Dator ställer om sig själv i bios efter avstängning.

Permalänk
Medlem

Dator ställer om sig själv i bios efter avstängning.

Hej swec. Bara för någon vecka sen installerade jag om datorn med win 7 home premium 64 bitars, allt gick bra tills några dagar efteråt när jag skulle starta. Datorn pep till och boot.mgr stod och jag startade om.
Gick in i bios och ser först att cmos är nollställt, sen kollar jag vilken hdd den bootar på och det är fel, det är min stora disk. Varje gång jag stänger av datorn måste jag gå in i bios och ändra cmos och byta så den bootar på rätt disk, den med operativsystemet på. Aldrig varit med om men finns säkert folk som har på forumet. Tacksam för hjälp !

Mvh
Pierre

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem

Prova att byta batteriet på moderkortet. Det är OFTA ett CR2032-batteri som ofta finns i närmsta kiosk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gor_kar:

Prova att byta batteriet på moderkortet. Det är OFTA ett CR2032-batteri som ofta finns i närmsta kiosk.

Okej köpa ett nytt alltså, det ska jag fixa men vart hittar man det ?

någon som vet något annat ?

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB