freeNAS på USB minne, hur gör man i OS X?

Permalänk
Medlem

freeNAS på USB minne, hur gör man i OS X?

Hej!

Lade över freeNAS på ett USB minne när jag var hemma hos päronen som körde XP, absolut inga problem, fungerade perfekt!

Försökte göra en till i OS X men jag har problem med att göra den bootbar, om det nu krävs?
Hittar inte direkt någon supervettig guid i OS X heller, så någon som har lust att berätta vilket sätt som är enklast?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Hej
Förstår inte riktigt vad du menar när du säger att du "la över freeNAS" från xp, Unibotin eller?
Menar du installera freeNAS på Usb eller skapa en "installationsskiva" med freeNAS på Usb?

Permalänk
Medlem

Jag hade freeNAS embedded och vill alltid köra från USB:n, vill inte installera på någon HDD

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Hm, måste erkänna att jag inte vet hur Mac fungerar tillräckligt bra för att kunna hjälpa till i så fall, själv har jag alltid installerat från skiva till Usb, då behöver man bara en dator som kan starta från skiva.

Permalänk
Medlem

Kan bli lite strul...

Testa googla på "create bootable linux usb" så slipper vi länka.

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Kan bli lite strul...

Testa googla på "create bootable linux usb" så slipper vi länka.

Som nämnt, jag vet hur man gör en bootable USB, i Win XP (troligen likadant i andra windows OS) men nu gällde det OS X, jag gör så som dom guiderna jag hittat säger men den verkar inte boota från stickan ändå

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Laddade ner nu igen, ingen av .img filerna går att öppna, varje gång jag försöker öppna dom så får jag bara felmeddelandet "känns inte igen"

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag postar flera inlägg i rad men har en liten undran om man kan göra såhär istället:

Jag har 3st SATA kontakter på moderkortet så tänkte köra freeNAS med Raid5, därför ville jag köra från USB men har försökt ett tag nu men det verkar inte som om det går att få igång en bootable minne, iaf, kan jag istället bränna en Live CD, installera freeNAS på en hårddisk, sen ta bort CD:n, sätta i den 3:e hårddisken och efter det sätta upp ett raid5 system?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Du skriver en image på samma vis i Linux som i OS X. Använd kommandot dd.

Permalänk
Medlem

Jao det har aldrig varit några problem innan att skapa en bootbar, har kört freeNAS flera gånger tidigare!

Iaf, jag brände en live CD och sen med hjälp av den lade över freeNAS till USB minnet och nu fungerar det perfekt, skitdålig prestanda med Atom 330 bara, maxxar CPU:n vid runt 30mbit/s men men, var ju ungefär som väntat

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Min pentium 3 (700 MHz) med freenas klarar iaf 200 mbit, atom kan omöjligt vara sämre, problemet ligger inte där.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Min pentium 3 (700 MHz) med freenas klarar iaf 200 mbit, atom kan omöjligt vara sämre, problemet ligger inte där.

Din pentium 3 700mhz klarar 200mbit med software raid 5?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Ok lite andra siffror nu, antingen måste iSCSI eller om den rebuildade eller något strulat till det igår, helt andra siffror nu

Är 3st WD GP diskar i, vilken hastighet är normalt tror ni?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?