olika RPM/Storlek i RAID?

Permalänk

olika RPM/Storlek i RAID?

Tjaba!

En av mina hårddiskar i min bärbara dator gick nyligen sönder,(Amilo Xi 1526), som varit i RAID 1 med en likadan.
Fujitsu 5400rpm 80GB heter dom. Nu undrar jag om jag kan köpa till en med annan rpm eller sorlek i GB och annat märke och köra i RAID 1 eller 0?

Permalänk
Medlem

Du kan köpa en annan disk. dock minst lika stor som den du ersätter. Det som blir över av den större kan dock ej alltid utnyttjas beroende på vilken typ av RAID du kör.

Permalänk

Hur är det med rpm då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoldierZyc0:

Hur är det med rpm då?

Rotationshastighet, inte RPM. RPM är en enhet man mäter en "storhet" (rotationshastighet) i och är inte en "storhet" i sig själv. Samma sak gäller enheten volt, finns inget hemskare än att benämna det som en storhet - tex. genom att säga/fråga "Ska jag höja volten?". Man säger inte så, man ställer istället frågan: "Ska jag höja spänningen".

Nu har jag gnällt klart och kan besvara din fråga!

Ja, du kan använda diskar med olika rotationshastighet i en raid, det enda som blir lidande är hur överföringshastigheten senare skalar då diskar med olika rotationshastighet troligtvis skiljer sig markant på just biten rörande överföringshastighet. Pga. detta så kommer du att komma ännu längre ifrån en linjär "skalning" än vad din RAID-nivå erbjöd tidigare, men detta spelar oftast ingen roll alls i vanlig "hemma-miljö".

Permalänk
Skrivet av RasmusB:

Rotationshastighet, inte RPM. RPM är en enhet man mäter en "storhet" (rotationshastighet) i och är inte en "storhet" i sig själv. Samma sak gäller enheten volt, finns inget hemskare än att benämna det som en storhet - tex. genom att säga/fråga "Ska jag höja volten?". Man säger inte så, man ställer istället frågan: "Ska jag höja spänningen".

Nu har jag gnällt klart och kan besvara din fråga!

Ja, du kan använda diskar med olika rotationshastighet i en raid, det enda som blir lidande är hur överföringshastigheten senare skalar då diskar med olika rotationshastighet troligtvis skiljer sig markant på just biten rörande överföringshastighet. Pga. detta så kommer du att komma ännu längre ifrån en linjär "skalning" än vad din RAID-nivå erbjöd tidigare, men detta spelar oftast ingen roll alls i vanlig "hemma-miljö".

Aha, jag trodde rpm var hur snabbt skivan snurrade jag :P, på engelska iaf. Med storlek menade jag gb, blev lite fel där med "/"... men då vet jag.
Tack för svaret!

Permalänk
Medlem

Rotationshastigheten styr accessen, överföringshastigheten är i stort densamma oavsett rpm.

Ex. Veliciopraptorn i 10k rpm har sämre överföringshastighet än de flesta moderna 7200/5400 rpm:are men är en djä..vul på accesshastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoldierZyc0:

Aha, jag trodde rpm var hur snabbt skivan snurrade jag :P, på engelska iaf. Med storlek menade jag gb, blev lite fel där med "/"... men då vet jag.
Tack för svaret!

Ingen fara, men jag tror du missförstod det hela lite ;). Ja, RPM är engelska för "varv per minut" (Rotations Per Minute) men det är också endast en enhet. När du skall fråga omhuruvida en viss rotationshastighet fungerar tillsammans med en annan så benämner man det som just rotationshastighet och inte RPM.

Utöver det så syftade jag inte heller på storleken, jag syftade på storhet.

Läs gärna: Storhet - Wikipedia

Men, men, man lär sig av sina misstag