Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunait:

Oho, nice. Är inte mycket för onlinespel i vanliga fall men det här kan jag tänka mig att prova. Fast sen är jag ju FF-nörd också. (har dock inte spelat FFXI, vet inte om jag har missat något?)

ffxi är väl grunden till detta spel dock kommer ffxiv vara mer för alla typer av spelstilar, ffxi krävde att du engagera dig väldigt mycket för att komma någon vart, var väldigt lagbaserat.
ffxiv kommer ha valmöjligheter för dem med mindre tid för spelande.

btw 2 nya videos
YouTube - E3 2010 - Final Fantasy XIV Online Exclusive Hands-On (720p) - Part 1 of 2!
YouTube - E3 2010 - Final Fantasy XIV Online Exclusive Hands-On (720p) - Part 2 of 2!

och 1 ny intervju:

What is the idea behind Final Fantasy XIV? What are you looking to achieve and what will the player experience be like?

There are two unique points to Final Fantasy XIV. The first is ‘guildleve’, a system that allows people to get rewards or learn certain skills in a short time, like 30 minutes. So even if you are a solid player or part of a smaller group you can still manage your time very efficiently and level up your character any way you like. We also have the armoury system, which allows players to change class by holding different equipment, so this allows more flexibility to players. They can learn abilities during this process and by combining different abilities you can customise and create your character. Also, because it’s Final Fantasy, you can expect a huge storyline.

From the mission I played it was difficult to get a handle on the size of the world as we were fighting in a cave setting. How expansive is the in-game world?

So what we have in the beta version is 20 per cent of the actual game content, so it’s like 5 kilometres across.

It was an unexpected pleasure to play the game in 3D and I understand that’s just an experiment. What do you find exciting about 3D from a game designer’s perspective and why was it important to try that here?

Because it’s an MMO we feel it’s very important to be ‘in the game’ and 3D really adds that aspect to your gaming experience. We believe it’s very suitable for MMOs. It feels like this year is a 3D year for every company in the industry so we thought we’d try it out and experiment to see how it goes.

Can you tell us more about the different character classes and how they relate to Final Fantasy games that we already know?

This time there are four different categories; Disciples of War, Disciples of Magic, Disciples of Land and Disciples of Hand. Within each are many different classes. By changing your equipment you can customise your character, so there are several characters in the game. By learning different abilities you can make your own class and actually this time, we purposely decided not to use job names we used in previous Final Fantasy titles, so you really have to make sure you combine the exact skills you need to become say, a white mage in the future. So it really is up to you how you develop your character.

You mentioned before an epic storyline running throughout the entire game. That’s quite difficult to do in an MMO because you’re either going on a secondary mission or, - the way Warcraft does it – is to have the story going on around the player, rather than through the player. I wanted to see how you’ve made the player feel very much a part of that storyline and to still give them a sense of freedom?

The main idea is the same as the package titles of the Final Fantasy series. NPCs will be the key trigger of the game, so by talking to NPCs they will give you the storyline and you will experience it in this way. The key points of the Final Fantasy XIV storyline are that you will be experiencing what happened in the past. By doing that you will discover the secrets of the world. If it’s a package title, sometimes by following the story you can’t do anything else, you just have to keep following the story. But because it’s an MMO, you can stop the story at certain points when you like and try out a different quest. So you have much more freedom and also by trying the quests that might help you experience the storyline, the character will feel a part of the main story. We managed to do that as we have a lot of experience from Final Fantasy XI so we have the know-how to do that.

This is the second time the Final Fantasy series has gone into the online MMO space. How do you feel about the MMO genre as a whole and because, to an extent, it’s younger than RPGs, do you feel that it’s still coming of age? Do you feel there are a lot of places for it still to go, or has it reached a point where it’s maturing?

Final Fantasy XI has been out for eight years now, when you think about how long the new game has been in development, it’s been about ten years now. My experience in the games industry has been about 27 years, so about a third of my life in the games industry has been spent on online titles. So I believe that MMOs are much more established now, however, it will evolve in the future, it will keep on changing as Final Fantasy XI did. Thanks to version updates, the game can change drastically, so there are a lot of possibilities for change.

What’s the business model? Is it going to be subscription based?

