Permalänk
Medlem

Måla kylflänsar, sämre prestanda?

Hejsan!
Jag är bara nyfiken och veta om det ger sämre prestanda om man målar kylfänsarna på moderkortet, och då hur mycket sämre blir det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det kommer bli sämre.

Meningen med kylflänsarna är att de skall transportera bort värme så fort som möjligt och om du täcker dem med färg så tar det längre tid och kan till och med isolera om du har på för tjock färg...

Moderkortet...det beror på vad du målar(komponenter) och vad du har för färg...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Någon idé om vilken färg jag kan använda?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag skulle säga någon tunn matt spray, Alla flänsar som är färgade är väl eloxerade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixJ:

jag skulle säga någon tunn matt spray, Alla flänsar som är färgade är väl eloxerade?

Ingen aning....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En värmeledande färg?

Permalänk
Medlem

Hoppas att du tar någon sprayburk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosen70:

Hoppas att du tar någon sprayburk!

Vad exakt menar du med det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Skarhed:

Vad exakt menar du med det?

Det han menar är att du ska inte ta beckers fasad målarfärg

Visa signatur

Dator : Intel i5 750 @ stock | ASUS P7P55D | A-Data 1600MHz+ | PC4870 1GB | 1.3TB | FD Newton R2 650W | FD Define R2 |
Laptop HP ProBook 4520s fr NTI-Gymnasiet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJohan:

du ska inte ta beckers fasad målarfärg

No shit sherlock?

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoXeR123:

No shit sherlock?

undrar ifall något gjort det!

Visa signatur

Dator : Intel i5 750 @ stock | ASUS P7P55D | A-Data 1600MHz+ | PC4870 1GB | 1.3TB | FD Newton R2 650W | FD Define R2 |
Laptop HP ProBook 4520s fr NTI-Gymnasiet.

Permalänk
Avstängd

Kan ju passa på och fråga i denna tråd så slipper det bli en ny om målade komponenter osv..

Jag är lite sugen på att lacka mitt Moderkort (GA-P55-UD4) vit och insidan av Chassit svart, tycker det är ett fett nice färgtema, men vill veta först om det går eller om allt går åt helvete!?, funkar det så får grafikkortet oxå ett lager lack (HD5850 PCS+)

MVH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av InluZion:

Kan ju passa på och fråga i denna tråd så slipper det bli en ny om målade komponenter osv..

Jag är lite sugen på att lacka mitt Moderkort (GA-P55-UD4) vit och insidan av Chassit svart, tycker det är ett fett nice färgtema, men vill veta först om det går eller om allt går åt helvete!?, funkar det så får grafikkortet oxå ett lager lack (HD5850 PCS+)

MVH

skojar du eller ??

vad har du tänkt göra som nästa steg ? Kanske kan du fylla badkaret med kall vatten och lägga grejerna i. På det viset får du sjusta temps och kan klocka hårdare...

SUCK !

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

skojar du eller ??

vad har du tänkt göra som nästa steg ? Kanske kan du fylla badkaret med kall vatten och lägga grejerna i. På det viset får du sjusta temps och kan klocka hårdare...

SUCK !

Du dumförklarade han i onödan nu då det går att täcka kretskort med färg så länge färgen icke leder el!

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skarhed:

Vad exakt menar du med det?

det jag exakt menar är att du ska försöka få så tunt lager som möjligt. Det blir enklare med sprayburk. (:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scoorch:

Du dumförklarade han i onödan nu då det går att täcka kretskort med färg så länge färgen icke leder el!

det vet ja. har du tänkt på vrår, kontakter, slots, socklar och annat som tar skada ? om det var så lätt att måla en hel moderkort tror inte du att moderkortstillverkare hade haft moderkort i alla möjliga färger ute på marknaden ?
det går att göra men ska det göras rätt så ska det göras INNAN komponenterna sitter på. att försöka sig på det hemma med en sprayburk är en ny definition av DUMT !

