Chassibygge med rejäl luftkylning och plats för vatten

Permalänk
Medlem

Chassibygge med rejäl luftkylning och plats för vatten

Jag har länge funderat på att snickra ihop ett eget chassi med både botten och taket täckt med fläktar för att få ett rakt och bra luftflöde. Mitt tidigare chassi (Raidmax Sirius) inhandlades med form i fokus istället för funktion. Ett helt ok chassi men lite trångt för min ändamål och hål överallt så det blir väldigt dammigt.

(Har tydligen inte knäppt någon bild på det så här kommer en länk http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168111560...

Lösningen är alltså att snickra ihop ett eget. Planen är som följer:
*Ett stycke gammal datorlåda som sågas upp ordentligt så att bara stomme och moderkortsplåt blir kvar.
*Fyra rejäla reglar (45x70mm) monteras i hörnen på det gamla chassit så det blir bredare, djupare, högre och bättre!
*6x140mm fläktar, tre i botten som tar in luft och tre i taket som blåser ut luften igen.
*Plats ska finnas för en 3x140mm radiator, pump, slangar etc.
*En "låda" av plexiglas som sänks över hela konstruktionen så det blir lätt att plocka av och meka med datorn.

När fläktarna går på max (1700rpm) blåser det rejält! Ljudnivån blir naturligtvis därefter men det är ett ganska dovt ljud. När datorn står på sin vanliga plats (i garderoben brevid mig) så går det att ha fläktarna på max utan att störa sig på dem, även om de hörs. Skruvar man ner dem till halvfart eller lägre är de knäpptysta, processorfläkten är dock en helt annan historia (original i7 920).

Så småningom ska jag stoppa in vattenkylning, måste bara hitta en bra pump/vattentank (har inga 5'25" platser tillgodo) samt ett GPU block (samt övertala frugan att vatten och datorer är en bra kombination).

Observera att jag inte har tillgång till någon flashig verkstad med oändligt med verktyg. Jag har ingen bekant med tillgång till bandsågar och CNC-maskiner. Allting är gjort med hjälp av två pallbockar, två tvingar, en hop billiga elverktyg samt lite vilja. Jag säger inte detta för att skryta utanför att påvisa att man kan göra väldigt mycket med små medel. Jag hoppas detta kommer att inspirera andra att göra lite egna modifikationer så som andra gallerier här på Sweclockers inspirerat mig.

Bilderna under själva bygget är taget med mobilkameran (Nokia 5800, 3.2mpx) och bilderna på det färdiga bygget är taget med en vanlig kompaktkamera (Sony Cybershot, 6.0mpx)

Chassibygge med rejäl luftkylning och plats för vatten

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk

Ser riktigt bra ut Blev lite sugen på att bygga trächassi, men det får bli i ett senare skede
En fråga! Vilket företag har du köpt dina plexi bitar ifrån ?!
Ska följa det här

Permalänk
Medlem
Skrivet av MAxAbbemo:

Ser riktigt bra ut Blev lite sugen på att bygga trächassi, men det får bli i ett senare skede
En fråga! Vilket företag har du köpt dina plexi bitar ifrån ?!
Ska följa det här

Tackar för det fina betyget, jag köpte plexit på "Allt i Plast" utanför Borlänge. Vet inte om de har någon hemsida men finns på eniro. Jag betalade 400:- totalt för en kvadratmeter och fick dem då utsågade i fem bitar i chassits yttermått.

Tyvärr dröjer det nog ett tag (månader) innan vattenkylningen är på plats, men jag tänkte uppdatera med lite temperatursiffror så fort jag hunnit testöra det nya chassit. (Blev klar för några timmar sedan och började direkt med galleriet).

Nu är klockan alldeles för mycket och jag ska jobba imorgon....

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Grymt arbete, synd bara att du slarvat "lite" med den mesta kapningen av plåtdelarna.
Men tummen upp för ett bra initiativ och snyggt byggt chassi! Synd bara att du hade lite bråttom..

