AMD släpper Catalyst 10.7

Permalänk

Alla dessa satans jävla Catalyst versioner! Jag är trött på det!

Vad är nytt i 10.7 som saknas i 09.12? Jag kör 09.12 och jag är nöjd. Förutom att den plikttroget kraschar varje gång jag klickar på Go och sedan Next i guiden Easy Setup Wizard (setup my display configuration) för att ändra tillbaka till annan upplösning än den jag hade innan när jag visade datorbilden på TVn. Förutom det så är jag nöjd, i alla fall till nästa gång jag installerar om Windows Vista helt för då laddar jag alltid ner och installerar den senaste.

Min erfarenhet är i alla fall inte helt positiv med olika uppdateringar till "nyare" Catalyst versioner då det många gånger har bara blivit värre och grafikkortet har t.ex. börjat bete sig konstigt på så sätt att det t.ex. vägrar initieras när man väcker datorn från viloläge och massa såna där konstigheter så som horisontella band som visas över datorbilden då och då när man ser på en video och så vidare och så vidare.

Uppdatera alltid till det absolut senaste? Nej, tack! Jag är ingen "uppdateringsnarkoman" som jag kallar det och jag uppdaterar sällan något som redan fungerar tillfredsställande.

Jo, apropå det, jag kom just på att jag uppdaterade VLC Media player från typ version 1.0.1 till version 1.1.1 The Luggage för att den tjatade typ varannan vecka om att det fanns en ny version och undrade om jag ville uppdatera. Jag tröttnade på att neka varje gång så jag svarade ja den gången. Den gamla avinstallerades och den nya installerades. Jag trodde att jag skulle kunna kolla på mitt Family Guy avsnitt nu efter installationen av den nya versionen. Men jag hade fel. Jag dubbelklickade på filen och VLC startades men så kom det en liten ruta som visade att den laddar något. Det stod något i stil med "please wait while VLC Media player is caching your fonts". Vadå att cacha mina teckensnitt? Jag fattade inte vad den försökte göra men jag väntade snällt i tre minuter och sedan track jag på Cancel. Det gick fint att spela filen ändå.

Men för bara någon dag sedan skulle jag öppna en videofil och ljudet kom men bilden var bara en svart ruta. Jag provade med annan videofil och det var samma sak, jag provade några filer till och det var likadant där. Jag gick in på Hjälp och "Sök efter uppdateringar" och visst fan den hittade en fix som skulle åtgärda något, men jag vet inte om det gällde just det här problemet. Det hade något som hade att göra med rendering och eller användning av "GPU" för avkodning av någon typ av videoströmmar med inget mindre än Radeon, alltså något Radeon GPU relaterat problem. Jag startade om datorn och då fungerade fanskapet.

Alltså, som sagt var, jag uppdaterar normalt inte om det inte behövs. Eller som jag sa så installerar jag alltid senaste versionen när jag gör en ny installation av Windows på datorn vilket sker typ en gång på 6 månader i snitt, alltså ungefär en gång per halvår. Men Catalyst är inte speciellt bra tycker jag i alla fall, oavsett vilken version man har. Jag tog någon "survey" på AMDs webbplats förra året där jag beklagade över att de fortfarande körde med sitt gamla och trötta gränssnitt i Catalyst. Några månader senare kom det en version som introducerade ett nytt gränssnitt vilket är det vi ser idag. Men det nya är inte tillräckligt bra. Det är vad jag kallar en "fullösning" eller "fulhack". Det är egentligen samma gränssnitt som tidigare, de har bara packeterat om det. NVIDIA har bättre gränssnitt i sin kontrollpanel, det har de alltid haft så länge jag kan minnas. ATI eller AMD måste göra bättre ifrån sig om jag ska vara nöjd med det grafiska gränssnittet i Catalyst. Dessutom måste de göra sitt skitiga program mer stabilt.

Uppdatera? Nej, tack!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Vad är nytt i 10.7 som saknas i 09.12? Jag kör 09.12 och jag är nöjd.
....klipp....
Uppdatera? Nej, tack!

Det där är personligt, om du inte vill uppdatera från en gammal driver så är det upp till dig. Men tycker inte du ska rekommendera andra att göra som du, eftersom de allra flesta som uppdaterar till nyare drivers gör det utan problem. Det innebär att de får en nyare driver med möjligt förbättrad prestanda, mer finesser, bugfixar och annat, samtidigt som de inte har problem. Vad är det då för något som gör att man skulle använda en gammal driver? Absolut inget.

Jag själv använder MPC-HC för video, och de senaste Catalyst har förbättrat stödet för GPU-baserad avkodning enormt mycket. Jag skulle inte kunna använda en äldre driver än 10.4 idag pga just det, och dessutom har 10.7 ytterligare förbättringar på den fronten.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Ni som har problem med version 1.06 och 1.07 har ni testat att avinstallera drivarna, köra drive sweeper, starta om datorn, installera nya drivare, starta om?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Jag får BSOD (ati2mdag.dll) när HDR är aktiverat i spel med både 10.6 och 10.7.
Orkar inte felsöka, kör med 10.5 istället.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Ni som har problem med version 1.06 och 1.07 har ni testat att avinstallera drivarna, köra drive sweeper, starta om datorn, installera nya drivare, starta om?

Du skrev lite fel där va? eller så är du efter i tiden. Får se om jag går tillbaka till 10.2 eller 10.3, 10.7 är för varm för att jag ska gilla det

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

För första gången slipper jag starta om datorn för att det ska fungera.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

bara jag som har haft en massa problem med borderlands efter att ha installerat 10.7?

Visa signatur

Asus P8Z77-V LK | Intel i5 3570k | Corsair 8GB 1600Mhz | Samsung 840 Pro 246Gb + 3x 1Tb Samsung F3 | 970 Strix | Corsair 860i

Ljud: audio-technica ATH-a2000X | O2+ODAC