Permalänk
Medlem

Genomförda tester.

Har de senaste dagarna gått igenom en del chassin när det gäller luftkylning.
Komponenterna har varit följande.

Asus Rampage 3 Extreme
Intel i7 975 extreme edition
xfx radeon hd5870
corsair hx850
corsair pc3-12800 1600mhz
corsair nova series 64gb ssd

har kört detta system i:
Corsair 700D
CM atcs 840
CM cosmos 1000
CM HAFX
Fractal design define r2

Har konstaterat att det chassit som kyler bäst med original fläktar på högsta RPM har varit cosmos 1000, strax efter kommer atcs 840 och sen hafx.

Fractal fick godkänt men att köra luft i corsair chassina utan att peta in något extremt högvarvigt är lika smart som att sätta sig med laptopen i bastun.

Efter att systemet variit kört i normal användning i ca 24 timmar så hade cosmos 1000 en chassi temp på 28 grader vilket jag tycker är mer änn godkänt.

För tillfället sitter systemet i HafX så är det något ni undrar så säg bara till. Håller i detta nu på med att få in ett nytt program för att mäta temp på hårdvaran men cpun med stock fläkten har aldrig gått över 44 grader i något av cooler masters burkar.

tack för mig

Permalänk
Medlem

Kul att så många skriver i tråden då jag endast gjort detta för swecs medlemmar.

Permalänk

Tycker att det är riktigt bra av er som tillverkare att faktiskt genomföra detta!
Fractal Design R2 ska inhandlas snarast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hypokondrisk:

Tycker att det är riktigt bra av er som tillverkare att faktiskt genomföra detta!
Fractal Design R2 ska inhandlas snarast.

Fractal är inte detsamma som Fractal Design. (Tror jag )

Offtopic.
TS: Fick du ordning på ditt snea ATCS?

Permalänk
Medlem

Nej Fractal Design är en helt annan användare. Heter kort o gott fractal för min ena hund heter det.

Jag fick fixat ett nytt atcs 840 då det andra var sjukt snett. Mätte upp det med laserpasset som fick det till en 32 gradig lutning till höger vilket gör väldigt mycket men det var svårt för ögat att se.

Men efter att jag gjort dessa tester med några av mina burkar samt polarens burkar så blir det nog så att jag håller mig till Cooler Master i fortsättningen.

Cosmos 1000 som jag fick bäst temps i är enligt mig ett riktigt fint chassi och det väsnas nästan ingenting.
Gillar skarpt luckan som man kan hänga åt andra hållet på fronten.

Fractals define r2 är dock ett trevligt chassi men efter att jag sammanlagt köpt 3 stycken och på alla dem så har bitumen lossnat så hoppas jag verkligen detta är åtgärdat på deras nya serier.
Sen är plåten sjukt tunn vilket gör att utan bitumen plattorna som stabiliserar upp den blir plåten sjukt sladdrig.

Permalänk
Medlem

Ok bra, skumt med ATCS, har sett andra forum där man klagar på samma problem. (utländska)

CM kan knappast släppa ut dem med problemet från fabrik, så man undrar vart det uppstår.
Alla distributörer kan rimligen inte hantera godset hårdhänt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal:

Fractals define r2 är dock ett trevligt chassi men efter att jag sammanlagt köpt 3 stycken och på alla dem så har bitumen lossnat så hoppas jag verkligen detta är åtgärdat på deras nya serier.
Sen är plåten sjukt tunn vilket gör att utan bitumen plattorna som stabiliserar upp den blir plåten sjukt sladdrig.

Absolut, jag fann den främre top-monterade plattan liggandes mellan mitt grafikkort och cpu-kylaren. Den hade lossnat totalt, fruktansvärt nära fläkten till cpu-kylaren. Var bara ogjort att den hade träffat fläkten och pajat den. Jag är och har varit medveten om problemet så jag har kollat då och då men inte sett några indikationer på att den ens var nära att lossna men den har nog förmodligen lossnat under natten då jag öppnade chassit igår för att montera in en disk.

Permalänk
Medlem

Vad sägs om att testa alla chassin med optimerad kylning?

Inte så konstigt att R2 och 700D är underlägsna i stock - dom har ju minst antal fläktar. Båda chassina är ju gimpade utan top fläktar och 700D är speciellt behov av en hög CFM fläkt som insug.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Vad sägs om att testa alla chassin med optimerad kylning?

Inte så konstigt att R2 och 700D är underlägsna i stock - dom har ju minst antal fläktar. Båda chassina är ju gimpade utan top fläktar och 700D är speciellt behov av en hög CFM fläkt som insug.

Exakt samma sak tänkte jag också, kör samma fläktar som sitter i Cosmosen i dom andra lådorna tex dock man det bli svårt i HAFx och atcs 840 eftersom dom kommer med 230mm fläktar.