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Grymt arbete, synd bara att du slarvat "lite" med den mesta kapningen av plåtdelarna.
Men tummen upp för ett bra initiativ och snyggt byggt chassi! Synd bara att du hade lite bråttom..

Jag har kapat efter bästa förmåga, vinkelslipen var inte helt enkel att handskas med. Jag har även slipat kanterna med dremmeln men har inga bilder på det.

Tips på hur man kan få rakare och snyggare kanter mottages gärna!

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Tkr att du hade flera roliga idéer faktiskt. Gillar läsaren i fronten och diskarna på sidan speciellt.

Men jag tkr inte att insidan ser speciellt bra ut i övrigt, speciellt inte som du har plexi. Men detta kanske kommer att ändras?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

nice och rolig idé, men som dom andra säger ser ut som du haft lite bråttom. men ska inte klaga 4/5

Visa signatur

i7 3770k @ 4.2, 16gb dominator platinum @ 1866, 2x 780Ti Classified, FT02, Corsair m65 vit, Ducky Shine 3 MX Brown vita keycaps, Asus Xonar STX, Sennheiser HD650, Asus Rog Swift PG278Q

Permalänk
Medlem

Tycker du ska fixa fram en lite bättre kamera och köra om slutbilderna utomhus. Synd att du slarvat lite på vissa ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Tkr att du hade flera roliga idéer faktiskt. Gillar läsaren i fronten och diskarna på sidan speciellt.

Men jag tkr inte att insidan ser speciellt bra ut i övrigt, speciellt inte som du har plexi. Men detta kanske kommer att ändras?

Jämfört med andra datorer här på Sweclockers så är ju hårdvaran ganska alldaglig. Förhoppningsvis blir det lite flashigare med lite vatten.
Skulle även vilja byta till längre sata-kablar så de kan dras på undersidan.

Skrivet av jocke92:

Tycker du ska fixa fram en lite bättre kamera och köra om slutbilderna utomhus. Synd att du slarvat lite på vissa ställen.

Det är en bra idé, men naturligtvis så är det ösregn här efter flera veckor med strålande sol. Ser att jag även missat att ta bilder på baksidan! Jag har gjort fönster för 2,5"-platserna så de syns utifrån, ungefär som med 3,5"-platserna på framsidan. Inväntar bättre väder så ska jag fixa detta.

Nu har jag även mätt lite temperaturer, uppdaterar introduktionen!

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Skönt projekt måste jag säga, hade dock velat se bättre bilder på den färdiga lådan

Permalänk
Hedersmedlem

Det är såna här byggen som får moddaren i sig att uppskatta andras byggen. Riktigt najs:)

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Cyne:

Jag har kapat efter bästa förmåga, vinkelslipen var inte helt enkel att handskas med. Jag har även slipat kanterna med dremmeln men har inga bilder på det.

Tips på hur man kan få rakare och snyggare kanter mottages gärna!

Jag har kapat med dremel, ritade upp ett rakt sträck och kapa efter det.. Blev klockrent. Så det är väl bara att ta fram dremeln och förstora hålen du har gjort lite lite så att du kan få det rakt.

Permalänk

Det är såna här byggen man vill se ju tur att du la det under modifikationer då kan jag ju ge 5p med gott samvete

Permalänk

Johnny Thor...

Visa signatur

Asus P5e Pro ~ Intel E6300 @3ghz ~ 2x XFX 5750 ~ 4GB DDR2 ~ Corsair H50 ~ Corsair CX 400W ~ WD 320GB ~ CM Scout ~ Windows 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av ÖverKlokarN:

Johnny Thor...

-h så är du nära...
Hurså?

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

THOR...?! why?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av roskai:

THOR...?! why?!

Av den enkla anledningen att det är mitt namn

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Av den enkla anledningen att det är mitt namn

Ärligt, de ser förjävligt ut xD coolt chassie annars