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

det vet ja. har du tänkt på vrår, kontakter, slots, socklar och annat som tar skada ? om det var så lätt att måla en hel moderkort tror inte du att moderkortstillverkare hade haft moderkort i alla möjliga färger ute på marknaden ?
det går att göra men ska det göras rätt så ska det göras INNAN komponenterna sitter på. att försöka sig på det hemma med en sprayburk är en ny definition av DUMT !

här vare nån som var arg

Permalänk
Avstängd

lite arg blir man faktisk när man ser vilken nivå det är på vissa inlägg. sen ska vi inte glömma att tex scoorch's inlägg kan tolkas som att det är helt ok att ta fram burken och ösa på...hellre dumförklara någon än låta personen ifråga pajja kortet. om inte annat så har jag sparat en tusenlapp eller 2 åt InluZion

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

lite arg blir man faktisk när man ser vilken nivå det är på vissa inlägg. sen ska vi inte glömma att tex scoorch's inlägg kan tolkas som att det är helt ok att ta fram burken och ösa på...hellre dumförklara någon än låta personen ifråga pajja kortet. om inte annat så har jag sparat en tusenlapp eller 2 åt InluZion

okej, jag håller faktist med dig.

Permalänk
Medlem

Hej, det folk säger att du kmr få sämmre kylning stämmer inte, iaf efter mina egna erfarenheter. Jag och några fler gjorde ett projekt arbete i skolan och det innerfatta att vi hade en gammal dell optiplex som vi inte va så rädda om, vi spraya alla kylare och hela moderkortet och från att nordbryggekylflänsen var SJUKT varm till att knappt vara ljummen. Vet oxå att min kompis tog bort sin moderkortskylare och lackade den med mattsvart färg och han fick ca 2-3 graders tempsänkning. Jag vet att det låter konstigt men det stämmer faktiskt att lacken gör det bättre, men som någon annan sa så ska du ju bara köra ett tunt lager med färg för att vara säker.
Jag kan även rekomendera clasohlssons sprayfärg, kostar 69kr för 500ml och är snabbtorkande och ger ett fint resultat, iaf med mattsvart.

Lycka till.
Mvh Axel

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Medlem
Skrivet av lol1337:

Hej, det folk säger att du kmr få sämmre kylning stämmer inte, iaf efter mina egna erfarenheter. Jag och några fler gjorde ett projekt arbete i skolan och det innerfatta att vi hade en gammal dell optiplex som vi inte va så rädda om, vi spraya alla kylare och hela moderkortet och från att nordbryggekylflänsen var SJUKT varm till att knappt vara ljummen. Vet oxå att min kompis tog bort sin moderkortskylare och lackade den med mattsvart färg och han fick ca 2-3 graders tempsänkning. Jag vet att det låter konstigt men det stämmer faktiskt att lacken gör det bättre, men som någon annan sa så ska du ju bara köra ett tunt lager med färg för att vara säker.
Jag kan även rekomendera clasohlssons sprayfärg, kostar 69kr för 500ml och är snabbtorkande och ger ett fint resultat, iaf med mattsvart.

Lycka till.
Mvh Axel

Hur gick ni tillväga? Får känslan av att ni mätte/tänkte fel någonstans. Tvivlar starkt på att ytterligare en (värme-) ledare ger bättre temperaturer. Nu är det säkert fler faktorer som spelar in i detta fall. Men tänk er en vattenslang. Ju mer vatten det kommer desto kallare blir det. Kommer det komma mer vatten för att du förlänger slangen? NEJ!

Ställer mig även tvekande till att köpa en clasohlsson sprayfärg och bara köra på. Tar Redzo:s parti. Det behövs nog lite tanke bakom för att lyckas med ett projekt som detta. Några saker jag kan nämna direkt är:

1. Färgen får INTE leda ström
2. Känsliga ytor som t.ex. kontakter måste tejpas för

... finns säkert mer man måste tänka på.

Permalänk
Medlem

Ni får tro som ni vill men det vart STOR skillnad iaf för oss. som sagt så sket vi i om den pajjade så vi hade allting isatt bara sen sprayade vi ett par lager över allting så det täckte. och den vart INTE varm innan vi lackade låg moderkort tempen på 56 grader enligt everest, hwmonitor mfl. efter runt 35 grader.
men som sagt ni får tro som ni vill men jag bara sa att vi fick stor skillnad iaf.
Sen angående färgen vi hade biltemas färg just då, blanksvart. men jag och en polare (mofflan) har lackat många saker, bland annat chassi delar med clasohlssons mattsvarta färg.
Mvh Axel

Glömde tillägga att när den vart så varm då stog den bara på ett bord och när vi hade lackad den stog det i vårat projektarbete som var en mediabänk och visa film i kanske 2 timmar utan problem, det skulle då ha blivigt varmt som fan om du säger att det blir sämmre med färgen, vi hade visserligen 2st sunkiga 120mm fläktar men fick bättre temps iaf.