It’s going to be a 30 days subscription model and for the price we are currently unable to confirm, but we should be announcing details shortly.

When I pick up a new MMO and I really like it, I pretty much play it to the exclusivity of every other game in my collection and that ends up being the only game I play. I was wondering if there has been any resistance at all from platform holders like Sony, because obviously if you bring out something like Final Fantasy XIV, let’s say a million people play it and they don’t want to play anything else, how does this affect the relationship with the platform holder?

That’s a very good point and also a concern. With the PS3, you will have to log in to PSN to enjoy the game so that’s an aspect we ask for.

In terms of where the MMO space can go. Do you feel we could ever see a Final Fantasy MMO on handhelds? Could that work?

Yes I believe so. It’s definitely possible. Both DS and PSP both have networks so it’s definitely possible, but The CPU of these mobile consoles are much lower spec when compared to home consoles or PC so that could be the aspect that causes difficulty when you want to transfer a console MMO to handheld. If you want to make one custom built for the technology, this is more possible.

Visa signatur

Sugo SG05b 450W, Asus P8Z77-i Deluxe, i5 3570k, corsair h60, 8gb corsair xms3, msi gtx 670oc 2gb, intel 60gb ssd

Permalänk
Medlem

Det finns några saker jag är lite orolig över och det är

-Guildleves/quests. Jag får den uppfattningen att man kan sitta och repetera alla quests hur mycket man vill och även repetera dem i olika svårhetsgrader precis som i D&D Online... För mig förstör det spelkänslan något fruktansvärt, När man väl gjort ett quest vill man känna att man gjort en förändring även dom den nu bara är väldigt liten(så som att en bonde blir glad för att man dödat grannens fina gris som i wow ). Men jag hoppas att jag har fel. Däremot så tycker jag att ha olika svårhetsgrad på olika quests är en jättebra idé, men isåfall att olika quests har en förbestämd svårhetsgrad som varierar alternativt att man väljer svårhetsgrad på ett quest och sedan om man inte klarar av den så får man pröva sänka svårhetsgrad men det ska bara gå att göra questet en gång och sedan är man klar.

-Strid. Även om dom säger att dom förbättrat stridssystemet inför betan så tycker jag fortfarande att det ser väldigt långsamt och lite halvtråkigt ut... Men det kanske blir bättre allteftersom man går upp i level.

-Professions. Har jag förstått det rätt måste man välja att vara en "crafter" redan från början då man skapar sin karaktär... det låter väldigt ointressant i mina öron..

Men resten däremot tycker jag ser väldigt lovande ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crom:

-Guildleves/quests. Jag får den uppfattningen att man kan sitta och repetera alla quests hur mycket man vill och även repetera dem i olika svårhetsgrader precis som i D&D Online... För mig förstör det spelkänslan något fruktansvärt, När man väl gjort ett quest vill man känna att man gjort en förändring även dom den nu bara är väldigt liten(så som att en bonde blir glad för att man dödat grannens fina gris som i wow ). Men jag hoppas att jag har fel. Däremot så tycker jag att ha olika svårhetsgrad på olika quests är en jättebra idé, men isåfall att olika quests har en förbestämd svårhetsgrad som varierar alternativt att man väljer svårhetsgrad på ett quest och sedan om man inte klarar av den så får man pröva sänka svårhetsgrad men det ska bara gå att göra questet en gång och sedan är man klar.

-Strid. Även om dom säger att dom förbättrat stridssystemet inför betan så tycker jag fortfarande att det ser väldigt långsamt och lite halvtråkigt ut... Men det kanske blir bättre allteftersom man går upp i level.

-Professions. Har jag förstått det rätt måste man välja att vara en "crafter" redan från början då man skapar sin karaktär... det låter väldigt ointressant i mina öron..

Vart kan du se stridssystemet?

