorn.

Erben - VW Polo enligt en grupp på 59 motorjournalister: VW Polo blev Årets Bil 2010 - Auto Motor & Sport

Så nej du behöver inte begränsa dig till ett visst användningsområde. Bedömningen, som jag redan har sagt i första inlägget, är subjektiv.

"Du kan få en dator att bli så som du vill ha den idag men det innebär inte att den är "bäst" för det. "

Nej det kan du ju uppenbarligen inte.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Keeper of Traditions

Det går inte att jämföra datorer med bilar, och sen förstår jag inte varför du då skapar en tråd med en fråga som du sen själv säger inte går att svara på.

Det finns ingen bärbar dator som är bäst, det beror helt på vad man ska ha den till, så enkelt är det. Det var därför jag sa att det hade varit bättre om du delat upp det i kategorier...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheep:

Newklear - Jag har en specifik fråga, att sedan svaret är svårt att framställa är ju en del av utmaningen. Hade jag undrat över den bästa "skol"datorn så hade jag frågat efter den bästa "skol"datorn.

Erben - VW Polo enligt en grupp på 59 motorjournalister: VW Polo blev Årets Bil 2010 - Auto Motor & Sport

Så nej du behöver inte begränsa dig till ett visst användningsområde. Bedömningen, som jag redan har sagt i första inlägget, är subjektiv.

"Du kan få en dator att bli så som du vill ha den idag men det innebär inte att den är "bäst" för det. "

Nej det kan du ju uppenbarligen inte.

Teknik och humanism är två skilda saker. Innom tekniken så finns rätt och fel, Ja och nej !
Även om 59 motorjournalister hävdar att just den bilen är bäst så har de utgått från ett antal kriterier. Dessa kriterier har stötts och blötts och man har hittat en bil som som kanske är "acceptabel" för alla bilanvändare. Kriterierna är en medelväg av allting. Du kan kanska köra offroad med en Polo men en Toyota hilux är överlägset bättre där.
Om vi förändrar kriterierna för journalisterna och gör att de exempelvis ej är politiskt korrekta och plockar bort miljöaspekten så har du genast en annan bil där.

Men vill du ha den "bästa" datorn enligt några journalister så finns det också.
Digital World. Störst i Sverige på nya heta produkter - En del av IDG.se
Denna tidning har som standard att reckommendera "bästa" dator och "bästa" köp utifrån ett antal kriterier varje månad.

Det finns därför ingen bästa dator eftersom tekniken går så fort att när du köppt det senaste skriket så går det inte mer än några timmar förrens någon har "twekat", ändrat eller modifierat sin maskin så att den är bäst anpassad till ett ändamål. Sedan kan man tillägga att det ständigt pågår forskning om nya komponenter och det vräker ut nya komponenter på marknaden dagligen. DEt gör att det som var "bäst" igår inte längre är det idag.

Sätter man däremot datorn i ett historiskt berspektiv så kan jag tycka att de banbrytande datorerna är de "bästa" som gjorts. Vävstol, Einac, Altai, c64 , motorola maskiner, x86 maskinerna är några exempel.
Ja vävstolen är Bäst Den finns även som bärbar

Permalänk
Medlem

Om man går efter kvalite då kan man väl jämföra datorer vissa är välbyggda andra inte, vissa är plastiga, vissa går sönder oftare än andra.

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

Newklear - Det var inte jag som drog in bilar i diskussionen.

Men liknelsen är väl inte helt orimlig. Liksom du har olika behov för en bärbar så har du det även för en bil. I båda fallen så kan man ju argumentera för att den snabbaste produkten är den bästa... men är det verkligen sant?

Sen:
Jag säger inte att frågan inte har något svar, jag har ju t.o.m visat på att den har det. Mina förslag i första inlägget t.ex.