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Avstängd

jag själv är inte troende, så jag "tror" inte utan vill alltid ha vetenskap på min sida. det är simpel fysik det handlar om. lägger du på ett lager färg på metallen blir värmelednigsförmåga sämre, inte bättre.
och jag är 100 på att ni mätte fel annars har ni lyckats med att upphäva fysikens lagar vilket i sig borde ha gett er nobelpris eller nåt.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av lol1337:

Ni får tro som ni vill men det vart STOR skillnad iaf för oss. som sagt så sket vi i om den pajjade så vi hade allting isatt bara sen sprayade vi ett par lager över allting så det täckte. och den vart INTE varm innan vi lackade låg moderkort tempen på 56 grader enligt everest, hwmonitor mfl. efter runt 35 grader.
men som sagt ni får tro som ni vill men jag bara sa att vi fick stor skillnad iaf.
Sen angående färgen vi hade biltemas färg just då, blanksvart. men jag och en polare (mofflan) har lackat många saker, bland annat chassi delar med clasohlssons mattsvarta färg.
Mvh Axel

Glömde tillägga att när den vart så varm då stog den bara på ett bord och när vi hade lackad den stog det i vårat projektarbete som var en mediabänk och visa film i kanske 2 timmar utan problem, det skulle då ha blivigt varmt som fan om du säger att det blir sämmre med färgen, vi hade visserligen 2st sunkiga 120mm fläktar men fick bättre temps iaf.

Har ni testat så har ni. Jag förstår dock inte fysiken bakom (har ändå läst till fysik B och har fysik som intresse). Men det är säkert någon faktor jag inte tänker på...

Permalänk
Medlem

Jag är defenitift inte troende heller men jag bara sa vad vi gjorde och att det blev bättre, och att min kompis lackade sin moderkortskylare emd mycket goda resultat.
Mvh Axel

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Medlem

Jag tror er, vi trodde inte helller att det skulle bli någon skillnad men som jag har sagt så ville vi testa och det vart märkbar skillnad för oss, så jag tycker att han borde lacka sin kylare om han vill det, för att det kan bli bättre efter vad jag har sett men kan oxå bli sämmre men även om det blir sämmre så blir det inte någon megastor skillnad så vill man lacka sin kylare så kan man göra det utan att den överhettar iaf om man har någon luftgegenomströmmning såsom chassifläktar.
Här är förövrigt min polare som lackar om sin moderkortkylare http://www.sweclockers.com/galleri/5469-omlackering-av-moderk...
Mvh Axel

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Medlem
Skrivet av lol1337:

Jag är defenitift inte troende heller men jag bara sa vad vi gjorde och att det blev bättre, och att min kompis lackade sin moderkortskylare emd mycket goda resultat.
Mvh Axel

Jag antar att ni tog bort den från moderkortet när ni gjorde det? Om det är så kan ni ha fått bättre resultat pga om montering.

Permalänk
Medlem

nepp vi tog inte bort något från mopderkortet allt satt i chassit dvs ram graffikkort och allt annat som är kopplat till moderkortet, men min polare som lacka sin kylare tog bort sin för han ville inte lacka sitt moderkort.
Mvh Axel

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Redzo:

skojar du eller ??

vad har du tänkt göra som nästa steg ? Kanske kan du fylla badkaret med kall vatten och lägga grejerna i. På det viset får du sjusta temps och kan klocka hårdare...

SUCK !

Herregud, här har vi den på Swec som varit utan lite godis från sin tjej på väldigt väldigt länge...

Fan jag ställde en fråga, jag bad dig inte leka någon sorts allvetande jävla GUD..

Fan va trött man blir på patetiska småglin som dig, är nog pga sånna som dig som gör att dom flesta som håller på med lite mer Extrem OC sitter på Techsweden och inte här!

Nu till min fråga igen: Alla småhål kommer man ju att Maskera (Om du nu inte hade fattat det) har sett videos där man lackade en äldre dator utan problem!

Nej fan säger bara Bye bye Swec och välkommen Tech (Där dummförklarar dom en inte för en fråga, utan kan svaren ist.)
Problemet med dig var välle att du inte kunde svarat och bara ville verka cooooool inför alla andra här inne.. fan kom igen när du kommit över 14år gränsen!

Permalänk
Medlem

Var kan man hitta värmeledande färg?

Visa signatur