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crom:

stridssystemet är i samma fart som ffxi iaf, vilket var väldigt bra, blir mer action än man tror, mycket taktiskt.
repetetiva quests har alla mmos, men ffxi kan du iaf inte göra om alla quests, är ju bara fåtalet som går att göra om. någon som kanske funkar är om den svårhetsgrad du gjort questen på försvinner som valmöjlighet när du gjort den. då blir det bara 4 gånger / quest. varje svårhetsgrad har väl förmodligen olika rewards.

du skapar ju en karaktär för adventure o en för crafting så skickar man bara all material osv till den. craftare skall ha en större roll än i ffxi o förmodligen många andra mmos, tex kommer dem kunna reparera gear, all gear skall vad ja läst mig till ha någon sorts durability.

vi får väl se vad slutprodukten har att erbjuda

Visa signatur

Sugo SG05b 450W, Asus P8Z77-i Deluxe, i5 3570k, corsair h60, 8gb corsair xms3, msi gtx 670oc 2gb, intel 60gb ssd

Permalänk
Medlem

Jo all gear kommer att ha durability men istället för att t.ex ett vapen bara går sönder så kommer det att bli sämre och sämre ända tills det är totalt värdelöst.

Och här kommer en video med jämförelse av Alpha och Beta verionen
Man får även se en liten glimt av stridssystemet i slutet av videon.

Final Fantasy XIV Alpha/Beta Comparision Video - FFXIVCore.com - Final Fantasy XIV Fansite

Kan annars också rekomendera ffxivcore.com för dom som ännu inte hittat dit och är intresserade av FFXIV, kommer mycket nyttig information därifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crom:

Jo all gear kommer att ha durability men istället för att t.ex ett vapen bara går sönder så kommer det att bli sämre och sämre ända tills det är totalt värdelöst.

Och här kommer en video med jämförelse av Alpha och Beta verionen
Man får även se en liten glimt av stridssystemet i slutet av videon.

Final Fantasy XIV Alpha/Beta Comparision Video - FFXIVCore.com - Final Fantasy XIV Fansite

Kan annars också rekomendera ffxivcore.com för dom som ännu inte hittat dit och är intresserade av FFXIV, kommer mycket nyttig information därifrån

Men man kan väll laga sin utrustning som i andra MMOs?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Men man kan väll laga sin utrustning som i andra MMOs?

Jo givetvis, antingen hos vendors eller crafters. Det återstår att se

Permalänk
Medlem

FFXIV 22 september.

Och betan börjar i juli, hoppas man kommer med i första omgången. ^^

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Att man ska måsta gå och bli förbannad på nytt... Extra kostnad för nå slags retainers? Betyder det att auktions hus inte kommer att finnas? Och så extra kostnad per karaktär?? Att dock täcks ta betalt för sådant som e självklart i andra spel... Det är nog bäst att det där spelet är lite sjukt bra om jag ska börja lägga pengar på det... Hoppas verkligen att man kommer med i betan så att man kan säga sitt..

I övrigt så är det ju positivit att det släpps tidigare i Europa Square Enix har om jag inte misstar mig annars alltid varit sena i Europa jämfört med andra delar av världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crom:

Att man ska måsta gå och bli förbannad på nytt... Extra kostnad för nå slags retainers? Betyder det att auktions hus inte kommer att finnas? Och så extra kostnad per karaktär?? Att dock täcks ta betalt för sådant som e självklart i andra spel... Det är nog bäst att det där spelet är lite sjukt bra om jag ska börja lägga pengar på det... Hoppas verkligen att man kommer med i betan så att man kan säga sitt..

I övrigt så är det ju positivit att det släpps tidigare i Europa Square Enix har om jag inte misstar mig annars alltid varit sena i Europa jämfört med andra delar av världen.

Nja AH/auktionshus kommer att finnas men som det var i FF XI så var det många som slängde ut sina 5 eller 6 items som man kunde max ha på AH samtidigt och sen parkerade sin gubbe just utan för AH'n med en egen lite affär, och jag tror att just denna lilla egna affär är retainer gubben eller så är det bara en "bank gubbe".

Men det här med 3$ per extra gubbe hoppas jag är att man får typ 4 character slots och vill man ha mer än det så kostar det, hoppas jag....

Edit.

Men iofs så som FF XI fungerade behövde man nästan inte mer än 1 gubbe, efter som den kunde ha alla typ utav jobb (klasser).

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Lite vettiga bilder på Collector Edition , ingame item

Saxat från My journey through Eorzea

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem
Citat:

We would like to extend a warm welcome to all testers, and thank you for your participation in the FINAL FANTASY XIV Beta Test.

The date and time at which the installation client for FINAL FANTASY XIV Beta Version will become available for download has been decided.

Client Availability: Friday, July 2, 2010 from approximately 8:00 a.m. (GMT)

Details regarding the precise dates and times of the upcoming beta tests will be announced in the near future.

We humbly ask new and veteran testers alike to enjoy their time in Eorzea throughout the beta test, and we look forward to receiving your feedback!

----------------------------------------------------------------------
FINAL FANTASY XIV Official Site
FINAL FANTASY XIV

SQUARE ENIX CO., LTD.
FINAL FANTASY XIV Beta Test Operations Department

.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jaa, inte går det att köra på en "vanlig" laptop iaf...

DV6-1299eo är det btw..

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem

.. körde high... helt oklockade grafikkort, och cpu på blyga 4ghz

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av MR Axis:

.. körde high... helt oklockade grafikkort, och cpu på blyga 4ghz

Och dina specs är följande? o.O

Citat:

1 st Intel Core I7 980X Extreme
2 st Ati Radeon HD5970 2Gb i Crossfire X
6 st Corsair XMS3 DDR3 2Gb 1600Mhz

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gascogne:

Och dina specs är följande? o.O

Japp.. stämmer fint.

Visa signatur

Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem

Tycker att det är skumt att dom gör ett spel som man måste ha dina specs för att kunna spela på..

Först 8000p var att man kunde spela på högsta utan att offra prestanda

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuCkY21:

Tycker att det är skumt att dom gör ett spel som man måste ha dina specs för att kunna spela på..

Först 8000p var att man kunde spela på högsta utan att offra prestanda

hade dom optimerat spelets "motor" eller va man skall kalla det hade det räckt men en bra bit under halva min dator för att klara spelet med höga inställningar.

Har ju inte klockat mina kort nått.. skall se om jag kan få till det semare o köra testet igen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

samt tänk på att CF/SLi inte fungerar i testet.
Så den använder ju bara 1 GPU på 5970 kortet.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Precis det jag menar, förlåt om jag var otydlig

De borde ha optimerat sin motor bättre för att anpassa sig till konsumenternas datorer, alla har inte 30k att lägga på en dator utan majoriteten lägger runt 15 k, vilket enligt den här benchmarken inte räcker..

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem

Samt kollar man deras lista så är det ju 4500+ man bör ha.

[4500-5499] High Performance
Easily capable of running the game. Should perform well, even at higher resolutions.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Samt kollar man deras lista så är det ju 4500+ man bör ha.

[4500-5499] High Performance
Easily capable of running the game. Should perform well, even at higher resolutions.

Jag tycker att min dator borde klara av spelet, eftersom Age of Conan flyter bra på min dator (får bara 2900 poäng på benchmarken..).
Hoppas man kommer in i betan så man verkligen kan testa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det ska den nog göra, man ska nog ta detta test med en STOR nypa salt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

folk från alphan har ju haft bra flyt även om dem fått dåliga scores i detta benchmark, får väl se vad folk säger om betan nu när dem fått börja.
tror man får ta denna bench med en nypa salt. Dessutom kommer du få en hel del val för att ändra om grafiken vid release.

Collectors Edition Bokad!
79 dagar kvar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonji:

folk från alphan har ju haft bra flyt även om dem fått dåliga scores i detta benchmark, får väl se vad folk säger om betan nu när dem fått börja.
tror man får ta denna bench med en nypa salt. Dessutom kommer du få en hel del val för att ändra om grafiken vid release.

Collectors Edition Bokad!
79 dagar kvar.
http://ffxiv-fan.rulez.jp/image/top/20100701.jpg

Måste kolla om det går att boka är i stan

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur kollar man enklast upp ens square enix account ientligen?

Den vägrar erkänna min email som jag har ansökt till betan med...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gascogne:

Hur kollar man enklast upp ens square enix account ientligen?

Den vägrar erkänna min email som jag har ansökt till betan med...

https://dev-eu.ffxiv.com/ ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mää...

Fick mail från "SQUARE ENIX" så satt man å hoppades på en beta nyckel men så var det bara spam

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vart förbokar ni FFIV? hittar inte det på några svenska sidor.
Och hur är det isf med att förboka hos utländska, kommer spelet på releasedagen runt 10 tiden då också?