Att svaret/n är subjektiva gör ju dem inte felaktiga då jag hade med det som en premiss redan från början.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjagrisen:

OK då är detta datorn "of the year". Min konfiguration kostar 10 000 $, där har du din vinnare TS. Nöjd?
Chassis
DRX Exotix Flames
Processor
Core i7 Extreme 980X 3.33GHz
Memory
12GB (3x4GB) 1066MHz DDR3
Display
17" LCD Panel 1920x1200
Pixel Guarantee
Perfect Pixel Guarantee
Video Card(s)
GeForce GTX 480M (1GB)
Networking
Intel 5300 802.11n
Hard Drive
256GB SSD
Hard Drive 2
256GB SSD
Hard Drive 3
256GB SSD
Optical Drive
8x BluRay
Reader
64Bit
Operating System
Windows 7 Ultimate
Battery
2x LiIon
Battery 12
Cell
Power Supply
Two AC Adapters
Carrying Case
Falcon Northwest Backpack
Warranty
3 Year Warranty + Falcon Overnight
Shipping Options
UPS Ground : $70.52
UPS 2Day
: $146.63
UPS Overnight : $227.04
USPS (APO Only) : $215.00
Tot: $9,916.13

Det finns bärbara för 300 000 kr som du kan köra över med pansarbil, men bara för att den kostar mycket och har den funktionen är den ej bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erben:

Teknik och humanism är två skilda saker. Innom tekniken så finns rätt och fel, Ja och nej !
Även om 59 motorjournalister hävdar att just den bilen är bäst så har de utgått från ett antal kriterier. Dessa kriterier har stötts och blötts och man har hittat en bil som som kanske är "acceptabel" för alla bilanvändare. Kriterierna är en medelväg av allting. Du kan kanska köra offroad med en Polo men en Toyota hilux är överlägset bättre där.
Om vi förändrar kriterierna för journalisterna och gör att de exempelvis ej är politiskt korrekta och plockar bort miljöaspekten så har du genast en annan bil där.

Så du menar att du inte brukar utgå ifrån kriterier när du värderar något? Jag skulle vilja hävda att det är just det du gör _alltid_ när du värderar.

Teknik och humanism?

Skrivet av Erben:

Men vill du ha den "bästa" datorn enligt några journalister så finns det också.
Digital World. Störst i Sverige på nya heta produkter - En del av IDG.se
Denna tidning har som standard att reckommendera "bästa" dator och "bästa" köp utifrån ett antal kriterier varje månad.

Nej, det var inte vad jag var ute efter. Jag tyckte jag gjorde det ganska klart i mitt första inlägg. Jag är intresserad av din / er åsikt. Om din åsikt är att dessa journalister har rätt, så framför den.

Skrivet av Erben:

Det finns därför ingen bästa dator eftersom tekniken går så fort att när du köppt det senaste skriket så går det inte mer än några timmar förrens någon har "twekat", ändrat eller modifierat sin maskin så att den är bäst anpassad till ett ändamål. Sedan kan man tillägga att det ständigt pågår forskning om nya komponenter och det vräker ut nya komponenter på marknaden dagligen. DEt gör att det som var "bäst" igår inte längre är det idag.

Det kommer nya glassmaker varje sommar också, det gör inte att jag inte kan ha en favorit för de som finns idag.

Skrivet av Erben:

Sätter man däremot datorn i ett historiskt berspektiv så kan jag tycka att de banbrytande datorerna är de "bästa" som gjorts. Vävstol, Einac, Altai, c64 , motorola maskiner, x86 maskinerna är några exempel.
Ja vävstolen är Bäst Den finns även som bärbar

... ? citat från min första post:
"Tänk er att alla datormodeller tillverkade under 2010 skulle vara med i ett gigantiskt test där Årets Dator 2010 skulle koras och Sweclockers är juryn. Vilken skulle vinna?"

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk

Jävla troll tråd seriöst....

Visa signatur

i5 2500k, 1x nvidia 560, 1 tb, 4gb ram, benq 24 tum

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att Acers TimeLine X ligger bra till om man lägger hög värdering vid pris-prestanda och bärbarhet.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheep:

Newklear - Det var inte jag som drog in bilar i diskussionen.

Men liknelsen är väl inte helt orimlig. Liksom du har olika behov för en bärbar så har du det även för en bil. I båda fallen så kan man ju argumentera för att den snabbaste produkten är den bästa... men är det verkligen sant?

Sen:
Jag säger inte att frågan inte har något svar, jag har ju t.o.m visat på att den har det. Mina förslag i första inlägget t.ex.

Att svaret/n är subjektiva gör ju dem inte felaktiga då jag hade med det som en premiss redan från början.

Frågan är felaktiga eftersom du skriver frågan i fel forum..
Teknik tar man ett steg längre och därav tar man dagens "bästa" dator och gör den bättre imorgon.

