Permalänk

De / dem

Eftersom en olyckligt stor del av medlemmarna här på forumet - för att inte tala om Sveriges befolkning i övrigt - verkar ha svårt att skilja mellan dessa pronomen tänkte jag att det kunde vara på sin plats med en tråd som förklarar skillnaden på ett lättbegripligt sätt.

Det är egentligen mycket konstigt att så många har så svårt med detta. Knappt någon som är över tolv år gammal har väl svårt att sklija mellan jag/mig, du/dig, hon/henne eller han/honom? Skillnaden mellan de/dem är nämligen exakt densamma.

Den avgörande faktorn för vilket ord som ska användas ligger i om det är subjekt eller objekt till predikatet. För er som behöver en uppfriskning av grundskolegrammatiken är subjektet det substantiv som utför en handling (predikatet) på objektet (även detta ett substantiv).
Erik(S) sparkade(P) bollen(O) , hunden(S) äter(P) ost(O), Kalle(S) kallar(P) på sina kallingar(O) och så vidare.

Nu är det faktiskt så enkelt att om han/honom, hon/henne eller de/dem står som subjekt är det den första formen som gäller. Om ordet istället är objekt används den andra formen.
Om vi återanvänder ovanstående exempel blir det alltså:
Jag(S) sparkade(P) dig(O) , hon(S) äter(P) honom(O), de(S) kallar(P) på dem(O)

Inte så svårt, eller hur? En enkel minnesregel för den som inte ids komma ihåg all denna grammatik är att om jag/du/hon/han passar in i meningen ska man använda de, om mig/dig/henne/honom passar används istället dem.

När skillnaden nu är klargjord vill jag vända allas uppmärksamhet mot ett exempel på hur fel det kan bli om man blandar ihop de/dem:
Jag äter gröt
De äter gröt
Mig äter gröt
Dem äter gröt
För den som faktiskt kan sin svenska ser de två nedre meningarna precis lika fåniga ut. Man riskerar med andra ord att låta som en grottmänniska om man inte kan skilja på orden.

Som slutplädering vill jag bara nämna att domar inte kan äta gröt. Domare kan möjligtvis tänkas göra det, innan de går till rätten för att förkunna en dom.

Permalänk
Medlem

De/Dem motsvaras av Han/Honom och Hon/Henne. Dem, honom och henne används när dessa pronomen står i objektsställning, syftar på något som har nämnts tidigare och ordet följs inte av några restriktiva bestämningar i form av som-satser, prepositionsattribut eller particip.

Så, då var det avhandlat precis som så många gånger förr. Sökfunktionen är bra.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Eller en mer praktiskt och lättanvänd definition, som fungerar för det mesta: använd "de" då man kan ersätta ordet med "vi" samt "dem" när man kan ersätta ordet med "oss".

"de/dem åt mat": "oss åt mat" blir fel, "vi åt mat" blir rätt
"du älskar de/dem": "du älskar vi" blir fel, "du älskar oss" blir rätt

Sedan tar det inte så lång tid innan de/dem kommer automatiskt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Skrivet av Crazy Ferret:

Så, då var det avhandlat precis som så många gånger förr. Sökfunktionen är bra.

Ämnet tål att upprepas. Hur menar du att sökfunktionen skulle ha varit till nytta? En sökning efter ord som de eller dem ger inte direkt några relevanta resultat.

Skrivet av Random-person:

Eller en mer praktiskt och lättanvänd definition, som fungerar för det mesta: använd "de" då man kan ersätta ordet med "vi" samt "dem" när man kan ersätta ordet med "oss".

"de/dem åt mat": "oss åt mat" blir fel, "vi åt mat" blir rätt
"du älskar de/dem": "du älskar vi" blir fel, "du älskar oss" blir rätt

Sedan tar det inte så lång tid innan de/dem kommer automatiskt.

Ja, vi/oss är ytterligare ett pronomenpar som fungerar på samma sätt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag måste ofta tänka efter faktiskt. Jag använder "vi/oss"-jämförelsen för att höra hur det låter. Problemet är ju att man säger dom vare sig man skriver de eller dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Sökfunktionen är bra.

Nej, den är kass.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av defaultusername:

Hur menar du att sökfunktionen skulle ha varit till nytta?

För att hitta alla de trådar där folk beklagar sig över just de/dem-problematiken? Man får vara lite finurlig och söka på exempelvis pronomen vilket ger ett flertal träffar på klagotrådar av detta slag rörande givet exempel.
Men Ilja har en poäng; Den är kass. Framför allt eftersom den inte används av folk som stör sig på saker och ting.