Väldigt bra att folk engagerar sig annars, var väldigt länge sen någon tog sig tid att göra något liknande.
Har man köpt något oavsett bra eller dåligt inom chassi/nätaggs väg så ta lite bilder och skriv några rader så hjälper det många andra i jakten på lyckan

Permalänk
Medlem

Fläktarna som medföljer i atcs 840 hade gärna fått hålla lite bättre kvalitet om inte annat hade jag gärna sett att den kom med 2st 120mm i fronten och att det var färdigt för 3st 120mm upptill utan att man ska behöva använda adapterplattor.

cosmos 1000 med 2 st scythe ultra kaze 3000rpm fläktar plus en kontroll till dessa slängde jag precis in och tro det eller ej men de är inte mycket som hörs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal:

Fläktarna som medföljer i atcs 840 hade gärna fått hålla lite bättre kvalitet om inte annat hade jag gärna sett att den kom med 2st 120mm i fronten och att det var färdigt för 3st 120mm upptill utan att man ska behöva använda adapterplattor.

cosmos 1000 med 2 st scythe ultra kaze 3000rpm fläktar plus en kontroll till dessa slängde jag precis in och tro det eller ej men de är inte mycket som hörs.

3000rpms fläktar? Då kan du inte vara petig då jag blir gnällig om mina Nexus snurrar i max som är 1250rpm ^^,

Permalänk
Medlem

På vilket sätt testade du dessa chassin? Du har bara använt dom fläktar som medföljer?
Skulle vara intressant med alla fläktplatser upptagna för att på så sätt kunna se om det blir någon större skillnad?

Visa signatur

Core i5 750 2.66@3.33 ghz, 4 gb ddr3 pc3-10700, Sapphire Toxic Radeon hd 5850 1 gb vapor-x, Stockkylare, Fractal design r2
Core 2 Quad Q9400 2.66@3.44 ghz, 6 gb ddr2 pc2-6400, Powercolor Radeon hd 5770 1 gb, Corsair H50, Fractal design r2

Permalänk
Medlem

Körde testerna enbart med stockkylning för att underlätta för andra som köper chassin och som inte vill modda med andra fläktar.

Körde även fractal med alla fläktplatser upptagna av deras egna 120mm fläktar men dom fläktarna är inget att hurra för. Dom är ganska tysta men dom har ett lite tickande ljud.

Ska man ändå ge sig på att köra med luft i corsairs chassin så kan jag meddela att fläktarna som medföljer absolut inte flyttar någon luft alls.

På haf x chassit så är alla fläktplatser upptagna redan från början om jag inte minns fel och det är också en schysst burk, däremot ser det ut som det är tupperware som tillverkat den.

Permalänk
Medlem

1: Kör test helt i original utförande
2: Helt passivt
3: Byt ut fläktar till en å samma modell för alla lådor (utöka test med flera fläkt-modeller)

Kör allt i stress 1h för å få fram aktuella värden ...cpu/chassi/mem/gpu/hdd...

Alla andra tester blir objektiva å därför inte ens lönt å presentera!

Obs. Kom ihåg att köra med samma rumstemp, samma fuktighet.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Det är rätt svårt o byta ut alla fläktar till samma modell då det är svårt att hitta fläktar som e 120, 140, 200, 230,mm av samma märke.

Har fått tag i ett gäng scythe gentle typhon på 200mm men 230 är omöjligt att hitta. Fick dessutom ta hem 200mm fläktarna från usa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

3: Byt ut fläktar till en å samma modell för alla lådor (utöka test med flera fläkt-modeller)

Kan man lika bra bara testa fläktarna. Här handlar det om lådorna.

Som sagt, testa optimerat läge. Behöver inte vara samma fläktmodeller - lådorna ger olika resultat pga av dom är olika lådor ändå, att ha samma utgångs punkt är irrelevant, resultat är det som räknas. För 700D tex: 1st relativt hög CFM fläkt i botten, stock utblås lär räcka bak, 3st 120mm tysta utblås uppe. CPU fläkten bör placeras så den blåser uppåt (ett torn är uppenbarligen det optimala för ett chassi som saknar sidofläktar). Alternativ: Testa inblås bak (CPUn fortfarande uppåt). Testa inblås top bak (med CPU fläkten som utblås bak).

Permalänk
Medlem

Murklor: problemet blir om du kör med olika fläktar att dom gör sig bättre / sämre i olika lådor, därav den enkla slutsatsen en å samma fläkt till alla.
Det blir inte exakt beroende på om de ska vara högre tryck i tänkt låda eller ej, men ger en klar fingervisning om vilken låda som är bättre optimerad för luftflöde.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Murklor: problemet blir om du kör med olika fläktar att dom gör sig bättre / sämre i olika lådor, därav den enkla slutsatsen en å samma fläkt till alla.
Det blir inte exakt beroende på om de ska vara högre tryck i tänkt låda eller ej, men ger en klar fingervisning om vilken låda som är bättre optimerad för luftflöde.