Det du säger är att alla har rätt. Och det har du rätt i (Humanistisk). Datorn som du använder är kanske den "Bästa" som du använt till ett givet ändamål. Att söka information på internet med . Med andra ord är det din subjektivt upplevelse av den "Bästa" datorn hittils. Hur du en gör kommer man ej ifrån att datorn har ett endamål. Det är att räkna på 0 och 1 , Sant eller falskt.
Den bygger alltså på ett regelverk som man kan modifiera så att det passar en viss funktion.
Du som användare kan forma denna funktion. Detta genom att anpassa datorn till ett givet ändamål.

Permalänk
Keeper of Traditions

Beviset på att jag har rätt i att frågan inte har något svar finner man rätt snabbt då ingen svarat på den egentliga frågan, utan endast diskuterar själva frågan... Så jag håller nog med ninjagrisen, trolltrådsvarning på denna tråd.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheep:

Så du menar att du inte brukar utgå ifrån kriterier när du värderar något? Jag skulle vilja hävda att det är just det du gör _alltid_ när du värderar.

Teknik och humanism?

Nej, det var inte vad jag var ute efter. Jag tyckte jag gjorde det ganska klart i mitt första inlägg. Jag är intresserad av din / er åsikt. Om din åsikt är att dessa journalister har rätt, så framför den.

Det kommer nya glassmaker varje sommar också, det gör inte att jag inte kan ha en favorit för de som finns idag.

... ? citat från min första post:
"Tänk er att alla datormodeller tillverkade under 2010 skulle vara med i ett gigantiskt test där Årets Dator 2010 skulle koras och Sweclockers är juryn. Vilken skulle vinna?"

Om du vill värdera något så pratar vi om resurser "pengar" enligt mig. Då får du ändra rubrik. Du kan aldrig värdera teknik som släpps imorgon under år 2010 osv. Du kan bara göra gissningar mer eller mindre kvalificerade.
Vill marknaden ha detta, förstår marknaden vad detta är till för, timing osv med flera kriterier. Jag köppte en pryl i förra månaden som steg i pris eftersom det tog ett tag för den skeptiska marknaden att förstå denna kvalitetsprodukt. Nej du kan ej hitta gemensamma kriterier för alla datorer eftersom spannet är så enormt mellan den "sämsta" bärbara datorn till den " bästa" bärbara datorn då man kan modifiera dem.
Även om du formulerar frågan till vilken är den "bästa" konsument bärbara datorn under år 2010 som ger störst värde för pengarna, så skulle du få vänta till 2011 för att reda ut alla tekniska finnesser och vilket värde de har fär att se vilken som är Bäst under 2010. Men när du gjort det så är den historia och ej bäst längre. Därefter vet du ej hur länge datorn lever och det kan man bara uppskatta en månad 3, 5, 10 år
Värde är också ett flummigt begrepp... (Flum = Humanism)
Det kan också betyda vad datorn har för värde för mig.

Ett kort svar på skillnaden mellan Teknik och Humanism.
Innom tekniken finns Rätt och fel, det finns lösningar och svar. Tekniken sätts i Centrum.
Innom humanismen finns den subjektiva upplevelsen där vi båda kan ha rätt fas egentligen har vi kanske lika fel om vi tänker på ett annat sätt. Människan sätts i centrum.

Min åsikt är att det ej finns subjektiva svar utan rätt och fel. Därav läste jag ej ditt första inlägg utan din rubrik som brukar innehålla det mest elementära.

Det kommer nya glassmaker varje sommar. Det beror på att vi som konsumenter vill ha nya glassmaker. Men vi kan aldrig värdera i förväg vad en glass kommer att ge mig i behållning när man sitter i solen och njuter en sommardag. Den kan smaka skräp och den kan smaka underbar. Men föreställ dig en glass som för varje år bara smakar bättre och bättre. Tänk om det fanns...
Det finns en bästa glass för år 2010 men ej en bästa dator 2010.
Det kan uppstå en historiskt "bästa" bärbara dator 2010 för den som vill räkna på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erben:

Frågan är felaktiga eftersom du skriver frågan i fel forum..
Teknik tar man ett steg längre och därav tar man dagens "bästa" dator och gör den bättre imorgon.