Vidare kommer knappast en tråd till i ämnet att minska antalet felskrivare då dessa tenderar att hålla sig borta från dessa trådar eller komma med kommentarer såsom "orka bry sig, språkpoliser" och "huvudsaken är att man gör sig förstådd".

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Vidare kommer knappast en tråd till i ämnet att minska antalet felskrivare då dessa tenderar att hålla sig borta från dessa trådar eller komma med kommentarer såsom "orka bry sig, språkpoliser" och "huvudsaken är att man gör sig förstådd".

Faktum är att huvudsaken är att man gör sig förstådd. Det är just därför man ska vara så tydlig och korrekt som möjligt i sin kommunikation. Det är ett logiskt felslut att använda det som ett argument för att stava hursomhelst. Ungefär som att säga att det är onödigt med bilbälten eftersom huvudsaken är att man kommer oskadd fram till sin destination.

Det finns en viktigt princip som gäller för kommunikation. Sändaren bör vara noggrann och mottagaren bör vara förlåtande. Om man vänder på den principen blir ingen förstådd.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Nu väntar jag på fler trådar som behandlar saker man stör sig på, exempelvis särskrivning och felanvändning av accenter istället för apostrof osv.
Vissa vet heller inte när de ska använda hans/hennes eller sin(a) märkligt nog.
Det finns en uppsjö av saker jag stör mig enormt på dagligen.

Ja, jag redigerar och korrekturläser texter professionellt

Permalänk
Medlem

Dett ger mig en outhardlig njutnign att de finns personer som störr sig på fell.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Entusiast
Skrivet av treffin:

Nu väntar jag på fler trådar som behandlar saker man stör sig på, exempelvis särskrivning och felanvändning av accenter istället för apostrof osv.
Vissa vet heller inte när de ska använda hans/hennes eller sin(a) märkligt nog.
Det finns en uppsjö av saker jag stör mig enormt på dagligen.

Ja, jag redigerar och korrekturläser texter professionellt

Eftersom du nämner apostrof och accenter. Hur skriver man lämpligast citationstecken på internet?
" är ju inte ett citationstecken utan ett bis. Är det förlåtligt att använda dubbelfnutten eller ska man göra den fula lösningen med accenter? Den stora frågan är väl egentligen varför det inte finns citationstecken på ett vanligt tangentbord. Det borde ju vara mer relevant än till exempel paragraftecken och denna dubbelfnutt för den delen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Eftersom du nämner apostrof och accenter. Hur skriver man lämpligast citationstecken på internet?
" är ju inte ett citationstecken utan ett bis. Är det förlåtligt att använda dubbelfnutten eller ska man göra den fula lösningen med accenter? Den stora frågan är väl egentligen varför det inte finns citationstecken på ett vanligt tangentbord. Det borde ju vara mer relevant än till exempel paragraftecken och denna dubbelfnutt för den delen.

" är definitivt okej i avsaknad av "riktiga" citationstecken på tangentbordet, då den typografiska skillnaden är relativt liten och det är allmänt accepterat. Dessutom får man väl oftast riktiga citationstecken utskrivet i t ex Word? Kanske beror på typsnitt också. Accenter bör aldrig användas på annat sätt än man gör när man skriver för hand, då det ger ett (i min mening) fult resultat.
Jämför det engelska exemplet "Henrik's" med "Henrik´s", där det senare ger ett obehagligt stort avstånd mellan k och s.

Det är visserligen finlir och vissa stör sig mer än andra på det.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av treffin:

" är definitivt okej i avsaknad av "riktiga" citationstecken på tangentbordet, då den typografiska skillnaden är relativt liten och det är allmänt accepterat. Dessutom får man väl oftast riktiga citationstecken utskrivet i t ex Word? Kanske beror på typsnitt också. Accenter bör aldrig användas på annat sätt än man gör när man skriver för hand, då det ger ett (i min mening) fult resultat.
Jämför det engelska exemplet "Henrik's" med "Henrik´s", där det senare ger ett obehagligt stort avstånd mellan k och s.

Det är visserligen finlir och vissa stör sig mer än andra på det.

Ja Word och andra ordbehandlare gör oftast automatiskt om " till citationstecken.
Finns det någon annan användning av accenter än i kombination med bokstäver? Jag har sett folk använda det som citationstecken men det ser väldigt fult ut på grund av det stora avståndet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Dom äter gröt låter bra
De äter gröt låter bra
Dem äter gröt låter bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja Word och andra ordbehandlare gör oftast automatiskt om " till citationstecken.
Finns det någon annan användning av accenter än i kombination med bokstäver? Jag har sett folk använda det som citationstecken men det ser väldigt fult ut på grund av det stora avståndet.