Jamen det var ju exakt det jag menar! Ta dom fläktarna som gör sig bättre i lådan.

Exempel: Fläkt X ger utmärkt kylning i Chassi X, men i Chassi Y ger Fläkt Y bättre kylning än Fläkt X. Varför då testa Chassi Y med Fläkt X?

När jag menar att OPTIMERA kylningen så menar jag att få den bästa man åstadkomma med det chassit man har - inte göra en "rättvis" jämförelse av hur samma fläkt kyler olika chassin. Hur resultat sen ser ut är en total vägning. I exemplet ovan, om Fläkt X är för svag och Fläkt Y ger FRUKTANSVÄRDA ljudnivåer i Chassi Y men kyler likvärdigt som Fläkt X i Chassi X på betydligt tystare nivåer, är ju Chassi X bättre. Detta beror ju helt på chassit. Kanske är en 1300rpm fläkt tystare i ett ljuddämpat Chassi X än samma 900rpm fläkt är i Chassi Y? Extrem fall förstås, men du kanske förstår vad jag menar.

Permalänk
Medlem

Vad blev temperaturerna i de andra chassina? Du har bara angivet temperaturen i ett chassi. Är rätt relevant om det skiljer 1 grad eller 10
Lite mer info så kan detta test bli användbart.

Bloopy: Vad har du emot objektiva tester? (tror du menar subjektiva)

Permalänk
Skrivet av Mercy1:

Fractal är inte detsamma som Fractal Design. (Tror jag )

Offtopic.
TS: Fick du ordning på ditt snea ATCS?

Fel av mig, förlåt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hypokondrisk:

Fel av mig, förlåt!

No worries!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fractal:

Har de senaste dagarna gått igenom en del chassin när det gäller luftkylning.
Komponenterna har varit följande.

Asus Rampage 3 Extreme
Intel i7 975 extreme edition
xfx radeon hd5870
corsair hx850
corsair pc3-12800 1600mhz
corsair nova series 64gb ssd

har kört detta system i:
Corsair 700D
CM atcs 840
CM cosmos 1000
CM HAFX
Fractal design define r2

Har konstaterat att det chassit som kyler bäst med original fläktar på högsta RPM har varit cosmos 1000, strax efter kommer atcs 840 och sen hafx.

Fractal fick godkänt men att köra luft i corsair chassina utan att peta in något extremt högvarvigt är lika smart som att sätta sig med laptopen i bastun.

Efter att systemet variit kört i normal användning i ca 24 timmar så hade cosmos 1000 en chassi temp på 28 grader vilket jag tycker är mer änn godkänt.

För tillfället sitter systemet i HafX så är det något ni undrar så säg bara till. Håller i detta nu på med att få in ett nytt program för att mäta temp på hårdvaran men cpun med stock fläkten har aldrig gått över 44 grader i något av cooler masters burkar.

tack för mig

Kul att du kör lite tester :D.

1.- Hur fick du tag på ett HAF-X?
2.-Vilka temps har du på graffikkort och cpu på samtliga chassin så att man kan jämföra?

Visa signatur

Core i7 920 C0 @ 3.5Ghz stock volt || Gigabyte GA-EX58-UD5 BIOS V. F12|| Noctua NH-U12P SE1366 || 12GB Ram 1333Mhz Corsair 1.5V || WD Caviar Black 640GB - WD Caviar Black 1TB || Gigabyte GTX 580 || Be Quiet! Dark Power 650W || - HAF-X

Permalänk
Medlem
Skrivet av jj_viking:

Det vill jag också veta, jag vill köpa en HAF X nämligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holiace:

Det vill jag också veta, jag vill köpa en HAF X nämligen.

Nu blev jag också nyfiken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jj_viking:

Kul att du kör lite tester :D.

2.-Vilka temps har du på graffikkort och cpu på samtliga chassin så att man kan jämföra?

Är osäker på om Haf X går att få tag i hemma i sverige utan att man måste beställa. Köpte mitt i tyskland för 200 euro med ett tillhörande 700watts modulärt nätagg. Vet dock att inet ska ha Haf x men då kanske man får beställa som sagt.

Har inte exakta siffror på tempsen då jag inte är hemma men tror inte att gpu låg över 65 nångång i cm,s chassin och cpu tror ja inte snurrade över 50 grader i någon av burkarna men jag lovar att ge er exakta siffror då jag jag kommer hem.

Är någon intresserad av mitt haf x chassi med tillhörande nätagg så vill jag ha 1800kr.

Permalänk
Medlem

Måste göra en rättelse i tråden så folk inte tror att man kan åka till tyskland o köpa billiga komponenter.
Snacka med min far som tog hem chassit åt mig och då är det så att om man handlar för över 200 euro så fick man halva priset på valfritt nätagg så den slutliga kostnaden på haf x med agget blev 240 euro.

får hem 3 haf x om någon vecka och är någon intresserad så tar jag 1450kr för ett chassi. 1600 med frakt.