Det du säger är att alla har rätt. Och det har du rätt i (Humanistisk). Datorn som du använder är kanske den "Bästa" som du använt till ett givet ändamål. Att söka information på internet med . Med andra ord är det din subjektivt upplevelse av den "Bästa" datorn hittils. Hur du en gör kommer man ej ifrån att datorn har ett endamål. Det är att räkna på 0 och 1 , Sant eller falskt.
Den bygger alltså på ett regelverk som man kan modifiera så att det passar en viss funktion.
Du som användare kan forma denna funktion. Detta genom att anpassa datorn till ett givet ändamål.

Att alla har rätt i sin subjektiva bedömning innebär ju inte att vi inte kan hitta en trend. Om 80% subjektivt (såklart) anser att Acers TimelineX är den bästa bärbara, så är det förvisso sant att det inte måste vara så, det kan vara Apples MacBook Pro 17 som är bäst, men vi kan se en trend och skulle vi göra ett test där Sweclockers var juryn, så skulle Acers TimeLine X bli utsedd till den bästa bärbara datorn.

"Tänk er att alla datormodeller tillverkade under 2010 skulle vara med i ett gigantiskt test där Årets Dator 2010 skulle koras och Sweclockers är juryn. Vilken skulle vinna?"

Humanistisk? Vad menar du?

Skrivet av Newklear:

Beviset på att jag har rätt i att frågan inte har något svar finner man rätt snabbt då ingen svarat på den egentliga frågan, utan endast diskuterar själva frågan... Så jag håller nog med ninjagrisen, trolltrådsvarning på denna tråd.

Felaktigt argument... sen var ju faktiskt diskussionen om frågan med som en av huvudfrågorna i det första inlägget.

"Frågan är givetvis subjektiv och har inget entydigt svar, det jag vill få fram med tråden är både åsikter om vad som gör en bärbar dator bra, samt vilka datorer som uppfyller detta bäst."

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erben:

Om du vill värdera något så pratar vi om resurser "pengar" enligt mig. Då får du ändra rubrik. Du kan aldrig värdera teknik som släpps imorgon under år 2010 osv. Du kan bara göra gissningar mer eller mindre kvalificerade.
Vill marknaden ha detta, förstår marknaden vad detta är till för, timing osv med flera kriterier. Jag köppte en pryl i förra månaden som steg i pris eftersom det tog ett tag för den skeptiska marknaden att förstå denna kvalitetsprodukt. Nej du kan ej hitta gemensamma kriterier för alla datorer eftersom spannet är så enormt mellan den "sämsta" bärbara datorn till den " bästa" bärbara datorn då man kan modifiera dem.
Även om du formulerar frågan till vilken är den "bästa" konsument bärbara datorn under år 2010 som ger störst värde för pengarna, så skulle du få vänta till 2011 för att reda ut alla tekniska finnesser och vilket värde de har fär att se vilken som är Bäst under 2010. Men när du gjort det så är den historia och ej bäst längre. Därefter vet du ej hur länge datorn lever och det kan man bara uppskatta en månad 3, 5, 10 år
Värde är också ett flummigt begrepp... (Flum = Humanism)
Det kan också betyda vad datorn har för värde för mig.

Dålig formulerat av mig, givetvis menar jag inte att vi ska beakta datorer som ännu inte ens har annonserats. De högst praktiska begränsningarna för att genomföra ett sådant projekt torde vara uppenbara.

Vad du vill värdera i får du väl själv avgöra, men begreppet i sig innebär ju att du jämför med något annat, vanligtvis något allmänt accepterat, såsom t.ex. SEK. Du kan även värdera i drömmar och hallonbåtar om det skulle vara intressant.

Vad har detta med rubriken att göra?

Skrivet av Erben:

Ett kort svar på skillnaden mellan Teknik och Humanism.
Innom tekniken finns Rätt och fel, det finns lösningar och svar. Tekniken sätts i Centrum.
Innom humanismen finns den subjektiva upplevelsen där vi båda kan ha rätt fas egentligen har vi kanske lika fel om vi tänker på ett annat sätt. Människan sätts i centrum.

Du menar att det finns saker vi _inte_ upplever subjektivt? Att "tekniken" (du menar nog naturvetenskapen) alltid har raka klara svar? (schrödingers katt, heisenbergs osäkerhetsrelation, radioaktivt sönderfall?)

Skrivet av Erben:

Min åsikt är att det ej finns subjektiva svar utan rätt och fel. Därav läste jag ej ditt första inlägg utan din rubrik som brukar innehålla det mest elementära.

Intressant metod för att delta i en diskussion. Gör du samma sak med mediciner och rengöringsmedel?

Skrivet av Erben:

Det kommer nya glassmaker varje sommar. Det beror på att vi som konsumenter vill ha nya glassmaker. Men vi kan aldrig värdera i förväg vad en glass kommer att ge mig i behållning när man sitter i solen och njuter en sommardag. Den kan smaka skräp och den kan smaka underbar. Men föreställ dig en glass som för varje år bara smakar bättre och bättre. Tänk om det fanns...
Det finns en bästa glass för år 2010 men ej en bästa dator 2010.
Det kan uppstå en historiskt "bästa" bärbara dator 2010 för den som vill räkna på det.

? Jag missar din poäng, samt varför det kan finnas en bästa glass, men inte en bästa dator.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheep:

Att alla har rätt i sin subjektiva bedömning innebär ju inte att vi inte kan hitta en trend. Om 80% subjektivt (såklart) anser att Acers TimelineX är den bästa bärbara, så är det förvisso sant att det inte måste vara så, det kan vara Apples MacBook Pro 17 som är bäst, men vi kan se en trend och skulle vi göra ett test där Sweclockers var juryn, så skulle Acers TimeLine X bli utsedd till den bästa bärbara datorn.

"Tänk er att alla datormodeller tillverkade under 2010 skulle vara med i ett gigantiskt test där Årets Dator 2010 skulle koras och Sweclockers är juryn. Vilken skulle vinna?"

Humanistisk? Vad menar du?

Felaktigt argument... sen var ju faktiskt diskussionen om frågan med som en av huvudfrågorna i det första inlägget.

"Frågan är givetvis subjektiv och har inget entydigt svar, det jag vill få fram med tråden är både åsikter om vad som gör en bärbar dator bra, samt vilka datorer som uppfyller detta bäst."

Det som gör en dator bra är att den fungerar när jag vill det på mitt sätt!

Ett gigantiskt test skulle sluka gigantiska resurser.
Om du vill se en trend får du göra en undersökning och fråga flera hundra köpare varför de valt den produkt de gjort och varför de inte valde något annat. Vilket värde har det tillfört dem och det kan vara pengar eller värdet i att titta på ett foto av barnbarnen.

I detta forum har din frågan ett svar och det är nej. Ja om du sätter det i ett historiskt perspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erben:

Det som gör en dator bra är att den fungerar när jag vill det på mitt sätt!

Japp, så vad är det? Och vilken dator uppfyller detta bäst?

Skrivet av Erben:

Ett gigantiskt test skulle sluka gigantiska resurser.
Om du vill se en trend får du göra en undersökning och fråga flera hundra köpare varför de valt den produkt de gjort och varför de inte valde något annat. Vilket värde har det tillfört dem och det kan vara pengar eller värdet i att titta på ett foto av barnbarnen.

Jag är inte intresserad av åsikterna från okvalificerade köpare, isf hade jag frågat på något forum för hemliv eller trädgård&fritid.

Skrivet av Erben:

I detta forum har din frågan ett svar och det är nej. Ja om du sätter det i ett historiskt perspektiv.

"Nej" finns inte i svarsrymden. Hur menar du att ett historiskt perspektiv skulle hjälpa när jag frågar efter den bästa datorn år 2010 (menar inte ännu ej släppta produkter, snarare så vill jag inte att diskussionen ska utesluta modeller som släpps medan den pågår). Men visst, om du anser att det är ett bra val att köpa en vic-20 på auktion för 10,000 istället för en Acer Timeline X för 8,000, så är det din åsikt. Lägg isf fram den.

edit: Jag skulle för övrigt uppskatta om du valde att svara på mina frågor innan du fortsatte diskussionen.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Sheep:

Felaktigt argument... sen var ju faktiskt diskussionen om frågan med som en av huvudfrågorna i det första inlägget.

"Frågan är givetvis subjektiv och har inget entydigt svar, det jag vill få fram med tråden är både åsikter om vad som gör en bärbar dator bra, samt vilka datorer som uppfyller detta bäst."

Inte det minsta felaktigt... 30 inlägg och inte ett enda som handlar om vilken bärbar som är bäst... Och jag står fast vid att du borde delat upp det, det hade hjälpt andra mer och det hade kanske blivit en klistrad tråd då folk sluppit skapa nya trådar så fort dom vill ha en fingervisning om vad som är bäst.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.