Permalänk
Medlem

Processor val i speldator (X4/X6)

Då min nuvarande processor känns lite halvtaskig så har jag funderat på att införskaffa en ny.
Valet står mellan Phenom X4 och X6, mer exakt dessa två:
AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition 125W (1733kr)
AMD Phenom2 X6 1090T BE (2711kr)

Då jag inte alls är värst uppdaterad inom CPU-världen så behöver jag nu hjälp med att välja vilken av dom.
Min främsta ändamål är spel, så som APB (All Points Bulletin) och alla andra saftiga nykomlingar.

Vilken av dessa två skulle prestera bäst för mig och varför?

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790k @ 4.0GHz | GPU: ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCUII TOP | RAM: 12GB Corsair CL9 1600Mhz XMS3 | MB: ASUS Z97-PRO GAMER ATX | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold | Monitor: BenQ 27" XL2720Z 144hz

Permalänk
Medlem

X4an är bättre inom spel & X6an lämpar sig bättre för tex tyngre program osv. Men många väljer ändå att köpa X6an eftersom den enligt många är mer framtidssäker.. Men det dröjer nog ett tag innan spelutvecklarna fullt börjar använda sig utav 6kärnor i spel. Så för att få bäst prestanda i spel för stunden skall du nog välja den 4kärninga.

http://www.sweclockers.com/recension/11870-amd-phenom-ii-x6/6... Här kan du se att X4 presterar bättre inom de flesta spel, Men det är ändå väldigt jämt.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wdont:

X4an är bättre inom spel & X6an lämpar sig bättre för tex tyngre program osv. Men många väljer ändå att köpa X6an eftersom den enligt många är mer framtidssäker.. Men det dröjer nog ett tag innan spelutvecklarna fullt börjar använda sig utav 6kärnor i spel. Så för att få bäst prestanda i spel för stunden skall du nog välja den 4kärninga.

Okej tackar, även om nu det skulle komma mer X6-vänliga spel så är inte 1700kr värst mycket att lägga ut på X4:an.
Just nu väger X4 mest, och blir nog förmodligen den i slutet av månaden.

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790k @ 4.0GHz | GPU: ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCUII TOP | RAM: 12GB Corsair CL9 1600Mhz XMS3 | MB: ASUS Z97-PRO GAMER ATX | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold | Monitor: BenQ 27" XL2720Z 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av xamzter:

Okej tackar, även om nu det skulle komma mer X6-vänliga spel så är inte 1700kr värst mycket att lägga ut på X4:an.
Just nu väger X4 mest, och blir nog förmodligen den i slutet av månaden.

Jag editade mitt första svar, Men X4an är som sagt mest prisvärd att köpa för spel.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xamzter:

Då min nuvarande processor känns lite halvtaskig så har jag funderat på att införskaffa en ny.
Valet står mellan Phenom X4 och X6, mer exakt dessa två:
AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition 125W (1733kr)
AMD Phenom2 X6 1090T BE (2711kr)

Då jag inte alls är värst uppdaterad inom CPU-världen så behöver jag nu hjälp med att välja vilken av dom.
Min främsta ändamål är spel, så som APB (All Points Bulletin) och alla andra saftiga nykomlingar.

Vilken av dessa två skulle prestera bäst för mig och varför?

Kommer du överklocka ? För isåfall skulle jag valt denna Phenom IIx6 1055T ca 150kr dyrare men 2 kärnor mer + att man tydligen ganska ofta når 4ghz när man klockar den.
AMD Phenom II X6 1055T 2,8GHz Socket AM3 Box - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Processorer

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kommer du överklocka ? För isåfall skulle jag valt denna Phenom IIx6 1055T ca 150kr dyrare men 2 kärnor mer + att man tydligen ganska ofta når 4ghz när man klockar den.
AMD Phenom II X6 1055T 2,8GHz Socket AM3 Box - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Processorer

Brukar inte överklocka mina grejer. Men låt säga att jag skulle köpa den och överklocka. Skulle jag behöva byta ut fläckt eller skulle standardfläkten fungera utan att den kommer upp i för höga grader?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av xamzter:

Brukar inte överklocka mina grejer. Men låt säga att jag skulle köpa den och överklocka. Skulle jag behöva byta ut fläckt eller skulle standardfläkten fungera utan att den kommer upp i för höga grader?

Med standard kylning så är nog inte 3,6ghz svårt att nå med låg spänning, förutsatt är din chassi kylning inte suger för mycket.

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av xamzter:

Skulle inte rekomendera standardfläkten även om du inte klockar då den låter som fan.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk

Om du inte överklockar, så ger en högt klockad x4:a bättre spelprestanda i dagsläget. Men har du tänkt klocka så är en 1055T mycket attraktiv, men då skulle jag bytt kylare. Det behöver inte bli särskilt dyrt dock, då en Coolermaster Hyper 212+ ger bra prestanda trots sitt låga pris.

recension CM 212+
Cooler Master Hyper 212: Looking for a Winner - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Pris CM 212+:
Cooler Master Hyper 212 Plus - Hitta lägsta pris, omdömen och information om CPU-kylare

Visa signatur

~Pelle~