Nej, vad jag vet används bara accenter med bokstäver.
Precis du säger är problemet att avståndet blir för stort, vilket inte alls är snyggt. Rent funktionellt kan man tycka att det fungerar med dubbelaccent, men den typografiska estetiken är ju minst sagt bristfällig då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Dom äter gröt låter bra
De äter gröt låter bra
Dem äter gröt låter bra

Det uttalas ju likadant i samtliga fall, inte konstigt att alla tre låter bra

Permalänk
Medlem

En tumregel är att they från engelskan motsvarar de och them motsvarar dem. Enkelt och lätt att komma ihåg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Dem äter gröt låter bra

Nej, det gör det inte.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Skrivet av Robeliboban:

Dom äter gröt låter bra
De äter gröt låter bra
Dem äter gröt låter bra

"Dem äter gröt" låter åt helvete fel.
Så länge du inte syftar på att det skulle uttalas "dom".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

"Dem äter gröt" låter åt helvete fel.
Så länge du inte syftar på att det skulle uttalas "dom".

Det uttalas ju faktiskt "dom", men att sen skriva "dem" är väldigt väldigt fel.

Permalänk

Hijackar tråden lite, och passar på att ventilera min ilska över alla som på Engelska inte kan göra skillnad på there, their och they're eller you're och your.

Exempel på korrekta meningar:

They're going to be late.
There is ice cream in the freezer.
You're not a vegetarian.

Exempel på fel jag sett:

That's because your Swedish.
The BP spill cost them there jobs.

Blä, ser ut som en efterbliven knölval skrivit det.

Sorry om detta var OT

ont: Det som stör mig mest är att man ser fel som de som påpekats tidigare i tråden även i professionella texter som SvD, DN etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av usb:

En tumregel är att they från engelskan motsvarar de och them motsvarar dem. Enkelt och lätt att komma ihåg.

Them are eating smorgasbord.
In Soviet Russia, smorgasbord eats they.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightKnight:

Hijackar tråden lite, och passar på att ventilera min ilska över alla som på Engelska inte kan göra skillnad på there, their och they're eller you're och your.

Exempel på korrekta meningar:

They're going to be late.
There is ice cream in the freezer.
You're not a vegetarian.

Exempel på fel jag sett:

That's because your Swedish.
The BP spill cost them there jobs.

Blä, ser ut som en efterbliven knölval skrivit det.

Sorry om detta var OT

ont: Det som stör mig mest är att man ser fel som de som påpekats tidigare i tråden även i professionella texter som SvD, DN etc.

Sånt där stör jag mig på också! Att det låter likadant är ingen ursäkt för denna förslappning!
Även "it's" respektive "its" används fel ibland.
Sen finns det svårigheter med "though", "tough", '"thought", "trough", "through", "thorough" och liknande ord också har jag märkt.

Permalänk
Skrivet av Robeliboban:

Dom äter gröt låter bra
De äter gröt låter bra
Dem äter gröt låter bra

Vad pratar du om? Dem äter gröt låter verkligen inte bra.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Faktum är att huvudsaken är att man gör sig förstådd. Det är just därför man ska vara så tydlig och korrekt som möjligt i sin kommunikation. Det är ett logiskt felslut att använda det som ett argument för att stava hursomhelst. Ungefär som att säga att det är onödigt med bilbälten eftersom huvudsaken är att man kommer oskadd fram till sin destination.

Det finns en viktigt princip som gäller för kommunikation. Sändaren bör vara noggrann och mottagaren bör vara förlåtande. Om man vänder på den principen blir ingen förstådd.

Ja, huvudsaken är att man gör sig förstådd. Det är dock, som du säger, inte ett argument för att bruka ett dassigt skriftspråk och helt irrellevant för diskussionen vilket var min poäng.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Tack så mycket. Har slarvat rejält med satsläran och grammatiken i skolan så jag har fått gå på känsla. Det här klarade upp endel saker.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Eftersom du nämner apostrof och accenter. Hur skriver man lämpligast citationstecken på internet?
" är ju inte ett citationstecken utan ett bis. Är det förlåtligt att använda dubbelfnutten eller ska man göra den fula lösningen med accenter? Den stora frågan är väl egentligen varför det inte finns citationstecken på ett vanligt tangentbord. Det borde ju vara mer relevant än till exempel paragraftecken och denna dubbelfnutt för den delen.

Ett tips angående citattecken för dem som kör Mac OS X: shift + option + 2 ger ett riktigt citattecken.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

För dem som sitter på win så gäller alt+0148 och alt+0147

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Linux: ALT GR+V samt ALT GR+B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

För dem som sitter på win så gäller alt+0148 och alt+0147

Lagom omständligt